60CSx og micro SD

Duppeditter og programvare
Svar
anders99

60CSx og micro SD

Legg inn av anders99 » fre 30 nov 2007 14:48

Da har jeg omsider bukket under for presset og bestilt meg en 60CSx.

I den forbindelse lurte jeg på hvor store disse microSD-kortene kan være. Ser at Garmin sier noe om maks. 2GB. Betyr det at 4GB-kort ikke vil fungere?

Ellers har jeg fått med meg at Sandisk Ultra II er fy-fy.

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Sted: Marokko

Re: 60CSx og micro SD

Legg inn av hysse » fre 30 nov 2007 16:34

anders99 skrev:Da har jeg omsider bukket under for presset og bestilt meg en 60CSx.

I den forbindelse lurte jeg på hvor store disse microSD-kortene kan være. Ser at Garmin sier noe om maks. 2GB. Betyr det at 4GB-kort ikke vil fungere?

Husker ikke eksakt hvorfor den ikke takler mere enn 2 Gb, men det er bare en software oppgradering som skal til for at den skal ta SDHC , og da er 4 Gb nada problema. Dessuten kan det ikke lagres mere enn 2025 kartbiter til en 60 x.
Til dagligbruk er faktisk 2 Gb tilstrekkelig.

Ultra kortet til Sd friterer X modellen.

Og dette med å sette i batteriene riktig er du jo også klar over...

Brukeravatar
botta
Bruker
Bruker
Sted: Oslo

Legg inn av botta » fre 30 nov 2007 18:59

Hei Hysse

Hva mener du kan skje hvis du setter inn batterier feil vei.Er der noe jeg ikke har fått med meg. :roll:

MVH botta
MVH Botta

BildeBilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior

Legg inn av hysse » fre 30 nov 2007 21:36

Bikkja dauer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » fre 30 nov 2007 21:40

hysse skrev:Bikkja dauer
Oversatt fra "Hyssesk": Du må ut og kjøpe deg ny CSx.

Brukeravatar
bao
Senior
Senior

Legg inn av bao » fre 30 nov 2007 22:02

Er det noen eller flere kjendte opplevelser av dette i cachingmiljøet?

Brukeravatar
Bole
Bruker
Bruker
Sted: Siggerud

Legg inn av Bole » fre 30 nov 2007 22:27

bao skrev:Er det noen eller flere kjendte opplevelser av dette i cachingmiljøet?
Nja, katte ble overkjørt (ikke en gang, men hele to ganger)!

Brukeravatar
bao
Senior
Senior

Legg inn av bao » fre 30 nov 2007 22:37

Bole skrev:
bao skrev:Er det noen eller flere kjendte opplevelser av dette i cachingmiljøet?
Nja, katte ble overkjørt (ikke en gang, men hele to ganger)!
Hei Bole. Kan du spesifisere dette litt nærmere? Jeg tror ikke jeg fikk med meg hele historien.

Brukeravatar
Bole
Bruker
Bruker

Legg inn av Bole » fre 30 nov 2007 22:47

bao skrev: Hei Bole. Kan du spesifisere dette litt nærmere? Jeg tror ikke jeg fikk med meg hele historien.
Ikke så mye og spesifisere, må alt være så spesifikt da :D

Brukeravatar
Bole
Bruker
Bruker

Legg inn av Bole » fre 30 nov 2007 23:06

Men tilbake til topic.
Jeg har plassert batteriene feil vei i verktøyet (i en eller annen rus), riktignokk er dette en 60CS. Og det jeg opplevde var at saken ikke ville starte. Jeg banna og sverta i noen minutter før jeg fant ut av fadesen.
Muligens kan dette ha fatale konsekvenser for x modellen

Brukeravatar
bao
Senior
Senior

Legg inn av bao » fre 30 nov 2007 23:40

Jeg lurte mer på om noen hadde fått ødelagt dyrgripen pga. batteriene feil vei

Brukeravatar
LA5HJA
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av LA5HJA » man 25 feb 2008 08:40

Kjent problem for meg, kjøpte et 6Gb SDHC kort for bruk i mobil som støttet microSD, dritten forstod ingen ting, ok, shit happens og hev brikka inn i mitt Nikon kamera, den forstod heller ingen ting, vel da hiver jeg musikk inn på brikka og bruker den i bilspilleren, men neida den forstod heller ingen ting. Ringte leverandøren av mobilen, nope, maks 2G grunnet ulik måte å lese brikkene på, så nå har jeg en memoristik på 6G som jeg i grunnen ikke trenger, men det fungerer for med 6G brikka fulgte det en SD - USB leser for SDHC brikker. B-) (Samt microSD til SD adapter)

Sakset i fra http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card
----------------
SDHC
8GB SDHC cards
8GB SDHC cards

An extension of the SD standard, SDHC (Secure Digital High Capacity, SD 2.0), allows capacities in excess of 2 GB. SDHC cards are often formatted with the FAT32 file system, which supports partition sizes greater than 2 GB.[11] It uses the same form factor as SD, but the SD 2.0 standard in SDHC uses a different memory addressing method (sector addressing vs byte addressing), thus theoretically reaching a maximum capacity of up to 2048GB. SDHC cards only work in SDHC compatible devices, but standard SD cards work in both SD and SDHC devices. The SDHC trademark is licensed to ensure compatibility.[12]

SDHC cards have SD Speed Class Ratings defined by the SD Association. The SD Speed Class Ratings specify the following minimum sustained write speed on to empty SDHC cards:

* Class 2: 2 MB/s
* Class 4: 4 MB/s
* Class 6: 6 MB/s

As of early 2008, SDHC cards are available in capacities up to 32GB.

[edit] SD and SDHC compatibility issues

As of early 2007, the simultaneous availability of non-standard 4 GB SD and of standards-compliant 4 GB SDHC cards, and incompatibilities between SD and SDHC have caused confusion among consumers buying memory devices.

SD and SDHC cards and devices have these compatibility issues :

* Devices that do not specifically support SDHC do not recognize SDHC memory cards.
* Some manufacturers have produced 4 GB SD cards that conform to neither the SD2.0/SDHC spec nor existing SD devices.[13]

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior

Legg inn av hysse » tor 02 apr 2009 21:50

Da har Garmin oppdatert SW for 60 x modellene slik at de skal takle kort over 2 GB
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » fre 03 apr 2009 08:26

anders99 skrev:I den forbindelse lurte jeg på hvor store disse microSD-kortene kan være. Ser at Garmin sier noe om maks. 2GB. Betyr det at 4GB-kort ikke vil fungere?

Jeg ser av min ordreliste hos komplett at jeg 2008-06-17 bestilte Garmin GPS GPSMAP 60CSx og Sandisk microSDHC Card 4GB. Det har fungert feilfritt. Merk at selv om CSx-en kan bruke SDHC-kort, kan i alle fall min fremdeles bare bruke 2 av de 4 GB som er på kortet. Jeg har nyeste software installert. Ellers tror jeg ikke all info om CSx-en er like oppdatert. F.eks. kom den med 128 MB-kort, ikke 64 MB slik det står på diverse nettsider.
~/.signature: No such file or directory.

Svar