geocoins for nybegynner

Alt om geocaching
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av tomahg » ons 24 des 2008 23:55

solblink skrev:Skulle sikkert presisert at jeg ikke hadde fått med meg forskjellen på coins og TB, men jeg tror jeg er litt klokere nå....
En coin og en TB er egentlig samme greie. En coin har sporingsnummeret preget direkte på selve coinen, mens en TB består av en brikke (TB dog tag) med sporingsnummer, som normalt er festet til en gjenstand.

Coiner er vel mer populære som samleobjekter, og normalt også mer populære å flytte rundt på. De er jo også langt lettere å finne plass til i små cacher, enn de fleste TBer.
solblink skrev:1- TB SKAL reise fra cache til cache, ingen fysisk samleverdi...
En TB har ingen verdi? Tror bl.a. TeamHydrah er uenig der, de kjører jo rundt i en.
solblink skrev:man kan "plukke dem opp" dvs registrere nummer på sin profil og "samle" dem virtuelt. Dette skjer muligens også når man flytter dem fra en cache til en annen..?
Uansett om du bare tafser på mynten (logger som "discovered") eller flytter den, dukker myntens symbol opp på profilsiden din.
solblink skrev:Forstår jeg det rett at man ikke kan ta en coin fra en cache og beholde den som sin egen?
Korrekt! Men, som så ofte ellers finnes det unntak. Av og til legger cacheeier ut en liten overraskelse til den som er FTF (Først Til å Finne) på nye cacher, og en slik overraskelse kan jo f.eks være en ikke-aktivert geocoin som man får til odel og eie. Men i såfall må det jo gå tydelig frem at dette er tilfelle.

En av myntene jeg tilegnet meg på denne måten ble stjålet umiddelbart etter jeg slapp den løs.
Easy come, easy go. :?
oppned skrev:Og noen sender dem i posten til andre cachere !?!?.. :lol: :?: :idea: :!:
Ja, så sannelig! :D

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av teamhydrah » fre 26 des 2008 00:41

tomahg skrev:
solblink skrev:1- TB SKAL reise fra cache til cache, ingen fysisk samleverdi...
En TB har ingen verdi? Tror bl.a. TeamHydrah er uenig der, de kjører jo rundt i en.
*smiler* Noen ganger er det en meget hjelpsom tb, og andre ganger er den en irriterende sabotør... :wink:
Likte coinbeskrivelsen til tomahg, og følte oss til dels truffet av flere av punktene.. Heldigvis har vi en noenlunde rolig periode nå vinterstid.. :)
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
tobydude
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:ons 20 mai 2009 16:33
Sted:Bø i Vesterålen
Kontakt:

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av tobydude » søn 14 jun 2009 01:42

Er det lov å spørre om hvor mye det kan ha kostet Smort78 å kjøpe de myntene han har i samlinga? Sånn Ca....

Bilde
Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av Team Olsson » søn 14 jun 2009 07:59

tobydude skrev:Er det lov å spørre om hvor mye det kan ha kostet Smort78 å kjøpe de myntene han har i samlinga? Sånn Ca....

Bilde
Du kan sikkert spørre han, men det er ikke sikkert du får noe nøyaktig svar.
Her er fler å se på, den gamle linken virker ikke. http://www.teamolsson.no/Samling/
Bilde

Brukeravatar
tobydude
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:ons 20 mai 2009 16:33
Sted:Bø i Vesterålen
Kontakt:

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av tobydude » søn 14 jun 2009 14:08

Team Olsson, Nice collection. Der må vel være 300 mynter. Hmm... Dyr hobby.

Her er min collection. Bilde

Bilde
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker
Innlegg:247
Registrert:tir 27 nov 2007 18:13

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av Smort78 » man 15 jun 2009 17:12

tobydude skrev:Er det lov å spørre om hvor mye det kan ha kostet Smort78 å kjøpe de myntene han har i samlinga? Sånn Ca....

Bilde
Det er lov å spørre ja, men heldigvis vet jeg ikke lenger hvor mye jeg har brukt...

Brukeravatar
oversizeoregon
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:fre 15 feb 2008 19:02
Sted:Jordet i Trysil.

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av oversizeoregon » man 15 jun 2009 23:02

Jeg og kjører rundt i en TB som kan logges som discovered. :wink:
Og ja, jeg og har en liten samling med coins som er hjemme, eller er ute på reise. Det er morsomt å lese logger for TB og coins. Ønsker bare at folk kunne være litt flinkere med å legge inn et par foto i loggene.
Hekta på cacher.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av tomahg » tir 16 jun 2009 06:42

oversizeoregon skrev:Og ja, jeg og har en liten samling med coins som er hjemme, eller er ute på reise.
Og av og til, er deler av samlingen på ufrivillig reise! :shock:

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av bjorges » tir 16 jun 2009 08:33

tomahg skrev:
oversizeoregon skrev:Og ja, jeg og har en liten samling med coins som er hjemme, eller er ute på reise.
Og av og til, er deler av samlingen på ufrivillig reise! :shock:
Mener å huske det ja ;)
Bilde

Brukeravatar
oversizeoregon
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:fre 15 feb 2008 19:02
Sted:Jordet i Trysil.

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av oversizeoregon » tir 16 jun 2009 18:45

Ja,og det blir det kilometere ut av. Så det med å bruke den som stepteller er bare å glemme. Alikevel blir den logget inn og ut av de fleste cachene jeg besøker.
Den buggen med lengst reise er pr. dags dato forsvunnet i USA.
Håper at den etterhvert vil dukke opp igjen i en av Statene et eller annet sted.
Har og et coin som ligger ikke langt unna i kilometere. Og den er hjemme i samlingen for øyeblikket.
Det er bare å kikke inn i profilen min og se hva jeg har av coins og bugs.
Hekta på cacher.

Brukeravatar
RHK
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:man 15 jun 2009 20:12
Sted:Gjemnes

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av RHK » lør 20 jun 2009 21:34

Så jeg kan altså ta med meg en TB og logge den i hver cache jeg besøker? Hva er poenget?
(på forhånd unnskyld for dumme spørsmål) (eller nå er det nok ikke på forhånd heller da...)
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: geocoins for nybegynner

Legg inn av bjorges » søn 21 jun 2009 08:14

RHK skrev:Så jeg kan altså ta med meg en TB og logge den i hver cache jeg besøker? Hva er poenget?
(på forhånd unnskyld for dumme spørsmål) (eller nå er det nok ikke på forhånd heller da...)
Ingen dumme spørsmål her :)

Dersom du finner en TB, kan du i prinsippet gjøre hva du vil med den. Noen TB'er har et spesifikt "oppdrag", og da kan det være lurt å følge dette.
Hvis du ønsker å "beholde" en TB over lengre tid, og via flere cacher, så bør du nok kontakte eier og fortelle dine hensikter :)
Bilde

Svar