Kommunedata i GSAK

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø
Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Kjedalen » søn 11 nov 2012 10:42

Når det gjelder kommunegrensene, lurer jeg på om det i det siste har vært undersøkt med rettighetshaverne til de offisielle grensene (Kartverket, Geovekst og kommuner) om hva det ville koste å få tilgang til disse til vårt formål. Vi er jo mange i Kartverket, kommuner og andre Norge Digitalt-parter som har tilgang til de offisielle, digitale grensene, men vi kan selvsagt ikke tilby dem til Geocaching uten å ha rettigheter til det. Men kanskje er det undersøkt og funnet for kostbart?
BildeBilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av GadgetCats » søn 11 nov 2012 13:53

Catch skrev:Med build 8.2.1.45 ser jeg f.eks at:
Bærum blir Bærum
og
Oppegård blir OppegÃ¥rd
Ja, jeg har også registrert dette. Dumt at vi ikke klarer å få til alt på en gang. Ballen er hos Clyde nå, så får vi se om det er hos ham eller hos meg feilen ligger. Unasett er det et Unicode/Ansi-problem.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av GadgetCats » søn 11 nov 2012 14:32

Kjedalen skrev:Når det gjelder kommunegrensene, lurer jeg på om det i det siste har vært undersøkt med rettighetshaverne til de offisielle grensene (Kartverket, Geovekst og kommuner) om hva det ville koste å få tilgang til disse til vårt formål. Vi er jo mange i Kartverket, kommuner og andre Norge Digitalt-parter som har tilgang til de offisielle, digitale grensene, men vi kan selvsagt ikke tilby dem til Geocaching uten å ha rettigheter til det. Men kanskje er det undersøkt og funnet for kostbart?
Ifølge en mailkorrespondanse fra 2004 er jo prisen på nivået 30.000 pluss mva per år. Jeg regner med at det har skjedd endringer siden da, men hvilke kjenner ikke jeg til. Arbeidet til Fri Geo Norge ser i hvert fall ut til å ha gått litt i stå, med ett år siden siste oppdatering.
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av GadgetCats » man 12 nov 2012 14:58

Med build 46 ser det ut til at alle problemene så langt, er løst.

Med siste patch fungerer alle tre nivåer av CountryStateCounty-makroen tilfredsstillende for norske cacher.

Det jeg har funnet ut underveis, er at fem cacher på svenskegrensen etter OSM-grensene verken ligger i Sverige eller i Norge. Ett av landenes OSM-grenser må justeres for å fikse dette.

Ellers er Sandefjord-enklaven i Larvik kommune ignorert, ettersom det ikke var mulig å ekstrahere dette fra OSM på en måte som GSAK kan bruke. Det kan muligens løses ved å ha to polygonfiler for hver av disse kommunene, men så vidt jeg vet, finnes det ikke noen cacher i denne enklaven, så da er det forhåpentligvis ikke noe problem?
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av ingsve » tor 17 jan 2013 10:14

Finnes det kommune- og fylkeskart for Norge. Jeg finner tre kart for Norway i oppsettet, men det gir kun fylkene merket med rødt. :?:
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av olea » tor 17 jan 2013 14:49

GadgetCats skrev:[...]Sandefjord-enklaven i Larvik kommune[...]
Artig. Sandefjord har en eksklave i Larvik! Det fortjener jo å være tema for en cache ;)

Se eksklaven i OpenStreetMap: http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.1 ... 32&zoom=15
Bilde

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av bjoff » tor 17 jan 2013 16:18

GadgetCats skrev:Ellers er Sandefjord-enklaven i Larvik kommune ignorert, ettersom det ikke var mulig å ekstrahere dette fra OSM på en måte som GSAK kan bruke. Det kan muligens løses ved å ha to polygonfiler for hver av disse kommunene, men så vidt jeg vet, finnes det ikke noen cacher i denne enklaven, så da er det forhåpentligvis ikke noe problem?
Så lenge det ikke er cacher der vil jo dette være en ikke-sak, men dette kan antageligvis løses på samme måte som SørAfrika/Lesotho er løst, der er jo Lesotho en 'øy' inne i SørAfrika.

Men etter denne diskusjonen varer det sikkert ikke lenge før det dukker opp en cache der. :)

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av GadgetCats » tor 17 jan 2013 21:15

bjoff skrev:Så lenge det ikke er cacher der vil jo dette være en ikke-sak, men dette kan antageligvis løses på samme måte som SørAfrika/Lesotho er løst, der er jo Lesotho en 'øy' inne i SørAfrika.
Ja, Lesotho er en enklave i Sør-Afrika, og dette fungerer i GSAK. Jeg skal høre med Clyde om hvordan det kan gjøres. Himberg er altså en enklave i Larvik, men samtidig en eksklave for Sandefjord. Ergo må både eksklaven og enklaven kunne defineres i polygonfilene, og det går ikke per i dag. Lesotho er bare en enklave.
ingsve skrev: Finnes det kommune- og fylkeskart for Norge.
Så vidt jeg vet, finnes det ikke noe norsk kommunekart for GSAK ennå. Det er nok en del plunder å få til, siden vi har et langt land med mange kommuner, slik at i en måleståkk som er håndterbar, blir enkelte kommuner bare en eller to piksler. Men den som har tid, kunnskap og lyst, kan jo bare sette i gang og lage! :D
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av bjorges » man 21 jan 2013 16:31

olea skrev:
GadgetCats skrev:[...]Sandefjord-enklaven i Larvik kommune[...]
Artig. Sandefjord har en eksklave i Larvik! Det fortjener jo å være tema for en cache ;)

Se eksklaven i OpenStreetMap: http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.1 ... 32&zoom=15
Vi har samme situasjon mellom Sør- og Nord-Trøndelag, der vi har en fylkesenklave/-eksklave i tillegg :)
Dere finner dem her: N 63 20'49.55" E 10 52'5.79"
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av GadgetCats » man 21 jan 2013 17:34

Jeg har korrespondert litt med Clyde, og det skal la seg gjøre å fikse dette med ekstra polygonfiler. Om det noen gang vil komme til nytte, er en annen sak, men det gjør jo ingenting om det blir rett håndtert :)

Det blir da ekstra filer for kommunene Sandefjord, Larvik, Malvik og Stjørdal, og for Nord- og Sør-Trøndelag.

Kan noen forresten uttale seg om cacher i Asker og Bærum blir merket med riktig fylke av GSAK nå? De kommunene ligger vel teknisk sett i en eksklave til resten av Akershus, men med grenser som krysser Oslofjorden er det ingen eksklave polygonmessig. Så jeg regner med dette er riktig slik det er.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Kjedalen » ons 08 mai 2013 20:54

Etter at det i revidert statsbudsjett er bevilget 10 mill. kroner til frigivelse av diverse kartdata, vil administrative grenser bli frigitt i løpet av året. Jeg regner med at det betyr at vi da fritt kan benytte oss av Kartverkets data i GSAK og med det sørge for at cachene havner i rett kommune. Ellers frigis N50 (både vektor og raster), vegnett og vegadresser. Om dette betyr at vi etter hvert kan forvente oss også billigere kartdata til GPSene, vet jeg ikke.
BildeBilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av bjorges » tir 21 mai 2013 12:52

Kjedalen skrev:Etter at det i revidert statsbudsjett er bevilget 10 mill. kroner til frigivelse av diverse kartdata, vil administrative grenser bli frigitt i løpet av året. Jeg regner med at det betyr at vi da fritt kan benytte oss av Kartverkets data i GSAK og med det sørge for at cachene havner i rett kommune. Ellers frigis N50 (både vektor og raster), vegnett og vegadresser. Om dette betyr at vi etter hvert kan forvente oss også billigere kartdata til GPSene, vet jeg ikke.
Det er nok dessverre Garmin som tar brorparten av prisen for et kartdatasett til GPSene. Kartprodusentene mottar en brøkdel av prisen, mens tilrettelegger og Garmin (for Garmineneheter) tar resten.
Forøvrig er vel såvidt jeg vet siste versjon av Garminkartene basert på et mer detaljert kart en N50.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Kjedalen » fre 04 okt 2013 22:13

Nå som de originale administrative grensene er frigitt, er det noen som har tanker om forbedring av kommunegrensene i GSAK slik at cacher også nær grensene blir plassert i rett kommune? Men kanskje er originaldataene for detaljerte til at de kan brukes direkte? Kanskje krafig siling/forenkling må til slik at cacher kloss i kommunegrenser likevel kan havne feil?
BildeBilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av bjorges » man 07 okt 2013 07:10

Kjedalen skrev:Nå som de originale administrative grensene er frigitt, er det noen som har tanker om forbedring av kommunegrensene i GSAK slik at cacher også nær grensene blir plassert i rett kommune? Men kanskje er originaldataene for detaljerte til at de kan brukes direkte? Kanskje krafig siling/forenkling må til slik at cacher kloss i kommunegrenser likevel kan havne feil?
Det enkleste er vel at kommunegrensene er såkalt lukkede polygoner, tror ikke det har så stor betydning om de er detaljert eller ikke, men slik de ligger er de bestående av enkeltlinjer som kun henger sammen logisk ved at de er knyttet til hverandre i filen.
Det som kan være en utfordring er enklaver, hvor en kommune har areal inni en annen. Vet at dette er tilfelle på fylkesnivå, men har ikke sjekket om slikt fins på kommunenivå.
Bilde

anders99

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av anders99 » man 07 okt 2013 09:22

bjorges skrev:
Kjedalen skrev:Nå som de originale administrative grensene er frigitt, er det noen som har tanker om forbedring av kommunegrensene i GSAK slik at cacher også nær grensene blir plassert i rett kommune? Men kanskje er originaldataene for detaljerte til at de kan brukes direkte? Kanskje krafig siling/forenkling må til slik at cacher kloss i kommunegrenser likevel kan havne feil?
Det enkleste er vel at kommunegrensene er såkalt lukkede polygoner, tror ikke det har så stor betydning om de er detaljert eller ikke, men slik de ligger er de bestående av enkeltlinjer som kun henger sammen logisk ved at de er knyttet til hverandre i filen.
Det som kan være en utfordring er enklaver, hvor en kommune har areal inni en annen. Vet at dette er tilfelle på fylkesnivå, men har ikke sjekket om slikt fins på kommunenivå.
Jeg vet ikke hvor oppdatert Wikipedia er, men det finnes noe info her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Enklave_og ... -eksklaver

Svar