Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Duppeditter og programvare
NinjaCarr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:fre 01 okt 2010 23:37
Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av NinjaCarr » tor 25 aug 2011 12:54

I garmin-verden ser det ut til å være 2 hovedkilder for kart i Norge:
* Garmins egne Topo Pro/Premium/Adventure-pakker
* Diverse OSM-pakker fra frikart.no

Man kan mixe og matche litt, f.eks bruke et topo-kart med "stier"-overlayet fra frikart.
Det hadde vært kjekt å samle noen anbefalinger på optimale kombinasjoner for forskjellige anledninger:

- Hvilke kartpakker/overlays bruker du?
- Hvilke kombinasjoner har du prøvd, før du endte opp med det du bruker nå?
- Hvor og hvordan geocacher du primært? (Byen, landet, vei, offroad, gående, syklende, på ski etc)


Selv er jeg primært i Rogaland, 50/50 på veien og til fots på turstier. Jeg prøver for øyeblikket en kombinasjon av topo pro med frikart sine "stier" og "skiløyper" oppå, men har ikke konkludert med noe enda.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av Raggsokk » tor 25 aug 2011 13:56

Jeg bruker Topo Pro som grunnkart, men etter at jeg fikk meg GPSMap 62s for kort tid siden har jeg begynt å eksperimentere med orienteringskart som Custom Maps oppå disse. Det er enkelte begrensninger på CM som vanskeliggjør ting, men når det virker så er det helt supert!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av JanIflisa » tor 25 aug 2011 16:17

Jeg kjører både vinter-, sommer- og veikartet til frikart i tillegg til Topo Adventure og City Navigator for Europa. Jeg har også overlay for stier og skiløyper inne. Hvilket kart jeg bruker, kommer helt an på hvor jeg er og hva jeg gjør. De fleste profilene mine er navngitt etter hvilket kart som kjøres, og dersom jeg vil legge et annet kart over, gjør jeg det manuellt. I tillegg har jeg noen testprofiler, der jeg mikser kartene.

Er jeg i skogen i Oslo-området, switcher jeg mellom Topo Adventure og OSM, men har til nå erfart at OSM er mest nøyaktig. Likevel har jeg som regel Topo Adventure med stioverlay liggende klar i testprofilen dersom jeg blir usikker.

I Tønsberg bruker jeg OSM, men Topo Adventure er mer detaljert. Grunnen til dette, er at i Tønsberg er jeg lommekjent, og bruker derfor OSM til å se hvor jeg kan bidra med stier og POI.

Går jeg på ski i Oslo, har jeg god erfaring med både OSM vinterkart og Topo Adventure med overlay fra fra frikart. Topo Adventure som stand-alone har ikke fungert for meg når jeg går på ski.

Jeg har bare Topo Adventure for Oslo, og ellers i landet går det ofte i OSM, evt. i kombinasjon med veikart. Ikke optimalt, men jeg kommer fram.

Utover dette, synes jeg at for mange kart oppå hverandre bare gjør mer ugang enn nytte.
Bilde

Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av esbjug » fre 26 aug 2011 01:09

En mulighet som ikke er nevnt i denne tråden er Garmin sine t modeller, med Europakart lagt inn. Dette kombinert med lokale Topo-kart er en god kombinasjon synes jeg.

Modellene med t i navnet har kartdekning på 1:100.000, og er i mange situasjoner gode nok ut fra egen erfaring. For ren turbruk i Norge er nok de norske topokartene å anbefale. Men du verden så fint det er å ha kart overalt i Europa!

Anbefales, selv om disse modellene ikke er så lette å få tak i her tillands. Modellene er Oregon 450t og 550t, GPSMAP 62st (og snart 62stc), og Montana 650t.

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av vegajohn » fre 26 aug 2011 08:39

Jeg har prøvd å laste inn OSM Topokart sommer og OSM veikart Norge fra frikart.no i tillegg til Topo Adventure fra Garmin på min nyinnkjøpte Montana 650.
Av en eller annen grunn får jeg ikke dette til å fungere fra Mapsource, da GPSen etter innlasting bare gir beskjed om at den ikke kan låse opp kart...?
Jeg får imidlertid lastet inn kartene fra Basecamp, men støter da på følgende problem:
Under kartinnstillinger-velg kart får jeg følgende valg: Worldwide DEM Basemap, OSM Roadmap Norway og Digital Globe. (Hva er egentlig Digital Globe?)
Men på skjermen er det Topo Adventure som vises. Når jeg prøver å deaktivere OSM Roadtrip Norway forsvinner Topo Adventure..? Hva er det jeg gjør feil??
En annen ting: Hvordan laster jeg ned stier og skiløyper fra frikart.no? Kan de legges inn på Mapsource eller Basecamp, eller må de lagres direkte i GPSen. I så fall hvor skal jeg lagre dem?

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av mamoreb » fre 26 aug 2011 09:35

Jeg er ikke akkurat dreven i faget, eksperimenterer fortsatt selv, men:

- Hvilke kartpakker/overlays bruker du?
Veikart fra frikart.no med turstier fra frikart.no.

- Hvilke kombinasjoner har du prøvd, før du endte opp med det du bruker nå?
Har prøvd Topo Adventure, men foretrekker foreløpig veikart fordi det har gatenavn og fordi jeg visuelt sett liker det bedre.

Det må sies at jeg ikke har fått til routing noe særlig bra hverken på frikart sine kart eller Topo Adventure. Godt mulig at Topo er bedre på dette (selv om det blir uten gatenavn).

Har prøvd alle de andre kartene som finnes på frikart.no, vil tro at turkart er bedre på tur i skog og mark. Skal testes nå i helga.

Jeg har uansett med meg alle disse kartene på minnebrikken, og aktiverer/deaktiverer etter behov.

- Hvor og hvordan geocacher du primært? (Byen, landet, vei, offroad, gående, syklende, på ski etc)

Ja. Mest gående i Oslo/Oslomarka, men også på sykkel, bilvei, andre deler av landet, etc.
vegajohn skrev:Jeg har prøvd å laste inn OSM Topokart sommer og OSM veikart Norge fra frikart.no i tillegg til Topo Adventure fra Garmin på min nyinnkjøpte Montana 650.
Av en eller annen grunn får jeg ikke dette til å fungere fra Mapsource, da GPSen etter innlasting bare gir beskjed om at den ikke kan låse opp kart...?
Akkurat samme kombinasjon av kart og GPS som det jeg har. Jeg startet med Basecamp, og fikk til det jeg trengte der. Installerte Mapsource av nysgjerrighet, men fant ut at jeg kunne gjøre alt jeg trengte i Basecamp (+ at Garmin visstnok slutter å utvikle Mapsource), så jeg avinstallerte Mapsource.
vegajohn skrev:Under kartinnstillinger-velg kart får jeg følgende valg: Worldwide DEM Basemap, OSM Roadmap Norway og Digital Globe. (Hva er egentlig Digital Globe?)
Jeg tror Digital Globe har å gjøre med en demoversjon av satellittbilder:
http://www.satnews.com/cgi-bin/story.cg ... 1742409654

Jeg har tatt bort Digital Globe fra min GPS.
vegajohn skrev:Men på skjermen er det Topo Adventure som vises. Når jeg prøver å deaktivere OSM Roadtrip Norway forsvinner Topo Adventure..? Hva er det jeg gjør feil??
Det høres rart ut... Når jeg går inn på "select map" står det "Enabled" på OSM Roadmap og "Disabled" på Topo-kartet. Da vises OSM-kartet. Når jeg setter "Enabled" på Topo og "Disabled" på OSM, vises Topo-kartet.
vegajohn skrev:En annen ting: Hvordan laster jeg ned stier og skiløyper fra frikart.no? Kan de legges inn på Mapsource eller Basecamp, eller må de lagres direkte i GPSen. I så fall hvor skal jeg lagre dem?
De kan sikkert legges inn via Basecamp - jeg får iallfall opp mine stifiler i Basecamp. Men jeg syntes det var enklest å legge dem rett inn på GPSen. Kartene skal ligge i mappen Garmin (f.eks. I:\Garmin\).

Jeg har valgt å legge mine kart på et minnekort som jeg har satt inn, men du kan legge dem på internminnet hvis du vil, fortsatt i mappen Garmin.
Bilde

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av vegajohn » fre 26 aug 2011 10:23

vegajohn skrev: Det høres rart ut... Når jeg går inn på "select map" står det "Enabled" på OSM Roadmap og "Disabled" på Topo-kartet. Da vises OSM-kartet. Når jeg setter "Enabled" på Topo og "Disabled" på OSM, vises Topo-kartet.
Problemet mitt er at Topo Adventure ikke dukker opp som eget valg undre "select map" Vet du hva kartfilene heter hvis jeg går inn via PC?

Når det gjelder stier og skiløyper; Hvordan velger du dem hvis de er lagt inn i GPSen? Dukker de opp under velg kart, eller vises de permanent?

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av avigerus » fre 26 aug 2011 11:30

Problemet mitt er at Topo Adventure ikke dukker opp som eget valg undre "select map" Vet du hva kartfilene heter hvis jeg går inn via PC?

hei, prøv å overføre ifra Mapsource i flere operasjoner (et områdekart av gangen), og etter å ha overført til GPS, endrer du kartnavnet til f.eks. Oslokart, Stavangerkart, m.m. avhengig av hvor mange kart du har kjøpt selvsagt. (HUSK: etternavnet på fila må ikke endres...!!)
deretter kan du overføre veikartet.. Du vil nå ved funksjonen "Select map" få alle synlig i forskjellige filer. Det er jo dumt å ha alle kartene i "Enabel-posisjon" når du egentlig bare trenger for der du er...Enable på flere kart gjør nemlig at gps sliter og går tregt.... er min erfaring...
Bilde

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av vegajohn » fre 26 aug 2011 12:35

Takk for det, men hva heter kartfila som jeg skal endre navnet på?
-Jeg regner med at den ligger i mappa som heter Garmin...?

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av Catch » fre 26 aug 2011 12:43

gmapsupp.img
Mvh Catch
Bilde

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av vegajohn » fre 26 aug 2011 12:54

quote="Catch"]gmapsupp.img[/quote]

Hmm hos meg heter filen bare gmapsupp uten endingen img
Den ligger også åpent i Garmin mappa -burde den ligg i mappa som heter Custom maps?

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av Sladdeballa » fre 26 aug 2011 12:56

vegajohn skrev:
Catch skrev:gmapsupp.img
Hmm hos meg heter filen bare gmapsupp uten endingen img
Den ligger også åpent i Garmin mappa -burde den ligg i mappa som heter Custom maps?
I Filutforsker, så gå til Tools => Folder options. I bildet som dukker opp velger du mappen View, og så fjerner du krysset som står forran "Hide extensions for known file types".

Da vil du få opp "etternavnet" på filene.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av Catch » fre 26 aug 2011 13:25

vegajohn skrev:
Hmm hos meg heter filen bare gmapsupp uten endingen img
Den ligger også åpent i Garmin mappa -burde den ligg i mappa som heter Custom maps?
Den skal ligge i Garmin mappa.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av JanIflisa » fre 26 aug 2011 14:28

vegajohn skrev:Jeg har prøvd å laste inn OSM Topokart sommer og OSM veikart Norge fra frikart.no i tillegg til Topo Adventure fra Garmin på min nyinnkjøpte Montana 650.
Av en eller annen grunn får jeg ikke dette til å fungere fra Mapsource, da GPSen etter innlasting bare gir beskjed om at den ikke kan låse opp kart...?
Jeg får imidlertid lastet inn kartene fra Basecamp, men støter da på følgende problem:
Under kartinnstillinger-velg kart får jeg følgende valg: Worldwide DEM Basemap, OSM Roadmap Norway og Digital Globe. (Hva er egentlig Digital Globe?)
Men på skjermen er det Topo Adventure som vises. Når jeg prøver å deaktivere OSM Roadtrip Norway forsvinner Topo Adventure..? Hva er det jeg gjør feil??
En annen ting: Hvordan laster jeg ned stier og skiløyper fra frikart.no? Kan de legges inn på Mapsource eller Basecamp, eller må de lagres direkte i GPSen. I så fall hvor skal jeg lagre dem?
Jeg laster bare ned kartfila og overfører den direkte til minnekortet i GPSr. jeg lagrer den da i en mappe som heter Garmin. Da slipper jeg å bry meg om Basecamp. På Oregon spiller det ingen rolle hva kartfila heter, men jeg har vært borti andre modeller der kartfila må hete gmapsupp.

For å få kartet inn i Basecamp, brukte jeg installasjonsfila som ligger på frikart.
Bilde

Bilde

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: Erfaringer med kartkombinasjoner til Garmin

Legg inn av vegajohn » fre 26 aug 2011 16:53

Tusen takk for hjelpen, nå funker det!
Så er det bare å prøve ut kartene. Som førsteinntrykk virker kartene fra frikart bra...
Har lurt på å kjøpe en brikke med topo pro, men det koster jo en del.
Har noen av dere erfaringer om det er overlegent andre topokart for Osloområdet?

Svar