Erfaringer om Lys & Lykter

Duppeditter og programvare
Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02
Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Cptnodegard » tor 21 okt 2010 22:33

Nordeal import har RC-N3 til 249 kr + 29 i porto, totalt 280 kr. Vet ikke om det var denne forhandleren du mente? Du sa "over disk i Norge", Nordeal er ikke over disk. Faktisk så har de ikke lager i det hele tatt - som det står på sidene deres så "sendes det rett fra leverandør". Altså betaler du 100 kr ekstra for at noen skal bestille for deg... Det er heller ikke samme lykt, den jeg linket til har en R4 emitter på 280 lumen, den på nordeal er på 150, dvs den orginale RC-N3 (den lykta har vært ute noen år og Shiningbeam har solgt forskjellige oppgraderte utgaver med 200-280 lumen emitter).

Det var for øvrig caching som var nevnt som bruksområde i første post, ikke jobb. Hvis det da er slik at du også trenger lykt til jobben og har en så ekstrem jobb at de trenger ekstremt utstyr, så er vel det noe du burde ha oppgitt?
Bilde

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av ehaa » lør 23 okt 2010 12:20

Merker du ikke får i norge: ultrafire, surefire, romisen, itp, 4sevens, fenix, etc etc etc.
At ting ofte 3 ganger dyrere i norge enn i utlandet trenger ingen forklaring, det kalles prisdiskriminering og finnes i alle produktgrupper. har sett ting som koster 20 ganger mer i norge enn i utlandet, for å ta det ekstreme ytterpunktet. Skal du ha en lykt som tåler det meste og lyser noe inni h så er det her en grei lykt, dog håndholdt: http://www.shiningbeam.com/servlet/the- ... REE/Detail
med frakt, null mva og null avgifter koster den ca 180 kr.


Da er denne lykten bestill fra denne linken i dag, kom på 188 kroner..
Har også kjøpt meg led lenser 7 hodelykt på xxl til 399 kroner, og var innom teknik Magasinet og kjøpte meg Gerber Suspension multiverktøy til 249 kroner!! (halv pris av mange andre)..
Da er jeg blitt litt fattigere, men mere oppdatert på utstyrsfronten..

Skal komme tilbake med erfaringer på lyktene når jeg får prøvd de...
Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Team Olsson » lør 23 okt 2010 19:59

Har prøvd meg på testing av lys som jeg bruker.

Til venstre 3w led fra maglite ca 298kr
Midten lupine utgått 16w halogen ca 3000kr
Høyre Ultrafire wf 501b 5w led ca 80kr fra ebay inkl frakt.
Vedlegg
Test lys 2.jpg
Test lys 2.jpg (57.92kiB)Vist 10350 ganger
Bilde

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Innlegg:115
Registrert:man 22 des 2008 03:48
Sted:Lørenskog

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av steppen » lør 23 okt 2010 23:59

Flott med "beam shots" (som det heter på fagspråket). Jeg nevnte jo over at MagLite 3W LED hadde litt dårlig pris/ytelsesratio, og det vises tydelig her.
BildeBilde

Lollsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tir 26 okt 2010 21:44

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Lollsen » ons 27 okt 2010 07:56

Grunnen til at fokuserbar optikk ikke brukes så mye i high tech lykter er fordi veldig mye lys forsvinner i fokuserbar optikk.
Fokuserbar optikk gir også veldig stygge stråler.

Til OP; jeg hadde gått for en Zebralight H51. Hodelykt som kan brukes som lommelykt, 200 lumen på 1 AA.
Glem lykter som bruker 3 AAA batterier, de gir bare like mye kapasitet som 1 AA. H51 er også veldig liten, utrolig liten egentlig.
Til sammenligning gir Maglite Solitaire 2,5 lumen og Mini MAglite 2AA gir 8 lumen.

VaraPower 2000 fra LAmbdalights.com leverer 2110 EKTE OTF lumen, mens Olight SR90 som nevnt tidligere bare leverer 1300 EKTE OTF lumen (Annonsert som 2200 lumen på LED.)

Brukeravatar
Geo_Raiders
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:tir 10 jun 2008 08:28
Sted:Tromsø
Kontakt:

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Geo_Raiders » ons 27 okt 2010 20:32

Lollsen skrev:Grunnen til at fokuserbar optikk ikke brukes så mye i high tech lykter er fordi veldig mye lys forsvinner i fokuserbar optikk.
Fokuserbar optikk gir også veldig stygge stråler.
Har du sett på de fokuserbare linsene som LED-Lenser bruker? Det er den eneste fokuserbare lykta som har helt jevn spredning i vidvinkelmodus, noe som gir et svært behagelig arbeidslys.
Det som jeg syns er negativt er at T7 som jeg har bruker 4 AAA-celler, noe som ikke gir mange minutter lys på full styrke. Produsenten oppgir opptil 64 timer batteritid, men jeg tipper det er målt med sportsur.. :-) Lykta har 3 effekttrinn, 30 lm (15%) og 170 lm (100%) og 200 lm (Turbo). Det topptrinnet oppnås så lenge du holder bryteren inne.

Når det gjelder pris / ytelse, så tipper jeg Claser'n sine smålykter til 29 kr topper den lista.. :-)
Geo_Raiders

Bilde

ehaa
Bruker
Bruker
Innlegg:126
Registrert:man 19 apr 2010 22:47
Sted:Nedre Eiker Buskerud

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av ehaa » tor 28 okt 2010 14:33

ehaa skrev:Merker du ikke får i norge: ultrafire, surefire, romisen, itp, 4sevens, fenix, etc etc etc.
At ting ofte 3 ganger dyrere i norge enn i utlandet trenger ingen forklaring, det kalles prisdiskriminering og finnes i alle produktgrupper. har sett ting som koster 20 ganger mer i norge enn i utlandet, for å ta det ekstreme ytterpunktet. Skal du ha en lykt som tåler det meste og lyser noe inni h så er det her en grei lykt, dog håndholdt: http://www.shiningbeam.com/servlet/the- ... REE/Detail
med frakt, null mva og null avgifter koster den ca 180 kr.


Da er denne lykten bestill fra denne linken i dag, kom på 188 kroner..
Har også kjøpt meg led lenser 7 hodelykt på xxl til 399 kroner, og var innom teknik Magasinet og kjøpte meg Gerber Suspension multiverktøy til 249 kroner!! (halv pris av mange andre)..
Da er jeg blitt litt fattigere, men mere oppdatert på utstyrsfronten..

Skal komme tilbake med erfaringer på lyktene når jeg får prøvd de...
Da har lykten ankommet.
Bestillt Lørdag og den ble sendt Mandag og i dag var lykten i kassen!!
Den virker ihvertfall, skal på haloween event til helgen, da skal jeg få prøvd lyktene skikkelig..
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av gacrux » tor 28 okt 2010 17:05

I kjølevannet av denne tråden ble jeg litt inspirert og landet på en Olight-T15-AA http://www.lightman.no/product/567770/O ... elykt.html.

Vurderingene for dette er flere. Jeg vil ha en liten lykt drevet av et AA-batteri. Det er et absolutt krav at lykta skal være vantett. Så valget falt på denne lille saken som er liten nok til å legge i innerlommen. 10.5 cm lang og 21mm i diameter er greit å holde i og lett å gjemme bort, vekt 72g med batteri, og er IPX8. Den har tre lysstyrker + strobe. Den laveste lysstyrken lyser litt svakere enn Claes Ohlsons 4.5V diodelykt til 29.90, men trinn 2 lyser mer enn noen lykt jeg har hatt tidligere. Trinn 3 enda mer. En stor fordel med denne lykta er at man kan bruke oppladbare 3.7V Lithium batterier (14500) som har samme størrelse som AA-batterier, og dette fordobler lysstyrken til lykten. Den er prøvd i skauen og jeg gikk meg ikke bort. Faktisk er trinn 1 helt greit når man går på stier. Skal ikke ha problemer med refleksløyper på trinn 2 eller 3.
Otto Milvang

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Innlegg:115
Registrert:man 22 des 2008 03:48
Sted:Lørenskog

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av steppen » tor 28 okt 2010 18:24

gacrux skrev:En stor fordel med denne lykta er at man kan bruke oppladbare 3.7V Lithium batterier (14500) som har samme størrelse som AA-batterier, og dette fordobler lysstyrken til lykten.
Jeg var hos Lightman i dag og fikk (omsider) hentet min Fenix LD-10. Han kunne fortelle at det var det samme med denne lykten: selv om den var beregnet på 1,5V AA-batteri tåler den opp til 4,2V (og kan altså bruke oppladbare 3.7V lithium batterier). Kjekk mulighet å ha! 8)
BildeBilde

Lollsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tir 26 okt 2010 21:44

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Lollsen » tor 28 okt 2010 19:52

Joda, jeg har sett LED Lenser T7 i aksjon ja. Ikke at ringene betyr noe, men hvis du sikter den mot en vegg så kan du tydelig se ringene. Det som er dårlig ja, er som du sier; 4AAA batterier( 1 AA batterier har lik kapasitet som 3AA batterier faktisk)
Brenntid er heller ikke så supert, den dimmes altfor fort ned, fra minutt en. Nyere lykter er regulert, så lyset er like kraftig hele brenntiden.

Tror nok at Zebralight H51/SC51 og Fenix LD10 R4 er noe av det beste man kan få av AA drevne lykter nå til dags.
Olight T-15 har jeg faktisk, vet du om du har Q5 versjon eller R5? Q5 produserer en veldig stram lysstråle som rekker relativt langt. R5 er mer flomaktig.
iTP A2 og A3 er supre lykter, hvis budsjett er viktig.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av sven-egil » tor 28 okt 2010 20:12

Ser stadig flere "skryter" av at lykten er "regulert" og lyser på full guffe helt til det er tomt.

Jeg har hatt slike lykter og synes det er noe hærk!

Når man er i mørket så.... poff- stup mørkt... Artig på vei ned en steinrøys eller andre steder det slett ikke passer at det blir mørkt.
Og Mr.Murphy sørger for at lyset slokker på verst mulig sted. :idea:

Nei da foretrekker jeg en "kontrollert" ned-dimming, så jeg skjønner at NÅ bytter man batteri.

Eller er jeg bare litt sær nå????????
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
steppen
Bruker
Bruker
Innlegg:115
Registrert:man 22 des 2008 03:48
Sted:Lørenskog

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av steppen » tor 28 okt 2010 23:47

Hvis lykta slukker er det jo bare å stoppe opp, hente opp nytt batteri fra lomma, skifte det og fortsette? :?

Personlig foretrekker jeg fullt lys hele veien, i stedet for å irritere meg over stadig svakere lys. (Også skal det vel i parantes bemerkes at også regulerte lykter taper seg litt ettersom batteriet nærmer seg slutten - sies det, i hvertfall). :wink:
BildeBilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av gacrux » fre 29 okt 2010 06:14

Lollsen skrev: Olight T-15 har jeg faktisk, vet du om du har Q5 versjon eller R5? Q5 produserer en veldig stram lysstråle som rekker relativt langt. R5 er mer flomaktig.
Jeg viste ikke om dette, men jeg har en R5.

Jeg hadde egentlig tenkt jeg skulle ha en Fenix LD10, men Lightman brukte så lang tid på å få denne gjennom tollen at jeg ombestemte meg. Ser at denne har en Q5. Ut over dette ser de ganske like ut.
Otto Milvang

Lollsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tir 26 okt 2010 21:44

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Lollsen » fre 29 okt 2010 17:26

Isåfall, gratulerer!
R5 versjonen er en good del sterkere enn Q5 versjonen (Selv om Q5 er satt til en høyere lumensverdi, fordi før satte Olight Lumen på LED, før lyset var forbi optikken, nå setter de så og si ekte lumen etter lyset er forbi optikk osv.)

Olight T-15 R5 er jeg veldig spent på å få høre om, synes at Q5 versjonen er lite anvendelig i det hele tatt, fordi lysstrålen er ALTFOR stram. Cree XP-G R5 er kjent for å gi veldig bra med flomlys.
Den nye Fenix LD10 er oppdatert med en R5 LED og burde være mye bedre enn forrige Q5 versjon av LD10 :)

Hvis du har tilgang, putt et Li-Ion 14500 batteri i Olight lykta, da får du en VELDIG kraftig lykt (tipper 200 Ekte lumen eller mer)
Ellers så kan du kjøpe batteri og lader hos 4Sevens.com
Bruker 14500 Li Ion batteri i min T-15 Q5 og den blir MYE kraftigere med dette batteriet, enn vanlig AA batteri.

Lollsen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:8
Registrert:tir 26 okt 2010 21:44

Re: Erfaringer om Lys & Lykter

Legg inn av Lollsen » lør 30 okt 2010 00:19

Mente selvfølgelig at LD10 var oppdatert med en Cree XP-G R4 LED, ikke R5.

Svar