GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Duppeditter og programvare
Svar
Torejorgen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:søn 09 aug 2009 19:06
GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av Torejorgen » man 24 aug 2009 20:22

Som fersk GSAK-bruker har jeg noen spørsmål her... :P

1. Hvordan bruker dere GSAK..? Norge har hva? 7-8000 cacher.?
Mens GPSer ofte har en begrensing på antal waypoints /POI man kan legge inn... (2000 for meg)
Slenger dere Alt inn i samme databasen, men holder den under maxgrensen på GPSn.? Eller Deler dere opp.?
Fylkesvis.? landsdeler.?
( Rett å slett, hva er den beste bruksmåten av programmet.? )

2. Må man oppdatere "Cache statur -- Set to Found"... Manuelt for hvert funn.? Eller går det automatikk i dette om man laster inn cachene på nytt fra geocaching.com?
Eller er det en Premium Member funksjon.? (har ikke kjøpt premium enda)

((jada, Har skjønt man ikke får fullt utbytte uten Premium))
Bilde

oysteinj
Junior
Junior
Innlegg:58
Registrert:søn 13 apr 2008 18:07
Sted:Oslo - Manglerud
Kontakt:

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av oysteinj » man 24 aug 2009 21:14

Her er det nok mange måter å gjøre det på, avhengig av din geocaching-livsstil og hvilken GPSr du har :)

Personlig cacher jeg i noen få områder av landet, så jeg har foreløpig ikke brydd meg om å ha pocket queries for hele Norge. Jeg har ca 2500 cacher i GSAK, noe som dog er mer enn det Oregon'en har kapasitet til. Dermed setter jeg et filter i GSAK som reduserer antallet til < 2000 før jeg laster over.

Andre foretrekker å laste inn cachene som POIs og ikke som geocacher, og da kan Oregon og mange andre GPSer ta inn et "ubegrenset" antall. GSAK har en egen funksjon for dette (export as Garmin POI). Atter andre kombinerer det beste fra begge verdener: De laster over cachene i sitt nærområde (<2000) som cacher og resten som POIs.

På min Oregon kan jeg markere en cache som funnet ute i felten, og når jeg kommer hjem så laster jeg dette over til gsak som såkalte field notes slik at de blir markert som funnet der. Jeg skriver loggene i GSAK og lar den publisere de til geocaching.com. Om du ikke gjør det, men logger direkte på geocaching.com, så antar jeg at de automatisk blir markert som funnet i GSAK når neste pocket query kommer fra GSAK.

Hvis du ikke er premium member så har du sikkert ikke prøvd pocket queries heller, men dette er et must :-) Det er først da det egentlig er meningsfyllt å bruke GSAK i det hele tatt, men dette vet du jo allerede. Med pocket queries får du periodisk GPX-filer med cacher tilsendt pr mail og du kan med et par klikk laste dem opp i GSAK. Dette er den eneste praktiske måten å holde GSAK oppdatert, og gjør at du kan utnytte potensialet til GSAK. Løp og kjøp :lol:

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av tomahg » man 24 aug 2009 22:57

oysteinj skrev:På min Oregon kan jeg markere en cache som funnet ute i felten, og når jeg kommer hjem så laster jeg dette over til gsak som såkalte field notes slik at de blir markert som funnet der. Jeg skriver loggene i GSAK og lar den publisere de til geocaching.com. Om du ikke gjør det, men logger direkte på geocaching.com, så antar jeg at de automatisk blir markert som funnet i GSAK når neste pocket query kommer fra GSAK.
Jeg gjør det samme, men i annen rekkefølge.
Jeg markerer cachen som funnet på min Oregon, og laster opp field notes til geocaching.com og bruker disse som utgangspunkt for logging der. GSAK blir oppdatert automatisk ved neste PQ.

Brukeravatar
Thor Arild
Bruker
Bruker
Innlegg:210
Registrert:søn 03 feb 2008 20:26
Sted:Heimdal
Kontakt:

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av Thor Arild » tir 25 aug 2009 08:39

tomahg skrev:
Jeg markerer cachen som funnet på min Oregon, og laster opp field notes til geocaching.com og bruker disse som utgangspunkt for logging der. GSAK blir oppdatert automatisk ved neste PQ.
Henger meg på denne, full kontroll via coloradoen med antall funnet cacher med field notes .
Uten denne muligheten hadde jeg ikke holdt styr på de 100 cahene vi fant på ferieturen.
BildeBilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 25 aug 2009 09:54

Oppdaterer GSAK fortløpende vha PQ'er.
Siden jeg har 60CSx har jeg ikke field-notes, men logger manuelt. Unntatt hvis jeg cacher sammen med kona som har Oregon300, da "låner" jeg hennes FieldNotes.

I tillegg er jeg litt "kontrollfreak" så jeg benytter makroen "AddLogs" for å oppdatere cahene i GSAK direkte etter at jeg har logget dem.
Fordelen med AddLogs er at den fanger opp alle logger som ikke har blitt med i PQ'ene.
PQ'er innholder bare de 5 siste loggene, så hvis det er logget mer enn 5 logger siden forrige oppdatering av en PQ blir ikke alle loggene med.
MEN AddLogs må kjøres for en og en cache... (Er basert på at web-siden med alle logger lastes ned og analyseres.)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av ninad » tir 25 aug 2009 13:23

Tillat et spørsmål om Field Notes: Er det det som ligger under "skriv kommentar" e.l. når en trykker "Funnet" i Oregonen? Jeg har ikke brukt det, fordi jeg synes det ser så tungvint ut å skrive mye (dvs flere enn noen få ord, dvs for lite til en vanlig logg fra meg) når en må trykke inn én og én bokstav fra et "tastatur" enda mer tungvint enn på mobilen.
Eller er det noe jeg ikke har sett?
Bilde Bilde

bussmann
Bruker
Bruker
Innlegg:251
Registrert:ons 19 mar 2008 00:33
Sted:Trondheim

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av bussmann » tir 25 aug 2009 13:28

ninad skrev:Tillat et spørsmål om Field Notes: Er det det som ligger under "skriv kommentar" e.l. når en trykker "Funnet" i Oregonen?
En fieldnote blir vel laget med det samme man trykker funnet ja, med dato og tidspunkt!
Om man legger til kommentar eller ikke kommer på det samme, men noen stikkord kan være greit for logging av mange cacher når kommer hjem! :)
Bilde

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av bao » tir 25 aug 2009 16:22

Jeg pleier å legge inn et firesiffret klokkeslett med gjeldende 'norsk' tid.

Torejorgen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:søn 09 aug 2009 19:06

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av Torejorgen » tir 01 sep 2009 16:56

Nå er jeg blitt premium member å greier...

Har klar tå opprette min første PocketQ., mener jeg...
Får "kvittering" på nettsiden om at 500 caches er lagt til min PQ...

Men, skal jeg ikke få den tilsendt med en gang.? :oops:
Hva gjør man når man har fått PQ, laster den inn i GSAK, og så fra GSAK til Oregon.? :oops:
Bilde

Torejorgen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:søn 09 aug 2009 19:06

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av Torejorgen » tir 01 sep 2009 17:06

Baah, føler jeg spør like før det ordner seg hver gang her nå altså.... :lol:

Siden jeg klikket fiel på første forsøk så ble det lagt til 0 cacher, så endret jeg på ting så 500 ble lagt til, men da blir ikke PQ sendt på mail...
Så jeg slettet den første, og opprettet en ny, DA kom det mail... :mrgreen:

Nå lastet inn i GSAK...
Hint og bilder å alt er med...
Så nå er det vel bare å laste inn på Oregon...

Men 500 cacher var ikke stort, kom bare en omkrets på 56km hjemmefra... :roll:
Opprette flere fra forskjellige geografisk utgangspunkter.?
Bilde

LordWadar

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av LordWadar » tir 01 sep 2009 17:19

Torejorgen skrev:
Opprette flere fra forskjellige geografisk utgangspunkter.?
Jepp!
Området utvider seg også etter hvert som du finner flere og flere av cachene nærmest deg.

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av bao » tir 01 sep 2009 17:43

Torejorgen skrev:Hint og bilder å alt er med...
Så nå er det vel bare å laste inn på Oregon...

Men 500 cacher var ikke stort, kom bare en omkrets på 56km hjemmefra... :roll:
Opprette flere fra forskjellige geografisk utgangspunkter.?
Du får nok ikke med 'alt'. Bildene får du ikke, det er kun en URL til Groundspeak som GSAK benytter. Attributtene blir heller ikke med dessverre.

Vedrørende flere cacher så er dette belyst i en tråd ca. 8 tråder nedenfor denne. Se etter PQ for Norge Oppdatert liste ?
Mens disse surkler og går (en gang) oppretter du et par PQ'er som gir deg henholdsvis nye siste måned og oppdaterte siste uke og lar disse kjøre på regulær basis.
Da begynner leketøyet å ligne noe. :)

Torejorgen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:søn 09 aug 2009 19:06

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av Torejorgen » tir 01 sep 2009 18:00

Ekstra spørsmål... :roll:
"noen" vet jeg får sms eller mail når det publiseres nye cacher i nærområdet, hvor finner/får man slik oversikt.?
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av tomahg » tir 01 sep 2009 19:05

Torejorgen skrev:Ekstra spørsmål... :roll:
"noen" vet jeg får sms eller mail når det publiseres nye cacher i nærområdet, hvor finner/får man slik oversikt.?
Som premium member har du muligheten "Set up Notifications" som kan brukes til å varsle deg om nye geocacher på epost.

Det finnes flere tjenester for SMS-varsling av epost, f.eks har vel de to største mobiltelefonioperatørene i Norge slike tjenester. Selv får jeg SMS-varsling av epost som inneholder et bestemt ord ("published" eller noe lignende) i emne-feltet...

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: GSAK - Spørsmål - Bruksmåte...

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 01 sep 2009 23:26

bao skrev:Du får nok ikke med 'alt'. Bildene får du ikke, det er kun en URL til Groundspeak som GSAK benytter.
Du kan be GSAK om å "grabbe" bildene. De vil da lastes ned i en egen katalog, og få egne index-navn som "bare" GSAK skjønner. Det gjør du ved å velge "Database -> Grab images". Da vi bilder til alle cachene som er filtrert ut bli lastet ned. Har du ikke satt på filter vil den laste ned til alle cachene i basen din, og dette tar lang tid hvis det er mange bilder. Du kan velge om den skal laste ned alle bildene eller om den bare skal laste ned nye bilder. Men dette må du altså initiere selv, det er INGEN automatikk her!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar