Garmin Montana
For Norge kan du bruke
http://www.vannstand.no/
På websidene står det også litt om hvordand vannstand beregnes.
Det finnes også en gratis app for android som bruker data fra samme nettsted.
Søk: Vannstand
http://www.vannstand.no/
På websidene står det også litt om hvordand vannstand beregnes.
Det finnes også en gratis app for android som bruker data fra samme nettsted.
Søk: Vannstand
Otto Milvang
Re: Garmin Montana
Er det sant at det ikke er lov å ha på GPS ombord i fly? Selv om det ikke er under letting og landing? Trodde ikke at GPS sender ut signaler, bare tar i mot lissom....?
Re: Garmin Montana
Ta en titt her:Asoli skrev:Er det sant at det ikke er lov å ha på GPS ombord i fly? Selv om det ikke er under letting og landing? Trodde ikke at GPS sender ut signaler, bare tar i mot lissom....?
http://gpsinformation.net/airgps/airgps.htm
Mvh Catch
-
- Senior
- Innlegg:810
- Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
- Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene
Re: Garmin Montana
En antenne forandrer det elektromagnetiske feltet omkring antennen. Det gjelder også antenner som bare tar imot signaler.Asoli skrev:Er det sant at det ikke er lov å ha på GPS ombord i fly? Selv om det ikke er under letting og landing? Trodde ikke at GPS sender ut signaler, bare tar i mot lissom....?
Tja, jeg ser at KLM står på listen over dem som aksepterer at GPS brukes ombord, men da jeg fløy KLM igår var beskjeden at alt elektronisk utstyr med antenne skal være avslått under hele flyturen.Catch skrev:Ta en titt her: http://gpsinformation.net/airgps/airgps.htm
Det beste er å spørre kabinpersonalet.
~/.signature: No such file or directory.
Re: Garmin Montana
Da risikerer du jo å få nei.pjacklam skrev: Det beste er å spørre kabinpersonalet.
Jeg setter alltid på GPS etter at flyet er i lufta og det er lov å bruker PC.
Lar den ligge synlig, så kabinpersonalet kan se den. Bare en gang ble jeg bedt om å slå den av (lugubert selskap som jeg ikke flyr med igjen) og respekterte selvfølgelig det.
Feltet rundt antennen på en GPS er nær null. Det betyr ingenting i forhold til en telefon i flymodus eller en PC.
Otto Milvang
-
- Senior
- Innlegg:810
- Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
- Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene
Re: Garmin Montana
Poenget mitt var prinsippet sånn generelt, at selv om en antenne bare mottar signaler, så påvirker den likefullt det elektromagnetiske feltet omkring.gacrux skrev:Feltet rundt antennen på en GPS er nær null. Det betyr ingenting i forhold til en telefon i flymodus eller en PC.
Jeg har hørt folk fortelle om elektroniske dingser som ikke lenger fungerer med en GPS i nærheten. Om det var kadensmålere eller pulsmålere eller hva husker jeg ikke. Og jeg aner heller ikke noe om hvorfor dette skulle skje.
~/.signature: No such file or directory.
Re: Garmin Montana
Alle dingser som sender eller mottar en eller annen form for radiosignaler, har en oscillator som jobber på en gitt frekvens ("mellomfrekvensen"). På denne frekvensen genererer mottakeren et enkelt signal (en sinuskurve), og det er nok denne flyselskapene tenker på når de nevner "... som sender eller mottar radiosignaler" blant dingser som må slås av under flyturen. Om bare én person på et stort passasjerfly hadde GPS-en sin påslått, så ville det neppe skapt problemer. Om det generelt var tillatt hadde situasjonen blitt noe mer uoversiktlig. Mange radiosendere på et lite område har en tendens til å lage kakofoni i en mottaker, og det er teknisk sett liten forskjell på radiostøy og mange signaler samtidig på én frekvens.
Og da har jeg ikke engang snakket om medfase, harmoniske frekvenser og selvforsterking.
Men når det er sagt, så tipper jeg de flyselskapene som forbyr håndholdt GPS på fly bare ikke tar noen sjanser. Det er litt for mye som står på spill ...
Og da har jeg ikke engang snakket om medfase, harmoniske frekvenser og selvforsterking.
Men når det er sagt, så tipper jeg de flyselskapene som forbyr håndholdt GPS på fly bare ikke tar noen sjanser. Det er litt for mye som står på spill ...
Re: Garmin Montana
Montanahandel er besluttet, men noen uklarheter håper jeg å få avklart her før handelen.
Kamera skal være med så modell 650 er aktuell.
Kommer nok til å bli brukt mye i Europa også, i tillegg til Norge.
Bilnavigasjon med CityNavigator for Europa er aktuell.
Hva med mine gamle kart på CD (TopPro og Topo Adventure) kan disse brukes i Montana på noen måte?
Er det aktuelt å anskaffe t modell for å få med Europakart (Topo). Og hvor får jeg i tilfelle bestilt den?
på forhånd takk
Kamera skal være med så modell 650 er aktuell.
Kommer nok til å bli brukt mye i Europa også, i tillegg til Norge.
Bilnavigasjon med CityNavigator for Europa er aktuell.
Hva med mine gamle kart på CD (TopPro og Topo Adventure) kan disse brukes i Montana på noen måte?
Er det aktuelt å anskaffe t modell for å få med Europakart (Topo). Og hvor får jeg i tilfelle bestilt den?
på forhånd takk
Re: Garmin Montana
Ja, det fungerer utmerket. Lastes opp til GPS'en (eller microSD kortet) med Mapsource på samme måte som f.eks til Oregon.ingsve skrev: Hva med mine gamle kart på CD (TopPro og Topo Adventure) kan disse brukes i Montana på noen måte?
Mvh Catch
Re: Garmin Montana
Har selv 650t og har lagt inn topo advance kart på GPS, og bilkart på micro sd kortet. Det er enkelt å skifte mellom profiler der de ulike kartene vises.
Det er sikkert flere nettbutikker som skaffet 650t. Kjøpte min på Mega Event i Finland i august.
Knallfin GPS, det er sikkert. Kjøp med bilholder, det trenger du til denne. Montana tror den er en Nuvi i bilen
Hilsen esbjug
Det er sikkert flere nettbutikker som skaffet 650t. Kjøpte min på Mega Event i Finland i august.
Knallfin GPS, det er sikkert. Kjøp med bilholder, det trenger du til denne. Montana tror den er en Nuvi i bilen
Hilsen esbjug
Re: Garmin Montana
Da er bestillingen sendt og jeg går å venter. Håper den dukker opp før vestlandstur i slutten av neste uke.esbjug skrev:.................
Det er sikkert flere nettbutikker som skaffet 650t. Kjøpte min på Mega Event i Finland i august.
Knallfin GPS, det er sikkert. Kjøp med bilholder, det trenger du til denne. Montana tror den er en Nuvi i bilen
Hilsen esbjug
Re: Garmin Montana
Første tur med ny Montana 650t Europa. Litt uvant sett i forhold til gråtassen, men absolutt et trivelig bekjenskap, og det spørs om den ikke skyver gråtassen litt i bakgrunnen
Re: Garmin Montana
Første tur med ny Montana 650t Europa. Litt uvant sett i forhold til gråtassen, men absolutt et trivelig bekjenskap, og det spørs om den ikke skyver gråtassen litt i bakgrunnen
Re: Garmin Montana
Har spørsmål angående multicacher:
Jeg ser at child-veipunkter ofte følger med når man legger inn GPX filer, men finnes det en måte å navigere til disse direkte når man er i ferd med å ta en multi, uten å måtte plotte inn neste trinn manuelt? Jeg har også opplevd at koordinatene til trinnene i en multi ikke blir med i cache-beskrivelsen på Montanaen. (Igjen er det snakk om GPX- filer fra Gsak)
Noen som har en enkel og elegant måte å løse dette på...?
Jeg ser at child-veipunkter ofte følger med når man legger inn GPX filer, men finnes det en måte å navigere til disse direkte når man er i ferd med å ta en multi, uten å måtte plotte inn neste trinn manuelt? Jeg har også opplevd at koordinatene til trinnene i en multi ikke blir med i cache-beskrivelsen på Montanaen. (Igjen er det snakk om GPX- filer fra Gsak)
Noen som har en enkel og elegant måte å løse dette på...?
Re: Garmin Montana
Jeg vet ikke om dette kan regnes som veldig enkelt og elegant, men det fungerer fint ute i felten:Jeg ser at child-veipunkter ofte følger med når man legger inn GPX filer, men finnes det en måte å navigere til disse direkte når man er i ferd med å ta en multi, uten å måtte plotte inn neste trinn manuelt?
* Jeg bruker Garmin export-macroen i GSAK. Eksporterer child waypoints som POI i stedet for GPX.
* Jeg har laget en profil som jeg kaller geocaching-wpt. Den bruker "small data fields" som dashboard. I "small data fields" har jeg lagt inn feltene "distance to next", "pointer" (kompasspil), "GPS accuracy" og "speed". (F.eks. speed er ikke svært nyttig, her kan man velge de dataene man liker best.)
* På hovedmenyen i geocaching-profilen har jeg lagt en snarvei som bytter til geocaching-wpt-profilen og åpner applikasjonen "waypoint manager". Da kan jeg klikke på riktig waypoint, velge "view map", "Go", og så fungerer det omtrent som geocaching-dashboard gjør for geocacher.
* På hovedmenyen i geocaching-wpt-profilen har jeg lagt en snarvei som bytter til geocaching-profilen og åpner geocaching-applikasjonen. Dette er bare for å redusere antall trykk.
Jeg vet ikke helt hva du mener her. Hvis du mener "long description" (det feltet der cacheeieren vanligvis beskriver hva cachen handler om osv), så kommer koordinater til/info om trinnene bare med hvis cacheeieren har lagt det inn for hånd, i tillegg til det som står under "additional waypoints" lenger ned på cachesiden.Jeg har også opplevd at koordinatene til trinnene i en multi ikke blir med i cache-beskrivelsen på Montanaen. (Igjen er det snakk om GPX- filer fra Gsak)
Her har jeg (som cacheeier) skrevet inn infoen i "long description", i tillegg til det som kommer under "additional waypoints": http://coord.info/GC2PM7P
Her har cacheeier skrevet inn hvilken informasjon man skal samle opp, men selve koordinatene til stedet man skal gå til, ligger bare under "additional waypoints": http://coord.info/GC2TEAH
Det finnes kanskje macroer som kan legge til informasjonen fra waypoints i "long description", det har jeg ikke satt meg inn i.