Gsak corrected coordinates

Duppeditter og programvare
Svar
Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39
Gsak corrected coordinates

Legg inn av Hvammen » ons 25 jul 2012 11:57

Alt man vet går ann, men som man ikke vet hvordan man gjør...

Jeg har nå klart å overføre alle mystery med corrected coordinates til GPS. Men da går jeg glipp av alle som ikke har det og som skal kunne "løses ute i feltet"...

Så at noen har beskrevet at de får alle med corrected coordinates med en prikk eller et utropstegn foran i cachenavnet. På den måten kan jeg ha alle cachene for et område inne og samtidig slippe å huske på navnet til de løste..

Nå har jeg brukt mye tid på dette (i hvert fall i følge fruen..) med å Google og lete i gsakforumet. Noen som kan forklare meg hvordan?

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Gsak corrected coordinates

Legg inn av bjoff » ons 25 jul 2012 12:04

Jeg bruker makroen 'GarminExport' til å kopiere data til GPSr'en, og der haker jeg av i feltet 'Use Custom Cache Name' og setter inn følgende i feltet under: "%correct=* %name".

Da vil mysteries med endrede koordinater komme frem på GPS'en med navn '* Mysterycache' mens de som ikke er løst kommer med navn uten denne stjernen. Jeg eksporterer alle mysteries uavhengig av om de ha CC eller ei ettersom mange faktisk finnes på oppgitt posisjon.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Gsak corrected coordinates

Legg inn av Raggsokk » ons 25 jul 2012 13:42

På mystery-cacher som ligger på oppgitte koordinater (typisk challenge-cacher), pleier jeg å sette corrected coordinates til de oppgitte koordinatene. Da får jeg opp trekanten i GSAK og får dem med på overføringen. Vet ikke om det løser problemet ditt?
- Raggsokk

Bilde

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Gsak corrected coordinates

Legg inn av Hvammen » ons 25 jul 2012 15:25

Det samme gjør jeg også. For å huske at det ligger der det gjør.

Jeg skal prøve det du forklarer bjoff. Det hørtes ut som noe jeg har hørt før, men glemt. Bukker og takker.:grin:

Brukeravatar
Solkongen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 11 jul 2013 20:55
Sted:Sandnes, Norway
Kontakt:

Re: Gsak corrected coordinates

Legg inn av Solkongen » man 06 jan 2014 22:09

Ser at dette innlegget er litt gammelt, men prøver likevel. Løsningen Ragsokk og bjoff foreslår ser grei ut, den må jeg prøve. MEN: på gpskartet vil da ikonet forbli et "?" regner jeg med?

Jeg vil gjerne ha et ikon som skiller seg ut, slik at jeg ikke trenger å åpne beskrivelsen for å se om denne er løst eller ikke (altså har korrigerte koordinater). Samme vil da gjelde for challenge-cacher jeg er kvalifisert til.
For å hjelpe meg selv, har jeg oppdatert koordinater i GSAK (eller GC og importert til GSAK), så trykt "Rediger" og endret ikonet til Other i stedet for Mystery. Hvis jeg da låser for å hindre overskriving, vil ikonet bli en lukket skattekiste på kartet i stedet for et spørsmåltegn. Ved funn blir det endret til en åpen skattekiste.
Eneste aberet er at ved logging i GSAK må jeg ta bort haken som låser cachen før jeg kjører bagdegen for å unngå funn på "Other" i statistikken.

Dette er muligens tungvint, men det funker for meg. Med tanke på Mysteries-på-en-dag challenger o.l er det greit å vite hvilke som er korrigert/løst og ikke.

Vil den metoden med 'GarminExport endre ikonet på gpsen? Er det lettere enn å gjøre som jeg gjør nå?
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Gsak corrected coordinates

Legg inn av sven-egil » man 06 jan 2014 22:39

Når jeg retter slik som beskrevet, og bruker Garmin Export, får jeg et gult varselskilt ved spørsmålstegnet på kartet.
Og stjerne ved cachenavnet i listen på GPSen
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Solkongen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 11 jul 2013 20:55
Sted:Sandnes, Norway
Kontakt:

Re: Gsak corrected coordinates

Legg inn av Solkongen » ons 08 jan 2014 12:16

Når jeg retter slik som beskrevet, og bruker Garmin Export, får jeg et gult varselskilt ved spørsmålstegnet på kartet.
Og stjerne ved cachenavnet i listen på GPSen.
Dette varselsskiltet får jeg ikke opp på kartet mitt? Får stjernen ved cachenavnet, men ikke på alle.
Hvis jeg derimot bruker menyen < GPS-send veipunkter til gpsr >, og endrer navn til "%correct=* %Name" kommer stjernen ved samtlige.

Et varselsskilt eller lignende på kartet hadde gjort susen for min del, da blir det lettere å se hvilke som det lønner seg å styre mot. Min Montana vil ikke vise disse, så jeg lurer på hvorfor.
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Gsak corrected coordinates

Legg inn av mamoreb » ons 08 jan 2014 13:47

Jeg er ikke ved GSAK nå og får ikke sjekket innstillingene, men jeg gjør slik Sven-Egil beskriver, og for opp varselsskilt på alle mine korrigerte koordinater, på Montana. I Garmin Export er det noen bokser med alternativer for ulike varslingsikoner - korrigert, disabled, har TB, favorittpoeng osv. Sjekk at korrigerte koordinater er markert der!
Bilde

Brukeravatar
Solkongen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 11 jul 2013 20:55
Sted:Sandnes, Norway
Kontakt:

Re: Gsak corrected coordinates

Legg inn av Solkongen » ons 08 jan 2014 15:36

mamoreb skrev:Jeg er ikke ved GSAK nå og får ikke sjekket innstillingene, men jeg gjør slik Sven-Egil beskriver, og for opp varselsskilt på alle mine korrigerte koordinater, på Montana. I Garmin Export er det noen bokser med alternativer for ulike varslingsikoner - korrigert, disabled, har TB, favorittpoeng osv. Sjekk at korrigerte koordinater er markert der!
Takk mamoreb - det virket! :shock: Nå viser det lille skiltet. Skulle gjerne hatt det litt større - men dette var en funksjon jeg ikke visste om. Må leke meg litt med den!
Bilde

Svar