Sortere cacher

Duppeditter og programvare
Svar
Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39
Sortere cacher

Legg inn av Hvammen » man 04 jun 2012 22:02

Hei, har overtalt fruen til å bli med på event på vestlandet i sommer og jeg har tenkt å cache litt på turen vestover. Alt vel og bra!

Men med to små barn i bilen må det litt sortering til. Har brukt GSAK litt og lett etter informasjonen jeg er ute etter, men klarer ikke å skjønne alt hehe. Jeg kunne tenke meg å sortere vekk alle mikroer og samtidig kun de med flere enn f.eks 5 favorittpoeng. Filtrere ut alle mysteryer også. Finnes det noen som klarer å forklare dette på en lettfattelig måte eller ligger det noe ute på nettet?

Hvis det er litt størrelse på boksene og noen bytteting klarer barna å holde motet oppe selv etter 5 -6 cacher... ^^ :D ^^

Brukeravatar
tah69
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:man 28 nov 2011 10:28
Sted:Drammen

Sortere cacher

Legg inn av tah69 » tir 05 jun 2012 06:14

Vil tro at den enkleste måten er å lage en PQ(pocket query) ifra siden din på Geocaching.com

Der kan du velge ut og sortere det meste ved hjelp av alle valgene som dukker opp nedover i listen.

Det finnes også mulighet til å legge opp PQ på reiseruter men det er jeg litt mere usikker på hvordan gjøres og hvilke valg du har der.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Sortere cacher

Legg inn av Catch » tir 05 jun 2012 06:43

Hvammen skrev:Hei, har overtalt fruen til å bli med på event på vestlandet i sommer og jeg har tenkt å cache litt på turen vestover. Alt vel og bra!

Men med to små barn i bilen må det litt sortering til. Har brukt GSAK litt og lett etter informasjonen jeg er ute etter, men klarer ikke å skjønne alt hehe. Jeg kunne tenke meg å sortere vekk alle mikroer og samtidig kun de med flere enn f.eks 5 favorittpoeng. Filtrere ut alle mysteryer også. Finnes det noen som klarer å forklare dette på en lettfattelig måte eller ligger det noe ute på nettet?

Hvis det er litt størrelse på boksene og noen bytteting klarer barna å holde motet oppe selv etter 5 -6 cacher... ^^ :D ^^
Alt du nevner her og mer til kan du gjøre i GSAKs filterfunksjon.

Search > Filter...
Nederst på General setter du "Favorite points" Greater or equal to: 5
Under Other velger du så hvilke "Cache types" og "Container size" du vil ha med.
Deretter er det bare å trykke "Go".

I og med at det ikke ligger info om favorittpoeng i GPX filene, så må man oppdatere dette manuelt:
"Geocaching.com access" > Refresh cache data > All in current filter > OK
Mvh Catch
Bilde

Hvammen
Bruker
Bruker
Innlegg:116
Registrert:søn 10 jul 2011 17:39

Re: Sortere cacher

Legg inn av Hvammen » tir 05 jun 2012 10:10

Catch skrev: Alt du nevner her og mer til kan du gjøre i GSAKs filterfunksjon.
Takker så mye.. Jeg visste ikke dette, jeg har kun rotet meg bort i makrofunksjonene jeg...
Nå blir det enklere!! :D

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Sortere cacher

Legg inn av esbjug » tir 05 jun 2012 10:55

Du kan også kombinere aktuelle filtre med et pologon uttrekk på cacher. Da er det bare å gå inn på kartet og merke ut den kartfiguren du vil ha cacher fra. Det går også å lage separate figurer, men da med hver sin tilhørende GPX fil. Dette fungerer bra, selv om dette nok er ukjent for mange gsak brukere.

Før filtrering, er det lurt å hente inn oppdaterte cachedata på aktuell strekning. Med versjon 8 er dette en smal sak.

Hilsen esbjug

Svar