Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
JanIflisa
Bruker
Bruker
Innlegg:183
Registrert:fre 15 jan 2010 19:44
Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av JanIflisa » man 17 jan 2011 00:29

GorgonVaktmester skrev:Oppdaterte min 62s fra 2.50 til 2.80 i kveld.
Etter den oppgraderingen går GPS'en rett i "Masselagringsmodus" når jeg setter inn USB-kabelen. Før fikk jeg et spørsmål om jeg ønsket det eller ikke.

Det samme skjer om jeg kobler inn kabelen etter å ha slått den på og ventet til den har startet opp på vanlig måte. Kobler jeg inn kabelen da, går den rett over i masselagringsmodus.

Jeg gjetter (håper) på at det er en innstilling jeg kan gjøre som slår dette spørsmålet på/av, men jeg har ikke klart å finne den. Hvis den ikke finnes var denne oppdateringen en skikkelig nedtur, for det betyr at jeg ikke kan ha GPS'en tilkoblet strøm i bilen da den jo mates inn gjennom USB-porten...

Noen som vet noe om dette??
Hei, Gorgon!

Har hatt samme problem selv. På Oregon 550 løste jeg problemet slik:

Oppsett
System
Grensesnitt
Garmin Spanner

Regner med det vil være det samme på GPSMAP62. Lykke til!


Kilde: http://garminoregon.wikispaces.com/Versions+x50 og særlig http://garminoregon.wikispaces.com/Power#FAQ-P9.) When I plug the Oregon into a 3rd party power adapter or a computer it enters USB storage mass mode. When I connect it to a Garmin automotive adapter it works like a GPS, why? Can I change this?
Bilde

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av GorgonVaktmester » man 17 jan 2011 14:40

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men noe er det.
Fant fram til Grensesnitt-innstillingene, og så at der stod det allerede "Garmin Spanner". Valgte NMEA i stedet, lagret det og endret det så umiddelbart tilbake til Garmin Spanner igjen og lagret det. Dermed funket det!!

1000 takk for hjelpen!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av Catch » fre 18 mar 2011 18:20

GPSMAP 62/78 software Ver. 2.93 Beta

Changes made from version 2.92 to 2.93:
Improved GPS performance
Improved JNX file handling
Increased maximum number of supported JNX files to 250 from 200
Fixed shutdown when unit had more than the maximum number of JNX files on it
Fixed shutdown related to topographical maps and land cover text size
Fixed Glide Ratio to Destination field
Fixed problem with profiles and the fields on the map page

http://www8.garmin.com/software/GPSMAP62_78_293Beta.exe
Mvh Catch
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av pjacklam » lør 19 mar 2011 00:29

Brått og uventet ble jeg eier av en 62s. Jeg har trålt gjennom "Quick start guide" og "Owners manual", men ingen av dem har noe info om hvordan man overfører cacher til GPS-en. Jeg googlet meg imidlertid frem til at den skulle romme 2000 veipunkter, altså geocacher og andre veipunkter tilsammen, såvidt jeg har forstått. Jeg har også forstått at man kan overføre flere kartfiler til enheten, men jeg finner heller ingen dokumentasjon fra Garmin om dette.

Er det noen som kan henvise meg til hvor dette er dokumentert? Hva er kapasitetene/begrensningene mhp. kart, geocacher, veipunkter osv.?

Fra GSAK overførte jeg cacher til GPS-en, med en begrensning på maks. 1950 veipunkter. Jeg lagret dem som \Garmin\GPX\waypoints.gpx på SD-kortet i GPS-en. Det ble en fil på drøye 10 MB. Jeg tok med alle "child waypoints" og de 5 siste loggene. Når jeg starter GPS-en "henger den" under oppstart, og jeg må gjerne starte den om flere ganger samt ta ut batteriene for å få den til å starte normalt igjen. Når den "henger", er det fordi den leser gjennom den store GPX-filen, så bare jeg venter lenge nok, vil den starte normalt?

Hvordan overfører dere cacher til GPS-en?
~/.signature: No such file or directory.

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av esbjug » lør 19 mar 2011 01:23

Her er det nok flere måter å gå frem på, og sikkert mange meninger om dette med overføring. Kjører selv en filtrering på fylke (State) i gsak og overfører med filnavn lik fylke. Har selv både 450t og 550t, og ser at Garmin opererer med 2000 punkter på disse, på samme måte som 62S.

Har noen ganger prøvd å laste inn 4-5 fylker, med flere enn 2000 punkter (GC + child). Tilsynelatende går filene over, og ligger på GPS'en. Men har noen få ganger oppdaget at cacher ikke dukker opp i søk. Har ikke testet om filer fordelt på SD kort og GPS gir et bedre resultat.

Klarer man å filterer på fylke, evt. andre filtreringer, kommer jo antallet cacher ned. Det hjelper også å ha logget en del funn opp gjennom årene 8).

Har også lagt inn beskjed i en annen tråd om oppstart av GPS etter sletting av GPX fil(er) før nye filer lastet opp (fra forumet på gsak.net). Dette skal hindre låsing, og etter noen uker med denne praksisen, har det ikke skjedd for meg.

Ellers er jo POI filer for hele Norge greie å ha med seg, i tillegg til GPX.

Se ellers hefte som vi på Dokka laget til treffet i september. Ligger på http://www.rudberg.as/attachments/File/ ... _Dokka.pdf

Hilsen esbjug

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av Catch » lør 19 mar 2011 08:44

pjacklam skrev:Jeg har også forstått at man kan overføre flere kartfiler til enheten, men jeg finner heller ingen dokumentasjon fra Garmin om dette.

Er det noen som kan henvise meg til hvor dette er dokumentert? Hva er kapasitetene/begrensningene mhp. kart, geocacher, veipunkter osv.?
Det med flere kartfiler er nok dårlig dokumentert, men du finner litt her:
http://garmin.blogs.com/softwareupdates ... ments.html
Selv bruker jeg fortsatt helst Mapsource (gammel vane kanskje), og der laster jeg opp ønsket kart til GPS'en. På 62S har jeg valgt å legge kartene på SD brikken, og de ligger da i Garmin folderen (ikke CustomMaps folderen). Når du har lastet opp ett kart til GPSen (eksempel Topokart Hamar), så vil det da alltid hete gmapsupp.img. Dette kan du nå endre navn på, f.eks til Topo_Hamar.img. Slik fortsetter du etter hvert kart du laster opp:
Topo_Hamar.img
Topo_Hardanger.img
Topo_Jotunheimen.img
osv
Det er en begrensning i hvor mange img filer du kan ha, og jeg mener å huske at det er 18 eller 20.
Mvh Catch
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av pjacklam » lør 19 mar 2011 11:28

Takk for info og lenker! Da skal jeg eksperimentere litt. Jeg er ikke så opptatt av om det finnes noen "riktig" måte å gjøre dette på, bare å få noe som fungerer. :)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av GadgetCats » lør 19 mar 2011 22:44

Hvis du har en noenlunde oppdatert firmware, skal du få en progress bar nederst på oppstartsskjermen mens GPX-filen leses inn. Den kan være kjekk å følge med på for å se om noe går galt; hvis den hopper opp til 100 % umiddebart eller ikke dukker opp i det hele tatt, så ble ingenting lest inn.

Jeg har også opplevd at GPX-filen blir revertert - altså: Etter at den er overført fra GSAK, har jeg riktig dato og klokkeslett på filen i Utforsker, men etter en restart av GPS-en, er fildato plutselig fra forrige vellykkede overføring. Tror det er filen som blir rekonstruert fra internminnet hvis det er et eller annet galt med den.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av pjacklam » søn 20 mar 2011 11:21

GadgetCats skrev:Hvis du har en noenlunde oppdatert firmware, skal du få en progress bar nederst på oppstartsskjermen mens GPX-filen leses inn. Den kan være kjekk å følge med på for å se om noe går galt; hvis den hopper opp til 100 % umiddebart eller ikke dukker opp i det hele tatt, så ble ingenting lest inn.
Jeg har firmware (hva heter det på norsk, da?) v2.80. Jeg ser en progress bar (og hva heter det på norsk? progresjonslinje? progresjonsindikator?) nederst på skjermen. Enkelte ganger henger GPS-en før den får lest inn noe som helst. Andre ganger henger den når det står "Loading maps ...". Jeg ser ikke noe system, ikke foreløbig, i alle fall.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av sven-egil » søn 20 mar 2011 13:49

Legg inn den nye betaen.
De virker mye bedre en 2.80


Postet fra fruktofonen.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av GadgetCats » søn 20 mar 2011 14:53

pjacklam skrev:Jeg har firmware (hva heter det på norsk, da?) v2.80. Jeg ser en progress bar (og hva heter det på norsk? progresjonslinje? progresjonsindikator?) nederst på skjermen. Enkelte ganger henger GPS-en før den får lest inn noe som helst. Andre ganger henger den når det står "Loading maps ...". Jeg ser ikke noe system, ikke foreløbig, i alle fall.
Det blir litt OT dette, men på "Microsoftsk" (som jeg har hatt mest befatning med), heter firmware "fastvare". Om det er noe godt ord, er en annen diskusjon. "Bar" heter konsekvent "linje", og da blir det "fremdriftslinje". Valgte å bruke engelske ord her fordi mange ikke kjenner Microsofts norske termer :)

For øvrig har jeg heller ikke klart å finne noe mønster for når det skjærer seg med overføringen. Det løser seg alltid med 1-2 ekstra forsøk når det skjærer seg.
Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av esbjug » søn 20 mar 2011 21:42

GadgetCats skrev: For øvrig har jeg heller ikke klart å finne noe mønster for når det skjærer seg med overføringen. Det løser seg alltid med 1-2 ekstra forsøk når det skjærer seg.
Prøv dette:
1. slett gamle GPX filer
2. Start opp GPS
3. Overfør nye GPX filer
4. Start opp GPS på ny

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av GadgetCats » man 21 mar 2011 01:54

Joda, den metoden kjenner vi til, men det er en workaround og ikke en løsning. Med store GPX-er som skal overføres, blir jeg gjerne sittende 5-10 minutter: Overføre, starte opp, se at ny info ikke var med i gpx-en som den skulle, slette gpx, restarte gps, verifisere at gpx-en er borte (for det er den ikke alltid hos meg!), overføre ny GPX, starte opp GPS-en enda en gang, kontrollere at cachene er inne.

Det funker som regel med denne fremgangsmåten, men det blir litt som å starte bilen på giret. Det funker med litt dytting og koordinering, men de fleste vil heller ha bilen reparert enn å fortsette med girstart... ;)

For jeg er etterhvert sikker på at det er bilen som er problemet, ikke drivstoffet.
Bilde

anders99

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av anders99 » man 21 mar 2011 07:38

GadgetCats skrev:Joda, den metoden kjenner vi til, men det er en workaround og ikke en løsning. Med store GPX-er som skal overføres, blir jeg gjerne sittende 5-10 minutter:
Dette problemet er velkjent også på Oregon 300.
Min erfaring er at antallet cacher og størrelsen på gpx-filen er utslagsgivende.

En interessant test kunne være å dele opp en stor gpx-fil i 4-5 mindre biter og se om det hjelper. I så fall kunne man kanskje få implementert en automatisk splitte-funksjon i GarminExport (som IMNSHO er det beste verktøyet for å få cachene fra GSAK og inn i enheten).

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Ny GPS - Garmin GPSMAP62

Legg inn av pjacklam » man 21 mar 2011 08:44

sven-egil skrev:Legg inn den nye betaen.
De virker mye bedre en 2.80
Jeg har lagt inn den siste beta-versjonen av firmwaren, men jeg ser ingen forandring under oppstarten.
– Noen ganger henger det når fremdriftslinjen viser ca. ti prosent.
– Noen ganger henger det under "Loading maps …".
– Noen ganger starter den normalt, og bruker noen sekunder på å lese GPX-filen.
– Noen starter den på et øyeblikk, men da vises ingen cacher. Antagelig har den da ikke lest GPX-filen i det hele tatt.
Det virker på meg helt vilkårlig når det ene skjer kontra når det andre skjer.

Uansett får jeg aldri sett mer enn fem–seks kartfiler i GPS-ens liste over kartfiler. De 18–20 som ble nevnt er jeg ikke i nærheten av.
~/.signature: No such file or directory.

Svar