Garmin BaseCamp

Duppeditter og programvare
Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Innlegg:187
Registrert:ons 21 nov 2007 16:24
Sted:Haslum
Garmin BaseCamp

Legg inn av Hereabout » tir 14 apr 2009 14:50

Leste plutselig om denne.... Har ikke sett så mye på det, men har du erfaring....Dele?.

GPS.no
Garmin
BaseCamp 204.exe
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av kosunde » tor 29 apr 2010 13:38

Et raskt søk avslører at det har vært lite som har vært sagt om Garmin Basecamp på dette forumet. Forkastet programmet omtrent med en gang det kom som håpløst dårlig, men det virker som mye har vann har rent i havet siden dess.

Installerte av ulike årsaker versjon 3.02 i dag og ble virkelig positivt overrasket. Programmet har jo hele tiden vært i stand til å vise Garmin kartprodukter i 2D og 3D (både fra harddisk og fra GPS'ens SD-kort), vise BirdsEye bilder, planlegge ruter, geotagge og vise egne bilder m.m. Nå vises også kartene - på samme måte som i MapSource 6.16.0.3 - i en fornuftig kartprojeksjon. Men det artigste, synes jeg, er at Basecamp viser seg å være fullt kompatibel med GPX-filer fra Geocaching.com og GSAK, viser cachene med fornuftig symbolikk, bobler på kartet med terreng- og vanskelighetsgradering, størrelse og link til geocaching.com. Videre vises det meste av innholdet i cachebeskrivelsen (minus bilder men inkludert logger) i sitt eget vindu. Cachebeskrivelse med logger osv. kan også overføres til GPS'en fra Basecamp. Jeg tror jeg skal ta meg tid til å kikke litt nøyere på Basecamp denne gangen. Ser ut til å ha blitt et godt planleggingsverktøy for Geocaching med tiden. Et verdifullt supplement til GSAK og MapSource. Og så er det gratis. :D
Capture2.PNG
Capture2.PNG (103.76kiB)Vist 14222 ganger
Her finnes programmet: http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=4435

kosunde
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 29 apr 2010 18:18

Jeg er egentlig en skikkelig GSAK-fan, men har savnet en ting, nemlig kart når maskinen er Offline!
Så for offline-bruk er dette programmet en gullgruve.

Jeg skulle teste det nå, men ble kjempeskuffa da jeg så at GPX-filer generert fra GSAK bare kom opp med "Mapsource"-informasjon, mens når jeg lastet inn GPX-fil fra en PQ så kom både cacheinformasjon og logger med!

Søkte litt på forumet til GSAK, og fant kjapt at jeg ikke var den første som oppdaget dette...
Men det finnes en liten men uelegant fix for dette problemet:

For hver cache i GPX-filen er det en linje som ser ut som dette:

Kode: Velg alt

<groundspeak:cache id="00000000" available="True" archived="False" xmlns:groundspeak="http://www.groundspeak.com/cache/1/0/1">
(cache id varierer selvsagt fra cache til cache)

Disse linjene må endres til:

Kode: Velg alt

<groundspeak:cache id="00000000" available="True" archived="False" xmlns:groundspeak="http://www.groundspeak.com/cache/1/0">
Altså /1/0/1 i slutten av linjen skal endres til /1/0 Dette må man gjøre med hele filen (ved hjelp av en søk-og-bytt funksjon) før den importeres i BaseCamp.

LYKKE TIL!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av GadgetCats » fre 30 apr 2010 01:01

GorgonVaktmester skrev:Altså /1/0/1 i slutten av linjen skal endres til /1/0 Dette må man gjøre med hele filen (ved hjelp av en søk-og-bytt funksjon) før den importeres i BaseCamp.
Eller hvis man kan klare seg uten attributtene, endre GPX Version til GPX 1.0 under Account Preferences?
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 30 apr 2010 05:50

GadgetCats skrev:Eller hvis man kan klare seg uten attributtene, endre GPX Version til GPX 1.0 under Account Preferences?
Da snakker du om formatet som GPX-filen i PQ'ene kommer i. Jeg snakker om GPX-filer som genereres fra GSAK. For meg er PQ'ene bare en måte å få dataene ut fra Groundspeak og inn i min GSAK-base. Alt videre arbeid gjør jeg DER. Og når man eksporterer fra GSAK til GPX, da skrives alltid filene med /1/0/1.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av kosunde » fre 30 apr 2010 08:31

GorgonVaktmester skrev:Jeg skulle teste det nå, men ble kjempeskuffa da jeg så at GPX-filer generert fra GSAK bare kom opp med "Mapsource"-informasjon, mens når jeg lastet inn GPX-fil fra en PQ så kom både cacheinformasjon og logger med!
Det kunne kanskje være en idé å rapportere dette som et forbedringsforlag i GSAK? Dersom BaseCamp kommer mer i bruk er det sikkert en fordel at de to programmene snakker knirkefritt sammen.

En annen styrke med BaseCamp er at når GPS'en er koblet til PC'en kan en gjennom BaseCamp se på både kartene og Geocachene som ligger lagret i GPS'en, direkte. Det er altså ikke behov for å ha informasjonen lagret flere steder. Selvsagt kan man også administrere det som ligger på GPS'en og kopiere begge veier mellom BaseCamp og GPS'en. :D :D :D

kosunde
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 30 apr 2010 12:29

kosunde skrev:Det kunne kanskje være en idé å rapportere dette som et forbedringsforlag i GSAK? Dersom BaseCamp kommer mer i bruk er det sikkert en fordel at de to programmene snakker knirkefritt sammen.
Tråden jeg fant informasjonen i var i forumet for endringsønsker... Altså ligger forslaget inne! :)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Qurius
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:tor 27 des 2007 14:27
Sted:Moss
Kontakt:

Re: Garmin BaseCamp koplet til min gps

Legg inn av Qurius » fre 30 apr 2010 18:59

Som gammel GSAK exporter til Nroute bruker tester jeg nå basemap, men finner ikke hvor jeg kan få det programmet til å hente min posisjon fra tilkoplet colorado for så å sentrere kart på min posisjon.

Morten
------------------
Morten Karlsen
Qurius
Bilde

kosunde
Bruker
Bruker
Innlegg:163
Registrert:fre 18 jul 2008 13:06
Sted:Ringerike

Re: Garmin BaseCamp koplet til min gps

Legg inn av kosunde » fre 30 apr 2010 19:26

Qurius skrev:Som gammel GSAK exporter til Nroute bruker tester jeg nå basemap, men finner ikke hvor jeg kan få det programmet til å hente min posisjon fra tilkoplet colorado for så å sentrere kart på min posisjon.
BaseCamp er nok primært beregnet for planlegging av turen - i nettopp basecamp - og ikke som et moving map program ute på tur. Det er da heller ikke så veldig relevant lenger å dra med seg PC'en rundt...

kosunde
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av Catch » lør 02 jul 2011 06:16

BaseCamp software version 3.2.1

Windows:
http://www8.garmin.com/software/BaseCamp_321.exe

Mac:
http://www8.garmin.com/software/BaseCampforMac_321.dmg

Changes made from version 3.1.3 to 3.2.1:
Moved the various property tabs to a separate dialog
Added swapping the map and data list UI regions
Added activity profiles to allow easier changes between common routing configurations
Added activity profile selection dialog at startup, improved migration of existing route settings and routes
Added dragging photos onto the map views
Added dragging files into My Collection and the user data list
Added better preserving app state when restarting (selected tool, selected folder, selected view modes, etc)
Added support for restoring backups from different computers
Added geocache search integration with OpenCaching.com
Added photo sharing site upload (currently for Picasa)
Added track statistics that correspond to the selection in the track points list
Added additional statistics to the elevation profile
Added display of elevation profile when batch editing routes or tracks
Added heart rate and cadence to the track points list and elevation profile
Added route to track conversion
Added display mode for geocaches
Added the 'Duplicate' menu item for most user data types
Added continuation of route/track drawing when switching between tools
Added route avoidance checkboxes to the route options (such as 'Avoid U-turns')
Added a basic dialog for creating routes
Added draw order control for new BirdsEye Imagery that is downloaded
Added user selection of application language
Added option to restore the application to default settings
Added tips dialog when entering full screen mode
Added a keyboard shortcut to snap the map back to North up
Added file import/export support for the TCX file format
Added file export support for tab-delimited and comma-delimited text
Added properties and create waypoint commands to the list of POIs that is displayed when hovering on the map
Added optional collection of analytics to help us improve the application
Added display of the detailed coverage region of card/device based maps
Added notification to user when updates are available for devices
Added receiving FIT course points and activity data from many fitness devices. These are converted into waypoints and tracks.
Added support for the GroundSpeak geocaching 1.0.1 extension
Changed geotagging photos from a track to add links to those photos in the track
Changed to not allow changing the location of geocaches when they are part of a route
Changed the divide tool to create a new waypoint or trackpoint at the division point
Changed drawing style of routes and tracks to use thinner lines
Fixed issue where we didn't always remove all waypoints created as part of a route
Fixed issue with adding and removing links on various property tabs
Improved find address near center of screen
Removed filtered routes
Mvh Catch
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av mamoreb » lør 13 aug 2011 22:39

Er det noen som bruker BaseCamp noe særlig i geocaching-sammenheng?

Jeg har endelig blitt eier av en dedikert GPS. Jeg får til det meste ved å legge filer direkte over på GPSen. Men jeg syntes jo jeg måtte teste ut programvaren også.

Et potensielt bruksområde for BaseCamp er vel å beregne/studere ruter før man begir seg ut på tur - lettere å få oversikt på en stor PC-skjerm selv om Montana ikke er så verst den heller. :) Etter en del plundring fant jeg ut at jeg kunne bruke punkt-til-punkt rett på kartet. Men hva hvis jeg vil legge til et punkt utenfor kartutsnittet? Klarer ikke å se hvordan man kan legge til punkter basert på navnesøk e.l. Den alfabetiske lista er i overkant lang. Synes også det virker unødvendig tungvint å opprette rute på lokalt område først, med lokalt lagrede cacher/veipunkter, for så å overføre sluttproduktet til GPS-området. Noen triks her?

Det er vel også nyttig å bruke BaseCamp til å få oversikt over installerte kart. Har ikke kjøpt enda, prøver ut kartene fra frikart.no til jeg har lært litt mer om hva slags behov jeg har. Hvorfor vil ikke BaseCamp vise alle kartene fra frikart.no? Jeg får opp veikartene, men ikke turkartene. Ser at de blir lest inn ved tilkobling, deretter forsvinner de fra lista. Noe jeg gjør feil?

Det står at man enkelt kan installere kart gjennom BaseCamp. Men hos meg er "tools" -> "install maps" grået ut. Det medfølgende programmet MapInstall klager over at MapSource ikke er installert (selv om jeg faktisk installerte MapSource også), før det krasjer. Kan dette skyldes at jeg ikke har kjøpt kart fra Garmin enda...?

Under "view" -> "data filter" får jeg ikke lov til å endre fra "all" til f.eks. visning uten geocacher/veipunkter. Irriterende, siden geocachene jeg har lastet inn dekker det meste av Oslo. Noen knep for å få endret dette?

Andre tips om hvordan BaseCamp kan gjøre livet enklere? Jeg leste noe om at man kunne vise geocacher med sirkler med 161 meter i radius rundt, for å se ledige områder. Det var kanskje MapSource?
Bilde

torge
Bruker
Bruker
Innlegg:108
Registrert:man 05 jan 2009 20:26

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av torge » søn 14 aug 2011 08:17

Er det noen fordeler å bruke BaseCamp fremfor MapSource?
Bilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av avigerus » søn 14 aug 2011 10:29

Alt tatt i betrakning, mener jeg nei...
Bilde

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av mamoreb » man 15 aug 2011 19:13

Jeg vet ikke om forrige svar var til torge, meg eller begge, men kanskje det er bedre slik:

Er det noen som bruker BaseCamp/Mapsource noe særlig i geocaching-sammenheng? Til hva?
Bilde

Brukeravatar
Catch
Senior
Senior
Innlegg:715
Registrert:man 07 jan 2008 20:49
Sted:Rødtvet, Oslo

Re: Garmin BaseCamp

Legg inn av Catch » fre 16 des 2011 17:36

Mvh Catch
Bilde

Svar