GPSMAP62sc eller Montana?

Duppeditter og programvare
Svar
vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19
GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av vegajohn » søn 21 aug 2011 11:35

Hei
Jeg har en Colorado som ser ut til å ha tatt kvelden, og vurderer å skaffe meg ny GPS.
Den skal i all hovedsak brukes til geocaching.
Modellene som er aktuelle er GPSMAP62SC eller Montana.
Regner med at begge har fordeler og ulemper-noen som har erfaring med begge modeller?
En annen ting jeg lurer på er et bra sted å kjøpe GPSen i Oslo-området. Har handlet noen GPSer hos Malfix og har god erfaring med det. Han er også stort sett konkuransedyktig på pris, men det ser ikke ut til at han har Montana enda (hvis nettsidene hans er oppdatert da...)
Takker og bukker for alle gode råd!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av bjorges » søn 21 aug 2011 12:35

vegajohn skrev:Hei
Jeg har en Colorado som ser ut til å ha tatt kvelden, og vurderer å skaffe meg ny GPS.
Den skal i all hovedsak brukes til geocaching.
Modellene som er aktuelle er GPSMAP62SC eller Montana.
Regner med at begge har fordeler og ulemper-noen som har erfaring med begge modeller?
En annen ting jeg lurer på er et bra sted å kjøpe GPSen i Oslo-området. Har handlet noen GPSer hos Malfix og har god erfaring med det. Han er også stort sett konkuransedyktig på pris, men det ser ikke ut til at han har Montana enda (hvis nettsidene hans er oppdatert da...)
Takker og bukker for alle gode råd!
Malfix har Montana, nettsidene er ikke oppdatert, men han selger også på Finn.no, og der averterer han montana :)
Bilde

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av vegajohn » søn 21 aug 2011 12:48

Takk for det!
Noe jeg også lurer på:
Er forskjellen på Montana 600/650 kun at 650 har kamera?
og MAP62SC har kamera og dobbelt så stort innebygd minne som 62S...?

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av Catch » søn 21 aug 2011 13:25

Jeg har 62S og Montana 650, og den største forskjellen er størrelsen på skjermen og vekten. Skjermen på Montana'n er veldig bra, og mer enn kompanserer for økt størrelse og vekt i forhold til 62S.
Forskjellen på 600 og 650 er bare at sistnevnte har kamera.
Det er fortsatt endel bugs i SW på Montana'n, men Garmin har kommet med ny SW hver uke i det siste, så den blir nok bedre etterhvert. Ingen GPSer fra Garmin er vel fri for bugs.
Jeg bør også nevne at jeg fikk problemer med skjermen på Montana'n ved at den begynte å bli upresis på knappetrykkingen, og dette ble værre og værre og til slutt kunne den ikke brukes lenger. Kalibrering av skjermen hjalp ikke. Jeg ser på andre forum at det er en del som har samme problem med skjermen, og at feilen typisk oppstår etter 2 - 3 uker. Garmin byttet den første jeg hadde, mens den nye fungerer fortsatt bra etter 2 ukers bruk, så jeg krysser fingerne :).
Mvh Catch
Bilde

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av vegajohn » søn 21 aug 2011 15:31

Takk for det. Jeg syns generelt at Garmin har for mye bugs i programvaren i mange av modellene sine...
Er inntrykket at MAP62 generelt fungerer mer stabil enn Montanaen? Er det forresten noen forskjell på nøyaktighet og evne til å motta signaler?
Må nok se og kjenne litt på begge modellene i butikken før jeg tar noe valg...

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av Catch » søn 21 aug 2011 15:49

Min 62S er mer stabil enn Montana'n, men det regner jeg med blir bedre med tiden. Min 62S var også ustabil når jeg kjøpte den med det samme den kom på markedet, men i den senere tid har den oppført seg fint. På en liten cachetur på formiddagen i dag slo Montana'n seg av 3 ganger. Tidligere har den bare slått seg av en sjelden gang, så jeg tror dette har kommet med siste SW. Jeg oppfatter nøyaktigheten og evenen til å motta signaler som like, men jeg har ikke hatt med meg begge på tur for å sammenligne.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av Catch » søn 21 aug 2011 15:56

Jeg kan legge til at tross bugs etc, så er Montana'n klart førstevalg når jeg skal ut på cachetur. Tanken har vært å selge 62S'en, men jeg tror jeg venter med det og har den som reserve i tilfelle det skulle bli problemer med skjermen igjen.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av mamoreb » søn 21 aug 2011 16:08

Merkelig hvordan disse Montanaene oppfører seg ulikt... Jeg hadde en hel del krasj med firmware 2.70/2.80, men har ikke hatt et eneste med 3.00/3.10.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av esbjug » søn 21 aug 2011 16:15

vegajohn skrev:Takk for det. Jeg syns generelt at Garmin har for mye bugs i programvaren i mange av modellene sine...
Er inntrykket at MAP62 generelt fungerer mer stabil enn Montanaen? Er det forresten noen forskjell på nøyaktighet og evne til å motta signaler?
Må nok se og kjenne litt på begge modellene i butikken før jeg tar noe valg...
Du må huske på at 62 har vært på markedet mye lengre enn Montana, og derfor har hatt flere oppdateringer.
mamoreb skrev:Merkelig hvordan disse Montanaene oppfører seg ulikt... Jeg hadde en hel del krasj med firmware 2.70/2.80, men har ikke hatt et eneste med 3.00/3.10.
Har 650t, og den har ikke hatt noen låsinger enda. Den kom med SW 2.60, men har nå 3.10. Det er litt større minne på denne sammenliknet med 600/650 (3,5 GB mot 3 GB). Det kan hende dette slår ut.

torge
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 05 jan 2009 20:26

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av torge » søn 21 aug 2011 17:33

mamoreb skrev:Merkelig hvordan disse Montanaene oppfører seg ulikt... Jeg hadde en hel del krasj med firmware 2.70/2.80, men har ikke hatt et eneste med 3.00/3.10.
Har sikkert mye med hvilke og hvor mange cacher man har inne for ikke å snakke om kartene.
Bilde

Brukeravatar
Family M Jenssen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 23 aug 2009 14:34

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av Family M Jenssen » søn 21 aug 2011 18:39

Vi har 650t og blir bare mer og mer fornøyde :D
Family M Jenssen - geocacher i Nordland

Brukeravatar
Family M Jenssen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:23
Registrert:søn 23 aug 2009 14:34

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av Family M Jenssen » søn 21 aug 2011 18:40

Family M Jenssen skrev:Vi har 650t og blir bare mer og mer fornøyde :D
... og grunnen til at det ble 650t og ikke 600,650 var kun fordi det var det butikken vi var innom i Danmark hadde og fikk den endel billigere enn her hjemme.
Family M Jenssen - geocacher i Nordland

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av vegajohn » ons 24 aug 2011 17:52

Takk for mye nyttig info!
Faktisk fikk jeg Coloradoen til å hangle i gang igjen etter masse pes ved datamaskinen, diverse reinstalleringer osv.
Men etter all surfingen på de nye modellene kunne jeg ikke motstå fristelsen til å kjøpe en Montana 650 hos Malfix.
Jeg får bare håpe at jeg ikke blir rammet av de samme skjermproblemene som mange eiere av Montana har slitt med!
Da har jeg i alle fall Coloradoen som backup...

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: GPSMAP62sc eller Montana?

Legg inn av vegajohn » ons 24 aug 2011 20:51

Har kost meg litt med mitt nye leketøy (Montana 650) og blant annet lastet inn noen kart.
Har foreløpig ikke kjøpt bilkart, men prøvde å laste inn veikart fra frikart.no samt et topokart fra samme sted.
Jeg har fra før Topo Adventure Oslo som jeg også la inn. Problemet er at sistnevnte kart ligger øverst uansett, og det dukker ikke opp i menyen under velg kart slik at jeg kan deaktivere det.. Noen som kjenner til problemet?
Dessuten lurer jeg på om det nye Topo Premium er godt nok til at det er verdt å oppgradere fra Topo Adventure.
Og hva bilkart anngår: Når det gjelder City Navigator life time update, må jeg først kjøpe CD eller nedlasting for 93 Euro og så update, eller kan man kjøpe det som en pakke. (Greide ikke å finne ut av det på hjemmesiden til Garmin)
(Beklager nå har jeg vist beveget meg bort fra emnet på tråden...)

Svar