Kommunedata i GSAK

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:
Kommunedata i GSAK

Legg inn av GadgetCats » ons 07 nov 2012 15:28

I dagens GSAK-patch (8.2.1.40) er det blitt gjort en viktig endring: Nå ligger det polygonfiler for både fylker og kommuner på GSAK-serveren.

Tidligere har det vært slik at fylkesdata i GSAK ble lagt inn i County-feltet, noe som er logisk hvis man ser på ordene, men ikke når man ser på rekkefølgen av de administrative nivåene. I tillegg følger fylkesnavn med som "State" fra PQ-er fra gc.com, og dermed har mange hatt problemer med at fylkesnavn havnet i både State og County i GSAK. Dessuten har "State" og "County" i GSAK blitt oversatt med hhv. "Fylke" og "Kommune".

Man kan installere patchen fra http://gsak.net/GSAK821B40.exe.

Nå er det slik at dataene som ligger til grunn for polygonfilene (OSM), ikke er 100 % nøyaktige. Det kan derfor hende at cacher blir tagget med feil kommune - i så fall er det fint om det blir rapportert her, slik at vi kan tilpasse polygonfilene. Oppgi da hvilken cache det dreier seg om, og beskriv hvordan grensen går feil. Aller helst ser vi at det blir korrigert i OSM, men listen ligger kanskje litt høyt for folk flest å få til det.

Når det gjelder hvordan man bruker disse nye dataene, så kan det nevnes at for å få kommunedata med ved innlesing av GPX-filer (f.eks. PQ-er), kan man bruke verdien "Y" i feltet "Oppdater kommune" i dialogen "Last inn GPX-/LOC-/ZIP-fil" i GSAK. Man kan også bruke makroen "CountryStateCounty" for å fylle ut blanke felt på eksisterende cacher i GSAK. I tillegg er det nå slik at alle makroer som bruker GSAK-funksjonen "getCounty" nå henter inn kommunenavn i stedet for fylkesnavn. Dette kan muligens få konsekvenser for enkelte makroer, hvis de forventer fylkesnavn i Norge med den funksjonen. I så fall er det bare et spørsmål om å endre til "getState".
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av tomahg » ons 07 nov 2012 15:59

Flotte greier - da blir det enklere å sjekke om man kvalifiserer til diverse challenge-cacher :)

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Raggsokk » ons 07 nov 2012 16:03

Jeg har brukt makroen CountyInfoNorway for å legge inn kommuner - er det fortsatt denne som brukes, bare at polygonfilene nå ligger på GSAK-serveren istedet for å måtte lastes ned et eksternt sted? Eller har det kommet mer innebygget funksjonalitet for å sette kommunenavnet automatisk?

Jeg merket meg at de opprinnelige polygonfilene hadde et spesialtegn foran stor Ø på de kommunene som hadde dette i seg (f.eks. Ølen, Øvre Eiker o.l.). Jeg korrigerte bare dette lokalt hos meg, men kanskje greit om det blir rettet sentralt også. Hvis det ikke allerede er gjort.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Catch » ons 07 nov 2012 16:07

Flotte saker, det har jeg ventet på, så når GSAK oppdateringen kom testet jeg dette på min database over cacher jeg enda ikke har funnet i Oslo, og da var det bare 107 av 227 cacher som fikk inn Oslo i Countyfeltet. Resten ble ikke fylt inn... Ingen fikk feil kommunenavn ihvertfall.

Hvis jeg derimot kjører Bjoff's macro, CountyInfoNorway, så blir alt fylt inn riktig.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av bjoff » ons 07 nov 2012 16:41

Catch skrev:Flotte saker, det har jeg ventet på, så når GSAK oppdateringen kom testet jeg dette på min database over cacher jeg enda ikke har funnet i Oslo, og da var det bare 107 av 227 cacher som fikk inn Oslo i Countyfeltet. Resten ble ikke fylt inn... Ingen fikk feil kommunenavn ihvertfall.
Jeg slet litt med dette også, og etter litt sjekking fant jeg at det i katalogen appdata\roaming\gsak\locations\counties\all_nor\ lå de gamle fylkesfilene.

Jeg slettet hele locations-katalogen og ved neste oppdatering da lastet gsak ned de korrekte filene med firesifred navn, og alt ble oppdatert som det skal. Om dette er et problem som er isolert for meg eller ikke vet jeg ikke, mulig det er det ettersom jeg har fiklet litt med slike data tidligere.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av krl69 » ons 07 nov 2012 17:23

Egentlig burde vel dette vært en del av rutinen ved publisering av cachen, dvs. at man i tillegg til å velge fylke også velger kommune. Eller er det noen fallgruber jeg ikke ser eller forstår? Burde vel ikke være noe stort problem å utvide med en ekstra tabell i basen deres... :shock:

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av bjoff » ons 07 nov 2012 17:40

krl69 skrev:Egentlig burde vel dette vært en del av rutinen ved publisering av cachen, dvs. at man i tillegg til å velge fylke også velger kommune. Eller er det noen fallgruber jeg ikke ser eller forstår? Burde vel ikke være noe stort problem å utvide med en ekstra tabell i basen deres... :shock:
Sentralt vedlikehold?
Det er jo slik jeg oppfatter stadig oppe diskusjoner om de land/fylker som kan velges ved utleggelse av cacher, så enda et nivå styrt av amerikanere uten noen form for lokal kjennskap tror jeg er en sikker oppskrift på katastrofe.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Catch » ons 07 nov 2012 17:54

bjoff skrev:
Catch skrev:Flotte saker, det har jeg ventet på, så når GSAK oppdateringen kom testet jeg dette på min database over cacher jeg enda ikke har funnet i Oslo, og da var det bare 107 av 227 cacher som fikk inn Oslo i Countyfeltet. Resten ble ikke fylt inn... Ingen fikk feil kommunenavn ihvertfall.
Jeg slet litt med dette også, og etter litt sjekking fant jeg at det i katalogen appdata\roaming\gsak\locations\counties\all_nor\ lå de gamle fylkesfilene.

Jeg slettet hele locations-katalogen og ved neste oppdatering da lastet gsak ned de korrekte filene med firesifred navn, og alt ble oppdatert som det skal. Om dette er et problem som er isolert for meg eller ikke vet jeg ikke, mulig det er det ettersom jeg har fiklet litt med slike data tidligere.
Det gjorde susen. Testet på en par databaser og alle countyfeltene ble fylt inn. Mange takk for tipset :-)
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av GadgetCats » ons 07 nov 2012 20:48

Raggsokk skrev:Jeg har brukt makroen CountyInfoNorway for å legge inn kommuner - er det fortsatt denne som brukes, bare at polygonfilene nå ligger på GSAK-serveren istedet for å måtte lastes ned et eksternt sted? Eller har det kommet mer innebygget funksjonalitet for å sette kommunenavnet automatisk?

Jeg merket meg at de opprinnelige polygonfilene hadde et spesialtegn foran stor Ø på de kommunene som hadde dette i seg (f.eks. Ølen, Øvre Eiker o.l.). Jeg korrigerte bare dette lokalt hos meg, men kanskje greit om det blir rettet sentralt også. Hvis det ikke allerede er gjort.
Dette skal være riktig nå. Men samtidig ser jeg at fylkesnavnelisten ikke har norske bokstaver, med "Ostfold" og "Sor-Trondelag" som resultat. Det er en smal sak å fikse, jeg skal sende Clyde nye filer for dette.

Catch skrev:Hvis jeg derimot kjører Bjoff's macro, CountyInfoNorway, så blir alt fylt inn riktig.
Polygonfilene som ble sendt til Clyde, kommer fra bjoffs makro. De eneste endringene er justering av grenselinjene til Frosta og Hægebostad kommuner, samt at Mosvik og Inderøy kommuner er slått sammen til en ny Inderøy kommune. Men bjoffs tips om å slette all_nor-mappen er altså nødvendig hvis man har brukt makroer tidligere, som har lastet ned polygonfilene. Skal sjekke om Clyde kan gjøre noe med dette.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Kjedalen » lør 10 nov 2012 20:56

Makroen fyller korrekt inn kommenenavn for cacher der dette feltet er tomt, men overskriver ikke fylkesnavn som fra før ligger i feltet for de fleste cachene. Jeg antar at det må være en måte massivt å fjerne disse datene på for deretter å kjøre inn kommuner på ny, men hvordan?
BildeBilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av mamoreb » lør 10 nov 2012 23:54

Sjekk hva du finner under Database -> Global replace.

Det er nok lurt å prøve dette på en test-database først.
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Catch » søn 11 nov 2012 00:14

Kjedalen skrev:Makroen fyller korrekt inn kommenenavn for cacher der dette feltet er tomt, men overskriver ikke fylkesnavn som fra før ligger i feltet for de fleste cachene. Jeg antar at det må være en måte massivt å fjerne disse datene på for deretter å kjøre inn kommuner på ny, men hvordan?
Denne bør vel gjøre jobben:

http://gsak.net/board/index.php?showtop ... ntry102062
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av GadgetCats » søn 11 nov 2012 01:27

Nå er det kommet en ny build (42+) hvor problemet med all_nor-mappen skal være fikset. I tillegg er polygonfilene for fylkene oppdatert slik at de skal returnere navn med norske bokstaver.

Siste build per nå er 8.2.1.44: http://gsak.net/GSAK821B44.exe

Ny versjon av alle polygonfilene er også sendt inn nå, og blir tilgjengelige med neste build.

En konsekvens av at fylkespolygonene og kommunepolygonene er laget på ulike måter og dermed har ulike grenselinjer, er at f.eks. to cacher i Bærum, én i Nittedal og én i Oppegård får fylke "Oslo". Om disse blir tagget med riktig kommune nå, avhenger av nøyaktigheten i OSM, men uansett bør filtrering på kommunen og fylket Oslo resultere i de samme cachene.

Jeg har derfor laget et skript for å ekstrahere polygonfiler for både fylker og kommuner fra OSM, og har brukt en litt annen tilnærming enn bjoff til hvordan filene genereres. Derfor blir også alle kommunepolygonene nå oppdatert. Og dersom det nå er behov for å justere grenselinjene (OSM-grensene er det nok ymse presisjon på, kanskje unntatt riksgrensene mot Finland og Russland), er det utvilsomt best om det gjøres i OSM, hvorpå polygonene for de berørte kommunene kan genereres på nytt.
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Kjedalen » søn 11 nov 2012 02:03

Takker så mye for hjelpen. Jeg lette og lette i menyene, men hadde oversett ordet "globalt". Makroen med overskriving fungerte også perfekt, så da var kommunene på plass. Jeg ser at det er blitt noen feil for cacher nær kommunegrensene, men får vel vente til de nye kommunepolygonene er på plass og deretter foreta ei ny kjøring før jeg eventuelt melder fra om unøyaktighet i OSM-grensene.
BildeBilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Kommunedata i GSAK

Legg inn av Catch » søn 11 nov 2012 08:03

Med build 8.2.1.45 ser jeg f.eks at:
Bærum blir Bærum
og
Oppegård blir OppegÃ¥rd
Mvh Catch
Bilde

Svar