Kjøpe ny mobil...

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35
Re: Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av Makuta Teridax » ons 27 apr 2011 18:05

ronilse skrev:Hei,
Har ingen planer om å kjøpe gps, jævlig synd du ikke sa dette før jeg brukte masse penger på å kjøpe en haug cache utstyr for å legge ut.
På forsiden av http://www.geocaching.com er en lenke som sier «Hide & Seek a Cache». Klikker du på den, kommer du til en side med en overskrift som sier «Hide a Cache». Under der, i første linje, står det «It is necessary that you read and understand the Cache Listing Requirements and Guidelines prior to placing each and every geocache.» Og i de retningslinjene står det

You must visit the geocache site and obtain all the coordinates with a GPS device.
ronilse skrev:Må si dette er bare kroken på døra for meg, siden GC selger progran for min android må de ho ha akseptert mobil.....
Det er forskjell på å geocache og å legge ut en cache. Bruker man en unøyaktig mobil for å finne en geocache, går unøyaktigheten bare utover en selv. Bruker man en unøyaktig mobil for å legge ut en geocache, går unøyaktigheten utover alle som forsøker å finne cachen. Det blir frustrerende både for geocacherne, som ikke finner cachen, og for cache-eieren, som ikke klarer å oppdrive riktige koordinater.

Nå må jeg tilføye at jeg i farten ikke kan komme på noen tilfeller der android-telefoner har skapt problemer. Derimot er iPhone er en gjenganger.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
ronilse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:søn 16 aug 2009 20:41
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av ronilse » ons 27 apr 2011 18:20

Hei,
Ja det står "You must visit the geocache site and obtain all the coordinates with a GPS device." og videre når jeg la til hva slags gps jeg brukte kom mobil typen min frem, så mobilen er også en "gps device".
Men når det er slik gidder ikke jeg prøve å legge ut en gang, det er tross alt en av dere som skal godkjenne den og med den innstillingen er det kroken på døra for meg, en god del og noe jeg har gledet meg til er å kunne nok til å legge ut, med mobilen treffer jeg så og si rett på hver gang, bare oppfinnsomheten på hvor jeg skal se som bommer...

Roy

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av mamoreb » ons 27 apr 2011 18:21

Hvis noen likevel skulle finne på å legge ut cacher med Android-telefon, har jeg hørt at en kombinasjon av "GPS averaging" (gratis app) + sjekk/justering mot Google Maps (kart/satellitt) kan gi store forbedringer... :?
Bilde

anders99

Re: Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av anders99 » ons 27 apr 2011 20:38

Makuta Teridax skrev: Nå må jeg tilføye at jeg i farten ikke kan komme på noen tilfeller der android-telefoner har skapt problemer. Derimot er iPhone er en gjenganger.
Nå er det jo vesentlig flere forskjellige Android-modeller enn det finnes varianter av iPhone. Jeg vil anta at kvaliteten på GPS-modulene deres varierer tilsvarende.

anders99

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av anders99 » ons 27 apr 2011 20:44

ronilse skrev: Ja det står "You must visit the geocache site and obtain all the coordinates with a GPS device." og videre når jeg la til hva slags gps jeg brukte kom mobil typen min frem, så mobilen er også en "gps device".
Men når det er slik gidder ikke jeg prøve å legge ut en gang, det er tross alt en av dere som skal godkjenne den og med den innstillingen er det kroken på døra for meg, en god del og noe jeg har gledet meg til er å kunne nok til å legge ut, med mobilen treffer jeg så og si rett på hver gang, bare oppfinnsomheten på hvor jeg skal se som bommer...
Du finner også informasjon her: http://www.geocaching.com/about/hiding.aspx

Der står det bl.a. "it is critical to obtain accurate GPS coordinates".

Det Makuta har gjort er å si at han sliter med at folk ikke er flinke nok til nettopp dette, bla. fordi de bruker dårlige GPS-enheter.

Dersom det er et problem for deg å fremskaffe presise koordinater, er det sikker best for oss andre at du ikke gidder å legge ut cacher.

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av bao » ons 27 apr 2011 21:10

ronilse skrev: Men når det er slik gidder ikke jeg prøve å legge ut en gang
Nei, det er klart om du ikke har noen spesiell plass å vise fram, så skal du ikke gidde å vise fram den.

Brukeravatar
ronilse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:søn 16 aug 2009 20:41
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av ronilse » ons 27 apr 2011 21:42

anders99 skrev:
ronilse skrev: Ja det står "You must visit the geocache site and obtain all the coordinates with a GPS device." og videre når jeg la til hva slags gps jeg brukte kom mobil typen min frem, så mobilen er også en "gps device".
Men når det er slik gidder ikke jeg prøve å legge ut en gang, det er tross alt en av dere som skal godkjenne den og med den innstillingen er det kroken på døra for meg, en god del og noe jeg har gledet meg til er å kunne nok til å legge ut, med mobilen treffer jeg så og si rett på hver gang, bare oppfinnsomheten på hvor jeg skal se som bommer...
Du finner også informasjon her: http://www.geocaching.com/about/hiding.aspx

Der står det bl.a. "it is critical to obtain accurate GPS coordinates".

Det Makuta har gjort er å si at han sliter med at folk ikke er flinke nok til nettopp dette, bla. fordi de bruker dårlige GPS-enheter.

Dersom det er et problem for deg å fremskaffe presise koordinater, er det sikker best for oss andre at du ikke gidder å legge ut cacher.
Hei, hmmm.
Vennligst les hva som er skrevet før du kommenterer, som admin burde du ha nok år på ryggen til ikke å gå i slike feller for å "beskytte" andre.
Jeg har ikke problemer med min android mobil(aldri sagt jeg har heller) og koordinater og vil heller ikke ha det ved et eventuelt utlegg, men når reviewer ikke liker at det blir brukt så ser ikke jeg noe grunn til å gjøre dette heller. "Bare ikke bruk den til å legge ut cacher med, så er jeg fornøyd. " vel da blir han missfornøyd med meg hvis jeg skal legge ut for det er det jeg bruker og i "reglene" står det jo ingenting om at mobil ikke kan brukes. Hvis det kun er iPhone telefoner som er problemet skulle det ikke vært nevnt i denne tråden for som første post sier(trådstarter) "Iphone er ikke aktuelt....".
Det som gjør meg irritert er at hadde dette vært for en uke siden, ville jeg ikke brukt tusen lapper på cache utstyr men heller tatt meg en real fyll :P

@bao, vet ikke hva du prøver på ved å kopiere noe helt ute av sammenheng?

Roy

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av bao » ons 27 apr 2011 22:16

Næ, Ha gøy. Ikke tenk så mye på meg.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av Makuta Teridax » tor 28 apr 2011 07:40

ronilse skrev:Ja det står "You must visit the geocache site and obtain all the coordinates with a GPS device." og videre når jeg la til hva slags gps jeg brukte kom mobil typen min frem, så mobilen er også en "gps device".
Det er for inkonsekvent. Jeg har kontaktet Groundspeak om det. Forhåpentlig presiserer de i retningslinjene a koordinatene må skaffes til veie med en «ren» GPS beregnet for utendørs bruk.

Det forandrer imidlertid ikke at Groundspeak har satt foten ned for cacher med koordinater målt med mobil. Feilraten er for høy.

Men dersom du allerede har brukt en masse penger på cacheutstyr, har du forhåpentlig også råd til en GPS. De har noen fordeler i forhold til mobiler, som å være mer robuste og å ha lengre batterilevetid, og de koster ikke mer en 2–3 fulle tanker med bensin/diesel, og for de fleste aktive geocachere utgjør GPS-en en relativt liten del av utgiftene med å geocache.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
ronilse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:søn 16 aug 2009 20:41
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av ronilse » tor 28 apr 2011 08:41

Makuta Teridax skrev:
ronilse skrev:Ja det står "You must visit the geocache site and obtain all the coordinates with a GPS device." og videre når jeg la til hva slags gps jeg brukte kom mobil typen min frem, så mobilen er også en "gps device".
Det er for inkonsekvent. Jeg har kontaktet Groundspeak om det. Forhåpentlig presiserer de i retningslinjene a koordinatene må skaffes til veie med en «ren» GPS beregnet for utendørs bruk.

Det forandrer imidlertid ikke at Groundspeak har satt foten ned for cacher med koordinater målt med mobil. Feilraten er for høy.

Men dersom du allerede har brukt en masse penger på cacheutstyr, har du forhåpentlig også råd til en GPS. De har noen fordeler i forhold til mobiler, som å være mer robuste og å ha lengre batterilevetid, og de koster ikke mer en 2–3 fulle tanker med bensin/diesel, og for de fleste aktive geocachere utgjør GPS-en en relativt liten del av utgiftene med å geocache.
Hei,
Veldig morsomt med harselering fra en reviewer/moderatrors side(veldig voksen oppførsel).
Har ikke for mye kroner og allerede brukt de pengene jeg kunne avse på cache utstyr, så uaktuelt med andre kroner ut nå, du må gjerne bekoste en hvis du har for mye.
Men dette er jo bare din tolkning foreløpig(ikke sett noe offisielt), hvis Groundspeak endrer i retningslinjene til at mobil ikke kan benyttes for utlegg så er jo det en annen situasjon og eventuelt da det gjelder.
Geocaching er over for min del, morsomt inntil du finner ut at du er lurt til å betale masse penger hist og pist til ingen nytte.

Roy

anders99

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av anders99 » tor 28 apr 2011 09:02

ronilse skrev: Vennligst les hva som er skrevet før du kommenterer, som admin burde du ha nok år på ryggen til ikke å gå i slike feller for å "beskytte" andre.
Øh?

At du ikke skjønner hva problemet er, betyr ikke at jeg ikke kan lese.

Du har nå fått vite at mobiltelefoner har for dårlig presisjon og høy feilrate til at de bør brukes ved cache-utlegg. Det velger du tydeligvis ikke å tro på.

Jeg kan være enig i at reglene kanskje ikke har vært helt klare og at ikke alltid er like lett å finne frem til all informasjonen hos Groundspeak. Det gjør ikke om på det fakta at en mobiltelefon med GPS ikke er et egnet verktøy for å finne presise koordinater.

Forøvrig er det dårlig debattform å tillegge andre meninger og hensikter - spesielt når det det er kommer ut så feil som i ditt tilfelle.

Brukeravatar
Hårek og Gyda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:29
Registrert:man 25 okt 2010 08:46
Sted:Arendal

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av Hårek og Gyda » tor 28 apr 2011 09:12

JEG ser ikke på Makutas uttalelser som harselas, men det er noe med øyene som ser.. Det er jo synd hvis du gir opp geocaching p.g.a. en misforståelse! Det er helt klart ikke GPS'en som har vært den største utgiften i forbindelse med cachingen. Drivstoffutgifter og ekstra forsikring for forlenget kjørelengde og så bortetter overgår dette langt.
Og det er VELDIG irriterende med alle cacher som ligger på VELDIG dårlige koordinater. Nå trenger ikke det være utlegg med mobil, det kan være utlegger som sjekker for dårlig.
Sist redigert av Hårek og Gyda den tor 28 apr 2011 09:18, redigert 1 gang totalt.
Vikinghilsen
Hårek og Gyda

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av bjorges » tor 28 apr 2011 09:16

ronilse skrev: Hei, hmmm.
Vennligst les hva som er skrevet før du kommenterer, som admin burde du ha nok år på ryggen til ikke å gå i slike feller for å "beskytte" andre.
Jeg har ikke problemer med min android mobil(aldri sagt jeg har heller) og koordinater og vil heller ikke ha det ved et eventuelt utlegg, men når reviewer ikke liker at det blir brukt så ser ikke jeg noe grunn til å gjøre dette heller. "Bare ikke bruk den til å legge ut cacher med, så er jeg fornøyd. " vel da blir han missfornøyd med meg hvis jeg skal legge ut for det er det jeg bruker og i "reglene" står det jo ingenting om at mobil ikke kan brukes. Hvis det kun er iPhone telefoner som er problemet skulle det ikke vært nevnt i denne tråden for som første post sier(trådstarter) "Iphone er ikke aktuelt....".
Hvis du leser alle kommentarene , også den fra Anders99, ordentilg, vil du oppdage at PROBLEMET med MAJORITETEN av cacher hvor posisjonen er skaffet til veie ved hjelp av en mobiltelefon er at nøyaktigheten er alt for dårlig. Dette medfører, som flere har påpekt, at cachere som leter etter cachen ikke finner den fordi nøyaktigheten på koordinatene er for dårlig. Hovedårsaken til dette er at de fleste mobiltelefoncachere lever i den villfarelse å tro at koordinatene som vises på skjermen til enhver tid er 100% nøyaktige, fordi de har hørt at GPS er nøyaktig. De færreste mobiltelefonbrukere har hørt om midling, og INGEN av mobiltelefonprodusentene har hørt om dette. Midling går ut på at man holder GPS-enheten i ro på samme sted over tid, slik at man kan måle posisjonen MER NØYAKTIG ved gjentatte posisjonsbestemmelser enn ved bare "et skudd". Som mamoreb er inne på finnes det Apps som gir mulighet for midling (averaging), noe som trolig alene ville heve nivået på koordinatene på cacher hvor mobiltelefon er benyttet som GPS. Likevel vil ikke dette si at alle nye mobiltelefoneiere som plutselig oppdager geocaching via en app, nødvendigvis forstår viktigheten av gode kooridnater på en cache. Det er nemlig STOR forskjell på å lete og på å legge ut. Dersom GPSen du benytter til leting er unøyaktig kan du likevel oppleve å ha "1 meters nøyaktighet" på GPSen når du finner cachen. Dette kan skyldes tilfeldigheter som gjør at du slumper til å ha meget god nøyaktighet, eller at GPSen tror at den er nøyaktig til tross for at den egentlig har ganske stor usikkerhet på sine beregninger.
Dersom du opplever det samme ved utlegging, risikerer du at cachere med en mer nøyaktig GPS vil lete i et mye mindre område som kanskje til og med er godt utenfor et naturlig leteområde, med det resultat at de ikke finner cachen eller klager på kooridnatene.

Dette er årsaken til at Makuta Teridax, som reviewer, påpeker kravene til posisjonering ved utleggelse. Dette er også årsaken til at flere her på forumet støtter hans uttalelser, fordi flere har opplevd å lete etter cacher med dårlige koordinater, og også har sett at mange flere nye cacher flyttes og justeres etter publisering.

Videre vil det kanskje ikke motivere cacheutleggere mye dersom de første cachene får mer kritikk for dårlige koordinater enn skryt for stedet de har valgt. Resultatet kan bli at vedkommende ikke gidder å legge ut flere cacher, eller ikke gidder å fortsette med geocaching, på grunn av mange dårlige kritikker. Dette forsøker man å unngå ved å stille krav til posisjonsinnhenting. Hvis du leser andre tråder her på forumet, vil du se at enkelte har forsøkt å anbefale diverse nettbaserte kartløsninger som et godt alternativ til sikring av koordinatene og at dette blir kraftig tilbakevist av de som har greie på kart og nettbaserte kartløsninger.
Jeg har et par cacher hvor enkelte cachere påpeker at koordinatene er dårlige. Koordinatene på disse er derimot mer nøyaktig enn alle håndholdte GPSer klarer å måle. Problemet i områdene disse cachene er lokalisert er i hovedsak høye bygninger. Jeg er faktisk ikke sikker på om det hadde latt seg gjøre å få gode nok koordinater på i alle fall en av dem med en håndholdt GPS (og enda mindre en mobiltelefon med GPS). Siden jeg sitter på det beste kartverket som finnes tilgjengelig for området, kan jeg kvalitetssikre koordinatene med dette. Således vet jeg at koordinatene er korrekte, og at meldingene om dårlige koordinater ikke er reelle. En slik mulighet er selvsagt ikke alle forunnt, men gjør at jeg har mulighet til å kvalitetssikre cacher jeg legger ut i Oslo.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Kjøpe ny mobil...

Legg inn av Makuta Teridax » tor 28 apr 2011 09:28

ronilse skrev:
Makuta Teridax skrev:(…)
Hei,
Veldig morsomt med harselering fra en reviewer/moderatrors side(veldig voksen oppførsel). Har ikke for mye kroner og allerede brukt de pengene jeg kunne avse på cache utstyr, så uaktuelt med andre kroner ut nå, du må gjerne bekoste en hvis du har for mye.
Det var overhodet ikke ment som harselering. Det var du som gjorde et poeng av at du allerede har brukt en masse penger, og da forsøkte jeg å forklare hvorfor det kan være verdt å bruke enda litt til på en skikkelig GPS.

Jeg har forsøkt å være hjelpsom. Jeg har forklart hvorfor mobil-kooridnater ikke godtas. Jeg har også kontaktet Groundspeak for å unngå tilsvarende i fremtiden.
ronilse skrev:Men dette er jo bare din tolkning foreløpig(ikke sett noe offisielt), hvis Groundspeak endrer i retningslinjene til at mobil ikke kan benyttes for utlegg så er jo det en annen situasjon og eventuelt da det gjelder.
Groundspeak har formidlet at cacheoppføringer ikke skal publiseres, om koordinatene er målt med en mobil. Det er beklagelig at Groundspeak ikke har vært tydelige nok utad. Jeg har, som sagt, gjort det jeg har kunnet ved å kontakte Groundspeak.
ronilse skrev:Geocaching er over for min del, morsomt inntil du finner ut at du er lurt til å betale masse penger hist og pist til ingen nytte.
Det er jo synd om du gir opp geocaching, men GPS har alltid vært en essensiell del av geocaching. Derfor har jeg problemer med å se at å investere i en skikkelig GPS er «å betale masse penger hist og pist til ingen nytte». Jeg tror det er en forsvinnende liten andel av geocacherne som har angret på at de investerte i en skikkelig GPS.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Kjøpe ny mobil...

Legg inn av hstad » tor 28 apr 2011 12:01

Som tidligere nevnt, mine 9 er utplassert med android og IPhone.
Skal disse deaktiveres da eller?
Mitt tips til deg uten "ordentlig" GPS er å kjøre på. Trenger jo ikkje nevne at koordinatene er funnet ved hjelp av smartphone. Og reviewer får ikke sjekket det heller!!!:)

Svar