Satmap active 10, noen erfaringer?

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24
Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av kesyv » man 06 jun 2011 16:45

Lurer litt på om noen på forumet har noen erfaringer med denne brukt til geocaching? Er viktigheten av geocachefunksjonene på garmin sine modeller så uunværelig at jeg ikke bør være foruten?
På forhånd takk til alle kloke hoder:)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av krl69 » man 06 jun 2011 17:06

kesyv skrev:Lurer litt på om noen på forumet har noen erfaringer med denne brukt til geocaching? Er viktigheten av geocachefunksjonene på garmin sine modeller så uunværelig at jeg ikke bør være foruten?
På forhånd takk til alle kloke hoder:)
For min del, ja! Jeg klarer ikke å være foruten og jeg mener at Oregon fra Garmin har en meget god geocaching software i forhold til øvrige håndholdte og sågar mobiltelefoner. Nå kan jo du se om ikke noen med litt mer erfaring fra andre GPS-er også uttaler seg, men kanskje de er enige? Allikevel kan det hende det blir trukket frem andre sider enn selve denne geocaching softwaren fra Garmin. Det er jo faktorer som nøyaktighet, lysstyrke, batterilevetid osv. Men jeg mener geocachesoftwaren er viktigst når det er marginale forskjeller ellers. :shock:

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av Sladdeballa » man 06 jun 2011 17:52

kesyv skrev:Lurer litt på om noen på forumet har noen erfaringer med denne brukt til geocaching? Er viktigheten av geocachefunksjonene på garmin sine modeller så uunværelig at jeg ikke bør være foruten?
Jeg har ikke brukt den, men det ligger mange reviews på Geocaching.com av brukere som er storfornøyd med denne GPS'en.

Jeg hadde allerede Colorado 300 og Oregon 550 når jeg begynte å cache og har kanskje blitt så bortskjemt med de funksjonene Garmin har laget for caching på disse at jeg nok er litt blind for alternativene :)

Jeg har fått en enkel og god "arbeidsflyt" med å eksportere cachene fra GSAK til Oregon, lete opp cachene og lage noen stikkord til loggingen for til slutt og laste opp en fil Oregonen lager til Geocaching.com når jeg er hjemme igjen.

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av kesyv » man 06 jun 2011 19:23

Greia er det at jeg sitter på en satmap, og er egentlig fornøyd! Kjøpte denne for 9 mnd siden, og gc ble jeg kjent med etter den kom i hus. Tok powertrailen i Rendalen på sykkel forrige helg. Og med så mange cacher å holde styr på, må det være kjekt å kunne markere funn osv direkte på GPS enheten. Ble fort litt surr med satmappen, da jeg slettet cachene etterhvert som de ble funnet. Noen ganger ble feil cache slettet eller jeg trodde jeg hadde slettet en som ennå ikke var funnet. Så da måtte iphonen taes frem for å dobbeltsjekke... Etter 15 timer på sykkelen blir man fort litt surrete:) virker som det er litt lettere å holde oversikten på Oregonen? Vil alle cachene du legger inn på Oregonen være synlige på kartet, eller kan de bare nåes via cachemenyen? Det skal sies at det nok blir lenge til neste gang så mange cacher skal besøkes samme dag. Og ellers er oversikten bra nok på satmappen. Prøver vel egentlig å finne noen gode grunner til ikke å bytte den ut:)

Ps lider av impulskjøp og behov for nye gadgets:)

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av sven-egil » man 06 jun 2011 19:50

Oregon og 62: ikke funnet cache = lukket skattekiste. Funnet = Åpen skattekiste.

Alle man legger inn synes på kartet.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av kesyv » man 06 jun 2011 20:04

Med andre ord, løp og kjøp da eller? Ingen som vil kjøpe en brukt satmap?:)

Brukeravatar
nopussy
Bruker
Bruker
Innlegg:207
Registrert:lør 16 feb 2008 11:06
Sted:Dokka
Kontakt:

Re: Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av nopussy » man 06 jun 2011 21:12

Her i huset har vi nå Oregon 450, 62 S og Satmap active 10. Skjermstørrelsen og zooming/flytting i kartene er utrolig bra på Satmap. Til geocaching foretrekker vi å bruke Oregon og 62 S siden de har så bra og tilpasset software for geocaching.

Benytter funksjonen "Field notes", og da har man jo til enhver tid oversikt over alle funn, til og med klokkeslettet er oppført.
Dashbordet "Geocaching active" er en annen funksjon vi benytter, og disse to funksjonene er for oss blitt "uunnværlige" .
Medlem av Landsbycacherne. http://www.rudberg.as

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av Sladdeballa » man 06 jun 2011 21:16

kesyv skrev:Med andre ord, løp og kjøp da eller? Ingen som vil kjøpe en brukt satmap?:)
Jeg vil fortsatt ikke si noe om Satmap, siden jeg ikke har prøvd den :)

Men med Oregon/62 så er det som sven-egil skriver åpne og lukkede kister for å angi funnet og ikke funnet på kartet. Problemene du hadde med å huske hvilke du har tatt og ikke vil være en saga blott :D

Jeg laster over cachene før jeg drar på tur. På Oregon har jeg en egen meny for Geocaching hvor jeg velger hvilken jeg ønsker å finne først og da har jeg også "sving-for-sving" beskrivelse av turen frem til cachen. Oregon kan settes opp for bilister/motorsyklister eller fotgjenger/syklist for beste rutealternativer samt at man kan sette den til Offroad modus når man klyver tur bilen for å begynne å lete.

Og når jeg begynner å lete så har jeg cachebeskrivelse og hint tilgjengelig om jeg sliter :)

Når jeg har funnet cachen går jeg tilbake til Geocaching-menyen og velger "Logg forsøk" og kan angi at jeg har funnet den (eller ikke) og en kort tekst som en slags huskelapp til senere (og ja, du skriver kort for tastaturet på GPS'en er knotete å skrive mye på).

Så er det bare å trykke på "Finn Geocache" igjen og gå for neste... og neste... og nes.... til du ikke rekker mer.

Vel hjemme kobler du GPS'en til PC'en, logger på Geocaching.com og velger "Access your field notes" og så "Upload my field notes". Nå legger du inn en fil som ligger på din GPS som heter geocaching_visits.txt og så har plutselig hele lista med cacher du har besøkt på skjermen. Herfra går du innom logger (den korte teksten din ligger der) og lagrer dem en etter en.

Sabla enkelt og papirfritt :D

Masse mer info finner du på Garmin Oregon Geocaching Wiki.

Kortversjon: JA... løp og kjøp ^^

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

Satmap active 10, noen erfaringer?

Legg inn av kesyv » man 06 jun 2011 21:35

Tusen takk til"nopussy" og "sladdeballa" for hjelpsomme svar. Satte spes pris på den utfyllende forklaringen på hvordan Oregonen brukes. Jeg er redd jeg må ut å bruke penger:( klarer bare ikke å forsvare 2 gps'r i hus. Så skal se om ikke satmapen kan selges! God natt i tordenværet:)

Svar