Oregon 400t

Duppeditter og programvare
Svar
Brukeravatar
Hydronor
Nybegynner
Nybegynner
Sted:South of the Border
Oregon 400t

Legg inn av Hydronor » man 14 des 2009 22:42

I Norge selges Or400 av bl.a. Lefdal- og Elkjøp-kjedene.
Hos Elkjøp kan du lese følgende: "Oregon 400 har dessuten funksjoner som trykkmåler, elektronisk kompass og et stort internminne som kan brukes til f.eks topo- eller sjøkart. Oregon 400 leveres med europeisk topo bakgrunnskart i skala 1:100.000."
Ved henvendelse til Elkjøps kundesupport bekreftes det at også norgeskart er med.
Hos Elgiganten i Sverige (der jeg kjøpte min Or400) var det identisk informasjon om kartinnhold. De leverer samme produkt som Elkjøp fra felles sentrallager.
Da jeg pakket ut herligheten her hemma i Strömstad, fungerte den helt supert. Flott kart hvor jeg ble blåpiled helt rett.
Tok med meg Or400 til Norge. Fyrte opp og fikk en geografileksjon; her på berget er det kun et knippe byer og noen hovedveier.....
Yess - Norge er ikke Europa, på lik linje med Marokko, osv.
Ringte Garmin i her hemma. Svaret var: "Anledningen att Norge inte är med på kartan är att karttillverkaren och Norska staten inte kunde komma överens angående kostnader för kartlicensen så därför lämnades Norge utanför."
Feil markedføring av Elkjøp og Elgiganten er ille nk. Statens Kartverks grådighet gir sur mage når jeg tenker på alle skattepengene jeg har betalt. Fikk med meg noe om prispolicy endring fra 01-12-09. Håper det vil likestille oss med andre europeere...
400 er forøvrig helt ok :lol:

esbjug
Senior
Senior

Re: Oregon 400t

Legg inn av esbjug » tir 15 des 2009 19:01

Har sett at Oregon 400 i en kort periode har vært solgt av Elkjøp i Norge. Tror dette var i oktober og november. Ved min lokale avdeling var prisen 3995,-. Sjekket opp prisen for denne for en liten uke siden, men da fikk jeg beskjed om at modellen ikke lengre var tilgjengelig hos Elkjøp. Begrunnelsen var at Norge ikke lå inne med kartdata.

Oregon 550 er jo å få til ca 3700,- som laveste pris (magasinet.no, og kanskje flere andre også...), og da er det tydelig at Elkjøp sentralt ikke har sjekket produktet godt nok før de lanserte det. Mulig at Elkjøp/El-giganten gjør innkjøp direkte hos Garmin eller hos andre, uten at dette går gjennom nasjonal importør - Belanor.

Men ladet med topo-adventure kart er sikkert dette en grei enhet. Lykke til med din 400 !

mvh esbjug

esbjug
Senior
Senior

Legg inn av esbjug » ons 16 des 2009 12:13

Ser på elkjop.no at Oregon 400 fortsatt tilbys der! Prisen er 3995,- som er 300,- mer enn Oregon 550 kan skaffes for på finn.no. Frakt kommer vel i tillegg begge plasser.

mvh esbjug

Brukeravatar
Hydronor
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Hydronor » ons 16 des 2009 23:32

Lærer stadig noe nytt:
Europakartet i O400t er versjon 2. Denne versjonen er uten Norge og har "incomplete elevation information" for Sverige og Finland. Ergo ingen genistrek å selge denne i No/Se med henvisning til at den har topografisk Europakart. Mildt sagt misvisende reklame.
Men det finnes en Europa Topo versjon 3, en liten sak på 3,37Gb. Denne komplette versjonen var det jeg så for meg da jeg handlet. Med denne "i magen" ville prisen på rett under SEK 4200 ikke vært så gal. O400 har 4Gb internminne - så den skulle kunne romme det. Med en 4Gb microSD med sjøkart for skagerak og Europa City Roadmap i tillegg, hadde jeg vært i mål.
Er for tiden i kontakt med Elgiganten.se. Har listet 3 alternative løsninger: 1-pengene tilbake, 2-SEK 1000 i avslag, 3-Oppgradering til internt v3 kart.
Skal komme tilbake med sluttresultat av forhandlingene.
Har forresten gode erfaringer med Elgiganten - litt omstendelige og trege, men greie å (for)handle med...... jeg elsker duppeditter och är en jättebra kund!
:wink:

Brukeravatar
Hydronor
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Hydronor » man 21 des 2009 19:48

Hei. Jeg er tilbake med siste nytt. Elgiganten svarte at jeg kunne ha funnet ut at Norge ikke var med på Europakartet ved å undersøke på Garmins hjemmesider. Helt korrekt - man bør alltid kontakte produsenten for å verifisere selgerens påstander. Stol ikke på noen!
Selvfølgelig kunne jeg omgjøre handelen.
Det gjorde jeg og nå er en 550 på vei fra kartbutikken.no
Ny dings :roll: :roll: :roll:

esbjug
Senior
Senior

Legg inn av esbjug » man 25 jan 2010 23:20

Jeg har fått tak i en Oregon 550T, med europakart lagt inn. På min modell ligger det inne et kart som heter "Recreational Map of Europe v. 3.01". Uten min norske kartbrikke lagt inn, eller med utkoplet kartblad, ser man at dette innebygde kartet mangler koter og er noe (mye?) begrenset i forhold til de norske Topo Pro kartene jeg har inne. Nå har jeg selvsagt ikke sjekket mer enn noen få plasser, men sørover i Europa virker kartet mer omfattende, bl. a med koter. For norsk bruk vil kartet virke greit som bilkart, men enkelte små veier ble ikke vist. Det samme gjelder stier. Men sammenliknet med ingen kartinfo overhodet, er jo T modellen suveren. Tenker da spesielt på de gangene man er utenfor sitt "faste" kartområde, f. eks i utlandet. Noen andre her som har denne modellen?

mvh esbjug

Svar