Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Duppeditter og programvare
steffenbaat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:ons 01 jun 2011 14:24
Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av steffenbaat » ons 01 jun 2011 14:53

Skal ha meg ny mobil. Er dårlig til å planlegge, så derfor bør mobilen fungere godt til geocaching, noe min gamle ikke gjør på noe vis.
Jeg ser i hovedsak på Htc sine Desire s og incredeble S, galaxy s og iphone. Noen som har konkrete erfaringer om battertid på disse ved geocaching?

Mange rundt meg har iphone og liker den godt, men den er noe dyrere, jeg vil vel kunne kjøpe en gps for differansen i pris mellom iphone og den billigste...
Men trenger konkrete grunner for å velge en foran en annen og da er jo dette med gps og batteri viktig, så håper noen sitter inne med erfaringer

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av team fredrune » ons 01 jun 2011 15:15

Tror det beste er å prøve en. sikkert en du kjenner som har en av disse nevnte modellene, så ser du hva som passer deg best.

Selv har jeg en HTC Desire, men bruker den kun i nødstilfeller. For cacher du en del timer sliter du med strøm!
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av krl69 » ons 01 jun 2011 15:35

team fredrune skrev:Tror det beste er å prøve en. sikkert en du kjenner som har en av disse nevnte modellene, så ser du hva som passer deg best.

Selv har jeg en HTC Desire, men bruker den kun i nødstilfeller. For cacher du en del timer sliter du med strøm!
Helt enig! Selv har jeg Samsung Galaxy S hvor det er opplyst og vedtatt har en elendig GPS-chip. Batteritid som smartphones ellers - elendig og håpløst, men tror ikke den er like dårlig som iPhones. :shock:

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av bjoff » ons 01 jun 2011 15:52

Jeg har på de siste smartphones jeg har hatt hatt ekstra batterier med meg på tur. Til min nåværende Incredible S kjøpte jeg to ekstra batterier med med lader for under 70,- på ebay.

Bruker telefonen dog lite til caching, men logger som regel turene mine med runkeeper, og da bruker man jo gps og endel batteri likevel.

Tror ekstra batterier er en lettvint løsning på batteriproblemet for de fleste telefoner, dog med unntak av iPhone hvor jeg oppfatter at det ikke er lett å skifte slikt.

anders99

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av anders99 » ons 01 jun 2011 16:17

bjoff skrev: Tror ekstra batterier er en lettvint løsning på batteriproblemet for de fleste telefoner, dog med unntak av iPhone hvor jeg oppfatter at det ikke er lett å skifte slikt.
Noen har fortalt meg at en ekstern bluetooth GPS også er en måte å forlenge batterilevetiden på Android. Bluetooth bruker betydelig mindre strøm enn GPS-chipsettet.

Men jeg har ingen personlige erfaringer med det.

Motson
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:12
Registrert:lør 30 apr 2011 05:53

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av Motson » ons 01 jun 2011 18:52

Jeg har iPhone og er veldig fornøyd med den når jeg må cache meg rundt omkring. Kjekt å kunne legge inn applikasjoner som regner om koordinater, sjekke litt på nett og sånt underveis. Med iherdig caching varer iPhonen min i cirka 3 - 4 timer før det er på tide med litt lading.

Har lader i bilen, men den lader ikke raskt nok underveis. iPhonen kan heller ikke byttes batterier på så.... Men jeg må skryte av iPhone i urbane strøk da :)

Det beste med iPhone er at den fikser det meste selv. Jeg bruker iPhone og en Garmin 62s. Det funker for meg :)

Team_Sofa
Junior
Junior
Innlegg:50
Registrert:fre 27 mai 2011 21:06

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av Team_Sofa » ons 01 jun 2011 19:08

steffenbaat skrev:Skal ha meg ny mobil. Er dårlig til å planlegge, så derfor bør mobilen fungere godt til geocaching, noe min gamle ikke gjør på noe vis
Som andre her sier - ekstrabatteri og docking er et tips. Da feks på HTC. Incredible S er en fantastisk telefon, og virker til å være meget god til caching - har bare prøvd noen få ganger. Men store touchskjermer og gps - det suger strøm, så lengre turer anbefales skikkelig gps istedet.

Vår Sony og vår HTC varer mye lengre enn våre to iphones, og vår samsung dør veldig fort så snart gps'en kommer på. Litt synd da samsungen har mest lyssterk skjerm når man kommer ut i sola - der er sony'en litt svakere. HTC'en (incredible s) er nok best av disse på batteri, kanskje delt førsteplass sammen med Sonyen (det er en Xperia Play) - men htc'en har en skjerm som takler sollys bedre enn sonyen.

I hovedsak er det veldig lite som skiller de forskjellige - smak og behag avgjør i hovedsak. Ellers er det et tips å skaffe seg en omformer til bil - kobles til sigaretttenner så har man vanlig stikkontakt for alle mulige husladere osv. Da kan man ha en docking med plass for ekstrabatteri til telefonen som kan stå toppladet i bilen til enhver tid... ;)
Bilde

steffenbaat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:ons 01 jun 2011 14:24

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av steffenbaat » ons 01 jun 2011 19:50

Når sant skal sies er jeg av sorten som helst vil ha papirkart med når jeg går der jeg ikke er kjent. Så hadde det ikke vært for den gangen i sommer da stia var usynlig og det at jeg var sliten gjorde at jeg ville vite nøyaktig hvilken bekk jeg var ved i forhold til den som endte opp dit jeg skulle, hadde jeg ikke sett behovet for god batteritid. Slo av og på for hver gang jeg sjekket på bilgpsen med innlagte turkart, hadde nemlig brukt opp mye av batteriet på vei opp, bare for å kunne sjekke hvor langt det var igjen :roll:

Er fersk geocacher så jeg vil helst se om familien blir hekta før jeg skaffer en egen duppedings=gps for å unngå skuffefyll. Har forresten ingenting å utsette på bilgpsen bortsett fra batteriet, så gpsen er ikke det eneste som bestemmer telefonvalget...

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av team fredrune » ons 01 jun 2011 20:02

Men, visst den telefonen du allerede har fungerer. Ville jeg heller brukt penger på en ordentlig GPS, og beholdt den telefonen du har :P

Her er vår totalpakke:

Garmin Dakota 20 ( rimelig og grei )
Samsung Galaxy Tab m/docking og tastatur , varer faktisk 6 timer på cachetur, før den må lades! Men dockingstasjonen gjør at dette problemet er ute av verden. ( er selfølgelig ikke veldig liten og eller billig, men... )
HTC Desire ( grei, men ikke så sprek på batteri. Men har jo billader )
HTC og Samsungen bruker vi C:geo mest, og noe Groundspeak

Garmin Oregon 450 står for bestilling, til ferien. ( fordi det er kjekt å ha )

Nå er nok vi i overkant gadget freaks, men det gjør jo leken bare enda mer artig :mrgreen:
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Team_Sofa
Junior
Junior
Innlegg:50
Registrert:fre 27 mai 2011 21:06

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av Team_Sofa » ons 01 jun 2011 20:06

steffenbaat skrev:Er fersk geocacher så jeg vil helst se om familien blir hekta før jeg skaffer en egen duppedings=gps for å unngå skuffefyll. Har forresten ingenting å utsette på bilgpsen bortsett fra batteriet, så gpsen er ikke det eneste som bestemmer telefonvalget...
Skjønner hva du mener og spør du 20 forskjellige "fagfolk" får du minst 10-15 forskjellige svar hva som er best - og det er rett og slett fordi det meste avhenger av smak og behag når du går på toppmodeller.

Selv liker jeg forskjellige ting - brukervennligheten og integrasjonen på nyere HTC mener jeg er best, kameraene og kameraprogrammene til Sony, lysstyrke/skjermene til Samsung, usb-to-go-mulighetene til Nokia, brukervennlighet og app-tilgjengelighet til iPhone, lydkortene til Sony, batteritiden til HTC og Samsung (med unntak av gpsbruk, da ramler samsungen fort på batteri), gps'en til sony og HTC, ekstraprogrammene til Samsung osv osv.....

Prøv deg frem og finn ut hva som passer deg. Et tips: Android og Apple er helt overlegne de andre operativsystemene med hensyn til tilgjengelige apps. En fordel med Android er at om du kjøper en sony android idag, og om ett år feks kjøper deg en HTC eller en Samsung med android - så får du laste ned de programmene du har kjøpt til de nye telefonene. Feks - det koster 55,- for geocaching (originalprogrammet - gratisvarianter finnes også) på Android Marked, men du slipper å betale på nytt om du skaffer deg en ny android.
Håper dette var litt til hjelp.
Bilde

steffenbaat
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:ons 01 jun 2011 14:24

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av steffenbaat » ons 01 jun 2011 20:31

team fredrune skrev:Men, visst den telefonen du allerede har fungerer. Ville jeg heller brukt penger på en ordentlig GPS, og beholdt den telefonen du har :P



Nå er nok vi i overkant gadget freaks, men det gjør jo leken bare enda mer artig :mrgreen:
Den mobilen jeg har fungerer overhodet ikke til geocaching, for selv om den viser rett sted på hvor jeg er på kartet, plasserer koordinatene meg i nabokommunen:P Og ikke finns det geocachingprogrammer som fungerer på den, og ikke fungerer nettsidene heller sånn at jeg finner koordinater til cacher, ønsker jo muligheten til å lete cacher selv om vi har byttet turmål, et eksempel fra siste måned er at snøen hindrer fremkommeligheten... Men det er ikke gps som er hovedårsaken til at jeg bytter ut. Er litt gadget freak jeg og... Ønsker rett og slett en android eller en iphone, syns den jeg har er tungrodd, samt at jeg savner noen muligheter fra den forrige, så jeg skal titte litt i onlinebruksanvisninger og se hvem som tilfredstiller mine krav :)

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av ingsve » ons 01 jun 2011 20:41

Enig i det som er nevnt over. Vi bruker 60csx, og HTC desire har vi begge med GC sin app. 60ien benyttes til caching og HTCen til oppslag dersom vi trenger opplysninger fra cachesiden. Det er en utmerket telefon, men i tilleg til det som er nevnt over er skjermen håpløs i både sol og regn, spesielt sett i forhold til 60ien.
Bilde

Team_Sofa
Junior
Junior
Innlegg:50
Registrert:fre 27 mai 2011 21:06

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av Team_Sofa » ons 01 jun 2011 21:19

steffenbaat skrev:Ønsker rett og slett en android eller en iphone, syns den jeg har er tungrodd, samt at jeg savner noen muligheter fra den forrige, så jeg skal titte litt i onlinebruksanvisninger og se hvem som tilfredstiller mine krav :)
Jeg glemte det opplagte tipset:
Motorola (joda, den gamle kjempen lever - og rører på seg) har kommet med en geocachingsvennlig telefon: Motorola Defy! :)
Den har ikke veldig stor skjerm på (3,7" - som vanlige Desire) og ikke den råeste spec'en, men den kjører android, er billig og kan "alt" som toppmodellene også kan.

Det som gjør at jeg spår denne (og fremtidige etterligninger til denne) en strålende fremtid som turkamerat for mange er at den er IP67-klassifisert. Det vil si såkalt "støtsikker" og vanntett. Joda, du leste rett - vanntett, ikke bare sprutsikker. En kollega av meg har, for testing sin del, kjørt den i både vaskemaskin og oppvaskmaskin for å sjekke om den tålte vannet, temperaturen og slagene (i vaskemaskin) - og den ser ut som ny og fungerer like godt. De garanterer at den tåler nedsenking inntil 1 meter i minst 30 minutter. Rimeligere enn Desire. Absolutt verdt å sjekke ut - spec og bilder finner du på gsmarena.com, bare søk på "Defy"

Det ryktes at ZTE kommer med en tilsvarende modell nærmere høst/jul.
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av krl69 » ons 01 jun 2011 21:29

Team_Sofa skrev:
steffenbaat skrev:Ønsker rett og slett en android eller en iphone, syns den jeg har er tungrodd, samt at jeg savner noen muligheter fra den forrige, så jeg skal titte litt i onlinebruksanvisninger og se hvem som tilfredstiller mine krav :)
Jeg glemte det opplagte tipset:
Motorola (joda, den gamle kjempen lever - og rører på seg) har kommet med en geocachingsvennlig telefon: Motorola Defy! :)
Den har ikke veldig stor skjerm på (3,7" - som vanlige Desire) og ikke den råeste spec'en, men den kjører android, er billig og kan "alt" som toppmodellene også kan.

Det som gjør at jeg spår denne (og fremtidige etterligninger til denne) en strålende fremtid som turkamerat for mange er at den er IP67-klassifisert. Det vil si såkalt "støtsikker" og vanntett. Joda, du leste rett - vanntett, ikke bare sprutsikker. En kollega av meg har, for testing sin del, kjørt den i både vaskemaskin og oppvaskmaskin for å sjekke om den tålte vannet, temperaturen og slagene (i vaskemaskin) - og den ser ut som ny og fungerer like godt. De garanterer at den tåler nedsenking inntil 1 meter i minst 30 minutter. Rimeligere enn Desire. Absolutt verdt å sjekke ut - spec og bilder finner du på gsmarena.com, bare søk på "Defy"

Det ryktes at ZTE kommer med en tilsvarende modell nærmere høst/jul.
Sikkert ikke en dårlig telefon for de som krever en som tåler litt, men så var det dette med batterilevetid og ikke minst nøyaktighet/stabiliteten på GPS-chipen. Tror de flest er enige om at smartphones generelt har et dårligere utgangspunkt i så måte. Allikevel savner jeg fortsatt en grundig og seriøs test av smartphones og presisjonen til GPS delen av disse telefonene. Og enda bedre hvis de er testet opp mot dedikerte GPS-er. :shock:

Team_Sofa
Junior
Junior
Innlegg:50
Registrert:fre 27 mai 2011 21:06

Re: Batteritid på ulike mobiler, desire S, galaxy s, iphone

Legg inn av Team_Sofa » ons 01 jun 2011 21:45

krl69 skrev:Sikkert ikke en dårlig telefon for de som krever en som tåler litt, men så var det dette med batterilevetid og ikke minst nøyaktighet/stabiliteten på GPS-chipen. Tror de flest er enige om at smartphones generelt har et dårligere utgangspunkt i så måte. Allikevel savner jeg fortsatt en grundig og seriøs test av smartphones og presisjonen til GPS delen av disse telefonene. Og enda bedre hvis de er testet opp mot dedikerte GPS-er. :shock:
Batterilevetiden er bra på Motorolaen - sammenlignet med andre touchmodeller - det vil si ikke bra i forhold til de game "murklossene" med sorthvit-skjerm osv. Vi bruker telefonen som arbeidsverktøy, full push på exchangemail, bluetooth, ekstra gmailkonto på push osv - og den ser ut til å kunne holde noe lengre enn mange av konkurrentene i høyere prisklasse. Men - har ikke testet batteritiden med gpsbruk, så det bør testes. Noen merker utmerker seg med at gps'en "spiser" batteriet - feks samsungen min som normalt sett er "batteristerk" blir mye fortere fri for strøm enn Sonyen min når begge har gps'en på.

Enig i at det hadde vært interessant å sett en skikkelig test på gps-nøyaktighet på dagens smartphones!! :D Jeg finner bare masse tester av ymse kvalitet på iPhone, lite annet - og iPhonetestene sier meg lite da de virker litt "hjemmetestet av hvermansen" - det eneste som går igjen er større feil enn på en dedikert gps og at nøyaktigheten er forbedret på nyeste modell.
Bilde

Svar