Garmin Montana

Duppeditter og programvare
avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn
Re: Garmin Montana

Legg inn av avigerus » fre 24 jun 2011 22:53

tja...er det meg som du mener er en nobrainer?
Jeg kjøpte min Montana 650 hos www.geowebshop.no. Kjøpte i tillegg litt utstyr og selvsagt lovlige kart. De holder jeg nå på med å installere.. Så i morgen tidlig setter vi nesa mot Dyreparken i Kristiansand med våre barnebarn...da får vi se om Montana finner frem på de nye veiene...
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » lør 25 jun 2011 06:16

Montana (WebUpdater) software version 2.40

Changes made from version 2.20 to 2.40:
Improved searching for Addresses and Intersections
Fixed potential shutdown when leaving Recently Found list
Fixed shutdown when navigating 'To Beginning' of GPI route
Fixed shutdown when performing a mount-related Profile change while powering up
Mvh Catch
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Garmin Montana

Legg inn av avigerus » lør 25 jun 2011 18:13

Vel, første intrykket fikk en liten nedtur... Jeg la inn veikartet, og noen få Topokart som jeg har...men, dette ser ut til å bli konflikt på GPS. For, når jeg satte den i bilmodus, hadde jeg en blanding av bilikon og topokart...Selve veikartet var altså ikke med, selv om det er lagt inn....tok forresten mange timer!
Vel, skal nå prøve å legge inn en rendyrket veikart utgave...så får vi ta en ny tur og sjekke om dette virker...

Jeg la kart inn på en 8GB brikke, så selve gps er like urørt som da jeg fikk den i går....
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » lør 25 jun 2011 20:33

Det ble kanskje ikke tid til Geocaching på vei til Dyreparken ?
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » tir 28 jun 2011 16:13

Da har Montana'n kommet i hus, og er straks ferdig ladet slik at den skal prøves på en liten cachetur i kveld. Det første jeg tenkte når jeg åpnet esken var, oj, er den sååå stor..
Jeg ser på Groundspeak forumet at klagene strømmer inn, og i første rekke dreier det seg om at det ikke er mulig å få kalibrert kompasset. Det er vel med Montana'n som med alle andre Garmin GPS'er at den er full av bug's når den slippes på markedet.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » tir 28 jun 2011 18:20

Da er første cache funnet med ny GPS, og det ble den nærmeste skogscachen, Gravrøysa på Haneborgåsen.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 3737d2f602
På denne korte turen oppførte GPSen seg fint, og det var som jeg håpet veldig positivt med større skjerm. Mer testing må selvsagt til for å få ett ordentlig inntrykk. I likhet med alle andre (?) får ikke jeg heller til å kalibrere kompasset.
Jeg ønsker meg belteklips (ikke karabinkrok), men det kommer sikkert som tilbehør senere.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » ons 29 jun 2011 21:58

Montana (WebUpdater) software version 2.50

Changes made from version 2.40 to 2.50:
Improved manual calibration of compass.
Fixed pressure trending while unit is powered off.
Fixed issues with Daily Track Archiving.
Updated Track Auto-Archiving naming convention.
Fixed intermittent problem when changing a Profile from a Shortcut.
Fixed finding of Address or Intersection using TOPO 24K maps.
Mvh Catch
Bilde

bussmann
Bruker
Bruker
Innlegg:251
Registrert:ons 19 mar 2008 00:33
Sted:Trondheim

Re: Garmin Montana

Legg inn av bussmann » man 04 jul 2011 23:38

Var å så på Montana 650 i dag og ble skremt av tyngden! :(
Hva tanker har dere som allerede har en og testet den på tur ...
Bruker idag Oregon 300 og er av de som går med den i hånda hele tiden! :P
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Garmin Montana

Legg inn av avigerus » man 04 jul 2011 23:58

Joda, den er større...men, tekst er mer lesbar og så er den yppelig som bil-gps i tillegg... Godt kjøp spør du meg!
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » tir 05 jul 2011 05:46

JA, det er klart den veier en del mer, men den sitter godt i hånden. Jeg har brukt den på flere korte cacheturer og det har gått helt greit, men for lengre turer ønsker jeg meg ett klips for belte eller helst ett klips for å feste den på ryggsekkstroppen. Dette regner jeg med er noe som kommer etterhvert. Jeg syntes at bl.a. den fine og store skjernen kompanserer for både vekt og størrelse.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
jorusol
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 29 feb 2008 09:25
Sted:Rethymno Kreta og Ski-Siggerud

Re: Garmin Montana

Legg inn av jorusol » tir 05 jul 2011 19:22

JA, det er klart den veier en del mer, men den sitter godt i hånden. Jeg har brukt den på flere korte cacheturer og det har gått helt greit, men for lengre turer ønsker jeg meg ett klips for belte eller helst ett klips for å feste den på ryggsekkstroppen. Dette regner jeg med er noe som kommer etterhvert. Jeg syntes at bl.a. den fine og store skjernen kompanserer for både vekt og størrelse.
Enig med Catch. Har prøvd den ut på 2 lengre cacheturer de siste dagene på flere timer og den ene med mange og tette cacher, og jeg er fornøyd pga. stor og god skjerm, lett å lese og organiseringen gjør den lett å bruke. Har en liten "veske" for håndleddet på transportetapper og når jeg bare tar opp spor. Ønsker en oppfølger for feste på sekk og/eller belte. Vi får bare vente og se. I alle fall er Montana med stor skjerm langt bedre enn Oregon 300 hvor skjermen var veldig vanskelig å lese til tider.
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Garmin Montana

Legg inn av avigerus » tir 05 jul 2011 23:21

Har fortsatt noen barnesykdommer... Lastet inn mitt nye veikart og etter å ha døpt om mappa.img gikk det greit med mine topo kart også.
Men, så ville jeg også ha fartsbokser inne, og kjøpte ny lisens...men, min Montana ble vist ikke godkjent direkte..måtte kalle den for Zuma 500 og da fikk jeg lagt inn programmet.
Men, det virker ikke helt trygt for det plinger bare...snakker ikke slik min gamle Nüvi gjorde... og dessuten stopper Montanaen opp etter noe plinger..hehe Blir vel oppgradert etterhvert....
En siste er at den stopper opp i tuneller, og skal hele tiden ha meg til å kvittere ok.... Vel, gidder jo ikke det i lengden, så vi får håper en oppgradering kommer...

positivt: Skjerm er bare helt topp, og angrer ikke ett minutt på kjøpet.... Men, kjøp en lader til bil og veske... da får dere full glede også underveis ut på tur...
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » ons 06 jul 2011 15:07

Når det gjelder "snakking", så er vel det basert på Tourguide. Jeg har spurt Garmin om dette, da jeg på min gamle Nuvi 760 har brukt Tourguide for varsling av cacher langs veien. Jeg fikk kjapt flg svar:

The Montana does not support playing TourGuide audio files.

Garmin Montana Software Development Team

Vi kan jo håpe at Montana får støtte for Tourguide etterhvert..
Mvh Catch
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Garmin Montana

Legg inn av avigerus » ons 06 jul 2011 18:42

Tja, Nora snakker litt til oss når vi skal navigere etter henne, men hun snakker lavt og er vel mer en talesynteser...tydelig at de sliter litt med ord der..hehe
og så sier hun ifra nesten 1 km. før svingen, mens Nüvidama kjenner meg og sier ifra rett før...hehe
Alt er sikkert greit, men de må få løst dette med at greia ikke klarer å si ifra om fotobokser men heller piper og slår seg av.... frustrerende...
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » ons 06 jul 2011 19:39

Nora skal selvsagt snakke ved vanlig navigering (hvis Montana'n står i bilholderen), men jeg antar at kartet du benytter ikke inneholder fotoboksinfo, og at du har lagt inn fotoboks fil separat ?.
Selv har jeg testet (uten bilholder) med en fotoboks GPI fil (i POI folderen), og det fungerer ved at fotoboksene varsles med lyd (ikke tale) og info på skjermen.
Jeg har sett en par ganger at det indikeres feil posisjon i bilkartet, og navigeringen blir da helt håpløs. Dette blir sikkert rettet opp.
Mvh Catch
Bilde

Svar