Hvordan finne de gode koordinatene

Alt om geocaching
krl69

Re: Hvordan finne de gode koordinatene

Legg inn av krl69 » man 08 sep 2008 17:28

pjacklam skrev:
krl69 skrev:
pjacklam skrev:Joda, det hjelper, det, for når man har litt erfaring, så forsøker man å skaffe seg en idé om hvor cachen er gjemt allerede på en så stor avstand at vegger ikke betyr noe.
Det skulle bare mangle at du ikke fant noe å sette fingern på...
Jeg forsøkte å være positiv, å poengtere at det faktisk er av større verdi enn du ser ut til å være klar over.

Det er synd du tar det negativt og svarer med sarkasme. Da er i alle fall jeg ferdig i denne tråden.
Okey, beklager! Men jeg tror du forstår litt av min reaksjon når jeg omtrent uten unntak får en irettesettelse fra deg pjacklam?! Vi har en "broket" forum historikk her på gcinfo de siste ukene og det er historiske fakta. :D

Men jeg skal skjerpe meg og ikke ta alt du mener i verste betydning, men jeg synes kanskje din kommentar var litt overflødig hvis jeg skal si det litt forsiktig til en forandring. Jeg forstår, selv med min korte geocache tid, at man kan søke cacher og gjøre seg opp meninger og ideer uten koordinater. Det er jo nesten halve søket etter min påstand. Men i de tilfeller hvor det er cacher i vanskelige GPS forhold, kan det være kjekt også for den som søker å benytte disse glimrende kildene, synes nå jeg i alle fall.

krl69

Legg inn av krl69 » man 08 sep 2008 17:33

gacrux skrev:
bjorges skrev:
krl69 skrev:Og det var vel sagt! :-) Jeg glemte å presisere hvem av disse som var mest nøyaktig, men poenget er at Norge i bilder kan være greit å bruke som et supplement da den er basert på sat bilder i motsetning til Norgesglasset som er vektor basert(?). Litt enklere å kjenne igjen terreng i noen tilfeller med bilder, synes jeg.
Da er det vel greit å pressiserer at Norge i Bilder er basert på FLYbilder, ikke satelittbilder, og at Norgesglasset er basert på skannede ØK (Økonomisk kartverk 1:5000).
Å det gjør igjen til at geometrien er skjev, og at Norge i Bilder ikke bryr seg om dette. 30m feil er ikke uvanlig, og da er hele greia null verdt.
Enig at den som eneste ref. kilde ikke er god nok, men hvis man kontrollmåler med Norgesglasset der hvor man har et ref punkt, og de matcher greit, altså innenfor gode feilmarginer, er det noe med bilder som gjør at man får et helt annet inntrykk og perspektiv.

Men 30m er håpløst. Håper slike tjenester blir mer presise i fremtiden.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av tomahg » man 08 sep 2008 18:04

krl69 skrev:Men jeg skal skjerpe meg og ikke ta alt du mener i verste betydning, men jeg synes kanskje din kommentar var litt overflødig hvis jeg skal si det litt forsiktig til en forandring.
Jeg så ikke på pjacklam sin kommentar som "irettesettende", men mer som allmennopplysende. Selv om man i et foruminnlegg siterer et tidligere innlegg, betyr ikke det at ens eget innlegg er skrevet utelukkende til den personen som blir sitert.

Selv gamle landmålere kommer av og til med sure oppstøt fordi de har problemer med GPSen tett inntil kirkevegger...

Løft blikket opp fra GPS-skjermen, smil og vær glad, så dukker nok cachen opp også :D

krl69

Legg inn av krl69 » man 08 sep 2008 18:12

tomahg skrev:
krl69 skrev:Men jeg skal skjerpe meg og ikke ta alt du mener i verste betydning, men jeg synes kanskje din kommentar var litt overflødig hvis jeg skal si det litt forsiktig til en forandring.
Jeg så ikke på pjacklam sin kommentar som "irettesettende", men mer som allmennopplysende. Selv om man i et foruminnlegg siterer et tidligere innlegg, betyr ikke det at ens eget innlegg er skrevet utelukkende til den personen som blir sitert.

Selv gamle landmålere kommer av og til med sure oppstøt fordi de har problemer med GPSen tett inntil kirkevegger...

Løft blikket opp fra GPS-skjermen, smil og vær glad, så dukker nok cachen opp også :D
Og det var kanskje derfor jeg beklaget det hele også og rettet det til "overflødig". Og irettesettelsen var ref til tidligere innlegg, men som du sier, jeg får forsøke å smile og være glad! :)

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » man 08 sep 2008 18:14

krl69 skrev: Enig at den som eneste ref. kilde ikke er god nok, men hvis man kontrollmåler med Norgesglasset der hvor man har et ref punkt, og de matcher greit, altså innenfor gode feilmarginer, er det noe med bilder som gjør at man får et helt annet inntrykk og perspektiv.

Jeg tror ikke du tok poenget.

Norgesglasset er eksakt. Det er økonomisk kartverk som ligger i bunn, og dette blir brukt i all kommunal planlegging.
Norge i bilder er omtrentlig og med feil opp til 30m.

Det er ikke slik at om Norge i bilder matcher omtrent med Norgesglasset er det greit. Det er fortsatt Norgesglasset som er eksakt riktig og Norge i bilder som er innefor gode feilmarginer (hva nå dette er??).

Det kan sikkert være at det er lettere å kjenne igjen en kuirke på et luftfoto, men det hjelper så lite om koordinatene er feil.
Når man i Norgesglasset også kan zoom mye tettere inn på et objekt, og f. eks finne eksakt posisjon for et hushjørne så er Norgesglasset overlegent.
Otto Milvang

krl69

Legg inn av krl69 » man 08 sep 2008 18:22

gacrux skrev:
krl69 skrev: Enig at den som eneste ref. kilde ikke er god nok, men hvis man kontrollmåler med Norgesglasset der hvor man har et ref punkt, og de matcher greit, altså innenfor gode feilmarginer, er det noe med bilder som gjør at man får et helt annet inntrykk og perspektiv.

Norgesglasset er eksakt. Det er økonomisk kartverk som ligger i bunn, og dette blir brukt i all kommunal planlegging.

Det er ikke slik at om Norge i bilder matcher omtrent med Norgesglasset er det greit. Det er fortsatt Norgesglasset som er eksakt riktig og Norge i bilder som er innefor gode feilmarginer (hva nå dette er??).

Det kan sikkert være at det er lettere å kjenne igjen en kuirke på et luftfoto, men det hjelper så lite om koordinatene er feil.
Når man i Norgesglasset også kan zoom mye tettere inn på et objekt, og f. eks finne eksakt posisjon for et hushjørne så er Norgesglasset overlegent.
Mulig du ikke tok mitt poeng også, men det jeg tenkte på var i de tilfeller hvor begge disse kildene er innenfor gode feilmarginer som f.eks. 1-2m(særlig mer presis GPS til 3-4 lapper får du vel ikke?), synes jeg i noen tilfeller det er enklere å tolke bilder enn f.eks. vektor grafikk.

Og at Norgesglasset er overlegent på nøyaktighet, er jeg absolutt enig i! :-)

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » man 08 sep 2008 21:10

gacrux skrev:

For å spikke fliser enda mer:
Når jeg skriver flybilder, så var dette bare for å spesifisere at bildene er tatt fra fly, og ikke fra satelitt. Satelittbilder benyttes kun i områder der det ikke finnes gode flybilder, altså stort sett utenfor allfarvei.
Flybildene som benyttes er såkalte ortofoto. Dette er flybilder som er geometrisk korrigert, og som kan legges under et kart (f.eks. ØK) og vil passe tilnærmet eksakt. Det man kan oppleve er at høye bygninger i kanten av et flybilde "lener seg" over veien for eksempel. Dette skyldes et fenomen som kalles radiell fortegning.
Statens kartverk har startet det som kalles omløpsfotografering av nasjonen, og jeg har ikke helt kontroll på hvor langt man har kommet med denne. Jeg vet derimot at Osloområdet ble fotografert i sommer, med en GSD på 50 cm, altså hver pixel dekker et område på 50*50 cm på bakken.

Jeg vil tro, uten at jeg har sjekket, at problemet med nøyaktigheten ikke ligger i bildematerialet, men heller i den tekniske løsningen som sådan. Det kan være man mener nøyaktigheten på søkene er god nok i forhold til forventet bruk.
Bilde

dnumgis
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dnumgis » man 08 sep 2008 21:36

bjorges skrev: Satelittbilder benyttes kun i områder der det ikke finnes gode flybilder, altså stort sett utenfor allfarvei.
Det er ihvertfall tydelig at oppløsningen langs Karl Johan har bedret seg i løpet av sommeren :twisted:
.Sig

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Sted: Haslum

Legg inn av Hereabout » man 08 sep 2008 23:55

For å få oppleve gode koordinater og kvalitet på hint, reis til PPJ land.
Der vil du ikke bare finne alle du prøver på, du vil også oppleve stor
glede med cachingen.

Dette er stedet for innføring i geocaching og burde vært obligatorisk før
utlegging av egne cacher.
Ungene syntes det var kjempegøy her og ville finne fler, vi måtte gi oss
for klokka begynte å bli mange.

Mye gammel historie og flotte steder.

Start f.eks. på Verdens Ende og rens kysten for små perler.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » tir 09 sep 2008 07:21

Hereabout skrev: Dette er stedet for innføring i geocaching og burde vært obligatorisk før
utlegging av egne cacher.

Går ut frå at du ikkje meiner dette seriøst?

Brukeravatar
Hereabout
Bruker
Bruker
Sted: Haslum

Legg inn av Hereabout » tir 09 sep 2008 14:16

Joa, men det kommer helt an på hvor du bor....
Har du muligheten er stedet helt klart en opptur.
Bilde

krl69

Legg inn av krl69 » tir 09 sep 2008 20:52

Nå snakker vi kvalitet: http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/ ... 46285.html Slike bilder rett i GPSr'en?! ;-)

Men det store spørsmålet er hvis man leser Dagbladets duste overskrifter: "Men kan den fotografere en Pizza Originale med pepperoni og oliven?" Den er litt mindre nemlig - tipper det blir vrient ja! :lol:

kbra
Bruker
Bruker

Legg inn av kbra » tir 09 sep 2008 21:13

Unnskyld, nå henger jeg ikke helt med. Jeg skal springe fram og tilbake, ta skjønnsmessig gjennomsnitt, bruke midleknappen osv gjerne i flere dager når jeg legger ut en boks. Greit om målet er absolutt maks nøyatighet ved utleggingen. Men dette spillet er vel like mye å FINNE stedet, boksen, opplevelsen? Finnerens gepes er vel ikke mer nøyaktig enn utleggeren? Så da må vel finneren gjennom samme prosedyren skal denne nøyaktigheten ha noen mening?

Har følelsen av at det kunne være like greit å fire litt på kravet om absolutt nøyaktighet og heller bruke bedre beskrivelser. Eller kanskje det hele dreier seg om at Garmin har lært av mobilindustrien, utstyret skal og må skiftes ut etter noen måneder, koste hva det koste vil?

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Sted: Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » tir 09 sep 2008 21:24

kbra skrev:Unnskyld, nå henger jeg ikke helt med. Jeg skal springe fram og tilbake, ta skjønnsmessig gjennomsnitt, bruke midleknappen osv gjerne i flere dager når jeg legger ut en boks. Greit om målet er absolutt maks nøyatighet ved utleggingen. Men dette spillet er vel like mye å FINNE stedet, boksen, opplevelsen? Finnerens gepes er vel ikke mer nøyaktig enn utleggeren? Så da må vel finneren gjennom samme prosedyren skal denne nøyaktigheten ha noen mening?

Har følelsen av at det kunne være like greit å fire litt på kravet om absolutt nøyaktighet og heller bruke bedre beskrivelser. Eller kanskje det hele dreier seg om at Garmin har lært av mobilindustrien, utstyret skal og må skiftes ut etter noen måneder, koste hva det koste vil?
Det å FINNE stedet, boksen, opplevelsen, og beskrive, ta bilder og plassere den krever jo noen timer. Da bør man spandere noen kvarter på å få best mulig koordinater. De aller fleste cachene våre plasseres på steder der jeg jevnlig kan komme tilbake, og da kontrollmåler jeg. Det er vel ikke mer komplisert enn det ...
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av tomahg » tir 09 sep 2008 21:38

Min erfaring med kbra's cacher (faktisk har ingen funnet flere kbra-cacher enn meg) er at koordinatene alltid er bra. Fortsett som før! :D

Svar