Garmin Montana

Duppeditter og programvare
Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal
Re: Garmin Montana

Legg inn av Dr_Eamy » lør 26 nov 2011 13:15

Jeg har og gjort meg noen erfaringer med Montanan, og motakeren som sitter i den er meget god. på de få cachene jeg har tatt med montanan har jeg sammen liknet med gpsmap60cs og den siste er langt mer unøyaktig. Hastigheten til Montanan er bra, selv med topo adventure og kurs opp, 60cs'n bruker vinter og vår på og tegne kartet, hvor montanan viser det nesten umiddelbart (ved zoming)

Er ikke serlig fornøgd med kameraet i min 650, da bildene somregel blir veldig mørke. men det er kjekt og kunne ta bilder med den. En typisk gadget fungsjon....

Alt i alt er jeg meget fornøgd med den, bruker den til bil båt og geocaching. Nå venter jeg på AMPS Rugged Mount så jeg kan få interfacet den med TMD-710'n som står i bilen (den skal i følge beta teamet snart støtte $PKWDWPL NMEA sentence ). målet er også og koble den til bilstereo via telefoninngangen.

bugs som er i de 3 siste firmwarene, den skrur seg av om man prøver og autoroute mellom to forskjellige topo adventure kart
er det flere som har opplevet dette så send inn mail.

Doc

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av ingsve » lør 26 nov 2011 14:19

Jeg er også kjempefornøyd med Montanaen som jeg nå har brukt en måneds tid nå. Spesielt imponert over hvor raskt den får fix i forhold til Gråtassen som ble benyttet før. Lesbarheten til skjermen er topp, også i sol. For en som kun hadde tilgang til 14. tegn opplysning om cachene er beskrivelsesmulighet, hint og logger herlig. Ikke minst antallet cacher som det er mulighet å laste opp.
På vår vanlige tur fra Aust-Agder til Sogn og Fjordane via Notodden, ble alle cachene i de fylkene vi passerte lastet opp og de dukket lekkert opp på kartet med fokus på nærmeste cache. Spesielt ble dette bra når "Portable Friction Mount" ble montert, med strømtilkobling. Kjør så nærme som mulig, parker, vipp Montanaen ut av festet og finn cachen, logg, sett kursen mot neste, sett den i festet og kjør. :D

De fylkene dette gjaldt: Agder, Telemark, Buskerud, Vestfold, Akershus, Oslo, Oppland, Hedmark og Sogn og Fjordane. Ca. 8000 cacher. Regner med det er plass til flere.

Vår erfaring er at nøyaktigheten ikke er noe dårligere i praktisk bruk enn Gråtassen. Noe tilvenning med å håndtere den stadig vekslende skjermen må nok til. Sammenligningen er gjort ved at vi bruker begge GPSene når vi cacher.
Kartene var greie å laste opp og vises flott, det er en blanding av Adventure og Pro kart. Der vi mangler kart er det medfølgende Europakartet på T-versjonen godt nok, dersom topografien ikke er et krav. Størrelse og tyngde anser jeg som en tilvenningssak.

Nå satser vi på bilkartet for europa, som vil bli lagt inn på brikke, men er faktisk usikre på om det er nødvendig, sett i forhold til det medfølgende kartet.

Med andre ord: Vi er også kjempefornøyd :good:

Et spørsmål er nødvendigheten av å installere betaversjonene som dukker opp, er det ikke like greit å vente til endelig versjon er på plass og unngå noen problemer. Spesielt hvis en ikke ønsker/bør være med på uttestingen 8)
Bilde

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: Garmin Montana

Legg inn av Asolli » man 28 nov 2011 17:48

Heisann.
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med noe angående Montanaen.

Jeg fikk min for et par måneder siden, og kjøpte også med Topokart. Topo Premium 9 Ålesund på minnebrikke.
Dette har funket finfint, men her forleden gjorde jeg noen justeringer på innstillinger, og nå kan jeg ikke få opp kartet!
Jeg har selvsagt sjekket at det er aktivert, jeg finner det igjen på valg av kart, men det finnes over hodet ingen detaljer på kartet!

Hjelp! Kan jeg ha vært så uheldig å slette kartet fra minnebrikken? Er det i det hele tatt mulig?

Har forsøkt å ta ut brikken og sette den inn igjen, aktivere/deaktivere/aktivere igjen, zoome ut og inn, osv, men ingen kartdetaljer vises.

Noen som kan hjelpe?

På forhånd takk. Håper jeg slipper med skrekken!

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: Garmin Montana

Legg inn av Asolli » man 28 nov 2011 19:21

Forresten så har jeg fikset det selv.
Koblet Montanaen til PC, fant kartet på "flyttbar disk" (minnekortet), kopierte det og la det direkte inn på GPS'en.
Vet ikke hvorfor det nå virker igjen, men noen kan gjerne forklare meg det om de har lyst.

:lol:

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Montana

Legg inn av esbjug » tir 29 nov 2011 09:39

ingsve skrev: Ca. 8000 cacher. Regner med det er plass til flere
Det skal være plass til 12000 cacher i Montana, men på cacher med tilleggskoordinater teller også disse med i dette antallet. Sjekk summen av data som overføres i dialogboksen i GSAK.
ingsve skrev:Nå satser vi på bilkartet for europa, som vil bli lagt inn på brikke, men er faktisk usikre på om det er nødvendig, sett i forhold til det medfølgende kartet.
Jeg har selv City Navigator inne i min 650T og er veldig fornøyd. Med dette kartet inne, fungerer navigasjonen eksakt som i en Nüvi. Da har man full fleksibilitet. T-kartet som ligger inne på 650T er som sagt ikke rutbart. Selv har jeg laget tre nye profiler som ligger øverst i menyen: 1. Topografiske kart over Norge. 2. Garmins Europakart (T kartet). 3. City Navigator Europe. De to første ligger inne i minnet, og den siste på Micro SD brikke.

Brukeravatar
Hydronor
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:man 14 des 2009 22:14
Sted:South of the Border

Re: Garmin Montana

Legg inn av Hydronor » tir 29 nov 2011 21:31

gacrux skrev:Takk for testrapport.
Kan du si noe mer om nøyaktighet. Synes det er rart at både Oregon og Montana sender deg i sirkler rundt målet, og at du konkluderer med at Montana er mer nøyaktig. Har du gjort noen flere tester? Er innstillinger like på disse (EGNOS / powersave)? Er "follow road" funksjon skrudd av på begge?

For egen del synes jeg ikke min egen Oregon 550 er spesielt nøyaktig, men den er bedre enn HTCen jeg har.
Innstillinger var identiske på de to Garmin enhetene.
Da jeg endrer GPS mottking fra normal til WAAS/EGNOS på Montanaen for å se om dette påvirket noe, fikk jeg ingen signifikant endring....!
Jeg er forbauset over HTC´n. Den fikset det bedre to ganger i Lommedalen. Det samme var tilfelle på Bekkstua stasjon og ved to cacher i Sarpsborg området. Der hadde jeg bar 550´n å sammenligne med.
Som tidligere nevnt, jeg har kun observasjoner og ingen forklaringer.
Spennende å se om andre gjør sammenfallende observasjoner.
Ellers er jeg teknisk sett fornøyd med "klumpen" etter at jeg skrudde av funksjonene med vekslende høyde-/bredde-format.
At jeg etter siste tur fikk smerter i høyre underarm, kan skyldes en kombinasjon av ekstra vekt og langt framskreden alder eller noe i den retning....

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » fre 02 des 2011 07:01

Montana software version 3.66 Beta

Changes made from version 3.64 to 3.66:
Fixed issue with mount profile setup
Fixed issue where the compass would not work unless the unit had a satellite fix
Fixed issue with Mac version of WebUpdater
Fixed intermittent issue with map drawing

http://www.garmin.com/software/Montana_366Beta.exe
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » man 12 des 2011 17:03

Montana software version 3.67 Beta

Changes made from version 3.66 to 3.67:
Improved display of configurable data fields in night mode
Fixed issue where barometer and compass data was not reported in demo mode
Fixed issue with magnetic north offset when projecting a waypoint

http://www.garmin.com/software/Montana_367Beta.exe
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » tir 20 des 2011 18:24

Montana software version 3.68 Beta

Changes made from version 3.67 to 3.68:
Fixed issue with power off barometric pressure trending
Fixed issue with barometric pressure plot when stationary
Fixed issue with display when entering USB mass storage
Fixed issue with current lap data field in dashboards
Improved Arabic keyboard

http://www.garmin.com/software/Montana_368Beta.exe
Mvh Catch
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Garmin Montana

Legg inn av avigerus » tir 20 des 2011 20:17

En spesiell julehilsen til Catch som flere ganger har reddet dagen min med sine alltid oppdaterte linker! Tusen takk for flott arbeide med å holde alle oss andre oppdatert!!!
Bilde

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:søn 13 feb 2011 12:33
Sted:Sande i Vestfold

Re: Garmin Montana

Legg inn av Barskog » tir 20 des 2011 22:20

Ja, jeg også følger med på disse oppdateringen. Takker og bukker, og God Jul!

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » lør 24 des 2011 07:48

Montana (WebUpdater) software version 3.70

Changes made from version 3.60 to 3.70:
Added new configurable data field options: Alarm Timer (from alarm clock page), Automotive Turn (lane assist), Avg. Lap, Compass Heading, Current Lap, Date, Elevation Above Ground, GPS Elevation, GPS Heading, Grade (must be moving), Lap Distance, Laps, Last Lap, Location of Destination, None (blank field), Stopwatch Timer, Total Lap, Track Distance (reset when current track is cleared), Vertical Dist. to Dest, Vertical Dist. to Next. See TrailTech (http://garmin.blogs.com/softwareupdates ... ields.html) for more information
Added data field categories
Added trip computer setup for additional configurability (this includes adding multiple trip computer pages)
Improved elevation data stored in track logs
Improved serial support
Improved Arabic keyboard
Improved display of configurable data fields in night mode
Fixed 3D View to rotate based on compass heading
Fixed issue where some auto-archived tracks would be named in English regardless of user language
Fixed issue with track log recording while using the stopwatch
Fixed issue that could cause some geocaches not to import
Fixed issue with entering the next stage of a geocache while the Routing Activity is set to Prompted
Fixed an issue that could occur while reviewing certain geocache descriptions
Fixed a potential hang on startup when importing large numbers of waypoints, tracks, routes, or geocaches
Fixed potential issue that could occur while reviewing certain photos
Fixed potential issue related to shortcuts and orientation change
Fixed potential issue related to setting custom background images
Fixed potential issue with entering a street number during an address search
Fixed issues with NMEA output using the AMPS Rugged Mount
Fixed issue with magnetic north offset when projecting a waypoint
Mvh Catch
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av ingsve » lør 24 des 2011 09:55

Kan wherigo brukes på Montanaen. Jeg finner kun installasjoner til Colorado og hnOregon. Kan en av disse brukes?

ingsve
Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Garmin Montana

Legg inn av Kjedalen » lør 24 des 2011 11:40

ingsve skrev:Kan wherigo brukes på Montanaen. Jeg finner kun installasjoner til Colorado og hnOregon. Kan en av disse brukes?

ingsve
Nå har ikke jeg Montanen og derfor ingen førstehåndskjennskap til dette, men etter å ha fulgt på på forumet har jeg forstått at den ikke støtter Wherigo. Se blant annet tidligere i denne tråden, Gacrux 19. mai: "Eneste overraskelse er at det ikke er støtte for Wherigo." Dette er også kommentert andre steder.
BildeBilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av ingsve » lør 24 des 2011 12:46

Takker, burde ha sjekket selv :oops:
Det ble plutselig aktuelt når den nærmeste cachen er en av arten. Får prøve med mobilen.
Bilde

Svar