County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Duppeditter og programvare
Svar
SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark
County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Legg inn av SnorreS » tor 02 aug 2012 13:06

Har lekt meg litt med FindStatGen3 for å forbedre min statestikkoversikt. Samtidig ønsker jeg meg en oversikt over hvilke kommuner jeg har besøkt innenfor de enkelte fylker. Har nå "herjet" med FindStatGen3 v4.3.12, CountyInfoNorway v0.41 og CountryStateCountry 1.2. Målet har vært å få oppdatert kommune info i GSAK (County feltet eller ett user felt), og hvis mulig generere karter på kommunenivå innenfor fylker som jeg klarer med FindStatGen3 å lage på fylkesnivå innenfor land.

Problem:
- Får til å kjøre macroene for oppdatering av county (polygonene). Får ingen oppdateringer for kommuner i Norge. Det står kun fylkesnavnet også under county, og "0" updates når jeg kjører macroen. Hvis jeg kjører på f.eks. Danske cacher jeg har i databasen så virker det på de fleste, men ikke alle cacher (mysterier som ligger langt ute i innsjøer f.eks.). Hva gjør jeg feil for å få inn kommuner i Norge?
- Får ikke til Norsk kart i FindStatGen på kommunenivå. Har lagt inn "FindStatGenMapNorwayStateShaded" i macro mappen til GSAK, og det lager flott fylkesoversikt. Finnes det tilsvarende for kommuner?

Har lest og søkt både på Norske og internasjonale forum + GSAK sine hjelpesider. Mye info funnet, mye er testet, men jeg får det likevel ikke til. Finnes det en "for dummies" forklaring noe sted på dette med kommuner for Norge, eller kunne noen forbarme seg med en enkel beskrivelse?
BildeBilde

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Legg inn av bjoff » tor 02 aug 2012 13:17

CountyInfoNorway gjør ikke noe med County-feltet dersom det inneholder noe som helst annet enn blank/ingenting.
Så om det allerede er en verdi i dette vil ikke makroen oppdatere noe.

Det du kan gjøre for å fylle inn kommunedata er å først blanke det som eventuelt finnes i County;
* Lag et filter som inneholder cacher i Norge
* Velg menypunktet 'Database' -> 'Global replace'
* Velg feltet 'County' og la neste felt være helt blankt og kjør 'Replace'

Kjør deretter CountyInfoNorway på nytt.

Og selvsagt før du begynner med noe av dette er det lurt å ta en backup!

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Legg inn av SnorreS » tor 02 aug 2012 13:42

Seså, så enkelt var det :D Backup kjørt, County feltet "rensket", CountyInfoNorway kjørt igjen, og vips så var alt såre vel med unntak av 14 cacher totalt i Norge. Flott :D :D Takker og bukker bjoff både for macroen og for forklaringen :)

Til mitt punkt 2. Noen som vet om det er mulig å lage karter over kommuner innenfor fylker? Og i tilfelle en enkle forklaring, eller link til dette?
BildeBilde

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Legg inn av bjoff » tor 02 aug 2012 13:51

SnorreS skrev:Til mitt punkt 2. Noen som vet om det er mulig å lage karter over kommuner innenfor fylker? Og i tilfelle en enkle forklaring, eller link til dette?
Ja, det er mulig. Men du visste muligens det allerede. :)

Men hvordan er ihvertfall jeg helt blank på. Jeg prøvde å finne ut litt om dette for en tid siden, men ble ikke så veldig mye klokere..

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Legg inn av SnorreS » fre 17 aug 2012 14:31

Prøver meg igjen :) Er det noen som har tips om hvordan man kan generere kart over fylker hvor funn per kommune markeres?

Takker for tips :D
BildeBilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Legg inn av Catch » lør 18 aug 2012 08:34

SnorreS skrev:Prøver meg igjen :) Er det noen som har tips om hvordan man kan generere kart over fylker hvor funn per kommune markeres?

Takker for tips :D
Kart med inndeling pr kommune tror jeg ingen har laget, men pr fylke kan du få ved å bruke kartdatafilen Norway V0.7 som du finner her:
http://gsak.net/board/index.php?showtopic=8241&st=40

Det ser da f.eks slik ut:
Norge.jpg
Norge.jpg (54.62kiB)Vist 6459 ganger
Mvh Catch
Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Legg inn av SnorreS » lør 18 aug 2012 09:32

Ja, din kartfil med fylker har jeg funnet og fått til å virke. Takker og bukker for det arbeidet :D
Da roer jeg ned min søken etter samme løsning på kommunenivå for Norge.
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: County / Kommune info i GSAK og statistikk for dummies?

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 aug 2012 09:37

Det er jo ikke vanskeligere enn å bruke kartdatafilen for Norge som mal, og så lage tilsvarende for hvert fylke.... :lol:
Men en stor jobb, ja det er det!! :roll:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar