Sight 'N Go GPSMAP60csx misvisning

Duppeditter og programvare
Svar
kbra
Bruker
Bruker

Sight 'N Go GPSMAP60csx misvisning

Legg inn av kbra » tor 21 jun 2012 12:27

Kalibrerer kompasset, ser ut til å stemme bra med gammeldags kompass. Stiller inn Sight 'n Go. Skulle da få en linje på displayet som peker mot målet. Det blir alltid svært stor feil, opptil 30º eller mer. Kan se ut som feilen blir noe mindre mot nord.

Feilien er så stor at det er uten hensikt å bruke funksjonen. Kunne vært artig å se navnet på fjellet du ser borti horisonten på denne måten. Hvor ligger feilen? Hilsen kbra

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Sight 'N Go GPSMAP60csx misvisning

Legg inn av gacrux » tor 21 jun 2012 13:50

Misvisning i Norge er liten, så det kan du se bort fra.
Garmin leser ut gradetall for 360 grader graders kompass.
Kompasset du bruker må derfor også være et 360 graders kompass.
Tidligere var 400 graders kompass ganske vanlig, og da blir det 30 grader feil om du peiler mot vest.
Otto Milvang

kbra
Bruker
Bruker

Legg inn av kbra » tor 21 jun 2012 17:17

Antar at dette ikke har noe med den ubetydelige misvisningen i Norge å gjøre. Jeg behersker noenlunde kart og kompass og vet forskjell på 360 og 400º.

Mulig "misvisning" ikke var rette ordet, vi får ta det en gang til: Jeg står fritt, har god utsikt, og ser fjelltopper langs horisonten. Jeg bruker Sight 'N Go funksjonen, sikter inn en fjelltopp og skulle da få en strek på kartet fra min posisjon mot fjelltoppen. Så viser det seg at denne streken på displayet kommer 30º +/- til siden for fjelltoppen som jeg selvsagt på forhånd har identifisert for denne øvelsen.

Finnes det en innstilling jeg ikke har oppdaget? Eller er det en feil på min GPS? Dersom funksjonen her er så unøyaktig, er den ganske enkelt ubrukbar. Ellers går det helt greit med alle funksjoner jeg bruker i geocaching, posisjonsformater, GSAK, Mapsource eller annet jeg har følt behov for.

kbra
Bruker
Bruker

Legg inn av kbra » man 25 jun 2012 09:03

Etter å ha mottatt forslag fra bruker og Garmin support med selvfølgeligheter, antar jeg at denne funksjonen er så unøyaktig at den har liten verdi i praksis. Hilsen kbra

Svar