Kjøpe GPS tips?

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:
Kjøpe GPS tips?

Legg inn av Isa » søn 15 mai 2011 09:21

Tenkte egentlig å bare bruke iPhone. Men iPhone min er så gammel at den ikke har GPS, og jeg vet ikke helt når jeg kommer til å kjøpe ny..
Dessuten skjønner jeg at det er kjekt å ha en vanlig GPS om man er ute i dårlig vær eller skal på lengre turer (mobilen går tom for batteri?).

Men hva kjøper man? Har virkelig ikke peiling på GPSer.
Og går det an å kjøpe noe billig som er mer enn bra nok?

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av avigerus » søn 15 mai 2011 09:30

De aller fleste har vel gått for en eller annen utgave av GARMIN. Det er kommet noen konkurenter på markedet, men kan lite om kvalitet og brukervennlighet på disse. Her i huset er det GARMIN og muligens ny Tomtom i bil.
Hvis pris er viktig, bør dere sjekke bruktmarkedet og lete etter en 60CSx. Får dere en fornuftig pris så kjøp den! Vil dere kjøre papirløs geocaching, er vel en i Oregon- eller Dakotaseriene et godt valg. Coloradoen har også fordeler, selv om vi aldri fant de..hehe, og dermed byttet den ut.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Kjøpe GPS tips?

Legg inn av hstad » søn 15 mai 2011 09:32

Har ikke alle iphones GPS? Eg er veldig fornøyd med både iPhone og android som cachesøker:)


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av Sladdeballa » søn 15 mai 2011 09:55

Jeg bruker iPhone 3GS om jeg "spontan cacher" i byen, men sliter litt med nøyaktigheten. Går som regel greit og finne frem da, og så kan man jo logge funnet med en gang.

Ellers bruker jeg Garmins Oregon 550t som jeg er strålende fornøyd med. Den har en egen profil beregnet til Geocaching som gjør jobben til en sann lek.

Bruker den også som bilnavigatør og har i tillegg til en del cacher også lagt inn fotobokser. Bruker den også til jakt, skogsturer, dokumenterer sykkel- og andre trimmeturer hvor jeg også har koblet til ett pulsbelte. Veldig alsidig GPS som kan brukes til mye.

Ligger noen på Finn

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av Isa » søn 15 mai 2011 10:33

hstad skrev:Har ikke alle iphones GPS? Eg er veldig fornøyd med både iPhone og android som cachesøker:)


Mvh hstad on Tapatalk
Nei, jeg tror 3G er den første som har GPS.
Mener å huske at det ble reklamert for det da den kom, og appen til geocaching.com var tydeligvis laget for bruk av 3G, 3GS og 4.
(Selv har jeg den aller første typen som ble kjøpt i USA før den kom til Norge.)


Men dere som har iPhone, hvordan syns dere den er å bruke på turer i skog og mark?
Nøyaktig nok? Varer batteriet? Hvordan er det med dårlig vær?
Er jo ikke noe vits i å kjøpe GPS om iPhone er mer enn nok egentlig..

Så 60CSx er et godt valg. Hva er en fornuftig pris?
Kjøpe brukt er jo et godt tips ja!

Og hva legger du i papirløs geocaching?

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Kjøpe GPS tips?

Legg inn av hstad » søn 15 mai 2011 10:48

For mitt bruk har foreløpig iPhone vært nok. Noen vil nok ha det til at den er for upresis, men dette har ikkje eg merka altfor mye til. Batterikapasiteten er vel kanskje ikkje like god som GPS, men eg hadde ein cachetur på ca 1 time for noen dager siden og det stjal vel ca 20 prosent av batteriet. Vanligvis så bruker eg bil på transportetappene og da kobler eg iPhone til bil laderen. Og så er det slik at hvis du skal legge ut cacher med iPhone må du vera veldig nøye med koordinatene. Noen her inne synes nok iPhone ikkje er bra nok for utlegg, men eg trur groundspeak har tillat det!


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Kjøpe GPS tips?

Legg inn av hstad » søn 15 mai 2011 10:50

Papirløs geocaching betyr at du kan legge inn all info om cachene på GPS, slik at du slipper å ha med utskrifter. Her er iPhone og android perfekte, siden du kan laste inn cachebeskrivelser mens du er på tur!


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av Isa » søn 15 mai 2011 10:59

Okei, skjønner:)

Sånn som i dag brukte vi GPS på mobil, og vi var jo ikke mange meterne fra cachen før vi skrudde på mobilen, og sånn vil det vel ofte være. Så da er jo ikke batterilevetid så aktuelt kanskje.

Nei, tror jeg går for å heller få kjøpt meg ny iPhone jeg i første omgang.

Har også skjønt at iPhone 4 er mer nøyaktig enn de tidligere modellene, så det kan jo ha litt å si når folk klager på unøyaktighet med iPhone.

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av manutnamkeng » søn 15 mai 2011 11:28

Her ble det ikke gitt mange gode tips til brukbar GPS. Telefoner er nødløsning og kanskje brukbar i urbane strøk i godt vær.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av Tique » søn 15 mai 2011 12:01

Jeg har funnet nesten 300 cacher med iPhone 3GS, og har ingen klager på nøyaktigheten. Men, batteriet er utrolig dårlig. Om du kun har planer om å ta "drive-in"-cacher og har billader tilgjengelig er det ingen problem, men skal du ut på en lengre tur kan det by på utfordringer. Jeg havnet faktisk på feil fjelltopp fordi jeg skulle spare strøm :oops: Ellers har jeg også merket at iPhonen sliter litt i dårlig vær og i veldig tett skog. Jeg investerte nylig i en Garmin Oregon 450, og er utrolig fornøyd med den. Brukervennligheten er helt suveren, og denne går vel for å være en av de bedre modellene fra Garmin.
Bilde

Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av JanIflisa » søn 15 mai 2011 12:28

Sladdeballa skrev:Bruker den også som bilnavigatør og har i tillegg til en del cacher også lagt inn fotobokser.
Beklager å komme bort fra emnet, men hvordan får du 550 til å varsle fotoboksene langs veien du kjører på mens du navigerer?
Bilde

Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Kjøpe GPS tips?

Legg inn av hstad » søn 15 mai 2011 12:45

manutnamkeng skrev:Her ble det ikke gitt mange gode tips til brukbar GPS. Telefoner er nødløsning og kanskje brukbar i urbane strøk i godt vær.
Har funnet 220+ uten problemer med smartphones!! Så dette er tull!


Mvh hstad on Tapatalk

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av pjacklam » søn 15 mai 2011 14:42

Isa skrev:Er jo ikke noe vits i å kjøpe GPS om iPhone er mer enn nok egentlig..
Det første du bør gjøre er å tenke gjennom hvordan du kommer til geocache. De to viktigste forskjellene på smarttelefon og GPS er batterikapasitet og robusthet.

Når det gjelder batterikapasitet:
– Hvor lenge skal du geocache om gangen? Skal du finne noen få, lett tilgjengelige cacher om gangen eller skal du være ute på tur fra morgen til kveld? Skal du cache i områder du er kjent, kan du la smarttelefonen være avslått i lengre perioder. Er du ikke kjent i området, vil du ha et større behov for å ha smarttelefonen påslått for å navigere med kartet og retningspilen. Helt konkret: Rekker du å cache ferdig før smarttelefonen går tom for batteri?

Når det gjelder robusthet:
– Skal du geocache når det er oppholdsvær, eller skal du geocache i regn og tåke? Hva med kulde? En smartphone tåler normalt ikke særlig fuktighet. Bare det å ha en mobil i jakkelommen når det regner, kan gjøre at den blir utsatt for så mye damp (regn utenfra og svette innenfra) at den blir ødelagt. I tillegg tåler GPS-er mer slag enn smarttelefoner. GPS-en min har et par ganger gått i bakken når jeg har sklidd eller falt, men den har aldri tatt skade av det. Da GPS-en en gang havnet i sølen, skylte jeg den i nærmeste bekk. Sånt er det få smarttelefoner som tåler.

For å ta to ytterligheter: Jeg har drevet bycaching i pent vær, i pent antrekk etter restaurantbesøk i kjente områder. Da holder det fint med en smarttelefon. Men jeg har også geocachet på fjellet, i ukjent terreng, i mørke, regn og tåke (alt på én gang!). Det ville jeg aldri gjort bare med en smarttelefon.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Kjøpe GPS tips?

Legg inn av Sladdeballa » søn 15 mai 2011 15:30

JanIflisa skrev:
Sladdeballa skrev:Bruker den også som bilnavigatør og har i tillegg til en del cacher også lagt inn fotobokser.
Beklager å komme bort fra emnet, men hvordan får du 550 til å varsle fotoboksene langs veien du kjører på mens du navigerer?
Om du registrerer deg på forumet til GPS.no kan du hente ned GPI-filer du legger over på GPS'en din. Jeg har bare testet til Garmin Oregon, og det funker helt suverent.

Det tekniske... som hvorfor det funker... aner jeg ikke :)

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Kjøpe GPS tips?

Legg inn av hstad » søn 15 mai 2011 15:35

Pjacklam har noen gode poeng der, så det bunner jo ut i hvor hardcore man er!
Min tanke når eg startet var at eg begynner med smartphone og så får eg sjå etterhvert om eg kjøper GPS. Foreløpig har ikkje det behovet meldt seg. Men skal ikkje sjå bort ifra at det blir GPS på meg ein dag:)


Mvh hstad on Tapatalk

Svar