Kart til Garmin

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Sted: Arendal

Kart til Garmin

Legg inn av SDJR » søn 29 jul 2012 23:30

Siden jeg tydligvis kommer til å drive med geocaching en stund til (274 cacher på 2 1/2 mnd) så vurderer jeg å kjøpe en Garmin GPS og selge min Magellan. Spørsmålet er, om jeg kjøper to (hypotetisk) må jeg kjøpe kart til begge, eller kan jeg bruke samme kort til begge, dvs en av gangen, eller kan jeg kopiere det (lovlig) og bruke det på begge to samtidig? Guttungen vil også gjerne ha en.
Bilde

obergeru
Nybegynner
Nybegynner

Re: Kart til Garmin

Legg inn av obergeru » man 30 jul 2012 11:00

Det kommer ann på hvilke kart du bruker.

Garmin Adventure er låst til Basecamp/Mapsource på pcen, og kan installeres på flere enheter på en gang.
Garmin Premium er låst til SD kortet, så det kan kun brukes på en enhet om gangen. Det er i utgangspunktet ikke mulig å kopiere dette kortet.

Men det finnes muligheter for å låse opp SD kortet, og dermed kopiere det.
(og flytte flere premiumkart på samme SD kort så du ikke trenger å bytte minnebrikke i f.eks Grenlandsområdet, som ligger midt i to kartsoner).
Vet ikke om dette er lovelig eller ikke. Det burde kanskje forbrukerrådet utalt seg om :)

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker

Legg inn av SDJR » man 30 jul 2012 23:12

Vurderer Garmin GPSMAP 62s, hvordan er de med topografiske kart, kan de flyttes mellom enhetene, eller kopieres til eget bruk? Regner med at man må kjøpe topo-kart til disse?
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » man 30 jul 2012 23:46

Jeg har en Garmin GPSmap 60 Csx og bruker topo-kartene fra frikart.no. Kan ikke se at disse gratis kartene mangler noe i forhold til geocaching - i de områdene jeg beveger meg i i hvert fall. Se "Kart på GPS" på wikien. Så lenge jeg er tvunget til å finansiere Statkart for at de skal produsere kartgrunnlag som Garmin kan selge tilbake til meg (til en drøy pris), så bruker jeg heller kart jeg selv har vært med på å lage.

Men det er nå meg da. Poenget er i alle fall at det finnes gratis kart som kan brukes i en Garmin.

obergeru
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av obergeru » tir 31 jul 2012 09:59

Jeg ville heller kjøpt Oregon 450 enn 62s pga oppløsning på skjermen + wherigo støtte.
De koster like mye.
https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=63801

"Alle" garmin GPSer bruker de samme kartene. Så min første post gjelder også for 62s.
Er forøvrig enig med fotimyr at kartene til Garmin er overpriset. I Oslo området er frikart veldig gode, men de er vel ikke det i mindre befolkede områder?

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » tir 31 jul 2012 11:40

obergeru skrev:Er forøvrig enig med fotimyr at kartene til Garmin er overpriset. I Oslo området er frikart veldig gode, men de er vel ikke det i mindre befolkede områder?
Kartene er de samme som på openstreetmap.org, og om ingen har lagt inn noe er det ofte dårlig med detaljer utenom veier, gater og det mest grunnleggende. Det sier seg (nesten) selv at der det bor færre folk eller der det er lite besøk, der blir det kun de mest opplagte stiene og terrengdetaljene som blir med.

Ser for eksempel at Øvre Dividal nasjonalpark ikke har en eneste sti eller vei avmerket, til tross for at selveste Nordkalottleden går gjennom området. Om man slår på trackingen mens man går og deretter sender GPX-filen inn til frikart, er stien/veien/etc. på kartet noen dager senere. Om vi ikke gjør det, ender vi bare opp som i eventyret om Alle, Enhver, Noen og Ingen ;)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 31 jul 2012 13:18

obergeru skrev:Jeg ville heller kjøpt Oregon 450 enn 62s pga oppløsning på skjermen + wherigo støtte.
Jeg har 62s og er meget fornøyd med den.
Det er riktig at Oregon har høyere skjermoppløsning enn 62s, men til gjengjeld er skjermen på 62s mye bedre i dagslys/sollys. Da er det ikke nødvendig med bakgrunnsbelysning i det hele tatt, noe som forlenger batterilevetiden drastisk.
Og for Wherigo finnes det apper til SmartPhones, hvertfall iPhone og Android. Litt usikker på Windows mobiler.

Etter min mening koker valget av 62s kontra Oregon ned til om man ønsker trykkskjerm eller knapper. Der er meningene veldig delte. Noen kan ikke tenke seg knapper, andre (som meg) liker ikke trykkskjerm.

Det er de samme kartene som brukes på begge disse to modellene.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Sted: Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 31 jul 2012 13:34

GorgonVaktmester skrev:Det er riktig at Oregon har høyere skjermoppløsning enn 62s, men til gjengjeld er skjermen på 62s mye bedre i dagslys/sollys.
Hvis man liker trykkskjerm er Montana den eneste (av de det er snakk om her) GPSren Garmin selv oppgir er designet for å være lesbar i sollys, den har også enda bedre oppløsning enn Oregon.

Wherigo-apper fåes både til Android, Windows Mobile og iOS. Appen på Oregon har for vane å tømme batteriet, og kræsje ofte...
Sist redigert av thomfre den tir 31 jul 2012 13:38, redigert 1 gang totalt.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

obergeru
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av obergeru » tir 31 jul 2012 13:35

Og det må sies at trykkskjermen på Oregon ikke er av "smarttelefon" kvalitet.
Men det er vel fordi den ikke skal knuse.

Edit: Jeg ville også gått for Montana, men det blir jo en annen prisklasse :)
Synes Oregon fungerer helt greit i sollys, men har ikke sammenliknet med andre.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 31 jul 2012 16:04

obergeru skrev:Edit: Jeg ville også gått for Montana, men det blir jo en annen prisklasse :)
...og en helt annen fysisk størrelse. Jeg mener den er for stor til å gå på tur med. (Og dette er ikke bare synsing, for jeg har en Montana også...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
thomfre
Styret
Sted: Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tir 31 jul 2012 16:08

GorgonVaktmester skrev:Jeg mener den er for stor til å gå på tur med. (Og dette er ikke bare synsing, for jeg har en Montana også...)
Her må vi nok være enig om å være uenig, jeg mener den er akkurat stor nok til å gå på tur med :lol:
Det beste tipset til trådstarter er vel da kanskje å prøve før kjøp...
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 31 jul 2012 16:15

thomfre skrev:Det beste tipset til trådstarter er vel da kanskje å prøve før kjøp...
:good:

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » tir 31 jul 2012 16:31

Støttes. Jeg har ikke mannenever, og går stadig vekk på tur med min Montana. Kjekt å feste en liten stropp i bøyla bak.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker

Legg inn av SDJR » tir 31 jul 2012 17:15

Må nok prøve ja.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker

Legg inn av SDJR » ons 22 aug 2012 17:19

Hvor gamle er de siste Topo kartene som er for salg?
Bilde

Svar