Pocket query langs en rute

Duppeditter og programvare
Svar
jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45
Pocket query langs en rute

Legg inn av jejoms » man 22 jun 2009 09:24

Hei,

Jeg skal ut og reise litt og vil gjerne lage noen pocket querys på de stedene jeg realistisk kan klare å komme, ikke de som ligger i x antall kilometers radius fra målet.
Jeg er 100 prosent sikker på at jeg har sett en oppskrift på hvordan man kan tegne kart og lage pq'er innenfor strekene her på forumet, men nå finner jeg ikke oppskriften igjen. Noen som kan hjelpe?

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum

Re: Pocket query langs en rute

Legg inn av Hereabout » man 22 jun 2009 09:39

Er det noe slikt du hadde tenkt deg?
Bilde

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: Pocket query langs en rute

Legg inn av jejoms » man 22 jun 2009 09:51

Nei, ikke helt.
Det jeg mener å ha sett er en oppskrift på hvordan man kan tegne et lukket omriss på et kart og få med alle cacher som ligger innenfor strekene.
Det jeg konkret vil bruke det til (i første omgang), er å tegne inn området jeg skal ferdes i på Krogskogen og Sørkedalen på onsdag. Da skal jeg ta noen cacher ned mot Lommedalen, men jeg vil gjerne slippe å få med støy fra alle Oppned-cachene jeg skal spare til en annen gang.
Jeg innbiller meg at jeg kan lage en mangekant som dekker området Sollihøgda - Kleivstua - Kampevaddammen - Kampen - Sørkedalen kirke og så en fin strek tilbake igjen i øvre del av Lommedalen til Sollihøgda.
Eller har jeg bare drømt når jeg tror jeg har lest om dette?

anders99

Re: Pocket query langs en rute

Legg inn av anders99 » man 22 jun 2009 10:13

Hereabout skrev:Er det noe slikt du hadde tenkt deg?
En annen og tidvis enklere måte å gjøre det på er å tegne en "tracklog" i Mapsource.
Du kan enten tegne inn et område, eller lage deg en lang rute.

a) Gå inn i en "blank" (altså ingen waypoints, tracks eller ruter) MapSource og velg deg et egnet kartområde.
b) Trykk "t" for å redigere track.
c) Klikk opp omtrentlig den veiruten du skal kjøre eller marker et område du vil finne cacher i.
d) Så lagrer du dette til en fil fra "Save As" i Mapsource og lagrer som enten GDB eller GPX (fritt valg).
e) Nå går du til GSAK->Search->Filter->Arc/Poly->"Select File" og leser inn filen du laget i Mapsource. Da vil punktene dukke opp i "Arc/Polygon points".
f) Ønsker du å søke langs en rute bruker du "Filter Type" "Arc/Line. Vil du søke innen et område bruker du "Polygon".

Mulig oppskriften virker litt omstendelig, men dette er en veldig kjapp måte å gjøre det på.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Pocket query langs en rute

Legg inn av olea » man 22 jun 2009 10:56

Ser at du spør etter en PQ. Det nærmeste du kommer dette er: Find Caches Along a Route
  • Velg et navn på ruten din, og klikk på «Create Route».
  • Fyll inn stedsnavn i feltene over google-kartet, f.eks. «Bergen, Norway» og «Oslo, Norway». Det pleier å gå dårlig hvis du ikke slenger på «Norway» i stedsnavnene.
  • Klikk på «Search», du får nå frem ruten din på kartet.
  • Denne ruten kan du redigere ved å trekke på den markerte ruten. Du kan også flytte startpunkt, endepunkt og kontrollpunkter underveis.
  • Merk også at du kan definere søkeradius opp til 8 km. Nedslagsområdet kommer frem som et gult område på kartet.
  • Trykk på «Save Route Changes» når du er fornøyd.
  • Legg inn ønsket informasjon på «Create / Edit a route», og trykk på «Save».
  • Finn igjen ruten din under Find User Routes Near Your Trip, og klikk på «Create Pocket Query».
  • Fyll ut skjema - legg spesielt merke til søkeradius, og sett maksimale antall cacher til 500. Greie «Filter Options» er «I haven't found» og «Is Active». Klikk på «Submit information», og deretter «preview search result»
  • Sjekk at «Total Records» ikke er 500 (maks antall), i så fall bør du dele opp PQ-en.
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Pocket query langs en rute

Legg inn av ingsve » man 22 jun 2009 15:41

jejoms skrev:Nei, ikke helt.
.............Jeg innbiller meg at jeg kan lage en mangekant som dekker området Sollihøgda - Kleivstua - Kampevaddammen - Kampen - Sørkedalen kirke og så en fin strek tilbake igjen i øvre del av Lommedalen til Sollihøgda.
Eller har jeg bare drømt når jeg tror jeg har lest om dette?
Jeg tror ikke du har drømt, og mener et slikt prosjekt ble drøftet her på forumet, men hvor og hvem....... :?: :?:
Bilde

anders99

Re: Pocket query langs en rute

Legg inn av anders99 » man 22 jun 2009 18:02

ingsve skrev:
jejoms skrev:Nei, ikke helt.
.............Jeg innbiller meg at jeg kan lage en mangekant som dekker området Sollihøgda - Kleivstua - Kampevaddammen - Kampen - Sørkedalen kirke og så en fin strek tilbake igjen i øvre del av Lommedalen til Sollihøgda.
Eller har jeg bare drømt når jeg tror jeg har lest om dette?
Jeg tror ikke du har drømt, og mener et slikt prosjekt ble drøftet her på forumet, men hvor og hvem....... :?: :?:
Du kan ikke søke efter cacher innenfor et polygon fra geocaching.com.

Men du kan enkelt gjøre det i GSAK vha. metoden jeg har beskrevet i min forrige melding.

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Pocket query langs en rute

Legg inn av ingsve » man 22 jun 2009 20:46

anders99 skrev:
Du kan ikke søke efter cacher innenfor et polygon fra geocaching.com.
Jeg husker ikke om det dreide seg om geocaching.com om GSAK, eller..........
anders99 skrev:
Men du kan enkelt gjøre det i GSAK vha. metoden jeg har beskrevet i min forrige melding.
Dette virker jo og det er det som teller. Dette var nyttig
Bilde

jejoms
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 apr 2009 09:45

Re: Pocket query langs en rute

Legg inn av jejoms » tir 23 jun 2009 11:20

Takk for flere gode svar!
Jeg er inne i en tung "sette-meg-inn-i-alle-teknikaliteter-om-geocacher"-periode, men jeg har dessverre ikke hatt verken til eller ork til å sette meg inn i alt ennå. MapSource er en av de (utallige) mulighetene jeg ennå ikke har utforsket.
Som nevnt i et tidligere innlegg står en gsak-workshop (og forsåvidt Mapsource, Garmin ++) i Oslo-området høyt oppe på min event-ønskeliste :-)
For morgendagens tur har jeg lastet inn en standard pq som jeg håper dekker alle cachene jeg kommer over. I tillegg har jeg skrevet ned koordinater og hint på noen ark som blir med i sekken.

Svar