Kjøpe ny mobil...

Duppeditter og programvare
Synth75
Senior
Senior

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av Synth75 » lør 30 apr 2011 16:39

Jeg krever ikke mer enn jeg gir. Verken når det kommer til logging eller utlegging.
Personangrep er å kalle noen frekk. Det er litt...frekt :wink:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » lør 30 apr 2011 17:22

Synth75 skrev:Jeg krever ikke mer enn jeg gir. Verken når det kommer til logging eller utlegging.
Personangrep er å kalle noen frekk. Det er litt...frekt :wink:
Det var vel mer i forhold til at man forlanger gode cacher og at man kanskje ikke har lagt ut så mange, ordet frekt og ikke det noe mer personlige "frekk" ble brukt, men ok, jeg kunne sikkert spart meg for den. Allikevel mener jeg at dere som går i bresjen for gode cacher og i tillegg har en enorm statistikk, kunne gått foran med gode eksempler på hvordan en cache bør være. Men igjen, dette er ikke bare et sidespor, det er avsporing med velt og det hele.

Ellers er vi nok ganske enige, tross alt. Ha en fin lørdag! :shock: 8)

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » søn 01 mai 2011 19:39

Synth75 skrev:Jeg leste et sted en gang, at en skulle tenke på hva som er interessant for for folk flest når en legger ut cacher, ikke hva som kun er interessant for en selv å vise frem.
Kanskje dette, som står rett under overskriften «Placement» i retningslinjene:

When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot.
– briansnat
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Kjøpe ny mobil...

Legg inn av hstad » søn 01 mai 2011 20:40

Makuta Teridax skrev:
Synth75 skrev:Jeg leste et sted en gang, at en skulle tenke på hva som er interessant for for folk flest når en legger ut cacher, ikke hva som kun er interessant for en selv å vise frem.
Kanskje dette, som står rett under overskriften «Placement» i retningslinjene:

When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot.
– briansnat
Et spørsmål angående dette: eg har plassert ut noen mystery'er på ganske kjedelige plasser, av den enkle grunn at det er gåten sjølv som er cluet med cachen, og ikkje plassen de ligger på. Kva meiner folk om dette?? Bør plassen vera av interesse også?

Sent from my iPhone using Tapatalk

avigerus
Senior
Senior
Sted: Porsgrunn

Legg inn av avigerus » søn 01 mai 2011 20:46

Mitt svar på siste spørsmål: Nei...mystery kan godt ende opp i ei bakgate..... Enig i at det er selve oppgaven som kan være utfordringen , ikke hvor cachen er lagt ut.
(mener jeg som egentlig hater mysteries...)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 01 mai 2011 21:03

hstad skrev:Bør plassen vera av interesse også?
Nei, jeg vil nesten si tvert i mot! Ikke "ta opp plassen" for ordinære cacher på interessante steder med mysteryer. Og legger man en mystery på et interessant sted, så pass også på å få med informasjon om stedet på cachesiden.

Noen ganger er det mulig å kombinere interessant sted med en mystery ved at oppgaven har en slags relasjon til stedet/historien. Jeg har selv gjort det et par ganger:
GC238QX - Skriften på veggen
GC1QVB5 - Kan du se hva jeg sier?

Noen ganger hvor selve cachen er plassert på et uinteressant sted, er plasseringen på kartet valgt med omhu. F.eks har jeg plassert Mysteryen GC22V8C - Posten skal fram på taket av Skien Sentrum Postkontor på kartet, mens den virkelige plasseringen er et uinteressant sted.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » man 02 mai 2011 20:55

GorgonVaktmester skrev:
hstad skrev:Bør plassen vera av interesse også?
Nei, jeg vil nesten si tvert i mot! Ikke "ta opp plassen" for ordinære cacher på interessante steder med mysteryer.
En cache er en cache, enten det er en mystery eller tradisjonell. Jeg ser ingen grunn til å slakke på kravene når cachen er en mystery. Å oppfordre til kjedelige cache-plasseringer er å trekke sporten i helt gal retning.

Unntaket er de mystery-oppgavene som av natur er slik at cachene ikke kan plasseres hvor som helst. Da må man ta det man får, men forhåpentlig gjør eieren likevel det beste ut av det.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » man 02 mai 2011 21:06

Jeg har forholdt meg til de anbefalingene gcinfo.no har gitt om utlegging av mysterycacher:
http://gcinfo.no/?q=node/82

Litt off topic nå?
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » man 02 mai 2011 21:28

pjacklam skrev:En cache er en cache, enten det er en mystery eller tradisjonell. Jeg ser ingen grunn til å slakke på kravene når cachen er en mystery. Å oppfordre til kjedelige cache-plasseringer er å trekke sporten i helt gal retning.
Da er vi uenig, men det er jo ikke første gang :wink: :lol:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » man 02 mai 2011 21:33

mamoreb skrev:Jeg har forholdt meg til de anbefalingene gcinfo.no har gitt om utlegging av mysterycacher:
http://gcinfo.no/?q=node/82
Det er jo bortimot det samme som jeg skrev, bare med litt andre ord 8)
mamoreb skrev:Litt off topic nå?
Tjaaaaaa...... :crazy2:

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Sted: Tromsø

Legg inn av Tique » fre 06 mai 2011 14:18

Makuta Teridax skrev: Min erfaring er at problemet med mobil-koordinater er større enn noen gang, så jeg synes vel ikke svaret er helt tilfredsstillende. Essensen i problemet her er at folk med mobil tror koordinatene er gode, men så viser det seg alt for ofte at de ikke er gode likevel.
Etter å ha geocachet med iPhone (3GS) i ett år har jeg nå investert i en Oregon 450, og tok denne ut på en liten luftetur i dag for å sammenligne. Forskjellen i nøyaktighet mellom de to var så forsvinnende liten at det nesten ikke er verdt å nevne, iPhonen var aldri mer enn en drøy meter bak Oregonen. Nesten litt skuffende faktisk, etter all denne svartmalingen av iPhone hadde jeg virkelig trodd at det skulle være større avvik. Men nå var dette i relativt åpent terreng og i fint vær, så det blir spennende å se hvordan Oregonen presterer i veldig tett skog eller i voldsomt regnvær, der iPhonen har vist seg å slite litt. I alle fall er min konklusjon så langt at iPhone absolutt er istand til å måle koordinater, det eneste jeg har å utsette på den er latterlig dårlig batteri...
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » fre 06 mai 2011 22:32

Tique skrev:..... I alle fall er min konklusjon så langt at iPhone absolutt er istand til å måle koordinater...
Jepp, koordinater der og da.
Poenget er at med en dedikert GPS (i allefall de fleste) kan man midle koordinater, dvs. at man holder GPSn i ro mens den måler koordinater over tid. Dette gir mye sikrere koordinater enn et "enkeltskudd" som en telefon med GPS gir. Dette er en av grunnene til at det frarådes å bruke mobiltelefon med GPS til utlegging.
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » fre 06 mai 2011 23:37

bjorges skrev:
Tique skrev:..... I alle fall er min konklusjon så langt at iPhone absolutt er istand til å måle koordinater...
Jepp, koordinater der og da.
Poenget er at med en dedikert GPS (i allefall de fleste) kan man midle koordinater, dvs. at man holder GPSn i ro mens den måler koordinater over tid. Dette gir mye sikrere koordinater enn et "enkeltskudd" som en telefon med GPS gir. Dette er en av grunnene til at det frarådes å bruke mobiltelefon med GPS til utlegging.
Ikke for å kverre så veldig mye mer enn vanlig, men med f.eks. geocacheappen "Georg" på Android, har man en tilsvarende funksjon som kalles for "Average Waypoint" og den minner mye om midling på Oregon. Om den er like god, er en helt annen sak. Jeg har i alle fall ikke grunnlag for å uttale meg om det. :shock:

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » lør 07 mai 2011 07:23

krl69 skrev:Ikke for å kverre så veldig mye mer enn vanlig, men med f.eks. geocacheappen "Georg" på Android, har man en tilsvarende funksjon som kalles for "Average Waypoint" og den minner mye om midling på Oregon. Om den er like god, er en helt annen sak. Jeg har i alle fall ikke grunnlag for å uttale meg om det. :shock:
Meget mulig at den kan være grei. Problemet er vel heller at flertallet som "oppdager geocaching" med mobiltelefon fordi de finner en app, ikke nødvendigvis forstår behovet for midling, og tror at den oppgitte posisjon alltid er helt eksakt. Derfor er det bedre å gå ut med en generell advarsel mot å bruke mobiltelefon til utlegging, så kan de som har lært litt eventuelt benytte seg av apps med midling når de har lært litt om posisjonsnøyaktighet osv.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » lør 07 mai 2011 07:29

bjorges skrev:
krl69 skrev:Ikke for å kverre så veldig mye mer enn vanlig, men med f.eks. geocacheappen "Georg" på Android, har man en tilsvarende funksjon som kalles for "Average Waypoint" og den minner mye om midling på Oregon. Om den er like god, er en helt annen sak. Jeg har i alle fall ikke grunnlag for å uttale meg om det. :shock:
Meget mulig at den kan være grei. Problemet er vel heller at flertallet som "oppdager geocaching" med mobiltelefon fordi de finner en app, ikke nødvendigvis forstår behovet for midling, og tror at den oppgitte posisjon alltid er helt eksakt. Derfor er det bedre å gå ut med en generell advarsel mot å bruke mobiltelefon til utlegging, så kan de som har lært litt eventuelt benytte seg av apps med midling når de har lært litt om posisjonsnøyaktighet osv.

Forstår eg deg rett med at det ikkje er mobiltelefon som er problemet, men at det er mangel på kunnskap som er problemet?
I såfall er det jo mangel på kunnskap som burde angripes og ikkje teknologien.
Jau.

Svar