Garmin gpsmap 60CSx prb innstillinger

Duppeditter og programvare
Svar
Darkworld
Nybegynner
Nybegynner

Garmin gpsmap 60CSx prb innstillinger

Legg inn av Darkworld » søn 06 jun 2010 12:35

Hei. Har prb med min garmin. Hvilken innstillinger skal gps være på? Hvis man går inn på menyen, Velg "Oppsett" og derretter velg "Retning" Her lurer jeg blant annet hva som skal være riktig. Har prb å finne cacher da gps´en peker hit og dit i kompasset. Var ikke sånn før. I mine innstillinger så står det: Skjerm: "Kardinal bokstaver", Nordlig referanse: "Magnetisk", Magnetisk, variasjon: "000", Bruk kompasskurs når under: "13km", Ved mer enn...: "60sec" Og så en siste ting, i System-oppsettet står waas/egnos på "JA" Noen siser at denne skal være av. Hva er riktig?

Håper på hjelp!

Brukeravatar
F0NIX
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Tromsø, Norway

Re: Garmin gpsmap 60CSx prb innstillinger

Legg inn av F0NIX » tor 15 jul 2010 20:56

Ser da helt riktig ut alt det der, men disse innstillingene er jo veldig smak og behag også.
Men når du sier at kompasset surrer rundt og peker både hit og dit kan det jo tyde på at du ikke har kalibrert kompasset skikkelig. Det gjør du ved å gå inn i setup menyen: [Menu] - "Setup" - "Calibration" - "Compass" og så plasserer du GPS'en på en vannrett flate som er langt unna noen magnetiske gjenstander og følger anvisningen på skjermen.

Jeg synes det elektroniske kompasset er ganske så ubrukelig da det som du sier vimser både hit og dit selv om man har kalibrert det, så jeg har det for det meste slått av. Det er ikke dermed sagt at du ikke kan bruke kompass-siden i GPS'en likevel. Forskjellen nå er at du må gå noen skritt i ei retning for at GPS'en skal kunne registre hvilken vei du går og da viser den kompassretningen i forhold til den retningen du går. Det elektroniske kompasset er kun praktisk når du skal finne kompassretningen når du står helt i ro.
Det elektroniske kompasset blir etter min erfaring veldig lett påvirket av diverse ting i omgivelsene og det må kalibreres ofte.

En annen ulempe med det elektroniske kompasset er at det sluker en del strøm. Jeg har fått ganske mange timer ekstra med batteri tid ved å ha det elektroniske avslått.

Du kan uansett slå det elektroniske kompasset av og på med å trykke og holde nede "Page" tasten på GPS'en.
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid...

Svar