Hjelp til GPS generelt, særlig Garmin 62S

Duppeditter og programvare
Svar
Reisende_Mac
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Kristiansand

Hjelp til GPS generelt, særlig Garmin 62S

Legg inn av Reisende_Mac » fre 08 jun 2012 19:28

Hei!

Min far far akkurat kjøpt seg sin første GPS (Garmin 62S), for blant annet å prøve ut geocaching. Selv bruker jeg kun iPhonen til geocaching, og kan derfor absolutt ingenting om GPS-bruk.

Det jeg/vi lurer spesielt på er;
- Vet det er ca 1.7GB internminne på gps'en, er det nødvendig med et ekstra minnekort for å laste inn kart for Sørlandet?
- Må/bør man kjøpe kart (og har dere eventuelle forslag her), eller kan man laste ned gratiskart, evt. låne av andre (regner med man trenger lisens eller lignende)?
- Noe annet som er viktig for en nybegynner innen gps-bruk? :)

Mvch,
Reisende_Mac

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker

Re: Hjelp til GPS generelt, særlig Garmin 62S

Legg inn av JanIflisa » fre 08 jun 2012 21:24

Det burde holde med internminnet. Fungerte helt fint for meg til å begynne med.

Man MÅ ikke ha kart, men... Jo, forresten, man MÅ ha kart! 8) Om du ikke vil kjøpe, kan du laste ned fra www.frikart.no. Vær oppmerksom på at detaljgraden er varierende ettersom hvor du er i landet.

Det er masse annet som er viktig for en nybegynner, men det viktigste er å komme seg ut og leke! :D
Bilde

Bilde

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Sted: Christianssand

Legg inn av Hofstad » fre 08 jun 2012 21:42

Hei, og velkommen på forum!

Her var det mange gode spørsmål, så jeg kan forsøke å svare etter beste evne basert på egne erfaringer.

- Minnekort er strengt tatt ikke nødvendig for å få inn kart, og med kart bare for Sørlandet går det fint på internminnet. Selv har jeg kartene installert i MapSource på pcen, og derfra installerer jeg de kartområdene jeg har bruk for på GPS-en min (Montana 650). Skal man ha flere kartpakker inn, kan det bli knapt med plass på internminnet, så jeg har selv et 16 GB minnekort inne for å kunne ha rikelig med plass.
- Type kart er det vel delte meninger om, men pr i dag kan gratiskart ha svært manglende dekning i Norge, spesielt utafor byene. Du kan selv se dekninga på http://www.openstreetmap.org/.
Bruker selv Topo Adventure-kart, som har vært generelt gode i utmark. For å få med hele Sørlandet trenger man pakkene "Kristiansand" og "Stavanger" - da er begge Agderfylkene samt store deler av Rogaland og Telemark dekket. Kristiansandspakken alene dekker fra ca Mandal til Porsgrunn og opp til Haukeli.
- Den største gevinsten med dedikert GPS til geocaching er bruken av GSAK. Dette må sies å være et kapittel for seg selv og vanskelig å ta på forum. Hvis du har samme nick på geocaching.com, så kan jeg jo informere om at vi har kjørt noen techeventer på Sørlandet der bruk av GSAK ofte har blitt tatt opp, og det blir nok flere slike eventer over sommeren.

Håper dette var til litt hjelp!
Bilde

Reisende_Mac
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Kristiansand

Legg inn av Reisende_Mac » lør 09 jun 2012 16:02

Tusen takk for svar, da får vi vel kjøpe Kristiansands-pakka og se om vi får lastet det inn på GPS'en.. :)

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Asoteam » søn 24 feb 2013 21:48

Jeg har kjøpt GPS, Oregon 550T der jeg har et eksternt minnekort på 2GB. I dag har jeg lagt inn PQer for Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold.

Når jeg skrur på GPSen, får jeg beskjed om at maks antall geocacher er overskredet. Betyr dette at alle cachene ikke er lastet inn? Når jeg ser på filbehandlingen, ser det ut til PQene er lastet inn. det skulle jo være plass til disse cachene. Jeg har lagt dem på det eksterne kortet og ikke i internminnet.

Dersom jeg ikke har fått lastet inn alle cachene, hvordan vet jeg i så fall hvilke som ikke er lastet inn?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 24 feb 2013 23:35

Antallet ikke-arkiverte cacher i de fire fylkene du nevner er tilsammen drøyt 5400. Det er nok for mange til at de kan lastes inn på GPS'en din. Hvis jeg ikke husker feil er det en grense på 5000 cacher.

Når det gjelder hvilke cacher som ikke har kommet med, er det mest sannsynlig de drøyt 400 siste cachene i den GPX-filen den lastet inn sist. Rekkefølgen den laster inn GPX-filene kan jeg ikke si med 100% sikkerhet, men jeg vil tro det rett og slett er den rekkefølgen de ble skrevet til minnekortet siden det er den rekkefølgen de vil bli lest fra filsystemet uten noen for for sortering.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Asoteam » søn 24 feb 2013 23:55

Takk, det kan nok stemme med 5000 cacher. Da forstår jeg.

Svar