Cachelister i Oregon 450

Duppeditter og programvare
Svar
reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20
Cachelister i Oregon 450

Legg inn av reodor09 » man 28 jun 2010 23:27

Jeg har ny GPS og ikke helt vant til grensesnittet. Jeg har skjønt fra annen tråd at sletting av innlagte cacher skjer via datamaskinen, der gpx-filene dukker opp i filsystemet. Tungvindt spør du meg, og løsningen er visst nok gsak. Det får jeg sette meg inn i etterhvert.
Så lister:
Jeg opplever at GPSen gir ulikt svar hver gang jeg åpner Geocachelista. Den mange ganger ikke fullstendig, særlig når jeg er ute i felten. Cachene blir registrert korrekt når de legges inn fra hjemmesiden, og vises på kartet.
Men listene kommer opp forskjellig hver gang. Listen sorteres etter avstand fra hjemmekoordinatene, korrekt nok, men med ulikt innhold. Noen (heldige) ganger kommer hele listen opp, andre (de fleste) gangene er innholdet variabelt fra gang til gang.
Hva er det jeg ikke har fått med meg? :?:

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av ok67 » tir 29 jun 2010 07:29

Lista blir vel sortert etter avstand frå der du til ei kvar tid er?

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av reodor09 » tir 29 jun 2010 15:35

Det stemmer at lista sorteres etter avstand. Likefullt legger den ikke ut alle som er registrert i GPSen. Og lista kan se litt ulik ut fra gang til gang.

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av solve » tir 29 jun 2010 19:11

og du har ikke overskredet antall cacher som er tillatt i Oregon?
Hvis du legger inn for mange, så vil ikke alle i nnlagte vises når du slår på Oregonen.
BildeBilde

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av reodor09 » tir 29 jun 2010 19:20

Da gjenstår 10 000 kroners runden: Hvor mange cacher kan man legge inn før det skvulper over?

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av solve » tir 29 jun 2010 19:26

reodor09 skrev:Da gjenstår 10 000 kroners runden: Hvor mange cacher kan man legge inn før det skvulper over?
det kommer helt an på.
Garmin oregon wiki gir deg svaret HER
BildeBilde

reodor09
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:44
Registrert:tor 03 jun 2010 10:20

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av reodor09 » tir 29 jun 2010 21:59

Da vil jeg bare si: Jeg hadde lastet ca 20-30 cacher. Langt fra grensene satt for Oregon 450. Mysteriet består fortsatt.

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av hkaspenberg » tor 08 jul 2010 08:40

reodor09 skrev:Da vil jeg bare si: Jeg hadde lastet ca 20-30 cacher. Langt fra grensene satt for Oregon 450. Mysteriet består fortsatt.
Jeg opplever også endel mystisk med min Oregon 450 og GPX-filer. Bruker GSAK (7.7.1.34) sin "GPS, Send waypoints" funksjon som skriver en temmelig stor fil, Geocaches.gpx i Garmin/GPX-folderen på "såpestykket". Fila er på 18 Mbyte. Nå sier Garmin FAQ'en
GC6.) Does the Garmin Oregon have a gpx file size limit?
Yes. If the total size of all gpx files exceeds 8MB-10MB the Oregon may fail to display some or all of the geocaches that these files contain. The exact limit has not been characterized yet. Typically, if you use PQs this limit will never become a factor because PQs only contain 5 logs per cache keeping the file sizes smaller. However, if you use GSAK and do not limit the number of logs to 5 you can end up with very large gpx files that will cause this problem.
Verify: Needs verification -- I've heard reports of people using much larger files on the x50.
Egentlig pussig at en FAQ fra en produsent ikke kan være 100% presis... Hvor er ingeniørene som kontruerte dingsen hen? :shock:

Det jeg opplever er omtrent det samme som deg, at når jeg hekter av såpen fra USB, så slår den seg av. Når jeg slår den på igjen så bruker den enten veeeldig lang tid på å starte første gangen, eller så starter den ikke, men slår seg selv av etter et par minutter. Neste gang jeg slår den på starter den normalt, men en liten sjekk av cachelista viser at noen av de cachen jeg forventer å se ikke er der. I andre tilfeller er de det.

Spørmålet mitt er da: Kan vi stole på Oregonen i denne sammenhengen? Eller er det noe jeg kan gjøre for å sikre at Oregonen er til å stole på her?

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av solve » tor 08 jul 2010 09:16

Jeg hadde også slike insidenter før jeg gikk over til fylkesbaserte gpx-filer (som da stort sett er på under 10mb).
Men nå er jeg ganske nøye med å rydde i GPX-folderen før jeg legger inn nye, og etter det har jeg ikke hatt problemer.

Et stadig tilbakevendende problem er derimot at "såpa" plutselig mister kontakten med minnekortet når man slår den på.
eneste fiksen da er å skru av, plukke ut minnekort, starte opp igjen uten minnekort, slå av, sette inn minnekort ijgen, og så starte på nytt.

Derfor har jeg nå cachelistene på internminne, og kart på kort.
BildeBilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av SnorreS » tor 08 jul 2010 17:20

Kan det være det samme som det snakkes om i disse linkene?
viewtopic.php?f=3&t=1504
viewtopic.php?f=3&t=1525
http://forums.groundspeak.com/GC/index. ... pic=231324

Litt rart hvis det skjer med kun 20 cacher inne på GPSen??

Det jeg bruker for å unngå problemet slik jeg opplever det er på Oregon 450: Ta ut minnekortet (cachene ligger "selvfølgelig" på kortet). Sett inn batteriene og startopp. Slå av og sett inn minnekortet igjen. Ha tålmodighet til å la den lese inn cachene, og vips alt er OK :D Det samme kan evt. oppnås ved å kopiere alle GPX filene over på PCen (fra kort eller internminne). Restarte en "blank" GPS uten cacher på. Så slå av og legge inn filene igjen før ny restart.

Kan dette hjelpe i denne saken?
BildeBilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av hkaspenberg » tor 08 jul 2010 17:46

SnorreS skrev: ...
Kan dette hjelpe i denne saken?
Kanskje jeg ikke skal gi bort 60CSx'en til svigerfar riktig ennå. :shock:

;-D Hans
Bilde

hkaspenberg
Bruker
Bruker
Innlegg:166
Registrert:søn 27 apr 2008 16:00
Sted:Holtet, Oslo
Kontakt:

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av hkaspenberg » tor 08 jul 2010 18:59

hkaspenberg skrev:
SnorreS skrev: ...
Kan dette hjelpe i denne saken?
Kanskje jeg ikke skal gi bort 60CSx'en til svigerfar riktig ennå. :shock:
Han er jammen på vei alt... Nok en gamlis som geocacher! Jeg har også eksprimentert litt med GPX-filer på "Organet" og funnet ut at det som regel går bra dersom man lar den bruke den tiden den trenger for å slå seg på etter at man har koplet fra USB'en.

GPX filene ekporterer jeg med GSAK GPS/Send Waypoints og jeg setter "[x] Clear GPS before sending". Det GSAK da gjør er å trunkere fila til 0 bytes, generere en ny fil for deretter kopiere den nye over den trunkterte. Jeg har GPX-filene i internminnet.

;-D Hans
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 08 jul 2010 23:44

Fra tid til annen "klår" jeg litt på Oregonen (300) til HekleGurine, og opplevde da symptomer som ligner veldig på de beskrevne. Men etter at jeg begynte å gjøre følgende har jeg ikke hat slike problemer:

Før jeg skal legge inn ny/oppdatert GPX-fil tømmer jeg veipunktminnet og sletter gamle GPX-filer før jeg legger inn den nye. Første gang jeg slår den på etter dette bruker den gjerne et minutts tid før den kommer, men den kommer alltid, og jeg har ikke opplevd at cacher mangler. Kanskje dette kan hjelpe for 450/550 også??
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

torge
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 05 jan 2009 20:26

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av torge » fre 09 jul 2010 14:14

Etter innlegging av ny GPX fil med ca 1000 cahcer bruker alltid min Oregon 300 ca 1 minutt, men den kommer til slutt.
Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Cachelister i Oregon 450

Legg inn av SnorreS » fre 09 jul 2010 22:50

GorgonVaktmester skrev:Før jeg skal legge inn ny/oppdatert GPX-fil tømmer jeg veipunktminnet og sletter gamle GPX-filer før jeg legger inn den nye.
Ja, helt enig i denne og kommenterte også selv dette tidligere. Enkelte mente at det ikke hadde noe å si, men det har virket for meg på Coloradoen. Har så langt ikke behøvd å gjøre det på Oregonen
SnorreS skrev:En ide: Prøv å slette alle Waypoints på enheten (ops hvis du har noen egne punkter du vil ta vare på). Evt. gjøre en resett til factory defaults hvis det ikke virker.

Minner litt om noe jeg har opplevd på Coloradoen og da hjalp det å tømme ut Waypointsminnet slik at den kunne lese dette inn på nytt fra Waypointsene som følger med i GPX filene.
GorgonVaktmester skrev:Første gang jeg slår den på etter dette bruker den gjerne et minutts tid før den kommer, men den kommer alltid, og jeg har ikke opplevd at cacher mangler. Kanskje dette kan hjelpe for 450/550 også??
For meg er det absolutt slik på 450en
BildeBilde

Svar