Erfaringer om Lys & Lykter

Duppeditter og programvare
gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av gacrux » lør 30 okt 2010 09:24

Jeg setter inn et 14500 Li batteri og tar den med på Mørkeredd-event i Bærumsskogen i kveld.
Otto Milvang

2v
Bruker
Bruker

Legg inn av 2v » søn 31 okt 2010 10:13

Mi erfaring med lommelykter er at dei ikkje tåler å falla på steingrunn.

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » søn 31 okt 2010 18:31

Litt erfaringer fra Mørkeredd-eventet.
Olight-T15-AA var OK. Minste lysstyrke var grei for stier, og neste var grei for å finne cacher. Ingen problemer med refleksløyper. Sammenlignet med en Led lenser T 5. Led Lenser hadde en smalere stråle, men de lyste nok omtrent like mye i hovedfeltet.
Otto Milvang

Lollsen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Lollsen » søn 31 okt 2010 21:54

2v skrev:Mi erfaring med lommelykter er at dei ikkje tåler å falla på steingrunn.
Da får du tenke på hvaslags kvalitet det er på lykta, jeg har selv mistet SureFire, 4Sevens, Fenix, Zebralight, NiteCore og massevis av annet på bakken uten at de ble ødelagt.
Men en gang mistet jeg en Led Lenser lykt på asfalten=ødelagt.

Olight T-15 R5 med Li ion batteri kan jeg nesten GARANTERE at er mye kraftigere enn den T5 lykta di fra Led Lenser.

utpaaturaldrisur
Bruker
Bruker

Legg inn av utpaaturaldrisur » søn 07 nov 2010 21:37

Raggsokk skrev:
Catch skrev:Tror Fenix HP20 skal være noe av det råeste nå:
http://www.fenixlight.com/viewnproduct.asp?id=76
(sikle) Noen som har prøvd denne?

Jepp, nå er det det.

Fikk den i hus på fredagen. Bestilte den på eBay omlag 10 dager tidligere og betalte 577 kr ($97) inklusive frakt. Ser og oppleves som ekte vare.

Og den foreløpige konklusjonen etter litt testing i helgen er upåklagelig. Ser og oppleves som robust og ser ut til å kunne tåle norsk klima og vær bra. Veldig fornøyd med at batteripakken kan legges i sekken eller i lomma (eller i trusa for de som liker det :lol: ). At den også har enkle brytere som er lett tilgjengelig, for å regulere graden (og total dimming) er et absolutt pre. 4 nivåer på lysstyrken funker også bra. For vanlig gange var nivå 1 og 2 nok. Når jeg skulle lete etter cacher ble den skrudd på maks og fikk jeg absolutt lyst opp skogen. :D (og cachene ble funnet :D ). Blinkingen ble ikke testet i og med at det ikke var behov for SOS signalene :) .

Skal teste mer, blant annet til løping. Og jeg gleder meg til vinteren og skigåing utenom lysløypene.

Lollsen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Lollsen » man 08 nov 2010 21:03

utpaaturaldrisur skrev:
Raggsokk skrev:
Catch skrev:Tror Fenix HP20 skal være noe av det råeste nå:
http://www.fenixlight.com/viewnproduct.asp?id=76
(sikle) Noen som har prøvd denne?

Jepp, nå er det det.

Fikk den i hus på fredagen. Bestilte den på eBay omlag 10 dager tidligere og betalte 577 kr ($97) inklusive frakt. Ser og oppleves som ekte vare.

Og den foreløpige konklusjonen etter litt testing i helgen er upåklagelig. Ser og oppleves som robust og ser ut til å kunne tåle norsk klima og vær bra. Veldig fornøyd med at batteripakken kan legges i sekken eller i lomma (eller i trusa for de som liker det :lol: ). At den også har enkle brytere som er lett tilgjengelig, for å regulere graden (og total dimming) er et absolutt pre. 4 nivåer på lysstyrken funker også bra. For vanlig gange var nivå 1 og 2 nok. Når jeg skulle lete etter cacher ble den skrudd på maks og fikk jeg absolutt lyst opp skogen. :D (og cachene ble funnet :D ). Blinkingen ble ikke testet i og med at det ikke var behov for SOS signalene :) .

Skal teste mer, blant annet til løping. Og jeg gleder meg til vinteren og skigåing utenom lysløypene.

Wow! HP20 har jeg selv siklet noe fantastisk på! 230 ANSI lumen er jo eksepsjonelt bra, definitivt den beste ''billig''hodelykta laget i 2010, med Fenix kvalitet, kommersielle batterier osv.

Hvordan er lyset på den? Lyser den for langt? bredt? fortell! :)

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Sted: Rødtvet, Oslo

Legg inn av Catch » man 08 nov 2010 21:19

Lollsen skrev:
utpaaturaldrisur skrev: Jepp, nå er det det.

Wow! HP20 har jeg selv siklet noe fantastisk på! 230 ANSI lumen er jo eksepsjonelt bra, definitivt den beste ''billig''hodelykta laget i 2010, med Fenix kvalitet, kommersielle batterier osv.

Hvordan er lyset på den? Lyser den for langt? bredt? fortell! :)
Jeg har hatt HP20 en par uker, og testet den en par ganger. Jeg har også "lillebror" HP10, men jeg hadde lyst på en med separat batterikasse. HP10 er 225 Lumens, og de føles like sterke. HP20 har noe bredere lysstråle. Lysdistansen på HP20 er oppgitt til 167 meter, mens HP10 spec sier 120 meter.
Mvh Catch
Bilde

Lollsen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Lollsen » tir 09 nov 2010 15:06

Like sterke er de vel ikke?
HP10 bruker jo LED lumen så det suser, mens HP20 bruker ANSI lumens, som er veldig treffsikre.
Tipper 180 ANSI lumen på HP10 og 230 på HP20 :)

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior

Legg inn av Catch » tir 09 nov 2010 16:01

Lollsen skrev:Like sterke er de vel ikke?
HP10 bruker jo LED lumen så det suser, mens HP20 bruker ANSI lumens, som er veldig treffsikre.
Jeg mente ikke de er like sterke i praksis under alle forhold, men de oppfattes som ganske like i en enkel "stuetest".
Jeg skal sammenligne de ute i felten senere.
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior

Legg inn av Catch » tir 09 nov 2010 21:19

Catch skrev:
Lollsen skrev:Like sterke er de vel ikke?
Jeg mente ikke de er like sterke i praksis under alle forhold, men de oppfattes som ganske like i en enkel "stuetest".
Jeg skal sammenligne de ute i felten senere.
Tok en kjapp tur opp i skogen for å sammenligne HP10 med HP20, og HP20 lyser noe kraftigere, lenger og bredere. Jeg tok noen bilder i skogen men de ble for dårlige, så når jeg kom hjem igjen satte jeg de opp ved siden av hverandre, 85 cm fra en trehvit vegg.
IMG_0193.JPG
IMG_0193.JPG (858.53 kiB) Vist 4307 ganger
For orden skyld, HP20 er til høyre. Her syntes jeg forskjellen ser større ut enn ute i skogen.
På HP10 har jeg diffuser, noe jeg tror kunne gjort seg i noen tilfeller på HP20 også. Når jeg stiller inn HP20 til passe avstand ved vanlig gange i skogen, og fullt lys, så ser jeg nesten ingenting av bakken ca 0 - 2 meter foran meg.
Mvh Catch
Bilde

Lollsen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Lollsen » tir 09 nov 2010 22:52

Oisann! Ser da tydelig forskjell på dette, ingen tvil om at HL20 er mye kraftigere enn HP10.
Hvis du mangler diffuser for HL20, så er det vel fantastisk at Fenix har gitt ut en diffuser til HL20? :D http://www.fenixlight.com/viewnproduct.asp?id=82

Forresten, tusen hjertelig takk for beamshots! Meget bra dette.
HL20 er på ønskelista! Så en skikkelig torturtest av HL20, så denne tåler nok i massevis! Knust i en isblokk, skrudd av og på konstant i flere minutter under vann.

esbjug
Senior
Senior

Legg inn av esbjug » søn 18 sep 2011 09:37

Det drar seg mot høst og mørkere tider. Blåser derfor liv i denne tråden. Noen med nye anbefalinger på lykter, batterityper til lykter, smarte steder å kjøpe osv. som kan deles her?

Driver selv og tester ut Fenix LD10 og PD31 og skal formidle litt om disse senere i høst.

vegajohn
Junior
Junior

Legg inn av vegajohn » søn 18 sep 2011 10:26

Magicshine MJ 872 gir i alle fall mye lys for pengene, men som med de fleste ting får du vel omtrent den kvaliteten du betaler for...
http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoe ... d=hodelykt

Selv kjøpte jeg lillebror: Magicshine MJ 808 i fjor, og brukte den på noen skiturer.
http://www.xxl.no/sykkel/sykkeltilbehoe ... d=hodelykt
Lysstyrken er helt topp, men jeg var aldri på lengre turer enn et par timer.
Lykta er en smule klumpete som hodelykt, men ikke værre enn at det var til å leve med...

anders99

Legg inn av anders99 » søn 18 sep 2011 11:24

esbjug skrev:Det drar seg mot høst og mørkere tider. Blåser derfor liv i denne tråden. Noen med nye anbefalinger på lykter, batterityper til lykter, smarte steder å kjøpe osv. som kan deles her?

Driver selv og tester ut Fenix LD10 og PD31 og skal formidle litt om disse senere i høst.
Ser frem til å høre mer om Fenix lyktene.

Jeg ser at kineserne (DX etc.) dumper ut lommelykter med Cree XM-L i bøtter og spann for tiden. Dessverre ser det ut til at alle er laget for 18650-batterier, sikkert fordi disse leverer 3.6 volt og derfor krever mindre avanserte drivere.

Noen som har sett billige XM-L-lykter med AA-batterier? Selv har jeg f.eks. sett på EagleTac P20A2, men trenger i grunnen bare en billigkopi av denne. :wink:

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » søn 18 sep 2011 14:34

Jeg kjøpte en Led Lenser M7 i sommer, mest fordi jeg fikk en meget god pris på den, men også fordi det er en fantastisk god lykt :)

Jeg har ikke gjort noen enorme tester, men konkludert med at den ikke har noen problem med å lyse opp veggen på ei blokk som ligger 350-400 meter unna.
Lykta har et oppladbart batteri, og ladekontakten er magnetisk og plassert i enden av lykta. Bare sleng ledningen bortpå og den setter seg riktig av seg selv. Ledningen er genialt nok laget med USB-kontakt, så dermed kan du bruke samme lader som til GPSn eller telefonen i bilen også :)
Bilde

Svar