Garmin Montana

Duppeditter og programvare
gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:
Re: Garmin Montana

Legg inn av gacrux » man 10 okt 2011 10:02

For Norge kan du bruke
http://www.vannstand.no/

På websidene står det også litt om hvordand vannstand beregnes.

Det finnes også en gratis app for android som bruker data fra samme nettsted.
Søk: Vannstand
Otto Milvang

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: Garmin Montana

Legg inn av Asolli » lør 15 okt 2011 14:58

Er det sant at det ikke er lov å ha på GPS ombord i fly? Selv om det ikke er under letting og landing? Trodde ikke at GPS sender ut signaler, bare tar i mot lissom....? :shock:

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » lør 15 okt 2011 16:45

Asoli skrev:Er det sant at det ikke er lov å ha på GPS ombord i fly? Selv om det ikke er under letting og landing? Trodde ikke at GPS sender ut signaler, bare tar i mot lissom....? :shock:
Ta en titt her:
http://gpsinformation.net/airgps/airgps.htm
Mvh Catch
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Garmin Montana

Legg inn av pjacklam » lør 15 okt 2011 16:56

Asoli skrev:Er det sant at det ikke er lov å ha på GPS ombord i fly? Selv om det ikke er under letting og landing? Trodde ikke at GPS sender ut signaler, bare tar i mot lissom....? :shock:
En antenne forandrer det elektromagnetiske feltet omkring antennen. Det gjelder også antenner som bare tar imot signaler.
Tja, jeg ser at KLM står på listen over dem som aksepterer at GPS brukes ombord, men da jeg fløy KLM igår var beskjeden at alt elektronisk utstyr med antenne skal være avslått under hele flyturen.

Det beste er å spørre kabinpersonalet.
~/.signature: No such file or directory.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av gacrux » lør 15 okt 2011 17:56

pjacklam skrev: Det beste er å spørre kabinpersonalet.
Da risikerer du jo å få nei.

Jeg setter alltid på GPS etter at flyet er i lufta og det er lov å bruker PC.
Lar den ligge synlig, så kabinpersonalet kan se den. Bare en gang ble jeg bedt om å slå den av (lugubert selskap som jeg ikke flyr med igjen) og respekterte selvfølgelig det.

Feltet rundt antennen på en GPS er nær null. Det betyr ingenting i forhold til en telefon i flymodus eller en PC.
Otto Milvang

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Garmin Montana

Legg inn av pjacklam » søn 16 okt 2011 19:53

gacrux skrev:Feltet rundt antennen på en GPS er nær null. Det betyr ingenting i forhold til en telefon i flymodus eller en PC.
Poenget mitt var prinsippet sånn generelt, at selv om en antenne bare mottar signaler, så påvirker den likefullt det elektromagnetiske feltet omkring.

Jeg har hørt folk fortelle om elektroniske dingser som ikke lenger fungerer med en GPS i nærheten. Om det var kadensmålere eller pulsmålere eller hva husker jeg ikke. Og jeg aner heller ikke noe om hvorfor dette skulle skje.
~/.signature: No such file or directory.

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Garmin Montana

Legg inn av fotimyr » søn 16 okt 2011 22:32

Alle dingser som sender eller mottar en eller annen form for radiosignaler, har en oscillator som jobber på en gitt frekvens ("mellomfrekvensen"). På denne frekvensen genererer mottakeren et enkelt signal (en sinuskurve), og det er nok denne flyselskapene tenker på når de nevner "... som sender eller mottar radiosignaler" blant dingser som må slås av under flyturen. Om bare én person på et stort passasjerfly hadde GPS-en sin påslått, så ville det neppe skapt problemer. Om det generelt var tillatt hadde situasjonen blitt noe mer uoversiktlig. Mange radiosendere på et lite område har en tendens til å lage kakofoni i en mottaker, og det er teknisk sett liten forskjell på radiostøy og mange signaler samtidig på én frekvens.

Og da har jeg ikke engang snakket om medfase, harmoniske frekvenser og selvforsterking.

Men når det er sagt, så tipper jeg de flyselskapene som forbyr håndholdt GPS på fly bare ikke tar noen sjanser. Det er litt for mye som står på spill ...

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av ingsve » man 24 okt 2011 13:01

Montanahandel er besluttet, men noen uklarheter håper jeg å få avklart her før handelen.

Kamera skal være med så modell 650 er aktuell.
Kommer nok til å bli brukt mye i Europa også, i tillegg til Norge.
Bilnavigasjon med CityNavigator for Europa er aktuell.

Hva med mine gamle kart på CD (TopPro og Topo Adventure) kan disse brukes i Montana på noen måte?
Er det aktuelt å anskaffe t modell for å få med Europakart (Topo). Og hvor får jeg i tilfelle bestilt den?

på forhånd takk
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av Catch » man 24 okt 2011 15:50

ingsve skrev: Hva med mine gamle kart på CD (TopPro og Topo Adventure) kan disse brukes i Montana på noen måte?
Ja, det fungerer utmerket. Lastes opp til GPS'en (eller microSD kortet) med Mapsource på samme måte som f.eks til Oregon.
Mvh Catch
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Garmin Montana

Legg inn av esbjug » man 24 okt 2011 17:08

Har selv 650t og har lagt inn topo advance kart på GPS, og bilkart på micro sd kortet. Det er enkelt å skifte mellom profiler der de ulike kartene vises.

Det er sikkert flere nettbutikker som skaffet 650t. Kjøpte min på Mega Event i Finland i august.

Knallfin GPS, det er sikkert. Kjøp med bilholder, det trenger du til denne. Montana tror den er en Nuvi i bilen :lol:

Hilsen esbjug

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av ingsve » tir 25 okt 2011 21:26

esbjug skrev:.................

Det er sikkert flere nettbutikker som skaffet 650t. Kjøpte min på Mega Event i Finland i august.

Knallfin GPS, det er sikkert. Kjøp med bilholder, det trenger du til denne. Montana tror den er en Nuvi i bilen :lol:

Hilsen esbjug
Da er bestillingen sendt og jeg går å venter. Håper den dukker opp før vestlandstur i slutten av neste uke. :D
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av ingsve » fre 28 okt 2011 17:45

Første tur med ny Montana 650t Europa. Litt uvant sett i forhold til gråtassen, men absolutt et trivelig bekjenskap, og det spørs om den ikke skyver gråtassen litt i bakgrunnen :lol: :lol: :lol:
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Garmin Montana

Legg inn av ingsve » fre 28 okt 2011 17:45

Første tur med ny Montana 650t Europa. Litt uvant sett i forhold til gråtassen, men absolutt et trivelig bekjenskap, og det spørs om den ikke skyver gråtassen litt i bakgrunnen :lol: :lol: :lol:
Bilde

vegajohn
Junior
Junior
Innlegg:53
Registrert:søn 21 aug 2011 11:19

Re: Garmin Montana

Legg inn av vegajohn » man 31 okt 2011 14:12

Har spørsmål angående multicacher:
Jeg ser at child-veipunkter ofte følger med når man legger inn GPX filer, men finnes det en måte å navigere til disse direkte når man er i ferd med å ta en multi, uten å måtte plotte inn neste trinn manuelt? Jeg har også opplevd at koordinatene til trinnene i en multi ikke blir med i cache-beskrivelsen på Montanaen. (Igjen er det snakk om GPX- filer fra Gsak)
Noen som har en enkel og elegant måte å løse dette på...?

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Garmin Montana

Legg inn av mamoreb » man 31 okt 2011 18:10

Jeg ser at child-veipunkter ofte følger med når man legger inn GPX filer, men finnes det en måte å navigere til disse direkte når man er i ferd med å ta en multi, uten å måtte plotte inn neste trinn manuelt?
Jeg vet ikke om dette kan regnes som veldig enkelt og elegant, men det fungerer fint ute i felten:
* Jeg bruker Garmin export-macroen i GSAK. Eksporterer child waypoints som POI i stedet for GPX.
* Jeg har laget en profil som jeg kaller geocaching-wpt. Den bruker "small data fields" som dashboard. I "small data fields" har jeg lagt inn feltene "distance to next", "pointer" (kompasspil), "GPS accuracy" og "speed". (F.eks. speed er ikke svært nyttig, her kan man velge de dataene man liker best.)
* På hovedmenyen i geocaching-profilen har jeg lagt en snarvei som bytter til geocaching-wpt-profilen og åpner applikasjonen "waypoint manager". Da kan jeg klikke på riktig waypoint, velge "view map", "Go", og så fungerer det omtrent som geocaching-dashboard gjør for geocacher.
* På hovedmenyen i geocaching-wpt-profilen har jeg lagt en snarvei som bytter til geocaching-profilen og åpner geocaching-applikasjonen. Dette er bare for å redusere antall trykk.
Jeg har også opplevd at koordinatene til trinnene i en multi ikke blir med i cache-beskrivelsen på Montanaen. (Igjen er det snakk om GPX- filer fra Gsak)
Jeg vet ikke helt hva du mener her. Hvis du mener "long description" (det feltet der cacheeieren vanligvis beskriver hva cachen handler om osv), så kommer koordinater til/info om trinnene bare med hvis cacheeieren har lagt det inn for hånd, i tillegg til det som står under "additional waypoints" lenger ned på cachesiden.

Her har jeg (som cacheeier) skrevet inn infoen i "long description", i tillegg til det som kommer under "additional waypoints": http://coord.info/GC2PM7P
Her har cacheeier skrevet inn hvilken informasjon man skal samle opp, men selve koordinatene til stedet man skal gå til, ligger bare under "additional waypoints": http://coord.info/GC2TEAH

Det finnes kanskje macroer som kan legge til informasjonen fra waypoints i "long description", det har jeg ikke satt meg inn i.
Bilde

Svar