Nye ting på gang fra Garmin

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04
Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av trondkj » fre 23 apr 2010 18:34

Så har Garmin lansert tre nye gpsr: https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... duct=63603 og http://gpstracklog.com/2010/04/garmin-g ... helds.html. Ikke tøtsj-skjerm, men med mulighet for papirløs geocaching. Er dette noe for en kajakkpadlende geocacher? Den flyter jo. Hmmm, fristende. Skal tro hva prisen blir?
Bilde Bilde

Brukeravatar
asghegg
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:ons 05 des 2007 21:04

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av asghegg » fre 23 apr 2010 21:08

Herlig.

Tror nok det blir en slik på meg ^^

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 23 apr 2010 22:49

Flott at de ikke bare fortsetter med disse touch-screen modellene.
Men jeg har aldri skjønt det der med knapper el.l. på oversiden av skjermen!! Slikt hører hjemme UNDER!!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av gacrux » lør 24 apr 2010 08:22

GorgonVaktmester skrev:Flott at de ikke bare fortsetter med disse touch-screen modellene.
Men jeg har aldri skjønt det der med knapper el.l. på oversiden av skjermen!! Slikt hører hjemme UNDER!!
Poenget er at knappene betjenes med tommelen, og selv om tommelen dekker litt av øvre høyre hjørne av skjemen under betjening er det alikevel mange som synes dette er lettere enn å hå tommelen halvvrengt nedover slik som på 60-serien (hvor du heller ikke har like godt tak om GPSen ved betjening).
Otto Milvang

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av trondkj » lør 24 apr 2010 09:27

I en båt kan det også være en fordel at knappene er over displayet. Spesielt en liten båt ;)
Bilde Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av pjacklam » lør 24 apr 2010 21:56

GorgonVaktmester skrev:Men jeg har aldri skjønt det der med knapper el.l. på oversiden av skjermen!! Slikt hører hjemme UNDER!!
Har du noen gang brukt en GPS med knappene på oversiden av skjermen? :)
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 24 apr 2010 23:44

pjacklam skrev:Har du noen gang brukt en GPS med knappene på oversiden av skjermen? :)
Hvis Colorado med sitt hjul teller, så har jeg det. I tillegg har jeg en jobbkollega som har en Garmin 76et-eller-annet, og han har etter flere års bruk ikke blitt fortrolig med at knappene er over.
gacrux skrev:Poenget er at knappene betjenes med tommelen, og selv om tommelen dekker litt av øvre høyre hjørne av skjemen under betjening er det alikevel mange som synes dette er lettere enn å hå tommelen halvvrengt nedover slik som på 60-serien (hvor du heller ikke har like godt tak om GPSen ved betjening).
Jeg har en 60CSx og den ligger meget godt i hånden min uten at jeg føler at tommelen blir halvvrengt nedover.

Og hvis det er så praktisk med knappene over skjermen, hvorfor er det da ingen mobiltelefoner som kommer med det?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av hysse » søn 25 apr 2010 07:49

GorgonVaktmester skrev: Og hvis det er så praktisk med knappene over skjermen, hvorfor er det da ingen mobiltelefoner som kommer med det?
Er du sikker på at du holder mobilen din riktig vei?
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av pjacklam » søn 25 apr 2010 08:36

GorgonVaktmester skrev:
pjacklam skrev:Har du noen gang brukt en GPS med knappene på oversiden av skjermen? :)
Hvis Colorado med sitt hjul teller, så har jeg det. I tillegg har jeg en jobbkollega som har en Garmin 76et-eller-annet, og han har etter flere års bruk ikke blitt fortrolig med at knappene er over.
OK. Jeg har ikke brukt Colorado, men jeg begynte å cache med en 76-et-eller-annet. Da jeg kjøpte min egen Garmin 60CS, slo det meg umiddelbart at den ikke lå like godt i hånden min. Skal jeg betjene knappene på 60CSx-en med én hånd, har jeg grep om bare den nederste tredelen av GPS-en, mens på 76-en kunne jeg betjene knappene med hele hånden rundt hele GPS-en. Det er kanskje ikke bedre eller verre rent betjeningsmessig, men GPS-en lå mye tryggere i hånden. Konsekvensene er vel normalt større om man mister GPS-en når man er på sjøen sammenlignet med på land, så jeg er ikke overrasket over at Garmin velger knappene øverst på sine maritime GPS-er.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 25 apr 2010 10:05

pjacklam skrev:Skal jeg betjene knappene på 60CSx-en med én hånd, har jeg grep om bare den nederste tredelen av GPS-en, mens på 76-en kunne jeg betjene knappene med hele hånden rundt hele GPS-en. Det er kanskje ikke bedre eller verre rent betjeningsmessig, men GPS-en lå mye tryggere i hånden. Konsekvensene er vel normalt større om man mister GPS-en når man er på sjøen sammenlignet med på land, så jeg er ikke overrasket over at Garmin velger knappene øverst på sine maritime GPS-er.
Det er et meget godt poeng som jeg ikke har tenkt på!! :oops: Jeg er overhodet ikke en sjøens mann, og derfor ligger ikke slike forhold langt fremme i pannebrasken min. :) Men det forhindrer ikke at en landkrabbe som meg synes det er mer praktisk med knappene under for å slippe å legge tommelen over deler av skjemen. Så for min del kommer jeg nok til å holde meg til min kjære 60CSx inntil de evt. kommer med en oppgradert versjon av den. (Det er jo lov og håpe! :lol: )
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av SnorreS » søn 25 apr 2010 10:38

Har nå erfaring med Colorado, Daota og Oregon. Kjenner meg veldig igjen i "halvvrengt tommel" beskrivelsen. Ligger en Dakota eller Oregon i høyre hånd så er det vrient å komme ned i høyre hjørne. Spesielt på Dakotaen som er noe mindre, men absolutt også på Oregonen. Fruen i hust klarer ikke å få tommelen ned i høyre hjørne og må enten til med to hender, eller skifte grep slik at Oregonen ligger ustabilt i hånden (plupp...... :shock: ).

Coloradoen derimot med et par knapper og rullehjulet over skjermen ligger stabilt i hånden mens den opereres med en hånd, og ingen følelse av å utfordre tommelens bevegelsesmuligheter. Den er selvfølgelig foran skjermen fra tid til annen, men kan ikke si at jeg har tenkt på det i det hele tatt intill det ble nevnt i denne tråden. Så for meg er det ikke noe opplevd problem.

Men vi har alle forskjellig smak, og ikke minst forskjellige hender :)

Spennende at Garmin prøver noe nytt. At den flyter er jo klart et must for sjø-bruk. At den ikke har touch skjerm, men knapper kan jo være en fordel i uvøren bruk ombord i båt, men her er sikkert smaken og meningene delte :wink: At knappene er over skjermen synest jeg er et spennende konsept, så får vi se om det slår an. Vondt å si før den har landet i mange prøvende hender.

Husk: Det er ingen sak å hoppe etter Wirkola. Det er å hoppe etter Boklöv som er utfordrene :idea:
BildeBilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av pjacklam » søn 25 apr 2010 11:33

SnorreS skrev:Spennende at Garmin prøver noe nytt. At den flyter er jo klart et must for sjø-bruk. At den ikke har touch skjerm, men knapper kan jo være en fordel i uvøren bruk ombord i båt, men her er sikkert smaken og meningene delte :wink: At knappene er over skjermen synest jeg er et spennende konsept, så får vi se om det slår an. Vondt å si før den har landet i mange prøvende hender.
Garmin har hatt flytende GPS-enheter i mange år, og Garmin har hatt GPS-enheter med knappene over skjermen i alle fall siden 1997, da de introduserte denne: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=87
~/.signature: No such file or directory.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Nye ting på gang fra Garmin

Legg inn av gacrux » søn 25 apr 2010 20:43

Det jeg er mest spent på er hvordan den viser dybder. Vi skal tilbake til Gpsmap 76S siden Garmin fikk til dette på håndholdte enheter. 60C/76C-serien viste loddskudd, men bare dybde på grunner når zomm=200m. Etter dette (Colorado/Oregon) har de helt sluttet å vise dybde på grunner. Det er vel slik det er når Garmin HQ ligger 700 km fra nærmeste innsjø, og 1000 km fra kysten. Klager til support hjelper ikke, her sier de bare noe vås om at dette er bra nok og ingen andre klager på dette. Det siste er sikkert sant, for det er alt for mange teknofreaker som kjøper GPSer til båten uten å ha peiling på sjønavigasjon og som like godt kunne seilt etter NAFs veibok. Så går dem på grunn også. Ellers er det litt tragisk at denne enheten som har 1.7Gb innebygget minne fortatt har begrensninger med 2000WP og sporlogg på 10000 punkter. Et lyspunkt er 3-akse kompasset. Så er det spennende å se hvilket GPS-chipset som brukes.
Otto Milvang

Svar