Plassering av cacher i grotter/tunneler

Alt om geocaching
krl69
Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av krl69 » tir 09 sep 2008 14:46

Påtide og være litt sakelig igjen... ellers får jeg noen skumle avstemninger i hodet. :lol:

Har en gryende idé om å plassere en cache ved en "skummel" tunnel/grotte. Men vil gjerne gjøre søket litt ekstra ufordrende ved å legge den i selve tunnelen og da et stykke inn... f.eks. 100m. Cachebeskrivelsen kunne da hatt 2 stk. waypoints til tunnelens utganger og da x-antall meter eller skritt(kanskje litt mindre presist, men...) fra disse og inn i tunnelen til selve boksen.

Hva mener dere om en slik idé? Og ja, det er fritt frem med sakelighet, kverulering, fantastisk humor og lærdom av den opphøyde og arrogante varianten! :D

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av bjorges » tir 09 sep 2008 14:59

Gekoh'sDouble Trouble er vel noe slikt, uten at jeg har besøkt denne selv og dermed vet.
Bilde

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av pjacklam » tir 09 sep 2008 15:11

bjorges skrev:Gekoh's Double Trouble er vel noe slikt, uten at jeg har besøkt denne selv og dermed vet.
Det stemmer at den er inni en tunnel. (Jeg var der nylig for å sjekke forholdene.)
~/.signature: No such file or directory.

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av HundenHera » tir 09 sep 2008 15:17

Morsom ide! Jeg er imidlertid usikker på om dette opplegget vil bli godkjent etter gjeldende retningslinjer.

"GPS usage is an essential element of geocaching. Therefore, although it is possible to find a cache without a GPS, the option of using accurate GPS coordinates as an integral part of the cache hunt must be demonstrated for all physical cache submissions.".


HH

krl69

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av krl69 » tir 09 sep 2008 15:22

HundenHera skrev:Morsom ide! Jeg er imidlertid usikker på om dette opplegget vil bli godkjent etter gjeldende retningslinjer.

"GPS usage is an essential element of geocaching. Therefore, although it is possible to find a cache without a GPS, the option of using accurate GPS coordinates as an integral part of the cache hunt must be demonstrated for all physical cache submissions.".


HH
Men det er i alle fall en i Norge som har blitt godkjent på tross av retningslinjene. :-)

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av HundenHera » tir 09 sep 2008 15:28

krl69 skrev:Men det er i alle fall en i Norge som har blitt godkjent på tross av retningslinjene. :-)
Dette er også omtalt i retningslinjene:

"Geocaching is a constantly changing and evolving sport, and as a result these guidelines are subject to change as the sport progresses.
...
First and foremost please be advised there is no precedent for placing caches. This means that the past listing of a similar cache in and of itself is not a valid justification for the listing of a new cache. ...


Alt sammen står her.


HH

krl69

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av krl69 » tir 09 sep 2008 16:27

HundenHera skrev:
krl69 skrev:Men det er i alle fall en i Norge som har blitt godkjent på tross av retningslinjene. :-)
Dette er også omtalt i retningslinjene:

"Geocaching is a constantly changing and evolving sport, and as a result these guidelines are subject to change as the sport progresses.
...
First and foremost please be advised there is no precedent for placing caches. This means that the past listing of a similar cache in and of itself is not a valid justification for the listing of a new cache. ...


Alt sammen står her.


HH

Jo da leser man "bibelen" som fanden, betyr det at jeg har egentlig ingenting å gå ut ifra. Straks jeg har laget en cache som tilfredsstiller dagens retningslinjer og venter på godkjenning, kan jeg risikere at noen har endret "lovverket" i mellomtiden...

Men ok, la oss si at ideen min ikke blir godkjent på grunnlag av dagens retningslinjer(om eksemplet som har blitt godkjent, kom før eller etter dagens retningslinjer hadde vært interessant å vite...) - har noen en god idé om hvordan man skal komme seg rundt regelverket og få til det jeg ønsker? Kan man f.eks. kalle tunnelen for en "container", altså at cachen er selve tunnelen? Ser at det er en del cacher som er av type cache: "other" Jæ*** svær cache... :D

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av PPJ » tir 09 sep 2008 16:45

Vi har en cache i en grotte / hule, hvor posisjonen viser nedgangen. Det er ingen som ikke har funnet den, hvis de først har turt seg nedi.

Det var noe som het offset cache en gang, finnes ikke det lenger?

:?:
Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av ArveAnd » tir 09 sep 2008 17:46

har funne fleire som liknar litt på ideen din.
Du kan jo beregne kva koordinatene vil vere på den faktiske plassen, og legge waypoint på inngang som "stimerke"
Den som leiter vil jo da også sjå avstand fra stimerket til cachen - og vite kor langt inn den er.

Brukeravatar
botta
Bruker
Bruker
Innlegg:169
Registrert:tor 22 nov 2007 01:36
Sted:Oslo

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av botta » tir 09 sep 2008 17:55

krl69 skrev:Påtide og være litt sakelig igjen... ellers får jeg noen skumle avstemninger i hodet. :lol:

Har en gryende idé om å plassere en cache ved en "skummel" tunnel/grotte. Men vil gjerne gjøre søket litt ekstra ufordrende ved å legge den i selve tunnelen og da et stykke inn... f.eks. 100m. Cachebeskrivelsen kunne da hatt 2 stk. waypoints til tunnelens utganger og da x-antall meter eller skritt(kanskje litt mindre presist, men...) fra disse og inn i tunnelen til selve boksen.

Hva mener dere om en slik idé? Og ja, det er fritt frem med sakelighet, kverulering, fantastisk humor og lærdom av den opphøyde og arrogante varianten! :D
Jeg syns du skal prøve og få den publisert. :)
MVH Botta

BildeBilde

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av HundenHera » tir 09 sep 2008 18:35

botta skrev: Jeg syns du skal prøve og få den publisert. :)
Helt enig, men jeg har noen nyere erfaringer som tilsier at det kan være greit å ha en "plan B" i bakhånd.

Ideen til "arvekv" virker jo morsom?

HH

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av Makuta Teridax » tir 09 sep 2008 18:40

At en cache er gjemt i en tunnel er i seg selv ikke noe hinder for å få den godkjent. Det vanlig er

– De oppgitte koordinatene er til selve cachen, i praksis målt rett over selve cachen. Da er cachen en tradisjonell cache.

– De oppgitte koordinatene er til åpningen av tunnelen/gruven/grotten. Da må cache-listingen inneholde nødvendig informasjon for å finne cachen, enten det er avstand og retning, hvorvidt det er en refleksjakt eller annet. I disse tilfellene er cachen en offset-cache, som en variant av multi-cache.

Er man usikker eller har spørsmål om regelverket, kan man også poste i Gali Nuvas hjørne eller kontakte meg direkte. Min oppgave er først og fremst å få cacher publisert, ikke å holde dem tilbake, så jeg hjelper til med å foreslå de forandringene som eventuelt må til for å få en cache godkjent. Av og til hender det at cacher ikke kan godkjennes. Da er det beste å legge ideen på is og heller forsøke å publisere en helt ny cache.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

krl69

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av krl69 » tir 09 sep 2008 19:58

Tusen takk for alle tips og gode innlegg og ikke minst til Makuta Teridax som tok seg bryderiet med å hive seg på en tråd som faktisk ble ganske så givende for min del! :D

Brukeravatar
oversizeoregon
Junior
Junior
Innlegg:91
Registrert:fre 15 feb 2008 19:02
Sted:Jordet i Trysil.

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av oversizeoregon » tir 09 sep 2008 21:00

For all del, ikke plasser cacher inne i tunnel som trafikkeres av tog og som ellers er sterkt trafikkert.
Håper at slike cacher ikke blir godkjent.
Hekta på cacher.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Plassering av cacher i grotter/tunneler

Legg inn av ArveAnd » tir 09 sep 2008 21:13

Utfrå første innlegget til krl69, begrepet tunnel/grotte blir brukt, så var iallefall eg ganske så sikker på at dette ikkje er tog- el biltunnel.

Vel forresten... med standarden på samferdselen i Norge så kan vel "tunnel/grotte" brukast der også :wink:

Svar