Geocaching med Android-telefon

Duppeditter og programvare
Surrehuene
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:man 06 jul 2009 20:00
Geocaching med Android-telefon

Legg inn av Surrehuene » søn 11 okt 2009 15:11

Hei

Vi har ingen "fullblods" GPS til caching og har brukt iphonene våre til dette. I august så byttet jeg fra iPhone til HTC Hero (android-basert) og har siden slitt med å finne en geocaching-applikasjon jeg føler meg komfortabel med. Det eneste savnet fra iPhone har vært Groundspeak sin egen applikasjon for geocaching.

Hittil har geobeagle fått gjøre nytten. GPS-en i Hero er mer nøyaktig enn i iPhone og med kompass så har det likevel blitt lettere å finne frem til cachene.

Jeg har prøvd de fleste applikasjonene for Android, men ingen har vært direkte gode i forhold til iphone-appen. Nå har jeg derimot funnet en veldig god en som, med en del hacking, fungerer helt optimalt. Nemlig applikasjonen GeOrg fra www.ranitos.de. For å få installert denne så må man bruke et velkjent hack for å få til å kjøpe applikasjoner fra Android Market. I tillegg så har programmeren av applikasjonen slitt med å få svar fra Groundspeak på om han får lov til å programmere direkte mot API-et de har.

Derfor har han måttet ta denne biten ut av applikasjonen og gitt den støtte for såkalte Connectors. Han har også vært så snill å distribuere kildekoden til et eksempel på en connector som tilfeldigvis, hvis man klarer å kompilere den og få den inn på telefonen, fungerer den helt fint mot Groundspeak.

Med denne connectoren installert fungerer de to tingene jeg har savnet i alle andre applikasjoner: "Find nearby" og søking etter cacher på kart.

Det er en god "howto" på www.ranitos.de for å få dette til å fungere, men man må nok regne med 1-2 timer med hacking for å få det til. Men det er fullstendig verdt det. Ta gjerne kontakt med meg (surrehuene på geocaching.com) hvis dere trenger bistand. Ved nærmere ettertanke så kan jeg vel kanskje også sende en .apk på epost hvis jeg finner ut hvordan jeg lager den.

Ursa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:1
Registrert:ons 21 okt 2009 14:07

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av Ursa » ons 21 okt 2009 14:14

Har sett en del på denne. Bruker for tiden en kombinasjon av Geobeagle og Opengpx. Hvilket velkjent hack for å handle i Android Market er det du sikter til. (Bruker for øvrig Hero)

Brukeravatar
i-10
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:man 26 jul 2010 23:46

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av i-10 » man 09 aug 2010 10:18

C:Geo har jeg gjort svært gode erfaringer med til min HTC Magic.
Kombinert med GPS Status får du en god "radar-funksjon" til å navigere mot cashene.


C:Goe ser ut til å være en aps som skal ties ihjel. Lite om den i forum m.v
For oss som ikke vil inn i apple sin monopolistiske verden har dette et pluss. At den faktisk er så god at den er problematisk for Grounspeak... ja det er et lite pluss.
Hipp Hurra for alle små som utfordrer eliten!

anders99

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av anders99 » tor 12 aug 2010 21:21

Og da er Groundspeaks offisielle Geocaching-applikasjon for Android sluppet på Market.

Dvs. den koster 9.99 og er derfor kun tilgjengelig for dem av oss som har tilgang til betalte applikasjoner.

Brukeravatar
ronilse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:søn 16 aug 2009 20:41
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av ronilse » fre 13 aug 2010 10:27

Hei,
Siden jeg har mulighet(rooted Desire) har jeg lastet ned offisielle gc applikasjonen og testet litt.
Været er ikke av det beste for mobil caching nå men blir vel bedre utover helgen, men det går jo an å bli kjent med programvaren så har begynt å laste ned de som er rundt her + legge inn kjente "løsninger" samt sette opp Pocket Queries og bruke dette, skal bli morsomt å teste i felten.

Er egentlig c:geo fan, men koster ikke så mye for programmet at det ikke kan testes/brukes ;)

Roy

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av ingsve » fre 13 aug 2010 17:14

Fruen har en Desire, kjøpt i Norge, er den "rooted"? - Eventuelt hvordan finner jeg ut det?
Hvis den ikke er det, hva må jeg da gjøre? Skal en tur til USA i september, kan det la seg ordne da?

Mange spørsmål, og håper på noen greie svar, fruen har lyst til å få brukt den til caching nu.
Bilde

Brukeravatar
ronilse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:søn 16 aug 2009 20:41
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av ronilse » fre 13 aug 2010 18:32

ingsve skrev:Fruen har en Desire, kjøpt i Norge, er den "rooted"? - Eventuelt hvordan finner jeg ut det?
Hvis den ikke er det, hva må jeg da gjøre? Skal en tur til USA i september, kan det la seg ordne da?

Mange spørsmål, og håper på noen greie svar, fruen har lyst til å få brukt den til caching nu.
Hei,
Garantert ikke root på den telefonen, det er noe du må ordne "selv" slik at du kan kjøre applikasjoner med den tilgangen.

Jeg brukte denne guiden for min HTC Desire 2.1 den gang den kom ut det er også referert i en annen tråd på dette forumet link til denne guiden fra denne tråden (skroll litt nedover så finner du den).

c:geo trenger ikke root for å fungere så du har en mulighet der

Roy

anders99

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av anders99 » fre 13 aug 2010 21:33

ronilse skrev: c:geo trenger ikke root for å fungere så du har en mulighet der
Groundspeak sin offisielle app trenger heller ikke "root". Det man trenger "root" til er å kjøre MarketAccess eller lignende program. Dette er programmer som gjør at man får full tilgang til Android Market og kan kjøpe de programmene man ønsker (som f.eks. Groundspeaks geocaching app).

Fornuftige utviklere med litt mer enn garasjeplass til kontor har gjerne en egen web-side hvor man kan kjøpe applikasjonen deres direkte, slik at man ikke er begrenset til å handle gjennom Market. Dette er tydeligvis for avansert for Groundspeak, som heller går glipp av omsetning enn å tilby produktet sitt til alle geocachere.

Brukeravatar
ronilse
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:søn 16 aug 2009 20:41
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av ronilse » fre 13 aug 2010 22:50

Hei,
Foregår en "sak" for å få solgt den gjennom andre kanaler på denne siden, vet ikke hvor effektivt det er men hvis mange nok klager må de jo klare å selge på samme måte som de tar betalt for Premium..

Roy

Brukeravatar
hansvh
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:ons 25 aug 2010 21:17
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av hansvh » ons 25 aug 2010 21:27

Hva savner dere i Geobeagle og på hvilken måte er den offisielle klienten bedre?

Jeg liker ikke å gi c:geo og andre tilgang til mitt brukernavn og passord så jeg har styrt unna slike "uoffesielle" klienter siden jeg ikke savner noe i Geobeagle, men kanskje jeg bør revurdere?

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av bjorges » ons 25 aug 2010 21:54

hansvh skrev:Hva savner dere i Geobeagle og på hvilken måte er den offisielle klienten bedre?

Jeg liker ikke å gi c:geo og andre tilgang til mitt brukernavn og passord så jeg har styrt unna slike "uoffesielle" klienter siden jeg ikke savner noe i Geobeagle, men kanskje jeg bør revurdere?
GeoBeagle er vel heller ikke noen offisiell app, så det bør du i alle fall revurdere :)
Bilde

Brukeravatar
hansvh
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:ons 25 aug 2010 21:17
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av hansvh » ons 25 aug 2010 22:32

Geobeagle er ikke laget av Groundspeak, det stemmer. Det jeg mente var at den holder seg innenfor ToS'en deres. Det var tydligvis dårlig formulert; Jeg forsøkte å bruke anførselstegn for å vise min mangel på et bedre ord.

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av Olen » ons 25 aug 2010 23:30

Den store fordelen med c:geo (og den offisielle appen, som jo ikke egentlig er tilgjengelig i Norge enda) er at de er online. Dvs. at du slipper å gå veien om PQer og GPX-filer.
C:geo laster ned info om cacher live - du har en "live map"-funksjon som henter ned alle cacher i nærheten og viser dem på kart, og trykker du på en av dem får du opp mer info (hele cache-sida) og logger osv direkte fra geocaching.com. Personlig synes jeg dette er en helt uvurderlig funkjsonalitet, siden jeg aldri helt får til dette med å planlegge ting. Så jeg drar ut i skogen (eller byen) til et sted jeg ikke har vært før. Fyrer opp c:geo og går kompasskurs til nærmeste cache.

I tillegg er det selvsagt greit å kunne logge egne funn der og da. Så man slipper andre notater i forbindelse med cacher man har funnet.

For meg er det litt "sexy" at når jeg får en mail om en ny cache, så kan jeg klikke på linken i mailprogrammet på mobilen, det åpner c:geo automatisk, som henter ned all cache-info. Jeg kan lese beskrivelsen, sjekke kartet, sette meg på motorsykkelen, kjøre til området, klikke på "compass" i c:geo som viser meg avstand og retning. og rusle til jeg står oppå boksen. Alt direkte fra mobiltelefonen, uten å involvere verken PC, manuell nedlasting av en PQ fra gc.com eller andre "omveier".
Bilde

Brukeravatar
hansvh
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:25
Registrert:ons 25 aug 2010 21:17
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av hansvh » tor 26 aug 2010 10:31

Tusen takk for godt og utfyllende svar. "Find nearby" som Surrehuene nevnte synes jeg også virker kjekkt.

Brukeravatar
Olen
Bruker
Bruker
Innlegg:111
Registrert:lør 03 jul 2010 22:45

Re: Geocaching med Android-telefon

Legg inn av Olen » lør 25 sep 2010 17:50

Og i neste versjon av c:geo - som trolig slippes i løpet av helga eller tidlig i neste uke - kommer også støtte for å vise cachene med applikasjonen RMaps (krever at du installerer denne selv - gratis på Market).
RMaps har mulighet til å bruke en drøss av forskjellige kartkilder, deriblant Statkart sine (både topo og sjøkart) og OpenStreetMap. Begge disse er jo vesentlig bedre enn google sine kart når du kommer litt uttafor alfarvei, så dette blir et stort framskritt for caching i skog og fjell med Android.
Bilde

Svar