Smarttelefon vs håndholdt gps

Duppeditter og programvare
GS64
Nybegynner
Nybegynner
Re: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av GS64 » tor 22 nov 2012 13:43

Har fundet 60-70 på PT. Går helst i skoven..

Er altid online.
Hermed mener jeg, at modsat dedikeret GPS, så har jeg muligheder for, at hente caches og kort online. Selvfølgelig hvor der er dækning. Har pt 5 forskellige kort at vælge mellem(gratis). Har også mulighed for at cache offline. Jeg skal ikke sidde ved en computer, for at forberede en tur. Og jeg logger mine fund inden jeg kører hjem. Jeg har ikke brug for GSAK. Sparer 2000 - 3500 til en dedikeret GPS, + evt kort.

For mig betyder det mere, en evt bedre præsition. Ellers kunne jeg bare købe en Bluetooth-GPS, til mobilen(300 - 500kr på ebay). Der er lige så præcise som en Garmin 60..

Mine første 3 måneder, lånte jeg en dedikeret Garmin GPS, - savner den ikke.

Min indlæg er mest for at sige at smartphone er et alternativ, som sagtens kan bruges. Tingene er ikke helt så sort/hvid, som det ofte fremgår af diverse forum. Man skal bare opveje for og imod.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Sted:Oslo

Legg inn av tomahg » tor 22 nov 2012 15:33

GS64 skrev:For mig betyder det mere, en evt bedre præsition. Ellers kunne jeg bare købe en Bluetooth-GPS, til mobilen(300 - 500kr på ebay). Der er lige så præcise som en Garmin 60..
På min gamle Nokia varte batteriet i mange dager med normal bruk, men da jeg brukte en bt-GPS ble dette redusert til ytterst få timer...

GS64
Nybegynner
Nybegynner

Re: Sv: Smarttelefon vs håndholdt gps

Legg inn av GS64 » tor 22 nov 2012 16:06

tomahg skrev:
GS64 skrev:For mig betyder det mere, en evt bedre præsition. Ellers kunne jeg bare købe en Bluetooth-GPS, til mobilen(300 - 500kr på ebay). Der er lige så præcise som en Garmin 60..
På min gamle Nokia varte batteriet i mange dager med normal bruk, men da jeg brukte en bt-GPS ble dette redusert til ytterst få timer...
De som bruger bt-gps til smartphone, siger de sparer meget strøm.. ;)

Brukeravatar
thomfre
Styret
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Legg inn av thomfre » tor 22 nov 2012 16:12

Hvis du skal på cachetur i utlandet kan det fort bli dyrt om du bruker smarttelefon.
Du kan selvfølgelig laste ned alt på forhånd og bruke offline-kart, men det er etter min mening mye enklere å gjøre på en dedikert GPS-enhet.

Men jeg er enig med de som sier du trenger begge deler, det gjør du helt klart!
For ikke å glemme gummibåt, stige, klatreutstyr, terrengbil osv osv osv :D
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

GS64
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av GS64 » tor 22 nov 2012 21:26

thomfre skrev:Hvis du skal på cachetur i utlandet kan det fort bli dyrt om du bruker smarttelefon.
Du kan selvfølgelig laste ned alt på forhånd og bruke offline-kart, men det er etter min mening mye enklere å gjøre på en dedikert GPS-enhet.
Jeg bruger programmet NeonGeo, som selv kan hente kort ned, til offline brug, via WiFi. Så kan det ikke gøres nemmere. :)

Hneite
Junior
Junior

Legg inn av Hneite » fre 23 nov 2012 10:23

mojohns6 skrev:
thomfre skrev:
mojohns6 skrev:Kan trygt anbefale etrex 20. Den har alt du trenger, samtidig som den er liten og hendig. :D
Eller eTrex 30 som er den nye modellen, med både Navstar og Glonass-mottaker.

Garmin Dakota 20 er også en billig og bra GPS mottaker, den har trykkfølsom skjerm og tar ikke store plassen.
eTrex 20 har også glonass. Eneste forskjell jeg kan se er at 30 har elektronisk kompass, barometrisk høydemåler og
mulighet for "enhet til enhet-overføring. Det er jo en prisforskjell på bortimot 500 kr, så det blir jo en vurdering om det
er "verdt det". :D
eTrex 30 har også Chirp :)

neWhouZe
Nybegynner
Nybegynner
Sted:Sande i Vestfold

Legg inn av neWhouZe » fre 23 nov 2012 12:28

thomfre skrev:Hvis du skal på cachetur i utlandet kan det fort bli dyrt om du bruker smarttelefon.

Men jeg er enig med de som sier du trenger begge deler, det gjør du helt klart!
For ikke å glemme gummibåt, stige, klatreutstyr, terrengbil osv osv osv :D
Laste ned på forhånd og bruke offline kart, er det det samme som å lage en pocket query? Jeg skal til Thailand i januar, og da har jeg laget meg en slik for å slippe unna en hellsikes regning når jeg kommer hjem.

Hvis jeg kjøper meg en dedikert gps, er det da slik at jeg alltid må ha en PQ for et gitt område installert for å drive med caching, eller kan jeg søke opp cacher direkte i enheten?
Bilde

---neWhouZe---

GS64
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av GS64 » fre 23 nov 2012 13:20

Til app'en fra Groundspeak, skriver Groundspeak:
Save Maps & Photos — Choose what elements you would like to save and select 'Save Maps & Photos' so that you can access them when you are not connected to the internet. This will automatically add the listing to your favorites.

Så den skulle kunne gemme caches og kort offline. Har selv en android version, som ikke kan gemme offline kort. Måske en anden med en eplefon, kan komme med en vejledning?
Test offlinefunktionen hjemme, inden du rejser.

PQ er også en mulighed. Har du lavet en sådan, så kan du synkronisere med Geocaching.com, direkte fra app'en, inden du rejser, og hente ned på fonen. Du skal så huske at hente offline kort. PQ indholder ikke kort..
Igen, - test det hjemmefra, med data slået fra ;)

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av pilt73 » man 21 jan 2013 23:58

Jeg har til nå funnet alle cachene ved hjelp av Samsung'en min og er i grunn fornøyd med den, men da jeg var i Berlin nå nettopp, så oppdaget jeg at det slettes ikke var så lett lenger. Den virket jo ikke! Greit å slippe å få skyhøye regninger, men jeg trodde i det minste jeg ville se den blå trekanten som viser hvor jeg befinner meg i forhold til cachene jeg har lagret. Men neida, her måtte man studere kartet på hotellet der det var trådløst nettverk, for så å satse på at man fant den ved hjelp av hukommelsen og hintene. Det var da jeg ønsket meg en gps, for jeg orker ikke å gjettelete sånn når jeg skal finne cacher i utlandet til sommeren.

Så det jeg lurer på er om det finnes gps'er som har tilnærmet likt kart (eller bedre) som mobilen har. Jeg liker å bruke satelittkartet også, men noe sånt får man vel ikke på en gps? Er alt bare svarte streker på grå bakgrunn eller en annen farge? Det ser liksom så kjedelig ut... :p

mariusno
Bruker
Bruker
Sted:Oslo/Lier

Legg inn av mariusno » tir 22 jan 2013 08:08

Her kan du se et utsnitt av frikart.no (gratis) sine kart:
http://frikart.no/garmin/velgkart.html

Som du ser er det minst like godt som feks google maps, men selvsagt uten sattelittfoto. Enda mer detaljerte kart tror jeg du får med TopoPremium, men det koster også deretter.

Garmin har støtte for noe som heter BirdsEye: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=70144&ra=true
Dette er satelittkart som man kan legge inn på GPS'en, selv har jeg ikke prøvd det

Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Sted:Bærum

Legg inn av BosseG » tir 22 jan 2013 10:59

Hvis jeg har skjønt det hele, er det på iPhone kun Topographic maps som lagres for offline bruk i Groundspeak-appen.
I tilfelle trenges det nettilgang for Street map og satellite.
Bilde

GS64
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av GS64 » tir 22 jan 2013 16:07

pilt73 skrev:Jeg har til nå funnet alle cachene ved hjelp av Samsung'en min og er i grunn fornøyd med den, men da jeg var i Berlin nå nettopp, så oppdaget jeg at det slettes ikke var så lett lenger. Den virket jo ikke! Greit å slippe å få skyhøye regninger, men jeg trodde i det minste jeg ville se den blå trekanten som viser hvor jeg befinner meg i forhold til cachene jeg har lagret. Men neida, her måtte man studere kartet på hotellet der det var trådløst nettverk, for så å satse på at man fant den ved hjelp av hukommelsen og hintene. Det var da jeg ønsket meg en gps, for jeg orker ikke å gjettelete sånn når jeg skal finne cacher i utlandet til sommeren.

Så det jeg lurer på er om det finnes gps'er som har tilnærmet likt kart (eller bedre) som mobilen har. Jeg liker å bruke satelittkartet også, men noe sånt får man vel ikke på en gps? Er alt bare svarte streker på grå bakgrunn eller en annen farge? Det ser liksom så kjedelig ut... :p
Var du offline? I så fald tager det lang tid for gps, at få signal, da der ikke er data til hjælp. Så har du nemlig ikke agps, - kun gps.. Burde dog komme signal på et tidspunkt.
Nogle Samsung har fejl på gps..

Hneite
Junior
Junior

Legg inn av Hneite » ons 23 jan 2013 10:10

pilt73 skrev:Jeg har til nå funnet alle cachene ved hjelp av Samsung'en min og er i grunn fornøyd med den, men da jeg var i Berlin nå nettopp, så oppdaget jeg at det slettes ikke var så lett lenger. Den virket jo ikke! Greit å slippe å få skyhøye regninger, men jeg trodde i det minste jeg ville se den blå trekanten som viser hvor jeg befinner meg i forhold til cachene jeg har lagret. Men neida, her måtte man studere kartet på hotellet der det var trådløst nettverk, for så å satse på at man fant den ved hjelp av hukommelsen og hintene. Det var da jeg ønsket meg en gps, for jeg orker ikke å gjettelete sånn når jeg skal finne cacher i utlandet til sommeren.

Og hvilken app bruker du? Selv bruker jeg c.geo på telefonen i utlandet og har aldri noe problemer med å finne offline cacher. Må selvfølgelig lagre de på telefonen på forhånd.
Og kart bruker jeg også offline/forhåndslagrede utsnitt på appen Locust. Fungere fint. Kan til og med importer cachen til Locust slik at jeg kan se dem på det kartet uten å være online. :D
Men i all hovedsak bruker jeg en dedikert GPS og foretrekker den for det meste.

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av pilt73 » ons 23 jan 2013 22:51

mariusno skrev:Her kan du se et utsnitt av frikart.no (gratis) sine kart:
http://frikart.no/garmin/velgkart.html

Som du ser er det minst like godt som feks google maps, men selvsagt uten sattelittfoto. Enda mer detaljerte kart tror jeg du får med TopoPremium, men det koster også deretter.

Garmin har støtte for noe som heter BirdsEye: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=70144&ra=true
Dette er satelittkart som man kan legge inn på GPS'en, selv har jeg ikke prøvd det
Ja, det der var jo fine kart. Men er det fargeskjermer på GPS'ene? (Har ikke orket å sjekke ut noen ennå selv, for det går raskere å spørre her. :D )
GS64 skrev:Var du offline? I så fald tager det lang tid for gps, at få signal, da der ikke er data til hjælp. Så har du nemlig ikke agps, - kun gps.. Burde dog komme signal på et tidspunkt.
Nogle Samsung har fejl på gps..
Jeg syns jeg ventet lenge på signalene, men kanskje ikke lenge nok, for det var kaldt så jeg orket ikke å holde den oppe så lenge av gangen.
Hneite skrev:Og hvilken app bruker du? Selv bruker jeg c.geo på telefonen i utlandet og har aldri noe problemer med å finne offline cacher. Må selvfølgelig lagre de på telefonen på forhånd.
Og kart bruker jeg også offline/forhåndslagrede utsnitt på appen Locust. Fungere fint. Kan til og med importer cachen til Locust slik at jeg kan se dem på det kartet uten å være online. :D
Men i all hovedsak bruker jeg en dedikert GPS og foretrekker den for det meste.
Jeg bruker c:geo jeg også, og så fint alle de lagrede cachene, men ikke snurten av kartet eller hvor jeg var i forhold til dem. Fant i ettertid ut at jeg kunne zoomet inn en og en av dem og tatt skjermbilder da jeg var på nett så jeg hadde visst sånn ca hvor de lå i forhold til bygninger og kryss, for jeg hadde ikke planer om å ta så mange. (Eller jeg hadde lyst til å ta mange, men de jeg reiste med var ikke like gira i kulda. Bilde)

Locust hadde jeg ikke hørt om før, men installerte den nå. Men jeg syns det er vanskelig å skjønne hvordan den fungerer. Har trykket litt rundt, men føler at jeg ikke blir stort klokere. Finner f.eks ikke noe sted hvor jeg kan importere cachen som du snakker om.

Hneite
Junior
Junior

Legg inn av Hneite » tor 24 jan 2013 14:35

pilt73 skrev: Jeg bruker c:geo jeg også, og så fint alle de lagrede cachene, men ikke snurten av kartet eller hvor jeg var i forhold til dem. Fant i ettertid ut at jeg kunne zoomet inn en og en av dem og tatt skjermbilder da jeg var på nett så jeg hadde visst sånn ca hvor de lå i forhold til bygninger og kryss, for jeg hadde ikke planer om å ta så mange. (Eller jeg hadde lyst til å ta mange, men de jeg reiste med var ikke like gira i kulda. Bilde)

Locust hadde jeg ikke hørt om før, men installerte den nå. Men jeg syns det er vanskelig å skjønne hvordan den fungerer. Har trykket litt rundt, men føler at jeg ikke blir stort klokere. Finner f.eks ikke noe sted hvor jeg kan importere cachen som du snakker om.
Du må installere en egen addon til geocaching for Locust så fungerer det fint. Kart er veldig begrenset i offlinemodus hos c.geo. Kun siste utsnitt du har sett på og bare så lenge du har krysset av for dette.

Svar