Er Topo Premium verdt pengene?

Duppeditter og programvare
Svar
Storic
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Nord-Trøndelag

Er Topo Premium verdt pengene?

Legg inn av Storic » man 06 jun 2011 20:37

Hei,
Er nå her på forumt også i geocaching verdenen.
Har bestilt meg en Oregon 450 nå og sitter og lurer på om det er verdt pengene å kjøpe Topo Premium kart.
Problemet mitt er at jeg ferdes en del i 3 soner, så jeg må jo da evt. kjøpe sånn verdikode for 3 soner sånn at jeg får 3 kart på 1 SD kort.
Kan egentlig ikke forda business modellen som garmin har vedrørende Topo Premium kartene, men det er en helt annen historie! :P

Jeg har pr idag Topo Adventure kart for disse 3 områdene liggende fra en tidligere gps.

Er det verdt å betale hele 3369,- for 3 soner? :evil:
Er jo nesten 1000kr mer enn selve GPS'n! :shock:
Bilde

esbjug
Senior
Senior

Re: Er Topo Premium verdt pengene?

Legg inn av esbjug » tir 07 jun 2011 08:36

Jeg har litt erfaring med Topo Premium Hamar, og det er ikke tvil om at kartet er bedre for turbruk og for de som ferdes mye i terrenget. Jeg sammenlikner da med den forrige versjonen som jeg bruker mest.

Men for generell geocaching er både Topo Adventure og den eldre Topo Pro fortsatt gode alternativer etter min smak. På kortere turer har ikke jeg hatt problemer med disse, men skal man ut i vanskelig terreng og på lengre turer, bør kartet være det beste.

Et alternativ kan være å låne med seg begge typer kart på en tur hvis man får til det, og gjøre seg opp sin egen mening.

Et godt kart vil også gjøre investeringen i GPS mer nyttig og brukervennlig. Men pass på brikken, som lett kan falle ut ved batteribytte. Et tips er å låse fast det lille klipset med en liten bit tape.

hilsen esbjug

cral79
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av cral79 » tir 07 jun 2011 14:15

For oslo har jeg funnet så mye feil på stier (også de blåmerkede) at jeg begynner å bli veldig skeptisk til denne kartserien når det kommer til stier. Erfaringen min så langt er fra et lite område (Fagervannsåsen), hvor jeg går en del. Og der er det "masse" feil.

Stier som ikke finnes, stier som ikke går der kartet sier de går, og stier som finnes og brukes mye men ikke finnes på kartet.

Fordel slik jeg ser det er at ekvidistansen er 10m mot 20m på adventure, men utifra websidene til garmin så ser det ut som om kartene ikke er å finne i best målestokk i hele norge. (f.eks hardangervidda og jotunheimen mangler visst en del. (fargene på sone inndeling har visst med detaljenivået.)

Når det gjelder forretningsmodellen så er det ikke garmin som bør slaktes men det norske firmaet som står bak kartene. Garmin er vel egentlig bare glad de har noen som lager kart. At de er redd for piratkopiering er jo greit, men om man har 5 kart på en brikke, og mister den brikken så må man kjøpe ny... Det finnes visst ingen mulighet for å få laget seg en backup.

Og for min del så er det ekstra kjipt å se at Jølster (hvor vi har hytte) er fordelt på 3 kart. (Bergen, Ålesund og Jotunheimen) *jeg* tror de hadde tjent mye mer på å sette prisen på kartene (tilsvarende størrelsene på 1:50000 turkartene) til f.eks 150 kr, og så kunne man kjøpe de kartene man trengte, og ikke hele sonen. (*jeg* trenger ikke tur-kart over hvaler, men skulle gjerne hatt nordmarka nord, og om jeg kunne kjøpt de 4 kartene som dekker oslo for 600, og de 3 kartene som dekker jølster for 450, så hadde jeg nok gjort det, i stede for å bruke adventure kartene over de andre områdene.
~Cral

anders99

Legg inn av anders99 » tir 07 jun 2011 14:40

cral79 skrev:For oslo har jeg funnet så mye feil på stier (også de blåmerkede) at jeg begynner å bli veldig skeptisk til denne kartserien når det kommer til stier. Erfaringen min så langt er fra et lite område (Fagervannsåsen), hvor jeg går en del. Og der er det "masse" feil.
Akkurat området rundt Fagervann er notorisk ille og har vært det i alle Belanor sine Garmin-kart. Det er ikke på langt nær så ille andre steder i marka, så her har du nok maks uflaks.

Opprinnelig regner jeg med at det var feil i kartdataene de kjøpte inn fra Statens Kartverk, men jeg innbiller meg at dette er rettet opp når jeg sjekker f.eks. Norgesglasset (noen som kan bekrefte det?) I så fall blir jo spørsmålet hvorfor Garmin Norge ikke sørger for få nye kartdata når de lager nye kart.

anders99

Legg inn av anders99 » tir 07 jun 2011 16:01

anders99 skrev: Opprinnelig regner jeg med at det var feil i kartdataene de kjøpte inn fra Statens Kartverk, men jeg innbiller meg at dette er rettet opp når jeg sjekker f.eks. Norgesglasset (noen som kan bekrefte det?) I så fall blir jo spørsmålet hvorfor Garmin Norge ikke sørger for få nye kartdata når de lager nye kart.
Korreksjon.

Jeg sjekket akkurat området mellom Fagervann og Skar og der ser Topo Adventure og Norgesglasset helt likt ut. Men når jeg sjekker en av mine tracklogger (riktignok nesten 5 år gammel) fra området, ser jeg at stiene slett ikke går der kartene sier.

Med andre ord er det Statens Kartverk som er fullstendig på bærtur i det området.

Storic
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Nord-Trøndelag

Legg inn av Storic » tir 07 jun 2011 21:08

Takk for svar og tilbakemelding.

Tror forøvrig jeg bare blir å bruke de kartene jeg har. Har ikke råd til å påkoste over 3000kr rett etter at jeg har kjøpt meg GPS.
Må være måte på hva man må betale..
Bilde

cral79
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av cral79 » ons 08 jun 2011 12:08

anders99 skrev:I så fall blir jo spørsmålet hvorfor Garmin Norge ikke sørger for få nye kartdata når de lager nye kart.
mumle lavt fra kroken: Nå er det vel Geoinsight som står bak kartene og ikke Garmin Norge. Men jeg kan vel ikke en gang legge skylden på dem denne gangen utifra det du sier om Norgesglasset...

Neste tur går til maridalsalpene, får se om det funker bedre der.

Edit: tilleggsinfo når man først er inne på kartverket... De har gjort det mulig å legge 1:50000 kartet som tiles over google map, slik at man på en hjemmeside kan bruke 1:50000 kartet som kart, med alle mulighetene som google map gir oss.

Et godt eksempel er kartet på ut.no, et litt mindre utfylt, men som viser det samme er websidene til oslomarkajff.no som har merket av jakt terrenget sitt med samme funksjon: http://www.oslomarkajff.no/jeger/jaktterreng.html

Memo: sende mail til Kartverket og be dem få fingen ut, og fikse kartene sine.
~Cral

olbra
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av olbra » tor 11 aug 2011 18:05

Har brukt Topo Premium Hamar ei stund og vil nok påstår at jeg ikke ser den helt store forskjellen på Premium og Adventure kartene. Når det gjelder inndelingen av kartene så er jo denne fullstendig håpløs. Det er tydelig at det er tunge komersielle interesser inne her for å sørge for at flest mulig må kjøpe flere enn et kart.

Har heldigvis sluppet unna så langt, men kan ikke si jeg ser fram til den dagen jeg skal stå med frosne fingre å fikle med mini SD kort ute i skogen, det må jo gå galt (og sannsynligvis så er det også meningen). Nei dette blir for dumt!!

Videre forbeholder jeg meg retten til å ta backup av et kartprodukt jeg har kjøpt og betalt. Dette er ikke mulig med Premium kartene.

Beste løsningen må være å sette i gang en skikkelig dugnad på frikart.no og glemme disse komersielle kartene.

Ola

mjorud
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av mjorud » tor 11 aug 2011 18:55

Det finnes verktøy som gjør at du kan lage en backup av Topo Premium kart... og også kombinere flere kart i MapSource, men det er vel neppe lov selv om du har kjøpt og betalt for kartene.
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker

Legg inn av Smort78 » tor 11 aug 2011 20:26

mjorud skrev:Det finnes verktøy som gjør at du kan lage en backup av Topo Premium kart... og også kombinere flere kart i MapSource, men det er vel neppe lov selv om du har kjøpt og betalt for kartene.
Det må vel være lov å ta backup av sine egne (kjøpte) kart.

Å fortelle hvordan man gjør det her på forumet er derimot ikke lov. (men det viste du sikkert ettersom du ikke fortalte hvilket verktøy man kan bruke)

mjorud
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av mjorud » fre 12 aug 2011 12:44

Smort78 skrev:Det må vel være lov å ta backup av sine egne (kjøpte) kart.
Det BURDE være lov, men siden man må bruke et småshady program for å gjøre det så vet jeg ikke.
Smort78 skrev:Å fortelle hvordan man gjør det her på forumet er derimot ikke lov. (men det viste du sikkert ettersom du ikke fortalte hvilket verktøy man kan bruke)
Nettopp. ;)

Jeg var på tur rundt i Synnfjellet i sommer. Riktignok med Topo Adventure-kart (Hamar) og synes det var mangelfullt. Flere merkete stier var ikke å finne på GPSen. Når jeg kom tilbake på hytta sammenlignet jeg kartet i MapSource med et relativt nytt vanlig analogt kart og så at det var like mangelfullt. :( Bruker Topo Premium det samme kartgrunnlaget så er det vel ikke flere stier der?
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Sted: Under tak

Legg inn av whoelse » man 15 aug 2011 10:49

Jeg har brukt Topo Premium for Østlandet i sommer.

Det er flere stier merket av der enn på de andre kartene og det virker jo som en stor fordel. MEN min erfaring er at veldig mange av disse stiene ikke er der lenger. Har funnet"spor av sti" noen ganger, men de er som regel mindre farbare enn om man "busher". Nye stier som faktisk er farbare, er ikke med på kartene. Så stiene merket av på kartet har da egentlig ingen verdi for man kan over hodet ikke stole på dem! De er snarere til villfarelse enn rettledning :)

Den eneste fordelen, slik jeg ser det, er at ekvidistansen er kortere (10 m) så man får bedre inntrykk av terrenget. Men om det er verdt prisen og problemene med bytte brikke / backup på "ulovlig vis" etc. tviler jeg på. Ihvertfall ikke så mye bedre at jeg vil kjøpe det for andre områder enn der jeg er veldig mye på tur.

Har også hatt glede av at det er tegnet inn eiendomsgrenser, men det er til mer "privat bruk" en geocaching.
Bilde

Svar