Garmin Montana

Duppeditter og programvare
vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19
Re: Garmin Montana

Legg inn av vegajohn » man 31 okt 2011 18:53

Jeg bruker Garmin export-macroen i GSAK. Eksporterer child waypoints som POI i stedet for GPX.
Dette skal jeg sjekke ut!

Når det gjelder additional waypoints tenker jeg på de cachene som ikke har koordinatene i beskrivelsen. Kan man få fram additional waypoints fra gpx-filen på gpsen? Jeg jo ofte se dem på kartet, men finner ingen måte å navigere til dem fra menyen...

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av mamoreb » man 31 okt 2011 19:08

Med min metode (eksportmakro -> waypoints som POI) er det ingen kobling mellom geocachen og waypoints. Det betyr at de ikke kan finnes via menyen for geocachen. Jeg velger dem ved å finne dem på kartet, klikke på dem og velge "go". Alternativt vha. snarveien som jeg beskrev ovenfor.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer når waypoints er eksportert som GPX. Jeg prøvde det i starten, men det ble ekstremt rotete på kartet, så jeg gikk bort fra det. Jeg vet at waypoints eksportert som GPX skal komme med over til GPSen, og vises på kartet, men jeg vet ikke om de kan hentes opp fra geocache-menyen eller brukes på annen måte enn jeg bruker POI-ene mine.

Jeg liker godt at de ulike typene POI har egne ikoner - P for parkering, fotgjenger for stipunkt, hva-det-nå-var for question to answer, etc, etc.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av ingsve » man 31 okt 2011 22:01

vegajohn skrev:............

Når det gjelder additional waypoints tenker jeg på de cachene som ikke har koordinatene i beskrivelsen. Kan man få fram additional waypoints fra gpx-filen på gpsen? Jeg jo ofte se dem på kartet, men finner ingen måte å navigere til dem fra menyen...
Jeg finner disse under veipunkter, og de kan navigeres til. Jeg har brukt Montanaen kun tre dager og det er mye jeg ikke har fått med meg enda, men dette ligna på noe jeg slet med.
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » ons 02 nov 2011 19:54

Jeg bestilte RAM Mount til Montana'n i juli, og nå har den endelig kommet. Tanken var å benytte den i belte og/eller på ryggsekken. Men, for at denne skal kunne brukes som tenkt, så må det den settes sammen med en så kalt Diamond Plate og en belteklype. Når dette er satt sammen, så kommer baksiden av GPS'en hele 5 cm ut fra beltet eller ryggsekkstroppen. Her er ett bilde når den er klipset på ryggsekken.
Montana RAM2.jpg
Montana RAM2.jpg (155.27kiB)Vist 9389 ganger
Dette hverken føles eller ser bra ut, så her må det nok en modifikasjon til.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:søn 13 feb 2011 12:33
Sted:Sande i Vestfold

Garmin Montana

Legg inn av Barskog » ons 02 nov 2011 20:54

Nei, ikke helt bra det der. Kom brått på ghostbusters når jeg så bildet.

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Garmin Montana

Legg inn av avigerus » ons 02 nov 2011 21:13

Nei, dette var heller ikke i min smak...
Bruker en lanyard med to snorer i dag, men tar gjerne imot andres ideer på hvordan få med seg mursteinen...
Men, denne utgaven blir litt for mye duppeditt-greie...
Bilde

Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal

Re: Garmin Montana

Legg inn av Dr_Eamy » fre 11 nov 2011 23:18

Hei, i dag hadde jeg planlagt og kjøpe meg en Montana 600, men mannen i butikken sa: "Dessverre så har Garmin trukket til bake vår siste bestilling" nye enheter skulle komme i slutten av måneden. Er det noen andre som har hørt no mer om dette ?

Doc

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Montana

Legg inn av esbjug » lør 12 nov 2011 01:03

Dr_Eamy skrev:Hei, i dag hadde jeg planlagt og kjøpe meg en Montana 600, men mannen i butikken sa: "Dessverre så har Garmin trukket til bake vår siste bestilling" nye enheter skulle komme i slutten av måneden. Er det noen andre som har hørt no mer om dette ?
Har handlet her et par ganger:

http://www.gpscity.com/garmin-montana-600.html

Ellers er det vel norske nettbutikker som har denne. Husk på å bestille bilholder også, det er lurt til Montana.

Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal

Re: Garmin Montana

Legg inn av Dr_Eamy » lør 12 nov 2011 10:02

butikken jeg var innom er nettbutikk i tillegg :D og enheten er billig, servisen topp, de selger til og med Rite in the Rain notisblokker og papir :D
Den er ikke noe dyrere en i andre nettbutikker, så da mener jeg det er et pluss og handle den over disk, i en butikk som normalt sett har godt lager, + man kan proklamere for geocaching :D var innom der og handlet rite in the rain a4 ark i sommer, og da snakket vi om GC de resulterte i at dem har tatt inn litt GC utstyr :D

og ja bilholder skal jeg og ha, men den med mulighet til og ta ut NMEA 0183 signaler fra, så jeg kan koble den til TMD-710 som jeg har i bilen :D



73
Doc

Dr_Eamy
Junior
Junior
Innlegg:56
Registrert:man 27 jun 2011 19:43
Sted:Lyngdal

Re: Garmin Montana

Legg inn av Dr_Eamy » tor 17 nov 2011 16:14

Da var jeg blitt eier av en Montana 650, den ble hentet i butikken i dag :D

Etter og ha lekt med den i 1 snau time, er jeg strålende fornøyd, fikk helt bakoversveis ang mottakeren som sitter i den..... min gamle gpsmap60cs kan jeg ikke sitte i stua og motta satellitter med... men DET KAN MONTANAN, og det er etter min mening helt rått!

er det noe anna en og oppgradere firmware jeg bør gjøre med den ?

Doc

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » tor 17 nov 2011 18:33

Montana software version 3.63 Beta

Changes made from version 3.60 to 3.63:
Added new data fields: Alarm Timer (from alarm clock page), Automotive Turn (lane assist), Avg. Lap, Compass Heading, Current Lap, Date, Elevation Above Ground, GPS Elevation, GPS Heading, Grade (must be moving), Lap Distance, Laps, Last Lap, Location of Destination, None (blank field), Stopwatch Timer, Total Lap, Track Distance (reset when current track is cleared), Vertical Dist. to Dest, Vertical Dist. to Next.
Added data field categories.
Added trip computer setup for additional configurability. This includes adding multiple trip computer pages.
Improved elevation data stored in track logs.
Improved serial support
Fixed 3D View to rotate based on compass heading.
Fixed issue where some auto-archived tracks would be named in English regardless of user language
Fixed issue with track log recording while using the stopwatch
Fixed issue that could cause some geocaches not to import
Fixed issue with entering the next stage of a geocache while the Routing Activity is set to Prompted
Fixed an issue that could occur while reviewing certain geocache descriptions
Fixed a potential hang on startup when importing large numbers of waypoints, tracks, routes, or geocaches
Fixed potential issue that could occur while reviewing certain photos
Fixed potential issue related to shortcuts and orientation change
Fixed potential issue related to setting custom background images
Fixed potential issue with entering a street number during an address search
Problems with this beta software may be reported to MontanaBeta@garmin.com

http://www.garmin.com/software/MontanaBeta_363Beta.exe
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » ons 23 nov 2011 15:48

Montana software version 3.64 Beta

Changes made from version 3.63 to 3.64:
Added full profile support for Trip Computer Setup.
Improved display of configurable data field categories.
Fixed issues with supported configurable data fields in the nuvi dashboard.
Fixed issues with NMEA output using the AMPS Rugged Mount.

http://www.garmin.com/software/Montana_364Beta.exe
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Hydronor
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:15
Registrert:man 14 des 2009 22:14
Sted:South of the Border

Re: Garmin Montana

Legg inn av Hydronor » tor 24 nov 2011 00:19

Først en takk til Catch for alle Beta-infoene.

Jeg har hatt min 600 i en uke.
Ildprøven ble på oppneds 31c powertrial i Lommedalen. Min gamle venn Oregon 650 var med som konkurent til nykomlingen.
Jeg startet med følsomhetstest. Der var Montana helt overlegen.
Ute i sporet var den også vesentlig raskere og nøyaktigheten var bedre der forholdene var vanskeligere.
Under lette forhold var det vanskelig å se noen signifikant differanse.
På to av denne rundens cacher var forholdene bedritne. Både Montanaen og Oregonen sendte meg i sirkler rundt målet....!
Da var det bare å ta fram HTC WildfireS med cgeo.... og jeg ble ledet greit fram til cachene!!!
Lurer på hvorfor jeg mater Garmin med kroner når en billig smartphone tar rotta på det beste de har å tilby???

Dette var en særdeles uhøytidelig og lite vitenskapelig test på Oregon VS Montana, der jeg bare kan trekke konklusjoner på synse-nivå.
Konklusjonene blir:
+ Montana er raskere, mer følsom og nøyaktig
+ Stor lettlest skjerm
+ Skjermfølsomhet og brukeropplevelse er bedre
+ Batteritiden
- Klumpete & tung
- Ikke karabinkrokfeste. (Laget en funksjonell variant selv).
+ Neste gang jeg møter en elg i skogen bør den passe seg for mursteinen min...

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av gacrux » tor 24 nov 2011 07:33

Takk for testrapport.
Kan du si noe mer om nøyaktighet. Synes det er rart at både Oregon og Montana sender deg i sirkler rundt målet, og at du konkluderer med at Montana er mer nøyaktig. Har du gjort noen flere tester? Er innstillinger like på disse (EGNOS / powersave)? Er "follow road" funksjon skrudd av på begge?

For egen del synes jeg ikke min egen Oregon 550 er spesielt nøyaktig, men den er bedre enn HTCen jeg har.
Otto Milvang

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Montana

Legg inn av esbjug » tor 24 nov 2011 12:38

En interessant test/erfaring så takk for den. Som teknologiinteressert har jeg de to samme selv, men også den nye Etrex 30 som også tar imot Glonass sammen med Navstar. Jeg har på grunn av mye jobb i høst ikke fått testet skikkelig selv, men den nye Etrex med kombinert mottak virker veldig stabil. Har tatt en biltur med alle tre, har har en sporlogg fra denne reisen. Men til turbruk, og i gangfart har jeg ikke tilsvarende målinger. Det er kanskje flere med den nye Etrex'en som har erfaringer?

Det er rart at Garmin ikke la inn Glonass mottak i Montana, men det kommer kanskje i nyere modeller/oppdateringer av denne hvis erfaringene er gode. Det var vel også ca et halvår mellom lanseringene av Montana og nye Etrex.

Hilsen esbjug

Svar