62s: Kart og kartfiler

Duppeditter og programvare
Svar
HundenHera
Bruker
Bruker

62s: Kart og kartfiler

Legg inn av HundenHera » ons 27 jul 2011 11:22

Jeg har hatt noen uventede opplevelser med min 62s på årets Norgesferie. Uten foreløpig å gå i detaljer har jeg følgende spørsmål som dere sikkert kan hjelpe med:

a) Er det noen begrensning på hvor stor kartfil som kan håndteres av en 62s?
b) Er det noen begrensing på hvor mange kartfiler som kan håndteres?

Tusen takk for svar!

//HH

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: 62s: Kart og kartfiler

Legg inn av pjacklam » ons 27 jul 2011 13:24

HundenHera skrev:Jeg har hatt noen uventede opplevelser med min 62s på årets Norgesferie. Uten foreløpig å gå i detaljer har jeg følgende spørsmål som dere sikkert kan hjelpe med:
a) Det vet jeg ingenting om. Jeg har ikke erfart noen begrensning.
b) Jeg erfarer at det er en øvre grense på 20 (21?) .img-filer.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » ons 27 jul 2011 15:43

HundenHera skrev:Jeg har hatt noen uventede opplevelser med min 62s på årets Norgesferie. Uten foreløpig å gå i detaljer har jeg følgende spørsmål som dere sikkert kan hjelpe med:

Tusen takk for svar!

//HH
Kanskje svaret på a) kan leses ut av dette:

There is no limitation to the size of microSD card used, but a single file can not exceed 4GB of detailed mapping
Each expandable memory device will be able to recognize up to 2,025 detailed mapping segments
If 2,025 detailed mapping segments are loaded to an microSD card but the file does not reach 4GB worth of data, the unit will not show any more detailed mapping than what is provided by the mapping segments.
Mvh Catch
Bilde

HundenHera
Bruker
Bruker

Legg inn av HundenHera » ons 27 jul 2011 23:38

Takk for svar!

Det ser ut til at tiden er moden for den mer detaljerte versonen:

Hendelse 1:
Jeg har lagt inn Topo Adventure samt City Navigator for hele landet (ca 800 kartsegmenter og 1+Gb data) på en 62s (uten ekstra minnekort) og en 60CSx. Jeg kjører fra Oslo og oppover. På begge maskinene forsvinner vann (hav, innsjø, elv og bekk) samt motorvei nord for Røros. Kartene ser for øvrig fornuftige ut. Hva skjedde???

Hendelse 2: I Trondheim aksepterer jeg ikke lenger å kjøre uten manglende informasjon og legger inn det nødvendige av kart for resten av turen nordover. Alt fungerer greit helt til vi er tilbake nord for Trondheim (Vikhammer) og trenger påfyll av kart. Da begynner forvirringen på nytt. Jeg har i utgangspunktet filen for turen nordover som jeg har kalt "topon", i tillegg til "gmapbmap" og "gmaptz". Jeg lager meg en "topos" som inneholder de fem kartbladene som er nødvendig for turen tilbake til Oslo (Trondheim, Østerdalen, Hamar, Oslo og litt Jotunheimen). Jeg tester mot min gjeldende posisjon ved å disable topon og kun enable topos som jeg definitivt er på. Ingen kartinformasjon vises :cry: . Jeg prøver deretter å laste Trondheim, Østerdalen, Hamar, Oslo og Jotunheimen som separate kartfiler. Kun noen få av kartfilene vises i GPSen. Husker ikke lenger hvilke. Restarter alt og prøver på nytt med samme resultat. Nå har jeg ikke mer tid, så jeg sletter øvrige kartfiler, men beholder og enabler topon og topos og satser på at det i alle falll er noe på plass. Vikhammer er dekket på topon, så begynnelsen er uansett grei. Til min store forbauselse er kartene komplette og uten hull hele veien tilbake til Oslo :shock: .
Spørsmål:
a: Hvorfor dukker bare noen kartfilene opp i GPSen?
b: Hvorfor ser jeg ikke kart for Vikhamar som jeg fysisk er på og som jeg vet jeg akkurat har overført fra Mapsource. kan det være fordi Vikhamar også ligger i den kartfilen jeg har disablet og Garmin tror at jeg derfor ikke ønsker å se stedet??
c: Hvordan kan jeg best teste at overføring av et kartsett har gått bra? Hvis jeg søker opp et sted i det nye kartsettet så får jeg bare en retningsstrek fra der jeg er til dit jeg skal på kartsiden til GPSen. Det er ikke fornuftig å prøve å zoome ut og/eller panorere etter denne streken. Til det går opptegning av kart alt for sent.

Forøvrig hadde vi en fin tur!

Tusen takk for alle innspill!

//HH

pjacklam
Senior
Senior

Legg inn av pjacklam » tor 28 jul 2011 10:04

Her er noen kommentarer basert på mine erfaringer:

1) Topo Adventure alene er 20 forskjellige kart. Med City Navigator er du oppe i 21. Allerede her er grensen sprengt for hva jeg kan ha av kart på min 62s. Min 62s klarer ikke å håndtere mer enn rundt 20 kart. Hvorvidt jeg har Topo Adventure som 20 separate .img-filer eller én stor .img-fil er irrelevant. Min 62s ser ut til å se dem som 20 kart uansett hvor mange filer kartene er pakket samme i.

2) Følgende er forsåvidt ikke et problem, men heller en risiko. Garmin 62s virker såpass "skjør" at jeg ikke tar sjansen på å overføre noe som helst til internminnet. Jeg overfører alt til et eksternt minnekort (16 GB). Hvis jeg får problemer med oppstarten, kan jeg alltids ta ut minnekortet og starte opp uten de problematiske dataene i GPS-en.

3) Jeg har alle kart som separate filer som jeg sjonglerer rundt på GPS-en. Jeg har Topo Adventure som 20 separate filer. Jeg har City Navigator som én fil. Jeg har Friluftskartan Pro som 4 separate filer. Jeg har Topo Finland som 18 separate filer. Jeg har Topo Island som én fil. Osv. Ettersom dette er alt for mange kart for 62s, har jeg alle kartfilene liggende i "kart-arkiv"-mappen \Mapvault (på minnekortet). Og så tar jeg akkurat de kartene jeg trenger, maks 15. (for sikkerhets skyld) og flytter dem over til \Garmin (fortsatt på minnekortet), slik at GPS-en kan se dem. Når jeg har beveget meg så langt at jeg nærmer meg grensen for kartuvalget i \Garmin, kobler jeg 62s til PC-en, og flytter nye kartfiler fra \Mapvault til \Garmin og flytter de gamle tilbake fra \Garmin til \Mapvault, slik at jeg alltid bare har maks. 15 kartfiler i \Garmin. Alle kartfilene er altså laget ferdig på forhånd, og jeg kan bare flytte filene rundt på minnekortet, noe som tar sekunder, i motsetning til de timene det tar å overføre kart fra PC-en til GPS-en med MapSource eller tilsvarende. Ved alltid å begrense meg til 15 filer i \Garmin på minnekortet, har jeg aldri opplevd at noen av kartene i \Garmin ikke har dukket opp på GPS-en.

4) For å teste at kartene faktisk er synlige på GPS-en, panorerer jeg rundt på kartsiden og zoomer inn på de forskjellige områdene.

HundenHera
Bruker
Bruker

Legg inn av HundenHera » fre 29 jul 2011 08:24

Tusen takk pjacklam!

Jeg skal telle på en ny måte og holde meg godt unna tallet "20"!

Panorering og zooming synes upraktisk fordi allerede ved utzooming til 12km tar det lang tid før kartet tegnes på nytt, selv ved laveste detaljering i kartene. Dette er metoden jeg selv også har brukt.

(Jeg tror ikke jeg har vært borti noe så uferdig som denne programvaren siden Windows 3.0 beta :( )

//HH
Sist redigert av HundenHera den fre 29 jul 2011 08:41, redigert 1 gang totalt.

mjorud
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av mjorud » fre 29 jul 2011 08:41

Har Oregon den samme begrensningen?
Bilde

pjacklam
Senior
Senior

Legg inn av pjacklam » fre 29 jul 2011 09:40

HundenHera skrev:Tusen takk pjacklam!
Værsågod. Jeg kan ikke garantere at all informasjonen er korrekt. Jeg har bare gjengitt det jeg observerer og det som fungerer for meg. :)
HundenHera skrev:Panorering og zooming synes upraktisk fordi allerede ved utzooming til 12km tar det lang tid før kartet tegnes på nytt, selv ved laveste detaljering i kartene.
Jeg zoomer inn på et punkt som jeg forventer å ha dekket med kart, sjekker detaljnivået, zoomer ut til noen hundre km, panorerer og zoomer inn igjen. Dette gjentar jeg noen få ganger. Jeg gjør dette bare etter å ha overført nye kart, så jeg har ikke tenkt på at det tar plagsomt lang tid.
HundenHera skrev:(Jeg tror ikke jeg har vært borti noe så uferdig som denne programvaren siden Windows 3.0 beta :( )
Du er ikke alene. Jeg skrev for en tid tilbake at jeg aldri har vært så frustrert over et Garmin-produkt noen gang.

HundenHera
Bruker
Bruker

Legg inn av HundenHera » fre 29 jul 2011 11:13

pjacklam skrev:
HundenHera skrev:Panorering og zooming synes upraktisk fordi allerede ved utzooming til 12km tar det lang tid før kartet tegnes på nytt, selv ved laveste detaljering i kartene.
Jeg zoomer inn på et punkt som jeg forventer å ha dekket med kart, sjekker detaljnivået, zoomer ut til noen hundre km, panorerer og zoomer inn igjen. Dette gjentar jeg noen få ganger. Jeg gjør dette bare etter å ha overført nye kart, så jeg har ikke tenkt på at det tar plagsomt lang tid.
Enten forstår jeg ikke helt hva du mener, eller så oppfører min enhet seg annerledes. Kan du eksemplifisere hva du gjør hvis du for eksempel skal sjekke at Trondheimskartet er korrekt installert og du er i Oslo?

//HH

pjacklam
Senior
Senior

Legg inn av pjacklam » fre 29 jul 2011 12:35

HundenHera skrev:
pjacklam skrev:Jeg zoomer inn på et punkt som jeg forventer å ha dekket med kart, sjekker detaljnivået, zoomer ut til noen hundre km, panorerer og zoomer inn igjen. Dette gjentar jeg noen få ganger. Jeg gjør dette bare etter å ha overført nye kart, så jeg har ikke tenkt på at det tar plagsomt lang tid.
Enten forstår jeg ikke helt hva du mener, eller så oppfører min enhet seg annerledes. Kan du eksemplifisere hva du gjør hvis du for eksempel skal sjekke at Trondheimskartet er korrekt installert og du er i Oslo?
Jeg zoomer langt ut, flytter markøren opp til Trondheims-området, og zoomer inn til f.eks. 200 meter. Hvis topo-kartet for Trondheims-området er aktivt, får jeg se terrengdetaljer som koter og stier. Hvis kartet ikke er aktivert, får jeg bare se basekartet, som har svært få detaljer. (City Navigator har jeg normalt ikke aktivert.)

HundenHera
Bruker
Bruker

Legg inn av HundenHera » fre 29 jul 2011 13:34

pjacklam skrev:Jeg zoomer langt ut, flytter markøren opp til Trondheims-området, og zoomer inn til f.eks. 200 meter. Hvis topo-kartet for Trondheims-området er aktivt, får jeg se terrengdetaljer som koter og stier. Hvis kartet ikke er aktivert, får jeg bare se basekartet, som har svært få detaljer. (City Navigator har jeg normalt ikke aktivert.)
Aha!
Garmin forventer at basekartet er enablet. Mitt basekart var disabled.

Zoom ut topo-kartet blir borte og basekartet trer frem.
Panorer etter basekartet
Zoom inn og topo-kartet trer frem

Nuh går alt så meget bedre!

//HH

pjacklam
Senior
Senior

Legg inn av pjacklam » fre 29 jul 2011 14:14

HundenHera skrev:Aha! Garmin forventer at basekartet er enablet. Mitt basekart var disabled.
Eh … eller jeg forventet det. Jeg tok det dessverre for gitt at du hadde basekartet aktivert. Det er ikke alltid så lett å tenke gjennom alle eventualiteter.
HundenHera skrev:Zoom ut topo-kartet blir borte og basekartet trer frem.
Panorer etter basekartet
Zoom inn og topo-kartet trer frem
Der har vi'n! :)

Svar