Detaljerte eindomskart for Garmin

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av tomahg » tor 17 des 2009 10:30

En stor A4-konvolutt falt nylig ned i min grønne postkasse, og inni denne lå et kulørt stykke papir. Papiret kan fortelle at Ugland IT nå kan tilby
de mest detaljerte GPS kartene på markedet
Kartene selges på brikker, og hver brikkke inneholder kun èn kommune. 430 brikker á 990 kr blir jo en anseelig sum..

Kartene inneholder visstnok:
Eiendomsgrenser, gårds- og bruksnummer, veinavn, høydekurver, markslag, samferdeselsinformasjon, stier og større bygninger.

anders99

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av anders99 » tor 17 des 2009 10:53

tomahg skrev:En stor A4-konvolutt falt nylig ned i min grønne postkasse, og inni denne lå et kulørt stykke papir. Papiret kan fortelle at Ugland IT nå kan tilby
de mest detaljerte GPS kartene på markedet
Kartene selges på brikker, og hver brikkke inneholder kun èn kommune. 430 brikker á 990 kr blir jo en anseelig sum..

Kartene inneholder visstnok:
Eiendomsgrenser, gårds- og bruksnummer, veinavn, høydekurver, markslag, samferdeselsinformasjon, stier og større bygninger.
400.000,- for hele Norge? For å selge offentlig informasjon? Det burde vært kriminelt.

Hadde jeg hatt tilgang til de samme kartdataene som dem tror jeg hadde vurdert å gi dem litt konkurranse.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av gacrux » tor 17 des 2009 11:30

Hvis dette kan brukes til å lage egne situasjonskart er det likevel billig.
Et situasjonskart over en enkelt eiendom + naboer tar Asker kommune 1400,- for.

Enig med Anders i at her er det mye å tjene på å sette opp konkurrerende virksomhet.
Otto Milvang

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av trondkj » tor 17 des 2009 12:23

Om det er dyrt eller ikke kommer vel litt an på? Bor du i en kommune hvor du trenger 6-8 N50-kart for å dekke kommunen, blir ikke et slikt eiendomskart så veldig dyrt, og er du riktig heldig bor du i en kommune som krever enda flere kart 10-12, og da blir jo kartet direkte billig :wink: Men selvfølgelig, skal du ha hele landet inn blir det jo selvfølgelig veldig dyrt. Det samme om du bor i et område med mange kommuner av relativ liten geografisk størrelse.

Men nå som kartverket har frigitt en god del av sine kartdata, burde det kanskje borge for noen billigere kart for Garmin etc, eller forblir det bare en fjern drøm?
Bilde Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av PPJ » tor 17 des 2009 14:24

Jeg tviler på om det blir stort salg av disse til dagens pris.

Jeg tviler ikke på at Ugland/Belanor igjen provoserer mange med sin uprising ...
:evil:
Bilde Bilde

Brukeravatar
la6vma
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:40
Registrert:fre 24 okt 2008 13:47
Sted:Dal

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av la6vma » tor 17 des 2009 14:44

Øvre romerike har hvertfall gode kart med tomtegrenser tilgjengelig på nett. http://kart.dgi.no/GISLINEWebInnsyn_dgi/?knr=0235

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av solve » tor 17 des 2009 15:17

jeg forsvarer på ingen måte piratkopiering. Overhodet ikke, men det er denne typen prising av digitale medier som gjør at selv normalt ærlige folk som streber etter å være så lovlydig som mulig, også der det antagelig er lettere å ikke være det, blir så provosert og forbannet, at de gjør seg til kjeltringer på pur faen.
Og da tenker jeg ikke bare på Ugland og kommunekart, men også prisingen til Belanor på topo adventure-kart, og blue chart.
BildeBilde

anders99

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av anders99 » tor 17 des 2009 15:52

trondkj skrev: Men nå som kartverket har frigitt en god del av sine kartdata, burde det kanskje borge for noen billigere kart for Garmin etc, eller forblir det bare en fjern drøm?
Ut fra det jeg har sett, så har ikke kartverket frigitt kartdata overhodet. De har gitt en svært begrenset adgang til ferdig kartmateriale - det er noe helt annet.

anders99

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av anders99 » tor 17 des 2009 16:04

PPJ skrev: Jeg tviler ikke på at Ugland/Belanor igjen provoserer mange med sin uprising ...
:evil:
Jeg er i grunnen ikke så veldig provosert av Ugland og Belanor, de er private bedrifter som skal tjene penger.

Det som provoserer meg er at udugelige politikere og byråkrater i kartverket gir dem muligheten til å drive slik utpressing.

Brukeravatar
trondkj
Bruker
Bruker
Innlegg:120
Registrert:fre 03 jul 2009 15:04

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av trondkj » tor 17 des 2009 17:00

anders99 skrev:
trondkj skrev: Men nå som kartverket har frigitt en god del av sine kartdata, burde det kanskje borge for noen billigere kart for Garmin etc, eller forblir det bare en fjern drøm?
Ut fra det jeg har sett, så har ikke kartverket frigitt kartdata overhodet. De har gitt en svært begrenset adgang til ferdig kartmateriale - det er noe helt annet.
Det er nok riktig som du sier, det er ikke kartdatene de har frigitt, men en del ferdig kartmateriale.

Men over til kartene fra Ugland: Hvordan vil disse være sammenlignet med f.eks topo-kartene til Garmin? Er det noen som vet?
Bilde Bilde

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Detaljerte eindomskart for Garmin

Legg inn av esbjug » fre 18 des 2009 22:16

Mitt alter ego har bestilt en slik Ugland brikke med tanke på skogsdrift på egen eiendom (ja, har tørrgran til å fyre opp diverse bål...). I forhold til topo-kartene, skal det her ligge inne bestandsgrenser osv. som er viktige i forhold til drift og pleie av skogeiendommer. Det er kun egen kommune som dekkes, så verdien i forhold til geocaching er selvsagt begrenset.

Skal gi tilbakemelding når dette kartet er mottatt og testet.

mvh esbjug !

Svar