Hvordan finne de gode koordinatene

Alt om geocaching
v&v
Nybegynner
Nybegynner

Hvordan finne de gode koordinatene

Legg inn av v&v » man 08 sep 2008 13:54

Vi lærte oss tidlig at gode koordinater til en ny cache finner man best å ha på GPS-en en stund på vei til cachen, ved å bruke god tid, rusle inn mot gjemmestedet en rekke ganger fra ulike vinkler og til sist bruke et skjønnsmessig "gjennomsnitt" av tallene som er samlet. Så skal man gjerne returnere en dag eller to senere og se om valgte tall funker godt nok og kanskje gjenta prosedyren. Underveis fikk vi oss en 60csx og lærte å bruke "midle"-knappen. Og hvorfor ikke bruke flere GPS-er og ta snittet av dem igjen. Dette må da bli bra, men akk :shock: , både ved retur til egne cacher og ved besøk til andre finner vi rett som det er avvik på 5-10 og noen ganger enda flere metre. Men slik er det kanskje. Disse satelittene "slingrer" kanskje der oppe og hva vet vi om hvordan nordlys, lavtrykk, tordenvær eller spennende magnetiske bergarter spiller GPS-ene puss. Men dersom det finnes en bedre oppskrift enn som ovenfor anført, så burde det kanskje spres via Forumet.

Et tema i forlengelsen av dette er hvor vidt man bør oppgi sine egne koordinater når de ved cache-funn avviker "en del" fra eiers oppgitte. Av respekt for eiers arbeid og med ydmykhet for at våre egne GPS-er har gjort en "dårlig jobb", pleier vi bare å anføre at der var et avvik, men vi ser at andre gjerne oppgir sine egne koordinater i slike tilfeller. Vi har selv flere ganger hatt glede av slike "hjelpe-koordinater" i tidligere logger. Men like ofte har vi funnet at eiers tall passer bedre enn slike "hjelpe-koordinater" fra andre. Igjen undrer vi: Hvor presise er disse "dippeduttene" vi flyr rundt med (eller de greiene som "henger" der oppe på himmelen)?

Et tredje tema ut av dette blir naturligvis hvilken GPS som er mest presis. Vi har lest noen strenger om Oregon versus Colorado og mer enn aner at de slett ikke alltid funkler så veldig sterkt noen av disse "ledestjernene" og at man kommer både frem og tilbake med en gammel Etrex :P

Hilsen V& i V&V :D

krl69

Re: Hvordan finne de gode koordinatene

Legg inn av krl69 » man 08 sep 2008 14:28

Slik tenker jeg om denne saken og her vil det garantert komme flere kommentarer fra cachere med lengere erfaring enn meg og med langt høyere kunnskap:

Et godt tips fra bjorges her på forumet har nevnt i et par andre opphetede diskusjoner om gode og dårlige koordinater, er å bruke kartverk og sat bilder fra disse 2 kildene: http://www.norgeibilder.no og http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html i kombinasjon med slik dere har tenkt, tror jeg et bra utgangspunkt. Jeg fikk selv rettet flere cacher med disse 2 og nå tror jeg i alle fall de cachene hvor det er holdepunkter landskapet rett i nærheten av cachen, at jeg har "gode" koordinater. I alle fall håper jeg det. Men det er som dere opplever, ikke en kirurgisk presis sport i mange tilfeller og da må den som leter, kanskje stole mer på hint osv. Et eks: hvis cachen er plassert helt inntil en høy bygning som f.eks. en kirke, kan denne blokkere signalene og da hjelper det lite om jeg har brukt Norge i bilder eller Norgesglasset hvis cacheren som skal lete, ikke også har benyttet de samme kildene. Og kan også være at man får noen velmenende logger som mener at koordinatene MÅ være feil, fordi deres GPS viser andre koordinater enn de oppgitte.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » man 08 sep 2008 14:39

krl69 skrev:Et godt tips fra bjorges her på forumet har nevnt i et par andre opphetede diskusjoner om gode og dårlige koordinater, er å bruke kartverk og sat bilder fra disse 2 kildene: http://www.norgeibilder.no og http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html i kombinasjon med slik dere har tenkt, tror jeg et bra utgangspunkt. Jeg fikk selv rettet flere cacher med disse 2 og nå tror jeg i alle fall de cachene hvor det er holdepunkter landskapet rett i nærheten av cachen, at jeg har "gode" koordinater. I alle fall håper jeg det. Men det er som dere opplever, ikke en kirurgisk presis sport i mange tilfeller og da må den som leter, kanskje stole mer på hint osv. Et eks: hvis cachen er plassert helt inntil en høy bygning som f.eks. en kirke, kan denne blokkere signalene og da hjelper det lite om jeg har brukt Norge i bilder eller Norgesglasset hvis cacheren som skal lete, ikke også har benyttet de samme kildene. Og kan også være at man får noen velmenende logger som mener at koordinatene MÅ være feil, fordi deres GPS viser andre koordinater enn de oppgitte.
Bare så det er sagt: Jeg har ikke sagt at Norge i bilder er nøyaktig, men norgesglasset kan du stole på. :)
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Sted: Skoggrensen
Kontakt:

Legg inn av PPJ » man 08 sep 2008 15:09

Jeg har kontrollmålt enkelte av mine cacher 10 - 20 ganger med 60CSx, og erfart at avviket ligger godt innenfor 5 meter. Det er jo for øvrig også et poeng å gjemme cachen der man får brukbar satelittdekning, med mindre gjemmestedet er nokså åpenbart. Steinmur eller steinrøys i tett skog eller under bergvegg krever jo et meget presist hint.

Jeg har gjort det til regel i mine funnlogger alltid å oppgi mine koordinater hvis avviket er 7 meter eller mer. Jeg påstår ikke at mine er bedre, men konstaterer et avvik. Å klage på posisjonen uten å oppgi egne synes jeg er for sløvt, tenk på de som kommer etter.

Norgesglasset zoomet til N5 (ØK) er bra, og gir meg også en fin sjekk på egen måling.

Når det gjelder Oregon vs 60CSx så har jeg skrevet og dokumentert det i andre tråder her. Konklusjonen er klinkende klar: 60CSx ruler!
8)
Bilde Bilde

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » man 08 sep 2008 15:10

Som bjorges sier er Norge i bilder ikke til å stole på.

Et annet triks om cachen er litt i en skrøning eller i tett buskas, men det er et åpent område mindre enn10 m unna. La gps midle 5 min i det åpne område. Mål avstand og retning til cachen og regn ut hvor cachen er. Dette er lettest om man går rett nord, øst, vest eller syd. Siste desimal i koordinatene utgjøe ca 1.85 m i nordsyd retning og ca 0.92 m på 60 grader nord. (Regn 1.85 * cos(breddegrad)). Dette litt kompliserte regnestykket kan forbedre nøyaktigheten veldig mye.
Otto Milvang

krl69

Legg inn av krl69 » man 08 sep 2008 15:33

bjorges skrev: Bare så det er sagt: Jeg har ikke sagt at Norge i bilder er nøyaktig, men norgesglasset kan du stole på. :)
Og det var vel sagt! :-) Jeg glemte å presisere hvem av disse som var mest nøyaktig, men poenget er at Norge i bilder kan være greit å bruke som et supplement da den er basert på sat bilder i motsetning til Norgesglasset som er vektor basert(?). Litt enklere å kjenne igjen terreng i noen tilfeller med bilder, synes jeg.

HundenHera
Bruker
Bruker

Legg inn av HundenHera » man 08 sep 2008 15:40

gacrux skrev:... Siste desimal i koordinatene utgjøe ca 1.85 m i nordsyd retning og ca 0.92 m på 60 grader nord. (Regn 1.85 * cos(breddegrad)). Dette litt kompliserte regnestykket kan forbedre nøyaktigheten veldig mye.
UTM kan kanskje gjøre regnestykket litt enklere?

HH

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » man 08 sep 2008 15:51

krl69 skrev:(…) hvis cachen er plassert helt inntil en høy bygning som f.eks. en kirke, kan denne blokkere signalene og da hjelper det lite om jeg har brukt Norge i bilder eller Norgesglasset hvis cacheren som skal lete, ikke også har benyttet de samme kildene.
Joda, det hjelper, det, for når man har litt erfaring, så forsøker man å skaffe seg en idé om hvor cachen er gjemt allerede på en så stor avstand at vegger ikke betyr noe.
~/.signature: No such file or directory.

krl69

Legg inn av krl69 » man 08 sep 2008 16:01

pjacklam skrev:
krl69 skrev:(…) hvis cachen er plassert helt inntil en høy bygning som f.eks. en kirke, kan denne blokkere signalene og da hjelper det lite om jeg har brukt Norge i bilder eller Norgesglasset hvis cacheren som skal lete, ikke også har benyttet de samme kildene.
Joda, det hjelper, det, for når man har litt erfaring, så forsøker man å skaffe seg en idé om hvor cachen er gjemt allerede på en så stor avstand at vegger ikke betyr noe.
Det skulle bare mangle at du ikke fant noe å sette fingern på...

Det jeg mente var at hvis cacheren kun benytter koordinatene som ref til søket og cachen ligger i en "dødsone", men allikevel er koordinatene helt korrekte iflg. Norgesglasset, vil sannsynligvis GPS'en vise et avvik under søket.

Forøvrig har jeg funnet flere cacher i slike situasjoner beskrevet uten at jeg har særlig erfaring slik man tydeligvis må ha... :wink:

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » man 08 sep 2008 16:13

krl69 skrev:
pjacklam skrev:Joda, det hjelper, det, for når man har litt erfaring, så forsøker man å skaffe seg en idé om hvor cachen er gjemt allerede på en så stor avstand at vegger ikke betyr noe.
Det skulle bare mangle at du ikke fant noe å sette fingern på...
Jeg forsøkte å være positiv, å poengtere at det faktisk er av større verdi enn du ser ut til å være klar over.

Det er synd du tar det negativt og svarer med sarkasme. Da er i alle fall jeg ferdig i denne tråden.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av tomahg » man 08 sep 2008 16:41

gacrux skrev:Et annet triks om cachen er litt i en skrøning eller i tett buskas, men det er et åpent område mindre enn10 m unna. La gps midle 5 min i det åpne område. Mål avstand og retning til cachen og regn ut hvor cachen er. Dette er lettest om man går rett nord, øst, vest eller syd. Siste desimal i koordinatene utgjøe ca 1.85 m i nordsyd retning og ca 0.92 m på 60 grader nord. (Regn 1.85 * cos(breddegrad)). Dette litt kompliserte regnestykket kan forbedre nøyaktigheten veldig mye.
Mine tre beste tips til gode koordinater er: sporlogg, sporlogg og sporlogg.

Istedenfor å begi meg inn på kompliserte regnestykker, bruker jeg sporloggen når satelittkontakten er dårlig på gjemmestedet. Fra lang avstand går jeg mot gjemmestedet i rett linje. I det åpne området lagrer jeg koordinatene, og fortsetter mot cachens gjemmested (fremdeles i samme retning) mens jeg teller skritt (og dermed meter).

Vel fremme ved cachen setter jeg referansepunkt til de lagrede koordinatene ("find - find - veipunkt - enter - vis på kart" på 60/76) og flytter markøren i retningen som sporloggen viser til tallet nederst i venstre hjørne stemmer overens med antall skritt, og lagrer et nytt veipunkt der.

Dersom det er mulig, gjenta gjerne prosessen flere ganger fra forskjellige vinkler, og ta et midtpunkt blandt de koordinatene du da kommer frem til.

Kan selvsagt også gjøres i mapsource.
Sist redigert av tomahg den man 08 sep 2008 16:53, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » man 08 sep 2008 16:47

krl69 skrev:Og det var vel sagt! :-) Jeg glemte å presisere hvem av disse som var mest nøyaktig, men poenget er at Norge i bilder kan være greit å bruke som et supplement da den er basert på sat bilder i motsetning til Norgesglasset som er vektor basert(?). Litt enklere å kjenne igjen terreng i noen tilfeller med bilder, synes jeg.
Da er det vel greit å pressiserer at Norge i Bilder er basert på FLYbilder, ikke satelittbilder, og at Norgesglasset er basert på skannede ØK (Økonomisk kartverk 1:5000).
Bilde

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » man 08 sep 2008 16:54

bjorges skrev:
krl69 skrev:Og det var vel sagt! :-) Jeg glemte å presisere hvem av disse som var mest nøyaktig, men poenget er at Norge i bilder kan være greit å bruke som et supplement da den er basert på sat bilder i motsetning til Norgesglasset som er vektor basert(?). Litt enklere å kjenne igjen terreng i noen tilfeller med bilder, synes jeg.
Da er det vel greit å pressiserer at Norge i Bilder er basert på FLYbilder, ikke satelittbilder, og at Norgesglasset er basert på skannede ØK (Økonomisk kartverk 1:5000).
Å det gjør igjen til at geometrien er skjev, og at Norge i Bilder ikke bryr seg om dette. 30m feil er ikke uvanlig, og da er hele greia null verdt.
Otto Milvang

gacrux
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av gacrux » man 08 sep 2008 16:57

HundenHera skrev:
gacrux skrev:... Siste desimal i koordinatene utgjøe ca 1.85 m i nordsyd retning og ca 0.92 m på 60 grader nord. (Regn 1.85 * cos(breddegrad)). Dette litt kompliserte regnestykket kan forbedre nøyaktigheten veldig mye.
UTM kan kanskje gjøre regnestykket litt enklere?

HH
Ja, absolutt. Der er jo en meter = en meter :)

Et annet alternativ er å projesere waypointet fra der du står. Det krever at du setter deg godt inn i hvordan dette knottes inn på GPS-en.
Otto Milvang

krl69

Legg inn av krl69 » man 08 sep 2008 17:19

bjorges skrev:
Enda et godt poeng, men Norge i Bilder er ikke kun basert på flybilder. Iflg. faq'en deres er det også satelitt foto der hvor det er uskarpe bilder... men da er vel egentlig poenget helt borte med Norgeibilder.

Har gjort noen sammenligninger av Norge i Bilder og Norgesglasset på noen av mine cacher og de treffer ganske greit, men jeg benytter allikevel Norgesglasset sine koordinater på bakgrunn av tips fra dette forumet! :)

Svar