Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Alt om geocaching
Brukeravatar
AnnChristin86
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:lør 31 des 2011 14:14
Sted:Nesbygda (Svelvik)
Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av AnnChristin86 » tir 03 jan 2012 23:06

Jeg kan prøve å ta meg en tur til samtlige cacher for å se hvordan jeg takler å gå dit. Hvis de er greie kan jeg vurdere å ta over en del av de i drammens området siden jeg er godt kjent der! Egentlig samtlige i drammensområdet! Hvis noen andre virkelig har lyst får de lov altså! Evt om noen vil "dele".
Bilde

Ayscha
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:5
Registrert:tor 22 nov 2007 21:27
Sted:Vestfold

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av Ayscha » ons 04 jan 2012 20:25

Jada, cachene blir liggende ute så lenge de er i god stand. Det er flott om noen kan ta over etterhvert.

Brukeravatar
pafus
Junior
Junior
Innlegg:78
Registrert:man 21 nov 2011 20:32
Sted:Øvre Eiker

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av pafus » tor 05 jan 2012 20:39

Denne tråden er viktig og vi må være flinke til å bruke den. De siste ukene har det blitt arkivert over 10 cacher i Drammen by. Det er synd, for jeg er overbevist om at flere aktive Drammenscatchere gladelig ville adoptert noen av disse om man var gitt en sjanse.
Bilde Bilde

anders99

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av anders99 » fre 06 jan 2012 10:16

pafus skrev:Denne tråden er viktig og vi må være flinke til å bruke den. De siste ukene har det blitt arkivert over 10 cacher i Drammen by. Det er synd, for jeg er overbevist om at flere aktive Drammenscatchere gladelig ville adoptert noen av disse om man var gitt en sjanse.
Jeg ser ikke helt problemet her, med mindre cachere i Drammen er latere enn andre (og det har jeg ikke sett noen tegn til hittil).

Dersom en cache blir arkivert er det jo bare å legge ut en ny en. Det må da være mye bedre å legge ut sin egen cache, enn bare å ta over andres arbeid?

Brukeravatar
tah69
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:man 28 nov 2011 10:28
Sted:Drammen

Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av tah69 » fre 06 jan 2012 12:01

Jeg kommer til å enten adoptere cachene til Motson eller jeg kommer til å lage nye på de fleste av lokasjonene. Må bare få kjøpt inn litt utstyr så vill disse dukke opp igjen til glede for alle cachere.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av pjacklam » fre 06 jan 2012 14:51

tah69 skrev:Jeg kommer til å enten adoptere cachene til Motson eller jeg kommer til å lage nye på de fleste av lokasjonene. Må bare få kjøpt inn litt utstyr så vill disse dukke opp igjen til glede for alle cachere.
Et søk på cacher lagt ut av Motson gir meg null treff. Dermed er det vel ingenting å adoptere.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av Kjedalen » fre 06 jan 2012 15:51

pjacklam skrev:Et søk på cacher lagt ut av Motson gir meg null treff. Dermed er det vel ingenting å adoptere.
Alle 14 ble av en eller annen grunn nylig arkivert (29. desember), og gjenåpning av arkiverte cacher med tanke på adopsjon er vel reviewerne forholdsvis negative til unntatt for helt spesielle cacher (etter hva jeg kan huske fra et tidligere innlegg)?
BildeBilde

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av Raggsokk » fre 06 jan 2012 18:09

anders99 skrev:Dersom en cache blir arkivert er det jo bare å legge ut en ny en. Det må da være mye bedre å legge ut sin egen cache, enn bare å ta over andres arbeid?
Spørsmålet er vel om det er selve cachen - herunder utførelse, logger, eller historie - eller stedet med f.eks. utsikt eller historie, som er bevaringsverdig.

Hvis det er cachen som er spesiell, kan den med fordel adopteres.
Hvis det er stedet som er poenget, arkiver og opprett ny.

Og husk: Ny cache, nytt FTF-race! :twisted:
- Raggsokk

Bilde

anders99

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av anders99 » fre 06 jan 2012 19:27

Raggsokk skrev:
anders99 skrev:Dersom en cache blir arkivert er det jo bare å legge ut en ny en. Det må da være mye bedre å legge ut sin egen cache, enn bare å ta over andres arbeid?
Spørsmålet er vel om det er selve cachen - herunder utførelse, logger, eller historie
I og med at arkiverte cacher fortsatt er tilgjengelige i databasen faller argumentet om logger som bevaringsgrunn.

Jeg personlig ville følt det litt beklemt å adoptere en cache som var bevaringsverdig fordi noen andre har laget en finurlig installasjon. Da vil jeg heller lage noe selv. En cache blir jo ikke arkivert før den desperat trenger vedlikehold, slik at dersom selve installasjonen faktisk er bevaringsverdig kan cachen bare leve videre med original eier. Dersom cachen trenger vedlikehold som tilsier at installasjonen må endres kan den like godt arkiveres.

Og hva gjelder historie er det neppe mer enn 10-15 cacher i Norge som er bevaringsverdige med det argumentet.

NavBeit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:31
Registrert:lør 25 jun 2011 06:16

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av NavBeit » fre 06 jan 2012 22:26

De arkiverte cachene med biltema i Drammen ble nevnt ovenfor. Jeg håper noen i Drammen kan ta seg tid til å hente ut TB-en som ble lagt inn i GC2X8ED - CarRace # 9 - Mercedes Benz den 29.12, samme dag som cachen ble arkivert. Det hadde vært synd om en TB gikk tapt pga at cachen den lå i ikke har blitt sanert skikkelig.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av Raggsokk » fre 06 jan 2012 22:50

Jeg kan svinge innom og plukke den med på mandag, hvis ikke boksen har blitt fjernet da.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 06 jan 2012 23:44

anders99 skrev:En cache blir jo ikke arkivert før den desperat trenger vedlikehold
Akkurat det er vel strengt tatt opp til cacheeier... De fleste av cachene til Motson i Drammen hadde ikke noe behov for vedlikehold, likevel ble de arkivert av ham!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av ArveAnd » fre 06 jan 2012 23:49

GorgonVaktmester skrev:
anders99 skrev:En cache blir jo ikke arkivert før den desperat trenger vedlikehold
Akkurat det er vel strengt tatt opp til cacheeier... De fleste av cachene til Motson i Drammen hadde ikke noe behov for vedlikehold, likevel ble de arkivert av ham!
No er det jo ein vesentleg forskjell på aktiv arkivering frå cache-eigar, og tvangsarkivering frå reviewer då. Kanskje ikkje så dumt å skille mellom dei to forholda.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 06 jan 2012 23:56

ArveAnd skrev:
GorgonVaktmester skrev:
anders99 skrev:En cache blir jo ikke arkivert før den desperat trenger vedlikehold
Akkurat det er vel strengt tatt opp til cacheeier... De fleste av cachene til Motson i Drammen hadde ikke noe behov for vedlikehold, likevel ble de arkivert av ham!
No er det jo ein vesentleg forskjell på aktiv arkivering frå cache-eigar, og tvangsarkivering frå reviewer då. Kanskje ikkje så dumt å skille mellom dei to forholda.
Det var i grunnen det som var poenget mitt! Kanskje ikke den klareste formuleringen jeg har gjort, men poenget mitt var altså at cacheeier kan arkivere etter eget forgodtbefinnende, mens tvangsarkivering fra reviewer kun skjer når det er tvingende nødvendig.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Etterlatte cacher og cacher til adopsjon

Legg inn av Makuta Teridax » lør 07 jan 2012 10:15

GorgonVaktmester skrev:(…) men poenget mitt var altså at cacheeier kan arkivere etter eget forgodtbefinnende, mens (…)
http://support.groundspeak.com/index.ph ... d=307#perm:

Geocache Permanence: Geocaches are placed for the long term. Geocachers will expect your cache to remain in place for a realistic and extended period of time.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar