Garmin Montana 600 i hus!

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde
Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av Asolli » man 19 sep 2011 18:46

Hurra, i dag kom den i posten, min etterlengtede GPS. Det blir vel andre boller enn å bruke iPhonen! :D

Har koblet den til PC, registrert den her og der, fått oppdatering på innlagt kart, lagt i minnebrikke med TOPO-kart for mitt område, overført noen GPX-filer, og lest norsk brukerveiledning. Nå er det bare å komme seg ut på tur.

Men jeg ønsker andre brukeres erfaringer og tips, om noen har noe å dele med meg. Er det noen innstillinger jeg bør prøve eller unngå?
Noen funksjoner som man ikke finner ut sjøl ved første forsøk?

Får opp to valg da jeg skal lagre GPX. Enten å lagre på "enheten" eller på minnekort. Hva er lurest?

Blir veldig glad for det minste lille svar. Skulle gjerne testet den ut nå i kveld, men det er altså møte i velforeningen...


Asoli.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av esbjug » man 19 sep 2011 19:14

Denne blir du nok fornøyd med!

GPX filer kan du bestemme selv hvor du skal legge, og det er plenty med minne på disse.

Prøv å se på de ulike profilene, f.eks det som heter Nuvi. Da ha du samme oppsett som på en vanlig nuvi, og med bilkart lagt inn er det ikke store forskjellene.

Ellers kan du sette opp med de kombinasjoner av kart og dashboard som du vil

Få deg også en bilholder til din Montana, da har du oppladet enhet når du forlater bilen.

Ellers er det bare å trykke i vei og lære etterhvert.

hilsen esbjug

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av Catch » man 19 sep 2011 19:26

Hvis du ikke har oppdatert til siste software versjon enda, så bør du gjøre det:

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=5335
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av Asolli » tir 20 sep 2011 20:03

Siste versjon er innstallert.
Har vært ute og funnet en cache med Montanaen i dag, men det var ikke så lett som jeg trodde. Rota meg skikkelig vekk i menyene, og fant ikke igjen kompassvisning i farta. Får vel studere enda mer før neste tur :mrgreen: .

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av Teddy Steiff » tir 20 sep 2011 20:19

Asoli skrev:Siste versjon er innstallert.
Har vært ute og funnet en cache med Montanaen i dag, men det var ikke så lett som jeg trodde. Rota meg skikkelig vekk i menyene, og fant ikke igjen kompassvisning i farta. Får vel studere enda mer før neste tur :mrgreen: .
Ingen ting er så lett som man tror, i alle fall ikke av teknologi som skal være veldig brukervennlig.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av esbjug » ons 21 sep 2011 12:35

Asoli skrev:Har vært ute og funnet en cache med Montanaen i dag, men det var ikke så lett som jeg trodde. Rota meg skikkelig vekk i menyene, og fant ikke igjen kompassvisning i farta. Får vel studere enda mer før neste tur :mrgreen: .
Du kan sette opp egendefinert dashboard med aktiv geocache når du ikke navigerer, og to datafelt når du navigerer. Velgder du disse to datafeltene som avstand og peker, har du full kontroll over avstand og peker mot målet mens du er på kartsiden. Dette virker også på Oregon og 62.

Rotor du deg bort i menysystemet, er det bare å gå tilbake helt til hovedmenyen. Har du klart å slette noe her, bare velger du en annen profil der alt er på plass.

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av Asolli » fre 23 sep 2011 14:13

:shock:
Prøver å forstå meg på GSAK, men det krever jaggu konsentrasjon og IQ!

Har lastet ned programmet, laget PQ og mottatt som mail, og tenkte å få lastet over filene til Montanaen.
Men jeg kan ikke finne Garmin Montana som valg når jeg leter på GSAK. Kan jeg velge noe annet?

Og hva gjør jeg så videre? Har lest og lest på gcinfo sine hjelpesider, men kommer ikke videre.

Noen som vil forbarme seg over meg?

Hilsen gamlemor på 43.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av mamoreb » fre 23 sep 2011 16:32

Jeg bruker GSAK med Garmin Montana. Det kan godt hende at du kan eksportere til Garmin Montana med de vanlige funksjonene i GSAK. Selv har jeg lagt inn en makro som jeg er veldig fornøyd med: http://gsak.net/board/index.php?showtop ... t&p=140482 - klikk på lenken nederst i innlegget, den som heter GarminExport.gsk. Da skal filen bli lastet ned. Du får sannsynligvis spørsmål om å åpne den i GSAK, og deretter spørsmål om du vil installere den. Det vil du.

Makroen har mange fine muligheter, men jeg tror den kommer med grunninnstillinger som skal fungere helt fint. Evt. kan du kikke på innstillingene her: http://gsak.net/board/index.php?showtop ... st&p=97225 - evt. spørre mer her i forumet!
Bilde

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av Asolli » søn 25 sep 2011 16:05

Min erfaring så langt er et det er raskere (og lettere) å overføre én og én cache til Montanaen fra oversikten på geocaching.com enn å bruke GSAK. Det er kompliserte greier synes jeg, har brukt utallige tider på å lese meg opp og prøve det ut, så ender det bare med at det blir tullball av hele greia.

Er det noen tips der ute om hvordan overføre flere filer i slengen fra selve oversikten på geocaching.com? Teknte det gikk an å huke av i boksene foran navnet på cachen og så velge "overføre merkede til GPS" eller noe i den dur, men det går visst ikke?

Jaja.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av mamoreb » søn 25 sep 2011 18:35

Asoli, hvis du er premium medlem, kan du laste ned opptil 1000 geocacher av gangen, ved hjelp av "Pocket queries". Det er ekstremt nyttig og tidsbesparende!

Nærmere forklaringer rundt "pocket queries":
http://gcinfo.no/?q=node/48
Bilde

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av Asolli » søn 25 sep 2011 18:50

Det er det jeg har prøvd. Men det er så rotete.

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av Asolli » søn 25 sep 2011 18:59

Men takk for tips.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av mamoreb » søn 25 sep 2011 19:05

Jeg vet ikke hva du mener med rotete. Det er litt mange innstillinger man må se gjennom for å lage en pocket query. Men hos Grenlandsmafiaen kan du klikke på en lenke og få FERDIGE innstillinger for ditt fylke:
http://www.grenlandsmafiaen.no/index.ph ... &Itemid=15

Deretter er det bare å laste ned én fil (fra http://www.geocaching.com/pocket/default.aspx), Dra filen over på GPSen, og vips, 1000 geocacher inne.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av esbjug » søn 25 sep 2011 20:32

Asoli skrev:Prøver å forstå meg på GSAK, men det krever jaggu konsentrasjon og IQ! Har lastet ned programmet, laget PQ og mottatt som mail, og tenkte å få lastet over filene til Montanaen.
Men jeg kan ikke finne Garmin Montana som valg når jeg leter på GSAK. Kan jeg velge noe annet?
Og hva gjør jeg så videre? Har lest og lest på gcinfo sine hjelpesider, men kommer ikke videre.
Noen som vil forbarme seg over meg?Hilsen gamlemor på 43.
Det er nok ikke lett å starte opp med GSAK uten hjelp, og hvis du har mulighet for å delta på et teknisk/GSAK event, er nok det å anbefale. Du kan gjerne bruke oppsettet til Oregon eller 62S når du overfører. I den siste versjonen (8 beta) ligger Montana inne, og jeg tror den gjør det i den siste oppdateringen av versjon 7.

Poenget med gsak er at du har en offline database på egen pc som du oppdaterer jevnlig med PQ du henter ned på geocaching.com. I denne databasen har du mulighet til å hente ned de cachene du ønsker. Gsak er ikke mer oppdatert enn den siste PQ du laster ned.

Du kan f. eks hente ned en PQ (eller flere avhengig av hvor du bor) over hjemfylket ditt. Overfører du fra gsak, er det ingen grense på 1000 cacher. Begrensingen ligger i GPS'en din. Montana tar opp til 12000 cacher.

Fra Gsak overfører du et stort antall cacher med noen få tastetrykk.

Du finner et lite hefte om gsak her: http://www.rudberg.as, under fanen geocaching / nedlasting.

Hilsen esbjug

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin Montana 600 i hus!

Legg inn av GorgonVaktmester » man 26 sep 2011 14:05

Asoli skrev:Får opp to valg da jeg skal lagre GPX. Enten å lagre på "enheten" eller på minnekort. Hva er lurest?
Siden jeg ikke er eier av Montana, må jeg ta forbehold om at Garmin kanskje kan ha fixet et problem som du kan få på Oregon (alle modeller) og 62s.

Problemet jeg sikter til er dersom GPX-filen du legger inn på den er korrupt. Da nekter GPS'en å starte! Og det nytter ikke med noen "system reset" heller, fordi den henger seg før den kommer til det punktet hvor det er mulig å foreta en system reset. (Det er dette jeg ikke vet om er endret på Montana.)

Har man GPX-filen på minnekortet, er det bare å ta ut brikken og vips så starter GPS'en. Har man den derimot på enheten må den sendes inn for å få fixet feilen...
Jeg vil derfor på det sterkeste anbefale å legge GPX-filene på minnekortet! MEN da vil jeg ogå nevne noe jeg leste at var konklusjonen i en annen tråd her, nemlig at man må ha et raskt minnekort. For hvis minnekortet er for tregt hender det at du får problemer med innlesing av alle cachene fra en GPX-fil. (Forsåvidt et mindre problem, men irriterende nok!)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar