Bruke GSAK på flere maskiner.

Duppeditter og programvare
Svar
Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06
Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av Team eika » tor 11 okt 2012 08:40

Har begynt litt å bruke gsak mer til å lage pq. Hjemme så står en stasjonær maskin med programmvaren installert. Har også gsak på den bærbare og den ønsker jeg å ha med i bilen når en er ute å farter litt. Kan jeg på en enkel måte ha tilgang til databasen fra begge maskinene.
Dropbox? Minnebrikke?

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av ingsve » tor 11 okt 2012 09:03

Jeg pleier å ta en backup til en minnepenn som jeg oppdaterer laptoppen med. Dropboks kan helt sikkert brukes også. Jeg leser inn eventuelle PQer på laptoppen og oppdaterer den på turen. Når jeg vel er hjemme tar jeg backup av laptoppen som installeres på den stasjonære.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av avigerus » tor 11 okt 2012 09:50

Litt usikker på det med å dele gsak-databasen.
Jeg har laget en gsak på hver av mine maskiner, og valgt en til å være sjefen. Inn på denne laster jeg ned alle mine bestillinger og oppdaterer med siste nytt,
Når alt er greit og slik jeg vil ha det, lager jeg en back-up fil som jeg så kan legge inn på den andre pc´n.
Denne back-up fila kan selvsagt også lagres på minnebrikke eller i dropbox, men med dagens høye tempo på endringer, blir fila fort utdatert og må fornyes.
Har derfor vagt bort dette selv.
Når en har flere maskiner er det viktig å huske på at gsak er et databaseprogram hvor du må ta ansvar for å holde programmet oppdatert i det omfang du selv ønsker. Jeg reiser så mye at jeg prøver å holde meg oppdatert for hele Norge. Med begrensningene i antall PQér, blir jeg med noen få dager etterslep.
Dette gjør ikke noe, for vi kan jo oppdatere gsak direkte med funksjonen statussjekk. Da får en ihvertfall endringer på de en har i gsak oppdatert, men ikke mednye som er publisert.
Bilde

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av bjoff » tor 11 okt 2012 11:32

Bare en liten note rundt dette med å benytte DropBox eller tilsvarende synkroniseringer for Gsak-data.

IKKE legg databasefilene til Gsak i en synkronisert mappe, men benytt heller backup/restore i Gsak for å lage filer som synkroniseres mellom maskinene. Om man prøver å gjøre det vil man før eller siden ende opp med feil i databasen!

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av Team eika » tor 11 okt 2012 11:41

Er det en egen backup for gsak i programmet? Eller tar man bare vare på filer som har et spesiellt navn eller ligger på en spesifisert plass i katalogstrukturen.

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av bjoff » tor 11 okt 2012 11:51

Team eika skrev:Er det en egen backup for gsak i programmet? Eller tar man bare vare på filer som har et spesiellt navn eller ligger på en spesifisert plass i katalogstrukturen.
'File->Backup' (velg så hvilke databaser og om innstillinger skal lagres)
Og på den andre maskinen velger du 'File -> Restore' og igjen velger hva som skal leses in.

Om du velger å ta backup av eller restore 'GSAK settings' får du med alle innstillinger og alle makroer.

Team eika
Bruker
Bruker
Innlegg:211
Registrert:tir 30 aug 2011 20:06

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av Team eika » tor 11 okt 2012 14:09

Takk, da skal jeg ta en kikk når jeg kommer på rett maskin.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 11 okt 2012 14:43

Hvordan man gjør dette er detaljert beskrevet her:
http://www.grenlandsmafiaen.no/index.ph ... icle&id=85

Lykke til!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av hkaspenberg » man 15 okt 2012 20:00

bjoff skrev:Bare en liten note rundt dette med å benytte DropBox eller tilsvarende synkroniseringer for Gsak-data.

IKKE legg databasefilene til Gsak i en synkronisert mappe, men benytt heller backup/restore i Gsak for å lage filer som synkroniseres mellom maskinene. Om man prøver å gjøre det vil man før eller siden ende opp med feil i databasen!
Det går aldeles flott å legge GSAK databasene i en synkronisert folder dersom man følger disse forhåndsreglene:
  • Sørg for at DropBox er ferdig med å oppdatere filer før du starter GSAK
  • Sett DropBix i pause
  • Bruk GSAK som vanlig
  • Avslutt GSAK
  • Sett DropBox til å ta opp igjen synkronisering
Jeg har brukt denne metoden for å holde GSAK i synk på tre PC'er. Har virket uten problemer i over et år.

;-D Hans
Bilde

Trikinov
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tor 18 nov 2010 12:41

Re: Bruke GSAK på flere maskiner.

Legg inn av Trikinov » tir 18 des 2012 14:07

Dette kan også jeg bekrefte at fungerer uten problemer.

Svar