Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland
Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Legg inn av jonleo » ons 19 sep 2012 08:19

Et hett tips til iphone-brukere som vil legge ut cacher!

Med Iphone (eller mobiltelefoner generelt) har man den ulempen at utstyret må være så smått at selve GNSS-mottakeren blir altfor liten til å kunne levere særlig god presisjon eller nøyaktighet. For de som ikke er klar over det, så er størrelsen på selve mottakeren/antenna en vesentlig faktor for å kunne levere nevneverdige prestasjoner på dette området.

Jeg bruker selv Iphone i ny og ne, og opplever at jeg kan stå spot on og allikevel få beskjed fra telefonen at jeg iløpet av 10 sekunder er både 3 og 12 meter unna i alle himmelretninger - selv i åpent terreng og teoretisk meget gode satellittforhold.
Å logge en tilfeldig enkeltposisjon med en slik for å legge ut en cache, vil potensielt kunne bidra til mye frustrasjon for andre cachere da man risikerer å få koordinater kanskje et tosifra antall meter unna den virkelige posisjonen.

MEN!
Med en mottaker som vingler og er unøyaktig, vil uansett unøyaktigheten over tid nesten utelukkende bestå i et standard avvik fra den virkelige posisjonen, dvs spredningen i posisjoner en slik mottaker logger vil statistisk sett kunne brukes til å kalkulere en mer nøyaktig posisjon "midt mellom" alle de feilaktige posisjonene.

Dette kan man gjøre (relativt enkelt) manuelt, men nå er det en gang slik at man i disse tider jo får en app til alt, også dette.
Perfect Mark heter den, og den gjør akkurat det den skal. Den logger X antall posisjoner, og kalkulerer automatisk et senterpunkt (middelverdi) basert på disse.

Bilde

Antallet og tiden du vil logge bestemmer du selv. Hvor mange posisjoner man bør logge for å kunne skryte på seg en rimelig god posisjon vil alltid være avhengig av eksterne forhold men jeg vil tro at om en kjører på og logger minimum 15 posisjoner, helst 30, vil man stort sett kunne si at man får en god posisjon også med Iphone - til dette formålet. Bare husk å ikke vandre rundt med telefonen i lomma mens du gjør dette da..
Men for all del, jeg har ikke testa denne skikkelig, og man må gjerne gi tilbakemeldinger her på eventuelle erfaringer!

Legg fra deg teknodingsen, trykk på knappen og la den gjøre jobben sjøl. Trykk på knappen igjen, noter koordinater og lek skattejakt med dine venner! SÅ lett :good:
Sist redigert av jonleo den ons 19 sep 2012 08:52, redigert 6 ganger totalt.
- JonLeo

Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Legg inn av Raggsokk » ons 19 sep 2012 08:36

Høres ut som noe det 'nøyaktige eventet' i Haugesund burde teste ut! :)
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Legg inn av thomfre » ons 19 sep 2012 09:17

Raggsokk skrev:Høres ut som noe det 'nøyaktige eventet' i Haugesund burde teste ut! :)
Det skal vi selvfølgelig gjøre! Takk for tips!
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Legg inn av thomfre » ons 19 sep 2012 09:42

Er det mulig å hente ut posisjonene den har lagret? Sånn at vi kan visualisere avviket på et kart...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland

Re: Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Legg inn av jonleo » ons 19 sep 2012 09:50

I selve appen kan man nok (såvidt jeg har funnet ut) ikke gjøre stort annet enn å notere seg koordinatene eller sende dem på e-post (det vanlige altså).

Om du mener alle posisjonene den har brukt til å beregne senterpunktet, så finner jeg ikke noe om det heller .. det hadde selvfølgelig vært interessant.
- JonLeo

Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Legg inn av SDJR » ons 19 sep 2012 15:24

Android har en tilsvarende app - GPS Averaging
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Legg inn av bjornda » tor 20 sep 2012 02:09

jonleo skrev:Et hett tips til iphone-brukere som vil legge ut cacher!

Med Iphone (eller mobiltelefoner generelt) har man den ulempen at utstyret må være så smått at selve GNSS-mottakeren blir altfor liten til å kunne levere særlig god presisjon eller nøyaktighet. For de som ikke er klar over det, så er størrelsen på selve mottakeren/antenna en vesentlig faktor for å kunne levere nevneverdige prestasjoner på dette området.
Det hadde vært moro å få en forklaring på dette. Om jeg ikke har misforstått bruker GPS'er tidsdiffranser for å beregne posisjoner, og en slik differanse bør jo være den samme uansett stor eller liten antenne? Eller blir "kvaliteten på signalet" (altså differansen) påvirket av signalstyrke? Så lenge man mottar differanser fra like mange satellitter skal vel svaret bli det samme, antatt samme algoritme for utregning og korreksjoner?
jonleo skrev: Jeg bruker selv Iphone i ny og ne, og opplever at jeg kan stå spot on og allikevel få beskjed fra telefonen at jeg iløpet av 10 sekunder er både 3 og 12 meter unna i alle himmelretninger - selv i åpent terreng og teoretisk meget gode satellittforhold.
Å logge en tilfeldig enkeltposisjon med en slik for å legge ut en cache, vil potensielt kunne bidra til mye frustrasjon for andre cachere da man risikerer å få koordinater kanskje et tosifra antall meter unna den virkelige posisjonen.

MEN!
Med en mottaker som vingler og er unøyaktig, vil uansett unøyaktigheten over tid nesten utelukkende bestå i et standard avvik fra den virkelige posisjonen, dvs spredningen i posisjoner en slik mottaker logger vil statistisk sett kunne brukes til å kalkulere en mer nøyaktig posisjon "midt mellom" alle de feilaktige posisjonene.
Det blir *garantert* frustrasjon :wink:

Det må skilles mellom nøyaktighet (hvor korrekt posisjonen er i forhold til fasit) og presisjon (hvor stor usikkerhet det er på enkeltmållinger). Man kan ha veldig høy
presisjon, men allikevel være "helt på jordet". Feks vil satellittkonfigurasjonen (stillingen til satellittene på himmelen) sammen med lokale forhold (bygninger, vær, osv)
gi variasjoner. Dette kan man bare korrigere for ved å gjenta målinger med lang tid mellom målingene. Det hjelper ikke med 100 målinger på 5 minutter - du kan
få en høy presisjon, men allikevel lav nøyaktighet. For å korrigere for systematiske feil må man altså gjennomføre flere målinger under ulike forhold. Da hjelper det ikke med
en app som midler over noen minutter.
[/quote]

Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland

Re: Hvordan logge nøyaktige nok koordinater med Iphone?

Legg inn av jonleo » tor 20 sep 2012 15:03

bjornda skrev:
jonleo skrev:Et hett tips til iphone-brukere som vil legge ut cacher!

Med Iphone (eller mobiltelefoner generelt) har man den ulempen at utstyret må være så smått at selve GNSS-mottakeren blir altfor liten til å kunne levere særlig god presisjon eller nøyaktighet. For de som ikke er klar over det, så er størrelsen på selve mottakeren/antenna en vesentlig faktor for å kunne levere nevneverdige prestasjoner på dette området.
Det hadde vært moro å få en forklaring på dette. Om jeg ikke har misforstått bruker GPS'er tidsdiffranser for å beregne posisjoner, og en slik differanse bør jo være den samme uansett stor eller liten antenne? Eller blir "kvaliteten på signalet" (altså differansen) påvirket av signalstyrke? Så lenge man mottar differanser fra like mange satellitter skal vel svaret bli det samme, antatt samme algoritme for utregning og korreksjoner?
Ja, uhm.. nå er vi inne på ganske små detaljer i dette systemet, og nå må jeg innrømme at jeg nok kan ha vært dristig når jeg proklamerte at "size matters", men jeg kan prøve å forklare hva jeg tenker på..

Mottakeren, eller antenna, leser et radiosignal utsendt fra en satellitt - eller flere, selvfølgelig. I dette signalet har satellitten lagt en del informasjon, som sin egen id, sin nøyaktige posisjon og tidspunktet signalet ble sendt ut. Dette signalet sendes kontinuerlig, men man får altså sekvenser med informasjon som gjentar seg. Med ei nøyaktig klokke som er greit synkronisert med satellittene kan man så ut fra hvor lang tid signalet (eller sekvensen) har brukt fra det ble sendt ut til det ble mottatt regne seg fram til avstanden mellom mottakeren og satellitten.

I og med at mottakeren gjør litt mer enn å "bare sjekke klokka", men altså må holde styr på en hel del informasjon som kommer fykende med omtrent lysets hastighet, er altså tanken at en litt større og mer solid antenne er i stand til å sortere ut riktig informasjon i riktig rekkefølge enn det en bortimot mikroskopisk antenne i en Iphone er i stand til rent teknisk.
Det er vel egentlig snakk om alt fra at selve mottaket av (de riktige) signalene skal være godt, til at beregningene skal gjøres kjapt og riktig. Når man må så kraftig ned på størrelse som man ofte må her, må det gå på bekostning av noe.

Sånn litt enkelt forklart ..

Til det andre, om midling av observasjoner, så har du selvfølgelig rett - om målet er å kontrollere stamnettet til Statens Kartverk eller liknende.
For plassering av geocacher for eksempel, bør denne appen til Iphone kunne gjøre en omtrent like god jobb som langt de fleste dedikerte (og tildels dyre) mottakere som jo de facto blir brukt i denne "sporten".
- JonLeo

Bilde

Svar