GPS som måler feil antall kilometer

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Sted: Under tak

GPS som måler feil antall kilometer

Legg inn av whoelse » tor 15 nov 2012 17:03

Jeg har hatt et lite mysterium med Garmin 62s'en min. Den har ofte lagt til en mengde kilometer til turen jeg har gått - og det skjer gjerne etter at jeg har gått noen hundre meter. Da mener GPSen at jeg f.eks. har gått 21 km og ikke 560 meter :shock: Har oppgradert programvaren mange ganger og feilen er der fortsatt.

Jeg har vært i kontakt med Garmin uten at de har kunnet bidra med noen oppklaring så jeg har notert hva som skjer og kommet fram til følgende konklusjon:

Hvis jeg skrur på GPSen rett før jeg starter turen jeg skal måle lengden av så viser den feil lengde. Som regel er det første jeg gjør når jeg får fix å nulle track log og resette Trip Odometer etc. og da viser GPSen null km når jeg starter. Men så etter noen hundre meter legger den til avstanden fra der jeg brukte GPSen sist og dermed viser den f.eks. 21 km hvis det var ca 21 km til det stedet jeg brukte GPSen sist.

Den måler riktig hvis jeg har på GPSen en stund før jeg nuller track log og Trip Odometer, f.eks. 5-10 minutter.

Regner med at denne feilen kan være på de fleste nyere Garmin GPSene siden programvaren er relativt lik. Jeg har sendt feilmelding til Garmin så får vi se om de finner feilen.
Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker

Re: GPS som måler feil antall kilometer

Legg inn av Indrebø » tor 15 nov 2012 17:37

Jeg har opplevd noe av det samme men bare lagt det til side og antatt at det var brukerfeil siden jeg ikke har prioritert å lese manualen på min Montana 600.
Typisk så ønsker jeg å manuelt sette igang sporingen når jeg starter å gå, for så å stoppe den når jeg er ferdig.
GPS'en synes da at det er naturlig å regne sporet fra da jeg slo på GPSen.
I alle fall ser det slik ut.
Bilde

Skjelstad
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Skjelstad » tor 15 nov 2012 20:13

Ser jo ut som du har funnet ut av det selv. Nuller du før gps`en har huka tak i satelitter vil jo "nullinga" skje på de koordinatene den sist hadde kontakt. Tipper du slipper problemet hvis du venter på grønt. :D

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Sted: Under tak

Legg inn av whoelse » tir 20 nov 2012 22:55

Skjelstad skrev:Ser jo ut som du har funnet ut av det selv. Nuller du før gps`en har huka tak i satelitter vil jo "nullinga" skje på de koordinatene den sist hadde kontakt. Tipper du slipper problemet hvis du venter på grønt. :D
Takk for omtanken :D men som GPS-fører felt i en 8 års tid så har jeg selvfølgelig ventet på at GPSen har funnet sattelitter og bestemt seg for hvor den er i verden - og gjerne litt til også mens jeg roter meg ut av bilen, pakket siste ting i sekken etc.. Den greier seg også bra i noen hundre meter og måler riktig men så er det at den plutselig finner på å legge til "hoppet" fra sist GPSen var på. Jeg har også oppgradert OS versjon en del ganger uten at det har hjulpet.

Har testet en god del og det er konsistent oppførsel ved at om ikke GPSen er lenge nok på (med sattelitt-fix) før jeg resetter trip odometer så legger den til ekstra lengde etter en stund. Dette vises også på sporloggen når den lastes inn på PCen.

Så jeg antar at det er noen Garmin-programmerere som har litt å rydde opp i :roll:
Bilde

Svar