Kart på geocaching.com

Duppeditter og programvare
Svar
kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike
Kart på geocaching.com

Legg inn av kosunde » tir 14 feb 2012 22:18

Når jeg gikk inn på geocaching.com i kveld oppdaget jeg at kartappen endelig hadde gått fra beta til final. Ved første blikk så alt flott og nytt ut, men ved nærmere øyesyn ble jeg skuffet gitt. Det er nå mange forskjellige bakgrunnskart å velge mellom. De har ulik kartografi, men innholdet er stort sett det samme. I Oslo ser det ganske tilforlatelig ut, men en skal ikke lenger enn til Hønefoss før kartene er forferdelig mangelfulle. Innholdet ser ut til å være hentet fra OSM, som jo er dugnadskart. :shock: Kartet MapQuest Aerial ser ikke ut til å dekke Norge i det hele tatt, så noen flyfoto har vi ikke å boltre oss i lenger. :shock: Skuffende, Groundspeak!

kosunde
Bilde

OJogSynne
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:tor 03 mar 2011 01:30

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av OJogSynne » tir 14 feb 2012 22:58

Enig i at kartløsningen ikke er like rask, ei heller detaljert som den har vært med Google Maps i det siste. Årsaken til byttet har vel ligget litt i lufta, Google ønsker å ta seg betalt for tjenesten de leverer.

Lenger forklaring finnes her.

Brukeravatar
eikerkongen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:20
Registrert:tor 01 sep 2011 06:19

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av eikerkongen » ons 15 feb 2012 00:10

Tilnærmet ubrukelig, spør du meg. Dette var svært skuffende, ja. Får vel gå omveien om andre websider med ordentlige flyfotos heretter. :(

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av Captain Hardy » ons 15 feb 2012 01:26

Bare vent, det kommer nok en form for add til nettleserne som gjør det mulig igjen :roll: :-)

Håper jeg da, for guds skyld! :?
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

mariusno
Bruker
Bruker
Innlegg:152
Registrert:tir 15 feb 2011 00:08
Sted:Oslo/Lier

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av mariusno » ons 15 feb 2012 10:16

Har sett lenge at openstreetmap har tatt over på geocaching.com, og regna med at det hadde med penger å gjøre.

Selv er jeg storforbruker av OSM, og er kjempefornøyd! Har lenge brukt disse kartene på mobil, og dette er også grunnlaget for frikart.no som jeg bruker på min GPS. Kanskje flere nå også blir motivert til å laste opp, og tegne inn stier selv i kartet, for å forbedre turopplevelsen for andre fremover! Selv har jeg lagt inn litt i hjemtraktene.

At man ikke får et godt flyfoto gjør da ingenting. Vi som driver geocaching klarer vel å håndtere koordinater mellom flere enheter og tjenester?

-Marius

InsaneTTM
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:ons 04 aug 2010 13:22

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av InsaneTTM » ons 15 feb 2012 12:12

Captain Hardy skrev:Bare vent, det kommer nok en form for add til nettleserne som gjør det mulig igjen :roll: :-)

Håper jeg da, for guds skyld! :?
Modifiserte Greasemonkey Eniro-skriptet til en finne og fikk fiksa dette, kun testet i Firefox...

http://www.sjaastad.org/greasemonkey_googlemaps.user.js 8)

Mvh
InsaneTTM

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av kjerstih » ons 15 feb 2012 14:08

Jeg hater de nye kartene. De er stygge og gir dårlig oversikt.

Når jeg planlegger en tur pleier jeg å se på kartet på geocaching.com og bytte mellom kart og satelittbilde. Kart fordi det er ryddig og oversiktlig, og satelittbilde for å se hvor det er mulig å gå og ikke (ikke alltid mulig å se, men det gir en god pekepinn).

Nå blir jeg nødt til å sitte med geocachingkartet i ett nettleservindu og Google maps i det andre. Tregere har det også blitt. Jeg er ikke fornøyd.

Jeg begynner å bli ganske lei av alle "forbedringene" fra Groundspeak. Denne gangen forstår jeg at det ikke er bare deres egen feil, siden det ville blitt dyrt å fortsette å bruke Google. Men hvor høy kostnad er det snakk om? Jeg kunne for eksempel gjerne betalt en hundrelapp ekstra for medlemskapet mitt for å beholde de gode kartene.
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av kosunde » ons 15 feb 2012 14:19

mariusno skrev:Har sett lenge at openstreetmap har tatt over på geocaching.com, og regna med at det hadde med penger å gjøre.
Det er vel ikke så mange som hilser betaling for Google Maps velkommen. Men etter mitt syn blir dette litt å spare seg til fant som en sier. Vi betaler tross alt vår kontingent til Groundspeak og burde kunne forvente oss å få tilfredsstillende kart/bilder tilbake.

mariusno skrev:Selv er jeg storforbruker av OSM, og er kjempefornøyd! Har lenge brukt disse kartene på mobil, og dette er også grunnlaget for frikart.no som jeg bruker på min GPS. Kanskje flere nå også blir motivert til å laste opp, og tegne inn stier selv i kartet, for å forbedre turopplevelsen for andre fremover! Selv har jeg lagt inn litt i hjemtraktene.

At man ikke får et godt flyfoto gjør da ingenting. Vi som driver geocaching klarer vel å håndtere koordinater mellom flere enheter og tjenester?
OSM er et høyst prisverdig tiltak for dem som ikke tar seg råd til/er villig til å betale for kart. Dessverre er det slik at kvaliteten er helt avhengig av dugnadsinnsats. Dugnadsinnsatsen skorter det på i mer grisgrendte strøk, hvor mange av de mest interessante cacheturene går. Ergo er ikke OSM p.t. noe fullgodt alternativ til Google Maps (som tross alt holder en jevn kvalitet i Norge), men kan kanskje bli det en gang i fremtiden. Selv bruker jeg kartappen på Geocavhing.com til den første planleggingen av en tur, så går jeg inn på mer detaljerte kart og bilder etterhvert. Med kun riksveiene lagt inn av veier i mitt interesseområde blir dessverre de nye kartene helt ubrukelige. :cry: Det blir nok mer GSAK og andre verktøy jeg disponerer :wink: som kommer til å benyttet i turplanleggingen fra nå av.

kosunde
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 15 feb 2012 14:27

kjerstih skrev:Men hvor høy kostnad er det snakk om? Jeg kunne for eksempel gjerne betalt en hundrelapp ekstra for medlemskapet mitt for å beholde de gode kartene.
Jeg tror nok ikke at en hundrelapp ekstra hadde vært nok... Jeg leste ganske langt nedover i kommentarene til bloggen som OJogSynne linket til litt tidligere i denne tråden. Der var det en som hadde satt opp regnestykket:
På Latitude47, Nighthawk700 skrev:I think they said the average hit was 2,000,000 a day. The use limit is 25,000, so that leaves 1,975,000 hits (assuming they don't charge for the use limit). They charge $4 per 1,000 hits afterwards, so that's 1,975 batches of 1,000 hits, for a total of $7,900 per day, or $237,000 for a 30 day month, or $2,883,500 for a year. (I'm assuming JS Maps API v3, I'm not really sure which is which).
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Kart på geocaching.com

Legg inn av hstad » ons 15 feb 2012 14:41

Det blir jo mindre enn 18 mill nok i året. Del det på antall premium så er sikkert 100 kroner i nærheten:)


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av kjerstih » ons 15 feb 2012 15:14

Google-kartene kunne vært tilgjengelig bare for premiumbrukere i det minste. Jeg vet ikke hvor mange premiumbrukere de har, men da ville jo bruken av kartene blitt mindre, og utgiftene ville vi premiumbrukere ha tatt selv.
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 15 feb 2012 23:26

hstad skrev:Det blir jo mindre enn 18 mill nok i året. Del det på antall premium så er sikkert 100 kroner i nærheten:)
Hmmmm.... Jeg er visst blitt litt blendet av store tall.... :oops:
Om man antar at bare 20% av 5 mill geocachere er Premium, blir det likevel ikke mer enn 18 kroner på hver... :lol:

En annen ting er at om man gjør dette til en "Premium Feature" vil jo antall oppslag bli vesentlig lavere enn de 2 mill oppslagene de snakket om... :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Captain Hardy
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:lør 14 mai 2011 06:06
Sted:Mafialand
Kontakt:

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av Captain Hardy » ons 15 feb 2012 23:41

InsaneTTM skrev:
Captain Hardy skrev:Bare vent, det kommer nok en form for add til nettleserne som gjør det mulig igjen :roll: :-)

Håper jeg da, for guds skyld! :?
Modifiserte Greasemonkey Eniro-skriptet til en finne og fikk fiksa dette, kun testet i Firefox...

http://www.sjaastad.org/greasemonkey_googlemaps.user.js 8)

Mvh
InsaneTTM

hehe, det tok ikke mer enn ca 10 timer før alt var tilbake til det gode gamle! Takk for linken! :D :D
Bilde

Don't mess with a geocacher. We know all the best places to hide a body...

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Kart på geocaching.com

Legg inn av hstad » tor 16 feb 2012 09:07

Captain Hardy skrev:
InsaneTTM skrev:
Captain Hardy skrev:Bare vent, det kommer nok en form for add til nettleserne som gjør det mulig igjen :roll: :-)

Håper jeg da, for guds skyld! :?
Modifiserte Greasemonkey Eniro-skriptet til en finne og fikk fiksa dette, kun testet i Firefox...

http://www.sjaastad.org/greasemonkey_googlemaps.user.js 8)

Mvh
InsaneTTM

hehe, det tok ikke mer enn ca 10 timer før alt var tilbake til det gode gamle! Takk for linken! :D :D
Har installert denne, men ser ingen forskjell!


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Kart på geocaching.com

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 feb 2012 10:11

Oppe i høyre hjørne av kartet er den en firkant med 3 ark inni.
Før musen over den, og du får opp hvilke alternative kart du kan velge i mellom.

Fra Grondspeaks side har du valget mellom:
  • MapQuest (standardvalg)
  • CloudMade
  • MapQuest - Aerial
  • OpenStreetMap
  • OpenCycleMap
  • My Topo
Med makroen utvides listen til også å inkludere:
  • Google Maps
  • Google Maps sat
  • Google Maps hybrid
  • Google Maps topo
  • Google Maps topo road
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar