Hos Elkjøp kan du lese følgende: "Oregon 400 har dessuten funksjoner som trykkmåler, elektronisk kompass og et stort internminne som kan brukes til f.eks topo- eller sjøkart. Oregon 400 leveres med europeisk topo bakgrunnskart i skala 1:100.000."
Ved henvendelse til Elkjøps kundesupport bekreftes det at også norgeskart er med.
Hos Elgiganten i Sverige (der jeg kjøpte min Or400) var det identisk informasjon om kartinnhold. De leverer samme produkt som Elkjøp fra felles sentrallager.
Da jeg pakket ut herligheten her hemma i Strömstad, fungerte den helt supert. Flott kart hvor jeg ble blåpiled helt rett.
Tok med meg Or400 til Norge. Fyrte opp og fikk en geografileksjon; her på berget er det kun et knippe byer og noen hovedveier.....
Yess - Norge er ikke Europa, på lik linje med Marokko, osv.
Ringte Garmin i her hemma. Svaret var: "Anledningen att Norge inte är med på kartan är att karttillverkaren och Norska staten inte kunde komma överens angående kostnader för kartlicensen så därför lämnades Norge utanför."
Feil markedføring av Elkjøp og Elgiganten er ille nk. Statens Kartverks grådighet gir sur mage når jeg tenker på alle skattepengene jeg har betalt. Fikk med meg noe om prispolicy endring fra 01-12-09. Håper det vil likestille oss med andre europeere...
400 er forøvrig helt ok