GC/TB besøk og kloning

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18
GC/TB besøk og kloning

Legg inn av bjornda » man 10 sep 2012 23:31

Hei!

Jeg har en coin som jeg ønsker å bruke som tracking for alle mine funn. Har startet jobben med å legge inn "visited" logger i cache etter cache som jeg
har funnet gjennom årene. Finnes det en enkel måte å gjøre dette på eller må jeg jobbe meg gjennom listen min cache for cache. Jeg kan jo forstå at
Groundspeak ikke har laget verktøy for "masselogging" av Coin/TB. Det er to andre cachere i familien også og da er spørsmålet om det går an å klone
en coin slik at jeg slipper å legge inn de samme besøkene 2 ganger til for deres tilsvarende mynter.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av thomfre » tir 11 sep 2012 06:45

Dette kan løses veldig enkelt med GSAK...

- Lag et filter med dine funn
- Bruk Publish Logs funksjonen og legg til alle cachene fra filtret
- Endre typen på alle til Write Note (tror du kan gjøre dette med en makro)
- Legg til "Visit All" på TBen du vil besøke med
- Når du er ferdig med å endre type, og evt. dato, så er det bare å publisere med å bruke Publish All
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av bjornda » tir 11 sep 2012 16:24

Takk for tips med punkt-for-punkt liste. Gleder meg til å teste det ut :D Vet du forresten om loggene legges inn
i samme rekkefølge som de leses inn i/listes i GSAK (som jeg regner med er i korrekt kronolgisk rekkefølge fra gc.com).
Dumt hvis tracking av coin i cacher logget på samme dag kommer i tilfeldig/alfabetisk eller annen rekkefølge og
ikke etter "loggnummer" hos gc.com.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av bjornda » ons 12 sep 2012 00:14

thomfre skrev:Dette kan løses veldig enkelt med GSAK...

- Lag et filter med dine funn
- Bruk Publish Logs funksjonen og legg til alle cachene fra filtret
- Endre typen på alle til Write Note (tror du kan gjøre dette med en makro)
- Legg til "Visit All" på TBen du vil besøke med
- Når du er ferdig med å endre type, og evt. dato, så er det bare å publisere med å bruke Publish All
Første forsøk var ikke helt vellykket .... Cachene som er logget samme dag kommer i (nesten) motsatt rekkefølge av hva
de er listet hos gc.com (virker som at PQ'en MyFinds lister cacher i samme rekkefølge som de står skrevet på Your Profile ->
Geocaches -> Found it, altså i motsatt rekkefølge (innenfor samme dato). Uansett, kan jo bruke Move (opp eller ned) for
å endre rekkefølgen så den blir korrekt. Det er uansett kjappere enn gamlemåten .... :?

Mer utfordrene er det at jeg ikke finner makro for å bytte Log type til "Write note" ei heller
noen plass hvor jeg kan velge "Visit All" på TB'en (jeg klarer å finne min TB ved å velge hver enkelt cache, deretter "Edit"
og så "Trackables" men så får jeg ikke velge min TB som står listet der og heller ikke knytte den opp til en "Visit"). Jeg
ser at jeg kan bla gjennom cachene og endre Log type manuelt, det er også greit, men det siste problemet med TB'en må jeg
finne en løsning på, ellers er det ikke noe poeng å gjøre dette... Noen som kan guide meg?

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av thomfre » ons 12 sep 2012 06:56

bjornda skrev:Første forsøk var ikke helt vellykket .... Cachene som er logget samme dag kommer i (nesten) motsatt rekkefølge av hva
de er listet hos gc.com (virker som at PQ'en MyFinds lister cacher i samme rekkefølge som de står skrevet på Your Profile ->
Geocaches -> Found it, altså i motsatt rekkefølge (innenfor samme dato). Uansett, kan jo bruke Move (opp eller ned) for
å endre rekkefølgen så den blir korrekt. Det er uansett kjappere enn gamlemåten .... :?
Vil tro at dette muligens kunne blitt fikset ved å sette rette sorteringen på forhånd. Her er jeg ikke helt sikker, så det må jeg evt. teste litt på, hvis ingen andre her har tips..?
bjornda skrev:Mer utfordrene er det at jeg ikke finner makro for å bytte Log type til "Write note" ei heller
noen plass hvor jeg kan velge "Visit All" på TB'en (jeg klarer å finne min TB ved å velge hver enkelt cache, deretter "Edit"
og så "Trackables" men så får jeg ikke velge min TB som står listet der og heller ikke knytte den opp til en "Visit"). Jeg
ser at jeg kan bla gjennom cachene og endre Log type manuelt, det er også greit, men det siste problemet med TB'en må jeg
finne en løsning på, ellers er det ikke noe poeng å gjøre dette... Noen som kan guide meg?
Vedlagt ligger en modifisert versjon av en makro Bjoff har laget (http://www.bjoff.net/geo/gsak/), opprinnelig blir den brukt til å endre alle logger til Found It når man f.eks. logger en power trail. Jeg har endret den så den setter alt til Write Note.

For å bruke den gjør du følgende:
  • Legg alle cachene inn i Publish Logs vinduet
  • Lukk vinduet
  • Kjør makroen
  • Gå tilbake til Publish Logs
For å logge visit all med en TB:
  • Åpne en logg i Publish Logs vinduet
  • Trykk på "Trackables"
  • Finn TBen du vil besøke med
  • Høyreklikk og trykk på "Visit All"
  • VIKTIG: I vinduet som nå kommer opp må du velge "Write note only" i toppen hvor det står "Apply Visit all to log types:", hvis ikke kommer ikke TBene med
  • Trykk Ok helt til du er tilbake til Publish Logs vinduet
Veldig enkel guide til bruk av Publish Log funksjonen ligger her: http://www.thomfre.net/wp-content/uploa ... mellom.pdf
Vedlegg
bjf-ChangeLogTypePublish-WriteNoteTBVisit.zip
(433byte)Lastet ned 300 ganger
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av thomfre » ons 12 sep 2012 07:23

Nå har jeg sjekka litt, og her kommer resten av oppskriften:
  • Trykk View->Add/Remove Columns... i hovedmenyen
  • Bla nedover i lista og huk av "User data 2"
  • Trykk OK
  • Sorter på "User Data 2" ved å trykke på headeren i lista
Nå er cachene sortert rett (de er i alle fall det hos meg), og nå kan du importere de til Publis Logs.
Husk å slette evt. cacher du har lagt inn der fra før av.

For å importere:
  • Sørg for at kun dine funn ligger i aktivt filter
  • Åpne Publis Logs
  • Slett evt. cacher du har der fra før av (merke de og tryk Delete-knappen på venstre side)
  • Høyreklikk og trykk "Fetch->From filter"
  • Du får beskjed om at det finnes duplikate logger, ignorer det
  • Lukk publish logs, kjør makroen som endrer til write note og åpne publish logs igjen
  • Fiks TB-visit som beskrevet tidligere
Nå skal loggene være i rett rekkefølge, alle skal være registrert med write note, og de skal til og med ha rett dato alle sammen!
Og om ikke det var nok, så har alle også "TB Visit" som loggtekst :)
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av bjornda » ons 12 sep 2012 08:04

Det må jeg si - tusen takk for videre tips i denne saken :D . Det blir ny uprøving i kveld en gang. Flott med
kunnskapsrike medlemmer på dette forum.

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av thomfre » tir 18 sep 2012 12:56

Fikk du det til?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av bjornda » tir 18 sep 2012 15:45

thomfre skrev:Fikk du det til?
Hei!

Jeg prøvde oppskriften helt til siste punkt og det så bra ut, men siden jeg ikke har hatt tid til å gå gjennom listen å
sjekke rekkefølgen på funnene så ble det ikke til at jeg trykket på utløseren :lol: Det får vente til jeg er hjemme igjen
og har bedre tid.

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: GC/TB besøk og kloning

Legg inn av bjornda » tor 18 jul 2013 00:09

thomfre skrev:Fikk du det til?
Sånn, da har jeg jobbet meg gjennom dette. Oppskriften fungerer fint
med en liten korrigering for hvordan man får med TB'en som visit i alle
loggene:

Original oppskrift:
•VIKTIG: I vinduet som nå kommer opp må du velge "Write note only" i toppen hvor det står "Apply Visit all to log types:", hvis ikke kommer ikke TBene med

Endres til:
• I vinduet som nå kommer opp kan du skrive en kommentar som legges på logsiden
til TB'en. Kryss av for å gjøre det til en standardkommentar for alle loggene. Velg OK
• VIKTIG: Tilbake i Trackable-vinduet må du velge "Write note only" i BUNNEN hvor det står "Apply Visit all to log types:", hvis ikke kommer ikke TBene med.

Jeg skjønte ikke dette første gangen og resultatet var mange Notes logger uten TB visit. Men da oppdaget jeg
en annen ting; prosessen stoppet opp midt i siden en cache var låst av reviewer. Så den måtte jeg bare hoppe
over.

Har også sett et annet problem som jeg ikke finner ut av:

På TB'ens side står det at den har besøkt en cache (http://coord.info/GC33Q5X)
men den telles ikke med på kartet - den blir bare hoppet over. Kanskje det kan
skyldes at den har eksakt samme koordinater som en annen cache jeg har tatt
senere? De er begge to Unknown caches med samme publiserte posisjon .....

Takker så mye for hjelpen :D

Svar