Mystery City

Alt om geocaching
Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:
Mystery City

Legg inn av Vidar_M » man 14 jan 2008 22:04

Jeg har bestemt meg for å ta den helt ut og gjøre om Ski til
The Mystery City. :wink:
Som noen sikker har sett, så er jag allerede på god veg. :wink:

2 Nye Mystery er allerede i støpeskjeen og på veg, og flere blir det.

Det blir vel kanskje også en Mystery City Super bonus til slutt som kun kan løses ved å løse alle de andre. :twisted:

Så følg med.. 8)
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » man 14 jan 2008 22:07

Det ender vel med en mystery som man må besøke alle Vidars cacher for å få hint til tenker jeg, helt uavhengig av om man har besøkt cachene før ;)
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Mystery City

Legg inn av PPJ » man 14 jan 2008 22:24

Vidar_M skrev:Jeg har bestemt meg for å ta den helt ut og gjøre om Ski til
The Mystery City. :wink:
Som noen sikker har sett, så er jag allerede på god veg. :wink:

2 Nye Mystery er allerede i støpeskjeen og på veg, og flere blir det.

Det blir vel kanskje også en Mystery City Super bonus til slutt som kun kan løses ved å løse alle de andre. :twisted:

Så følg med.. 8)
Skrekk og gru!
8)

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Legg inn av tomahg » man 14 jan 2008 22:58

Mystery City?

Det er vel et godt stykke igjen til tronen der? :)

Jeg plukket litt kjapt ut byene jeg forventet skulle være øverst (Trondheim, Gjøvik) og nederst (Lakselv, Bergen) i mysteryprosentandel og satte opp følgende helt uoffisielle liste.

Trondheim = 28%
Gjøvik = 22%
Ski = 11%
Oslo = 11%
Bergen = 5%
Lakselv = 0%

For å erobre tronen på denne listen må du slenge ut omtrent 20 nye mysterier i Ski...lykke til :)

PS. Jeg gleder meg!

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » man 14 jan 2008 23:10

tomahg skrev:Mystery City?

Det er vel et godt stykke igjen til tronen der? :)

Jeg plukket litt kjapt ut byene jeg forventet skulle være øverst (Trondheim, Gjøvik) og nederst (Lakselv, Bergen) i mysteryprosentandel og satte opp følgende helt uoffisielle liste.

Trondheim = 28%
Gjøvik = 22%
Ski = 11%
Oslo = 11%
Bergen = 5%
Lakselv = 0%

For å erobre tronen på denne listen må du slenge ut omtrent 20 nye mysterier i Ski...lykke til :)

PS. Jeg gleder meg!
Å, neiiii ...!

Det er mer en nok mystery's i Ski!
La Trønderne få slite på toppen.

Og Gjøvik er dessverre også en by man helst bør forte seg forbi, før du vet ordet av det er du på "dummy"-koordinatene til en mystery.

Leve Lakselv! Få steder du finner så mange kvalitetscacher, som gir deg tid ute i vær og vind, og ikke over tastaturet med bly i sinn ...
8)

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Legg inn av Vidar_M » man 14 jan 2008 23:35

tomahg skrev: For å erobre tronen på denne listen må du slenge ut omtrent 20 nye mysterier i Ski...lykke til :)

PS. Jeg gleder meg!
Jeg jobber med saken.
tomahg skrev: Ski = 11%
Hvordan kommer du fram til 11% ?
Jeg antar at du regner innenfor Ski komunes grenser.

Målet mitt er å plassere de tettere enn som så.
Kanskje så tett som Innenfor en radius på ca 2 km fra Ski sentrum.
Da er jeg vel allerede opp i 60% 8)

Jeg tror at de som liker mysteri ikke nødvendigvis er interresert i å vasse lange veier for å bli blaut på beina for å få bekreftet at de løste oppgaven riktig.
Så derfor en tett plassert mystery-røkkel i midten av en urban plass.

Ski er ikke så mystisk i seg selv, så jeg forsøker å gjøre noe med det. :roll: :wink:
Bilde

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Legg inn av Vidar_M » man 14 jan 2008 23:45

PPJ skrev:
Å, neiiii ...!
Det er mer en nok mystery's i Ski!
La Trønderne få slite på toppen.
Nå er jo saken den at Ski duger ikke til annet en Mystery.
Det er ikke noe spennende der som skulle tilsi flere normale Tradisjonelle cacher.

Jeg kommer jo ikke til å slutte med å sette ut Tradisjonelle cacher.
De blir bare plassert på helt andre steder slik at de som liker sånt fortsatt kan få en sjans til å bli blaute på beina. :)
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » man 14 jan 2008 23:48

Jess!

Vi vil være våte, kalde og redde!

Mystery's er for pappnisser ...
8)

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Legg inn av tomahg » tir 15 jan 2008 07:08

Vidar_M skrev:Hvordan kommer du fram til 11% ?
Jeg antar at du regner innenfor Ski komunes grenser.
For alle byene på listen valgte jeg en cache som jeg antok lå "midt i sentrum" og så på cachene i 10 km radius.

"Fort og gæli..."

anders99

Legg inn av anders99 » tir 15 jan 2008 08:04

Vidar_M skrev: Nå er jo saken den at Ski duger ikke til annet en Mystery.
Det er ikke noe spennende der som skulle tilsi flere normale Tradisjonelle cacher.
Personlig synes jeg det går inflasjon i mysterier. De aller fleste av dem er gjenbruk av gamle temaer, og de få som har noe nytt i seg kunne ofte vært mye bedre gjennomarbeidet.

I steden for å konkurrere om hvem som klarer å lage størst tetthett av mysterier, burde det i mye større grad fokuseres på originalitet og kvalitet.

Brukeravatar
nordreaker
Senior
Senior
Innlegg:304
Registrert:tor 29 nov 2007 21:27
Sted:Oslo

Mysteries og våt på bena

Legg inn av nordreaker » tir 15 jan 2008 08:10

Marka er ikke trygg for folk med mystery-aversjoner den heller. Noen mysteries er plassert sånn at det er rikelig anledning til å bli våt på bena. Og jeg har kommet i skade for å plassere en cache ca 20 m unna en av dem! Hadde ingen anelse om det, før baø skrev en note. Har ikke engang lastet ned mysteries som ligger i marka, men må kanskje begynne med det.....uff!

Brukeravatar
Vidar_M
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 10:42
Sted:Vesby
Kontakt:

Legg inn av Vidar_M » tir 15 jan 2008 08:35

anders99 skrev: Personlig synes jeg det går inflasjon i mysterier. De aller fleste av dem er gjenbruk av gamle temaer, og de få som har noe nytt i seg kunne ofte vært mye bedre gjennomarbeidet.
Nå forsøker jeg å lage noe som, ihvertfall jeg, ikke har sett tidligere.
Men det meste er vel laget før alikevel , selv om jeg ikke har sett det.

Jeg lager i hvertfall ikke to mysterier som er variasjon over samme tema. Da må det i såfall være et interresangt tema. :wink:

Jeg tar dessuten gjerne i mot tips på hva som kunne vært mere gjennomarbeidet ved mine mysteries.
Bilde

anders99

Legg inn av anders99 » tir 15 jan 2008 09:00

Vidar_M skrev: Jeg tar dessuten gjerne i mot tips på hva som kunne vært mere gjennomarbeidet ved mine mysteries.
Jeg synes det er morsomt med mysterier for tittel, oppgave og løsning (og aller helst plassering) danner en helhet.

Mysterier der temaet rundt oppgaven og metoden som brukes for å løse den er totalt urelatert synes jeg i utgangspunktet er nokså kjedelige.

Jeg kan gi flere eksempler på det siste, men det blir fort til at min forklaring da vil spoile oppgaven. Men jeg synes f.eks. at din Sgt. Pepper ville ha vært mye morsommere dersom oppgaven faktisk hadde hatt noe med albumet og Beatles å gjøre. Enda bedre hadde den vært dersom man faktisk hadde lært noe om disse gjennom å løse oppgaven.

Slik den fremstår når blir det bare enda en "mystery by obscurity" for å si det på utenlandsk. Og slike er egentlig ikke så veldig morsomme å løse. Og vi trenger i hvert fall ikke dusinvis av dem spredt ut over et relativt lite område.

Brukeravatar
Mostly Moose
Bruker
Bruker
Innlegg:147
Registrert:tor 20 des 2007 09:51
Sted:Ja
Kontakt:

Get a life

Legg inn av Mostly Moose » tir 15 jan 2008 09:53

Hvis man har problemer med at han stapper Ski full av mysterier, er det da bare å ignorere dem. Ingen er tvunget til å ta sånne cacher hvis man ikke liker dem. Problemer blir det først når sånne mystery-cacher gjør terrenget uoversiktlig, slik det åpenbart er rundt Burning Hill.
:o
FTF er oppskrytt.

Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » tir 15 jan 2008 10:19

anders99 skrev:
Vidar_M skrev: Nå er jo saken den at Ski duger ikke til annet en Mystery.
Det er ikke noe spennende der som skulle tilsi flere normale Tradisjonelle cacher.
Personlig synes jeg det går inflasjon i mysterier. De aller fleste av dem er gjenbruk av gamle temaer, og de få som har noe nytt i seg kunne ofte vært mye bedre gjennomarbeidet.

I steden for å konkurrere om hvem som klarer å lage størst tetthett av mysterier, burde det i mye større grad fokuseres på originalitet og kvalitet.
Jeg er veldig glad i gode mystery, og jeg er helt enig i at bare gode mystery er morsomme. For egen del hadde jeg planer om en mystery som xmas, og hadde flere morsome ideer, men jeg greide ikke å binde det sammen til en enhetlig cache/oppgave så jeg lot jeg den ligge. (Jeg har en ide nå som jeg jobber med ...)

Så var det tema. Jeg synes rene datatekniske oppgaver er litt teite. Enten så kan du dette så det er rett fram, eller så kan du det ikke. Har man et tema kan man lage en fin oppgave. For Vidars del betyr det at jeg synes den beste oppgaven er "A Star travel", og den dårligste "Hidden Solution". Med forutsetning at jeg har løst St.Pepper riktig synes jeg den har et godt potensial, men det gjøres for lite ut av temaet.

Med dette som input ser vi fram til en rekke gode mystery cacher i Ski :)
Otto Milvang

Svar