Hei, og velkommen på forum!
Her var det mange gode spørsmål, så jeg kan forsøke å svare etter beste evne basert på egne erfaringer.
- Minnekort er strengt tatt ikke nødvendig for å få inn kart, og med kart bare for Sørlandet går det fint på internminnet. Selv har jeg kartene installert i MapSource på pcen, og derfra installerer jeg de kartområdene jeg har bruk for på GPS-en min (Montana 650). Skal man ha flere kartpakker inn, kan det bli knapt med plass på internminnet, så jeg har selv et 16 GB minnekort inne for å kunne ha rikelig med plass.
- Type kart er det vel delte meninger om, men pr i dag kan gratiskart ha svært manglende dekning i Norge, spesielt utafor byene. Du kan selv se dekninga på
http://www.openstreetmap.org/.
Bruker selv Topo Adventure-kart, som har vært generelt gode i utmark. For å få med hele Sørlandet trenger man pakkene "Kristiansand" og "Stavanger" - da er begge Agderfylkene samt store deler av Rogaland og Telemark dekket. Kristiansandspakken alene dekker fra ca Mandal til Porsgrunn og opp til Haukeli.
- Den største gevinsten med dedikert GPS til geocaching er bruken av GSAK. Dette må sies å være et kapittel for seg selv og vanskelig å ta på forum. Hvis du har samme nick på geocaching.com, så kan jeg jo informere om at vi har kjørt noen techeventer på Sørlandet der bruk av GSAK ofte har blitt tatt opp, og det blir nok flere slike eventer over sommeren.
Håper dette var til litt hjelp!