Colorado 300 med "hangups"

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
Geo_Raiders
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:tir 10 jun 2008 08:28
Sted:Tromsø
Kontakt:
Colorado 300 med "hangups"

Legg inn av Geo_Raiders » lør 10 apr 2010 19:18

Jeg har begynt å få problemer med min Colorado 300. Det arter seg sånn at hver gang jeg har lastet inn GPX-fil fra GSAK så blir den hengende når jeg slår den på. Etter et minutts venting så får jeg til å slå den av, og neste gang jeg slår den på så starter den opp normalt. Den begynte å oppføre seg slik for en måneds tid siden, og er nokså tungvint i lengden.
I dag lastet jeg siste programvareversjon (3.30) men den oppfører seg på samme måte. Jeg har til og med satt den tilbake til fabrikkinnstillinger vha full reset av enheten uten at det hjelper.

Er det noen som har opplevd noe tilsvarende?
Geo_Raiders

Bilde

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Colorado 300 med "hangups"

Legg inn av SnorreS » lør 10 apr 2010 19:50

viewtopic.php?f=3&t=1504
Ta evt. en titt på denne tråden.

Tror det er Waypoint minnet ditt som er gått fullt. Prøv å slette dette å se om det hjelper, og legg inn de Waypoints du trenger på nytt etterpå.

Jeg tror at ettersom vi legger inn nye GPX filer så blir Waypointsene fra de gamle GPX filene liggende i minnet på enheten. Tilslutt blir det for mye. Teknikken du beskriver med å slå på to ganger har jeg også brukt på de nyeste programvareversjonene på min Colorado (3.x). Med 2.x opplevde jeg ikke problemet. Jeg har opplevd dette på min Colorado + venner med samme enhet har opplevd det. Har lest om andre som opplever det på Oregon 550 og med deg Oregon 300.

Dette er bare mine "løse teorier". Fint om noen som vet mere om dette kunne gi et inspill. Det må da være et kjent problem hos Garmin?
BildeBilde

Brukeravatar
Geo_Raiders
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:tir 10 jun 2008 08:28
Sted:Tromsø
Kontakt:

Re: Colorado 300 med "hangups"

Legg inn av Geo_Raiders » lør 10 apr 2010 20:14

Jeg har ikke slitt med waypointminnet generelt, men sletter uansett waypointminnet med jamne mellomrom.

Kan ikke huske å ha hatt det problemet med å måtte slå på to ganger før etter versjon 3.xx
Geo_Raiders

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Colorado 300 med "hangups"

Legg inn av sven-egil » lør 10 apr 2010 21:23

Jeg har samme problem med min Oregon 300 jeg også. (Har siste software)
Altså heng etter innlesning av noe cacher fra gsak.
Noen ganger henger den så "godt" at jeg må ut og inn med batteriene.
Etter en restart fungerer alt ok.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Colorado 300 med "hangups"

Legg inn av Catch » lør 10 apr 2010 21:26

Samme med min Oregon 300. Den har vel alltid vært slik (uavhengig av SW versjon), så ut og inn med batteriene har blitt en vane.
Mvh Catch
Bilde

anders99

Re: Colorado 300 med "hangups"

Legg inn av anders99 » søn 11 apr 2010 11:09

Catch skrev:Samme med min Oregon 300. Den har vel alltid vært slik (uavhengig av SW versjon), så ut og inn med batteriene har blitt en vane.
Jeg har akkurat samme problem, og det er definitivt ikke relatert til antall veipunkter.

Når enheten henger, ser det ut til å være under innlesing av den nye GPX-filen. Dersom man da skrur av (tar ut batteriene er som regel eneste opsjon) og på igjen, så vil ikke alle cachene i den nye GPX-filen være registrert. For å få med alt må jeg slette alt som har med GPX å gjøre på enheten og overføre en gang til, da går det som regel greit.

Jeg bruker ColoradoExport-makro i GSAK og har forsøkt å overføre til både SD-kort og lokalt minne på enheten.

SnorreS
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:søn 20 sep 2009 21:21
Sted:Telemark

Re: Colorado 300 med "hangups"

Legg inn av SnorreS » søn 11 apr 2010 12:50

anders99 skrev:Når enheten henger, ser det ut til å være under innlesing av den nye GPX-filen. Dersom man da skrur av (tar ut batteriene er som regel eneste opsjon) og på igjen, så vil ikke alle cachene i den nye GPX-filen være registrert. For å få med alt må jeg slette alt som har med GPX å gjøre på enheten og overføre en gang til, da går det som regel greit.
Geo_Raiders skrev:Det arter seg sånn at hver gang jeg har lastet inn GPX-fil fra GSAK så blir den hengende når jeg slår den på. Etter et minutts venting så får jeg til å slå den av, og neste gang jeg slår den på så starter den opp normalt.
Det dere beskriver her er så tett på det jeg opplever som du kan komme. Litt mere detaljer på hva jeg opplever:
- Jeg bruker PQ fra mail unxippet rett inn på et SD kort som jeg bruker i enheten (Colorado300, SW 3.30)
- Når jeg kommer med nye GPXfiler fra en PQ opplever jeg ofte at den henger seg når jeg slår på. Den blir da stående med "Loading maps" nederst på skjermen
- Så kommer to veier ut av problemet:

1.) Hvis jeg da prøver å slå av enten med knappen eller ved å ta ut batterier begynner "elendigheten". Prøver jeg å slå av med knappen så sier den ikke "pip", men skjermen fader bare sakte vekk. Når jeg da slår på igjen så ser jeg bare en del av eller veldig få av de cachene som ligger i GPX filene :wallbash: For å få ting på stell igjen er da mitt triks å slå av, ta ut SD kortet, slå på, slette alle Waypoints via menyvalget, slår av, inn med SD kortet, og fyrer opp igjen. Da går det bra, eller evt. en ny runde via samme. Ser dere har funnet deres varianter av denne løsningen.

2.) Men for å unngå dette gjør jeg følgende :idea: : Når jeg slår på med nye GPX filer lastet inn, og den henger seg i "Loading maps" så lar jeg den ligge i fred i 1-1,5 minutt. Slik Geo_Raiders beskriver. Så trykker jeg på av knappen. Da kommer et pent "pip" og skjermen slår seg av på vanlig måte. Umiddelbart slår jeg på igjen og da er alt OK. Ingen behov for å gå å slette Waypoints, GPX filer eller noe annet som bygger seg opp.

Har levd med dette en stund nå siden jeg oppdaterte til versjon 3.- for meg. Mulig tilfeldig at det skjedde da, men det er mitt beste spor. Når jeg er klar over det å har det blitt fast prosedyre å slå på, la den vente litt, slå av og slå på igjen stort sett hver gang jeg har nye GPX filer lagt inn. Når jeg gjør det slik slipper jeg bryderiet med batterier og/eller slette det ene eller det annet.

Er dette et triks som kanskje funker hos dere som har endt opp med "ta ut batteriene" løsningen :?: Artig om noen testet og så om det virket. Kanskje mindre bryderi.

Har prøvd å lese litt på internasjonale forum uten å bli så mye klokere. Så ett sted at det ble anbefalt å holde "på" knappen inne i 5 sekunder nå man slår på. Har testet litt på dette men opplever hang-up tidvis likevel. Hvis såpass mange opplever dette på diverse modeller og på GPX filer fra diverse kilder er det jo underlig om ikke Garmin har noen kommentarer på dette fenomentet :?:
BildeBilde

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Colorado 300 med "hangups"

Legg inn av Hereabout » søn 11 apr 2010 18:10

Samma skiten her... :non: Se forøvrig denne siden, vi er ikke alene.....
Bilde

Svar