Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Duppeditter og programvare
Svar
Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21
Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av Virrevapp » tir 28 des 2010 01:04

Jeg trenger desperat hjelp her for nå har jeg sittet her i tre døgn og forsøkt å få lastet ned cacher på oregonen uten at det fungerer helt. Bare litt...
Jeg har laget pocet queries på Geocaching.com, har fått dem sendt pr. mail. Har både forsøkt å laste dem direkte ned etter å ha unzippet dem til gps'en og også forsøkt å gå via Gsak.

Jeg får opp alle cachene, men den eneste info'en jeg får om cachen er størrelsen, og terrenggraden samt den som har lagt den ut. All annet info er borte. Men det står "sporbare:0" , hva nå enn det er.

Hvis jeg forsøker å sende en og en fra geogaching direkte til gps'en får jeg derimot med beskrivelse av cachen mm og det som jeg ønsker.

Jeg skjønner jo at det er noe jeg gjør galt, sikkert en eller annen innstilling men jeg føler at jeg nå har gått både vill og lei etter å ha sittet her i dagesvis, OG jeg er ikke så himla tekniske av meg så en evt. forklaring bør helst være så selv "hu mor" forstår det. :D

fru Virrevapp
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av esbjug » tir 28 des 2010 09:43

Hei og gratulerer med 550! Du vil nok bli fornøyd med denne, ganske sikkert.

Når du unzipper, har du lagt filene i katalogen Garmin/GPX ? Det er der du legger filene.

Hvis du går via GSAK, er det rart at dette ikke blir rett. Har du valgt rett type GPS i oppsettet? Prøv å sette f.eks et fylke i filteret, og overfør dette (tips, velg fylke som "state", hvis du ikke har valgt dette som uttrekk i PQ).

Ellers er det bare å møte opp på GSAK kurset som jeg holder 12/2 på Dokka !

hilsen esbjug

Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av Virrevapp » tir 28 des 2010 10:05

Har lagt filene i riktig boks. Har forsøkt alle mulige søkefiltre, både fylke og også 15 km omkrets rundt hjemmepunktet (som allerede er definert) og alle cachene komme jo opp i gps'en slik jeg har definert det bortsett fra at de totalt mangler informasjonen som er knyttet til så det er jo NOE jeg :( ikke har haket av riktig, men skjønner ikke hvor.
Bilde

Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av Virrevapp » tir 28 des 2010 10:36

Jeg ser forøvrig at når cachelisten ikke inneholder videre beskrivelser av cachene så har de et symbol foran seg på gps'en som ligner en skattekiste. Hvis det er en av cachene som er lastet ned en og en (og hvor beskrivelsen kommer frem) så viser ikonet seg som en grønn boks. Hvis det sa noe...
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av esbjug » tir 28 des 2010 10:57

Hei, når du bestiller PQ, se i den nederste boksen i det bildet du da har fremme. Denne heter "Output to". Hvilket format er det du velger? Det skal være .gpx her.

Ellers er det tydelig at du ikke får med all informasjon over.

Når du bruker gsak og skal sende over informasjon til GPS: I valget "send waypoints to GPS", sørg at du har krysset av for geocaches og ikke waypoints.

hilsen esbjug

Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av Virrevapp » tir 28 des 2010 11:09

Tusen takk Esbjug for at du tar deg tid til å svare. Setter umåtelig pris på det!
Desverre så er både gpx. formatet valgt og også geocaches (og ikke waypoints) men det hjelper ikke.

Rare greier dette her...
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av esbjug » tir 28 des 2010 11:31

Da vet jeg ikke hva jeg skal foreslå her. Har sendt deg en PM med et forslag.
Har kikket litt på min Oregon 450t, men finner ingen valg for noe som skulle "slå av" full visning av gpx-fil informasjon. Tror nesten jeg må be deg om å få hjelp av andre som vet mer om dette enn det jeg gjør.

Hilsen esbjug

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av gacrux » tir 28 des 2010 12:02

Jeg ville installert en GSAK export-macro slik at du kan være sikker på at filen er riktig skrevet.
http://gsak.net/board/index.php?showtopic=7745&st=20
Otto Milvang

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av Team Olsson » tir 28 des 2010 12:42

Her er måten jeg gjør det på.
1 koble til GPS
2 lag ett filter
3 trykk ctrl+g da kommer dette bildet opp, rett det som skal rettes.
4 generate
Vedlegg
CTRL+G.jpg
CTRL+G.jpg (145.66kiB)Vist 6347 ganger
Bilde

Virrevapp
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:lør 23 okt 2010 21:21

Re: Fått ny Oregon 550, får ikke frem cache beskrivelser

Legg inn av Virrevapp » tir 28 des 2010 18:54

Tusen takk for alle svarene og forslag til hjelp. Jeg fikk noen tips fra et annet forum også, så nå skal jeg etterhvert sette meg ned å forsøke alt (ikke samtidig da.. :lol: )Men først må jeg få følelsen i beina igjen. Team Virrevapp har akkurat kommet hjem etter å ha tatt 19 cacher i minus 19 så nå skal tottelottene tines og deretter skal magen få noe mat.
(Vi har som mål å ta 100 før nyttårsaften!)
Bilde

Svar